Andere opties dan sloop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gerpiegorp

Andere opties dan sloop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 09:30

Hallo!

Wij hebben nu bijna 4 jaar een Peugeot 206 uit 2000. We hebben veel pech gehad met deze auto maar de laatste 2 jaar reed hij als een zonnetje en was het de perfecte auto <3 Maar ongeveer 1,5 maand terug deed opeens het linker knipperlicht gek. Hij sloeg soms over of deed het niet meer. Wij hebben ernaar laten kijken, het knipperlichtrelais is doorgebrand en ze moeten dus het hele kastje vervangen, een reparatie kost minimaal 1000 euro. Het kastje is autogebonden en je kunt dus alleen een nieuwe er in zetten en deze kosten zo’n 600 euro. Needless to say, het was voor ons einde verhaal ;(

Nu heb ik gewoon zo’n dubbel gevoel, omdat hij motorisch echt top is. Omdat de apk eind deze maand afloopt en sowieso afgekeurd wordt is de enige optie sloop. Sloopwaarde is 80 euro.... ik vind het gewoon echt zonde. Het is echt een geweldige auto, lekker veel pit, fijn motorgeluid, airco, geen deuk of kras te bekennen, maar ja 1000 euro aan een auto uitgeven die misschien nog 500 waard is, dat wordt hem gewoon niet.

Zijn er nog andere opties? Nadeel is dus dat de apk afloopt en dat het kastje autogebonden is, dus ik denk niet dat een handige kerel er iets mee kan (tweedehands kastje is al geprobeerd). Maar ik gun hem gewoon nog een goed huisje waar hij nog lekker kan rondrijden, want ondanks de pech was het echt een fijne auto. Maar misschien vermenselijk ik hem te veel :')

Dus, is sloop echt de enige optie?

Oehlala

Re: Andere opties dan sloop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:33

als je er 1000 aan uitgeeft rijdt ie weer. voor 1000 euro heb je geen andere. Je moet zelf naar je eigen financien kijken hoe of wat, en niet teveel emotie tonen. het is maar een auto.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:34

Lastig. Voor 1000€ koop je ook geen auto terug, dus an zich als de auto betrouwbaar is, de grote dingen gedaan zijn, er weinig aan zit te komen..dan zou ik wel het relais vervangen.

Heb je een betrouwbare garage die de apk wilt doen mét een algehele check? Dan kun je daarna beslissen wat je gaat doen, dan weet je gewoon meer waarover je praat.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:34

Een andere kopen ? Ik heb een 206 staan uit 2005 mag weg

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:35

En waarom werkte 2e hands relais niet? Ik zou proberen zo'n relais te pakken te krijgen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:36

De keuze is natuurlijk geheel aan jou. Als jij het zonde vindt hem te slopen en er 1000,- aan uit wilt geven om hem weer door de APK te halen, dan moet je dat gewoon doen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:42

Ik weet niet beter dan dat mijn automonteur mijn 206 repareerde met onderdelen van de sloop.

Was soms even zoeken of een kleine aanpassing doen. Maar ging prima. Dat is het voordeel van een model dat in grote getale is geproduceerd.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:42

Op de sloop kijken voor zo'n kastje?
Kan mij bijna niet wijs maken dat hij alleen perse voor jou auto is gemaakt, model en type kan ik inkomen dealers doen dat graag zodat je het niet in de vrije handel kan kopen, maar een zelfde auto op de sloop met nog een goed relais zou moeten kunnen als je het mij vraagt.
Op de onderdelen lijn (als ik het goed zeg) kan je het onderdeel dat je zoekt plaatsen en dan laten sloperijen weten of ze dit hebben....

Wat Kelly zegt dus :')
Laatst bijgewerkt door olijf op 11-07-19 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:43

Heb je handige mannetjes in je omgeving ?
Ik heb Her en der kennisjes en als de garage zoiets zegt als bij jou dan is er goed kans dat er wel degelijk iets goedkopers aan gedaan kan worden maar dat zal een garage niet zeggen.
Met mijn vorige was mijn elektrische raam kapot en hij zat wel dicht maar kon in beter zo laten want dat zou duur grapje worden en helemaal niks blabla.
Het ging om een ding van 15 euro i.p.v. 300 uiteindelijk.

Ik heb ook vriendinnetje en haar vriend die op de sloop werken. Zou eerst eens naar zo iets zoeken of hun onderdelen hebben

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:45

Gaat het om de pinkdoos/knipperlichtautomaat?

Die vind ik namelijk voor rond de 15 euro nieuw. Ik geloof nooit dat zo'n ding 600 euro moet kosten en ik heb dan ook het gevoel dat je voor het lapje gehouden wordt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:02

xPabloBokt schreef:

Die vind ik namelijk voor rond de 15 euro nieuw. Ik geloof nooit dat zo'n ding 600 euro moet kosten en ik heb dan ook het gevoel dat je voor het lapje gehouden wordt.

