Low-budget tuin inrichten en onderhouden voor hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Low-budget tuin inrichten en onderhouden voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 23:17

Dit jaar wil ik een kavel kopen van 400 m2, waarop dan volgend jaar mijn huis wordt gebouwd.
Op de kavel mag maximaal 25% bebouwd worden.
Ik heb een (heel simpel) kaartje gemaakt met hoe de kavel er waarschijnlijk uit gaat zien. Ik kan nog een beetje schuiven met het huis en de parkeerplaatsen.

Afbeelding

Het huis is 56 m2, inclusief veranda en trap. De parkeerplaatsen zijn verplicht en 25 m2. Dan heb ik nog 19 m2 over als ik nog iets wil bouwen/bestraten. En er komt een weg over de onderste 3 meter van mijn kavel (60 m2). Dus dan blijft er nog 240 m2 over. (259 m2 als ik niets erbij doe) Er mag niet gebouwd worden binnen 3 meter van de erfgrens.

Hier staat wat onder bouwen en wat onder overig valt:

Afbeelding

Nu wil ik de 75% die ik niet mag bebouwen graag zo leuk mogelijk inrichten voor mijn hond. Tips voor een omheining zijn ook welkom, het moet zo open en natuurlijk mogelijk zijn. Ik zit te denken aan bijvoorbeeld houten paaltjes met geplastificeerd gaas.

Ook wil ik graag een hondentoilet, als iemand daar tips of aanraders voor heeft. Ik wandel elke dag met mijn hond, maar dan kan ze als we thuis zijn haar behoeftes op het hondentoilet doen. En ze hoeft niet verplicht de hele dag in de tuin, ze is normaal altijd binnen, want ik heb nu geen tuin.

Maar ik zit te denken aan dingen die je ook hebt bij een hondenspeeltuin oid, zodat ze zich in haar eentje of samen met mij daar kan vermaken. Mijn budget voor het huis en de kavel is alleen niet zo groot en ik weet niet hoeveel er daarvan overblijft. Dus hoe goedkoper, hoe beter.

Mijn hond is trouwens 7 jaar oud en ongeveer 40 cm hoog.

En ik heb veel last van mijn handen, waardoor ik arbeidsongeschikt ben en moeilijk een tuin kan onderhouden. Dus als iemand ideeën heeft voor natuurlijk ondergronden die weinig onderhoud nodig hebben. Of misschien kan ik iets regelen waardoor het gras een keer in de zoveel tijd gemaaid wordt.

Ik waardeer het als jullie met mij mee willen denken.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 09:57

Wat voor soort dingen vind je hond leuk in de hondenspeelthuin?
Gezien speeltoestellen ook onder "wonen" valt moet je daar ook misschien nog mee oppassen.

Een zandbak om lekker in te graven en een zwemvijver (/veredelde drinkbak :+ ) zou ik er in ieder geval in maken.

Daarnaast, een terras valt normaliter niet onder bebouwing >;) dit lijstje beperkt je wel flink in wat je kan en mag met je grond. Zit je ergens buitenaf? Dan kan ik me er iéts bij voorstellen, maar ergens in een woonwijk vind ik het raar, dan zouden een heleboel mensen "illegaal" bezig zijn door hun hele tuin te bestraten. _O-

Verder, hoezo ligt die weg op jou kavel ipv ernaast? Is die doorlopend, of zou je die ook kunnen gebruiken als parkeerplaats (igv doodlopend). En waarom telt die dan niet mee voor je bebouwde oppervlak?

Ik denk dat het handig is om na te gaan of er verschil zit voor je kavel tussen het begrip "bebouwing" en "functie wonen".

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Low-budget tuin inrichten en onderhouden voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:15

Wat een apart project zeg. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken, met name met de infrastructuur.
Ik begrijp dat ook40% moet bestaan uit ' functie weide". Sowieso zou ik een heel deel gras laten, dat is lekker rennen voor de hond. Ik weet niet wat je voor ogen hebt met hondentoilet, mijn ervaring is dat de hond er een ander plekje voor gebruikt als je eigenlijk had bedoelt. :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:59

Ja ... tuin staat ook onder de functie wonen...
mag je de kavel uberhaupt wel omheinen? Of zou een schapenafrastering wel kunnen? Van dat kastanjehekwerk voor schapen is wel mooi en blijft hond ook wel achter.

Verder zou ik inderdaad een soort natuurlijke zandbak maken en een vijver. Misschien wat boomstammen waar hond overheen kan lopen of springen. Misschien iets van een bosje zodat er ook een plek met schaduw is, bij keuze voor struiken iets kiezen wat maar 1x per jaar gesnoeid hoeft te worden. Een groot stuk bloemenweide die kan je gewoon 1x per jaar maaien en hoef je dan verder weinig aan te doen.

Denk dat als je kiest voor vooral inheemse planten en geen echt gazon dat je 1 of 2x per jaar een grote actie met bosmaaier en snoeischaar moet doen en het verder niet.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 16:18

Bedankt voor de reacties!

Rintah, ze vindt het leuk om te rennen, springen en ergens hoog op te staan. Tunnel wil ze ook nog wel doorheen, of boven op staan als die van beton is. Ik zat te denken aan natuurlijke materialen als speeltoestel, zoals boomstammen en stenen, zodat het hopelijk telt als weide. En ik heb nog 19 m2 'over', waar nog dingen van de functie wonen op kunnen. Een natuurlijke vijver is een goed idee, maar ik ben bang dat het te duur is en teveel onderhoud nodig heeft. Iets van water waar ze uit kan drinken en kan pootjebaden zou wel fijn zijn (ze zwemt niet). Het is in het buitengebied inderdaad en een project een beetje zoals Oosterwold. Dat van de weg is zo bepaald, dat die 3 meter breed over elke kavel loopt (is in totaal 6 meter breed) en mag niet gebruikt worden als parkeerplaats. De wegen door het gebied moeten we gezamelijk aanleggen als vereniging, maar telt niet mee voor de functie wonen gelukkig. Waarom weet ik ook niet, dat is zo afgesproken :+ En bebouwen en wonen is hetzelfde, ik gebruik ze door elkaar, maar de gemeente is daar wel duidelijk in. Ik zit te denken om de parkeerplaatsen ook te gebruiken als terras, omdat ik zelf geen auto heb. En dat ik dan de tuinmeubels verplaats als er iemand op bezoek komt.

Neonlight, ik heb van die indoor hondentoiletten gezien, een soort kunstgras vierkant. Maar misschien kan ik een soort grind of zandstukje (laten) aanleggen. Hopelijk kan ik dan trainen dat ze daar haar behoefte doet, want ik zie het haar inderdaad al overal doen, behalve waar het moet :')

Evelijn, de gemeente heeft liever geen schuttingen van 2 meter, maar een 'open en natuurlijke' erfafscheiding mag wel. Kastanjehek voor schapen zag ik ook gisteravond en ziet er mooi uit inderdaad. Misschien dat dat ook een optie is. En bedankt voor de tips verder :)

Wat ik mij ook nog wel afvraag is hoe kom ik (goedkoop) aan de natuurlijke speelmaterialen, zoals boomstammen en stenen enz. En hoe krijg ik ze op mijn kavel. Ik zat te denken dat ik misschien via de wegenbouwers aan een betonnen rioolbuis kan komen :Y) Suggesties voor niet-natuurlijke materialen mag trouwens ook. Ik kan misschien ook een speeltoestel voor kinderen neerzetten voor mijn hond oid.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 21:50

Hout is nog wel via marktplaats te krijgen. Net even gekeken en wel een gezien aan boomstammen gratis af te halen, moet je alleen vervoer(en paar sterke hulpjes) regelen. Genoeg pallets ook, kan je ook nog wel eea van knutselen, mits je hond geen knager is (denk ik, gezien dat hout over algemeen wel chemisch behandeld is) wipwap of bruggetje bijvoorbeeld. Als ze hoogtes wel leuk vind kan je misschien ook inspiratie opdoen door te zoeken op speeltuin voor geiten :+

De waterbak kan je dan misschien wel iets leuks voor maken met een bak voor water, wat rotsen/watervalletje(voor beluchting/vers houden van water) wat waterplanten/oevergrassen om het aan te kleden(en eventueel dieper stukje af te scheiden) en een filter om snel dichtslibben van bak te voorkomen. Periodiek slib er uit halen en bijvullen met tuinslang en dan kom je al een heel eind :) Wil hiervoor best wat voor je uittekenen als je wil.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 17:24

Bedankt Rintah!
Ik heb wel interesse in dat met de waterbak, ik wist niet dat je daar verstand van had en zelf weet ik er niets van. Is het goed als ik je daarvoor een pb stuur?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 22:21

Ja prima :D

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 22:44

Zoek eens op pinterest op Dogscaping <3 super leuke dingen voor de hond!