Ik krijg het idee dat het knipperlichtrelais is doorgebrand en daardoor is versmolten met de relaisbak (waar dus alle andere relais ook op zitten). Als die vervangen moet worden, dan is dat een aardig klusje. Al zie ik niet in waarom zo'n relaisbak wél 600 euro zou moeten kosten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:02

Zet voor het relais eens een oproep op onderdelenzoeker. Deze oproepjes gaan naar alle slopen in NL en je krijgt bericht als iemand het onderdeel voor je heeft.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 10:05

Ik kan het ook niet geloven hoor, maar goed, ik heb er zelf 0 verstand van dus ik vertrouw gewoon hun advies. Wij zijn eerst naar een Peugeot garage gegaan, daar kwam dit toen uit en daarna zijn we naar onze eigen garage gegaan waar we al 20 jaar komen en deze heeft een kastje van de sloop geregeld voor 40 euro maar hij kan dus niet geïnstalleerd worden.
Onze eigen garage is heel eerlijk en heeft met deze auto altijd spotgoedkoop gemaakt met vaak tweedehands onderdelen, dus wij vertrouwen zijn mening.
De reparatie is het voor ons niet waard helaas. Er zit al zoveel geld in die auto, het is voor ons wel klaar. Maar ja, omdat hij motorisch het nog super doet voelt het gewoon zonde om hem naar de sloop te doen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 10:07

FlyAway schreef:
xPabloBokt schreef:

Ik krijg het idee dat het knipperlichtrelais is doorgebrand en daardoor is versmolten met de relaisbak (waar dus alle andere relais ook op zitten). Als die vervangen moet worden, dan is dat een aardig klusje. Al zie ik niet in waarom zo'n relaisbak wél 600 euro zou moeten kosten.

Dit waarschijnlijk ja, garage zei dat we veel geluk hebben gehad dat het niet in brand is gevlogen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:10

Peugeot die het gaat repareren gaat ook het volle pond vragen. Je zou eigenlijk even naar een garage om de hoek moeten die een relais van de sloop haalt.

Ik weet niet in welke regio je zit?

Oh, edit, dat heb je al geprobeerd. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:11

Je hebt op facebook genoeg groepen waar auto's aangeboden worden. Zet hem daar op en vertel eerlijk wat er stuk is, en misschien koopt iemand m nog van je. Veel zul je er niet voor krijgen, maar misschien wel iets meer dan 80 euro.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:13

Altijd lastig dat soort dingen inderdaad. Wat je kan doen is hem laten keuren, mochten er dan nog andere dingen vervangen/gerepareerd moeten worden weet je dat dit hem niet meer gaat worden.. Mocht ie verder wel echt nog prima zijn zou ik het wel doen. Misschien een flinke pats geld, maar dan kun je er wel weer even tegenaan. En idd, voor 1000 euro ga je geen andere auto vinden die nog een flink aantal jaren meegaat..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:16

Als het tweedehands kastje al is geprobeerd en het daarmee niet ging, dan gaat een nieuw kastje het ook niet oplossen. Verder lijkt het me echt heel sterk dat ze voor een 206 fase 1 geen tweedehands onderdelen vinden. Er zijn van Peugeot 206 fase 1 enorm veel auto's verkocht en er waren maar 4 types benzine motoren, en 4 diesel motoren. Zo veel verschillende kastjes zijn er dus echt niet. (als ze al verschillen) Dus of het tweedehands kastje was defect, of de diagnose was fout.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:28

prugelpiet schreef:
Je hebt op facebook genoeg groepen waar auto's aangeboden worden. Zet hem daar op en vertel eerlijk wat er stuk is, en misschien koopt iemand m nog van je. Veel zul je er niet voor krijgen, maar misschien wel iets meer dan 80 euro.

Ik zou dit proberen inderdaad. Wie weet vind je nog een handige Harry die het als leuk opknappertje ziet.
Maar veel zou ik er niet van verwachten. Ik heb een tijdje terug een 206 uit hetzelfde bouwjaar gekocht voor minder dan 1000 euro die rijdt als een zonnetje, motorisch goed, alles werkt nog etc etc. Ze zijn gewoon op een gegeven moment geen reet meer waard helaas :o

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:30

FlyAway schreef:
xPabloBokt schreef:

Hier ook een Peugeot 206 en een monteur naast me. Hij zegt dat dit relais in de computer van de auto zit, deze moet dus compleet vervangen worden en die zijn wel duur -O-
Inclusief opnieuw inleren van de computer komt dat op een aardig bedrag.

Ik heb zelf mijn 206 voor een leuk bedrag kunnen kopen, zou zo’n zelfde kopen niet een idee zijn? Al is het natuurlijk van de andere kant ook zo dat je weet wat je aan deze auto hebt.

Het is helaas zonde maar ook het probleem van oudere auto’s.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:34

Hier vorige maand auto verkocht voor speedway.

Hij schakelde niet meer, en reed dus niet meer. Nog 120 euro voor gekregen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:35

Waarom kan die tweedehands niet geïnstalleerd worden? Waar zit het probleem en wie kan het wel oplossen?

Ik geloof hier niet zo in, eigenlijk.
Als ik de officiēle Citroën had moeten geloven had ik mijn vorige saxo op zijn 18e de deur uit moeten doen en met creatief denken hebbrn we de 22 gehaald.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:46

ilaan schreef:
Hier ook een Peugeot 206 en een monteur naast me. Hij zegt dat dit relais in de computer van de auto zit, deze moet dus compleet vervangen worden en die zijn wel duur -O-

Je bedoelt dat het relais onderdeel van de ECU is? Dan ben je inderdaad in de aap gelogeerd -O-

@TS, doet één linker knipperlicht raar of allemaal?

Als een tweedehands computer het niet opgelost heeft kan het zijn dat het probleem ergens anders zit, bedrading die ergens slecht is?

Mocht het echt aan het relais liggen en die is deel van de ECU dan is het misschien mogelijk een los knipperlicht relais in te bouwen. Die dingen kosten een paar euro en worden bij motorfietsen veel gebruikt. Moet je alleen een handige henkie zien te vinden die de bedrading van de stuurhendel en de knipperlichten aan kan sluiten op een los knipperlichtrelais.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:49

Als je hem niet naar de sloop wil doen zet je hem op marktplaats. Er is altijd wel een hobbyist die ermee aan de slag wil, zeker als hij motorisch goed is.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:19

Ik zou hem op facebook aanbieden als loop of sloop auto inderdaad. Dan kun je er vast meer dan 80 euro voor krijgen. 206'jes blijven immens populair :)