Afbeelding

Afbeelding

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 19:34

Ja, dat is wat ik zoek, bedankt voor de tip :D

En specifieke tips, ideeën en suggesties zijn ook welkom.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 04:51

Eerlijk gezegd? Als ik zo een klein stukje tuin zou hebben, zou ik dat zo 'leeg' mogelijk laten voor je hond. Speeltuigen /toestellen zijn heel leuk om 'eens' te doen, maar als je dat in de tuin hebt staan is het leuke er binnen de kortste keren vanaf, en dan heb je geen ruimte meer over om nog iets anders te doen.

Als je het leuk wil houden, dan zou ik nadenken over relatief kleine accessoires waarmee je dingen variërend kan opbouwen (en weer weghalen en opbergen) . Bv agility hindernissen, paaltjes (kan je leren errond te draaien, of rivieren), kegels die je op verschillende manieren kan opstellen (slaloms, gebruiken als 'plaats' om het terugsturen te trainen,...),...

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 07:27

Ik zou zelf altijd het huis zo ver mogelijk naar voren zetten. Dan heb je achter de grootste lengte en oppervlak. Mocht je later ooit nog iets anders mee willen doen, dan heb je de ruimte er voor.

Verder heel veel plezier. Klinkt als een leuk project

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 07:28

Als ik naar mijn eigen hond kijk wordt hij het meest blij van gras om op te rennen/rauzen en, zeker met warm weer, ligt hij graag op een koel stuk donkere grond. Als ik voor hem van die constructies zou bouwen zoals hierboven zou hij daar een keer overheen gaan om te kijken wat het is en het vervolgens links laten liggen. Hij heeft liever dat we met de bal gooien en daar heb je een stukje gras voor nodig. In jouw geval zou ik dus gras aanleggen en hier en daar een heg of struik. Ik zou n geld dan eerder investeren in een maairobot zodat je gras er altijd netjes bijligt. Maar hé, elke hond is anders;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 07:43

Ik vermoed dat als TS het gras als gazon gaat behandelen met maairobot dat het dan onder het kopje 'wonen' valt.
Ik zou ook op stuk niet enorm veel speeltoestellen voor de hond maken. Is toch altijd meer onderhoud en de vraag is zeker of het lang interessant blijft. Een rioolbuis met zandbult erover is misschien wel leuk omdat je dan zeker mooie koele schaduwplek hebt. Wel zo neerzetten dat zon er niet in schijnt.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 09:31

Florenc, ik vind dit juist een grote tuin :') Het is groter dan de gemiddelde tuin in een woonwijk denk ik. Maar bedankt voor de tips, accessoires zat ik ook aan te denken.

Bedankt floorsil, het huis kan inderdaad naast de parkeerplaatsen denk ik. Maar veel anders kan ik niet doen met de grond, ik mag nog maar maximaal 19m2 als 'wonen' en de rest moet weide zijn.

Bedankt Eva1969. Mijn hond houdt weer niet van achter een bal aanrennen, dus ze zijn allemaal anders inderdaad :j

Bedankt Evelijn, dat van het gazon en de maairobot zou ik moeten navragen. Ik zat al te denken ik vervang alles door kunstgras :Y) Maar dat vinden ze helemaal niet goed denk ik en is ook niet zo natuurlijk.

Ik wil de tuin juist een beetje interessant voor haar maken, dat ze dingen kan doen, snuffelen, rollen, spelen enz. En ik denk wel dat ze ergens op gaat, als ik iets hoog maak waar ze op kan staan. Een soort uitzichtpunt. En dingen om omheen te rennen met het spelen vind ze ook wel leuk, of een soort pad.

Ergens zit ik ook te denken om het (deels?) te laten verwilderen, vanwege het onderhoud, maar ook voor de natuur. Maar ik vraag mij af of mijn hond daar dan nog komt. Misschien dan een soort paden/stukken grond maken waar ze wel op gaat. Wat zou dan een goede (natuurlijke) ondergrond zijn? Misschien iets met houtsnippers?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:36

Als je een stuk inzaait met wilde bloemen (ik krijg tegenwoordig overal van die zaadmixjes daarvoor), kun je inderdaad een stukje "liefdevol verwaarlozen". Dat kun je dan redelijk hoog laten worden en een paar keer in het seizoen maaien oid als het echt te hoog wordt.
Ik ken honden die het geweldig vinden om daar doorheen te banjeren; het is allemaal bloemen/kruiden/grassen dus het is prima om een eigen weg in te zoeken voor de hond. Moet je het niet erg vinden als ie lekker vuil wordt overigens, er blijft dan nogal wat aan zaden etc. aan hem hangen (en zeker heel regelmatig op teken gaan controleren).

Zo'n tuin is ook nog goed voor de insecten :D (misschien zijn die ook leuk speelgoed voor de hond... :+ )

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 13:36

Is het beter om wilde bloemen te zaaien dan om het onkruid vrij te laten groeien?
Ik vind het niet erg als ze onder het zand en plantenspul zit en ze heeft een anti-tekenband om.
Insecten is ze bang voor :+ Hoewel ze er ook achteraan zit. En die zullen er sowieso zijn.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:51

Eilish schreef:
Florenc, ik vind dit juist een grote tuin :') Het is groter dan de gemiddelde tuin in een woonwijk denk ik. Maar bedankt voor de tips, accessoires zat ik ook aan te denken.

Ik wil de tuin juist een beetje interessant voor haar maken, dat ze dingen kan doen, snuffelen, rollen, spelen enz. En ik denk wel dat ze ergens op gaat, als ik iets hoog maak waar ze op kan staan. Een soort uitzichtpunt. En dingen om omheen te rennen met het spelen vind ze ook wel leuk, of een soort pad.

Ik geloof dat we gewoon een ander referentiepunt hebben :D. Wij hebben thuis een terras (tegels) van 300m² en daarachter nog 800m² tuin, maar wij wonen dan (bewust) ook niet in een woonwijk. Maar ongeacht de grootte blijf ik wel bij het punt, dat het 'interessante' of 'leuke' er héél snel vanaf is als het in hun eigen tuin staat. Ik denk dat je eerder praktisch voor je hond moet denken, dan 'leuk'. En dan bedoel ik: is er mogelijkheid om een stukje overdekt te maken (afkapping/pergola/carport), zodat ze bij slecht weer ook gewoon buiten kan? Bekijk je oriëntatie van je tuin, heeft je hond voldoende schaduw in de zomer? Kan je bv bomen inplanten om schaduw te creëren?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:21

Eilish schreef:
Is het beter om wilde bloemen te zaaien dan om het onkruid vrij te laten groeien?
Ik vind het niet erg als ze onder het zand en plantenspul zit en ze heeft een anti-tekenband om.
Insecten is ze bang voor :+ Hoewel ze er ook achteraan zit. En die zullen er sowieso zijn.

Misschien houd je er een beetje mee tegen dat het distel en brandnetel-topia wordt door er bewust wat anders neer te zetten.
Maar geen ervaring mee, al die zakjes met zaden van mij liggen nog in de keuken te wacht op actie van mijn kant :+

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:31

ter omheining heeft die van ons een 'dogfence' halsband om. Dat werkt, na een tijdje trainen, heel goed. we hebben een XL hond :)) en hij staat op het zachtste standje. Ze komen zelfs zonder band niet voorbij de 'piepjes' zone.

Verder vind onze hond het vooral leuk om te snuffelen naar sprinkhanen, muisjes en egeltjes in onze tuin. en inderdaad afwisselend in de zon en in de schaduw. En met slechter weer liggen ze graag droog maar toch op de uitkijk ;)
Dus een hok bouwen, stuk gras om te ravotten met de baas en evt speeltjes, en verder laten verwilderen zou ik zeggen haha

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:51

Ik zou laurierheg aanplanten om je gehele perceel (m.u.v. oprit), dat is binnen een paar jaar 2,5 meter hoog én het is wintergroen!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:11

Wat voor huis(je) ga je bouwen? Misschien kan je die 'stijl' doortrekken in de tuin. Op welke bodemsoort zit je?

Gras is vrijwel altijd low-budget dus dat is fijn om in je tuin te hebben, ook voor je hond. Je kan omheinen met een Engels schapenhek van kastanjehout:

Afbeelding

Betontegels kan je in vrijwel elke nieuwbouwwijk gratis afhalen om je terras van te maken. Van welk materiaal moeten je parkeerplaatsen zijn?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:16

Ik zou ook vooral gras doen als je hond er op los moet lopen. Zo groot is je oppervlakte niet tenslotte.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:19

Een overdekte veranda aan je huis met houten vlonders zodat water er onder weg kan lopen in het zand. Met al die betontegeltuinen heb je sneller kans op wateroverlast.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:20

Een veranda en houten vlonder is niet erg budget-proof ;)