Géén iphone meer? én 5G!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Carol_Beer

Géén iphone meer? én 5G!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 17:03

Bereid je even goed voor, voor mijn rant&vent van vandaag:

In het algemeen wordt ik gewoon erg gestoord dat iedereen tegenwoordig altijd alleen maar aandacht heeft voor zijn telefoon. Alsof die telefoon belangrijker/interessanter is dan een echt persoon, die een leuk iets te vertellen heeft..
Even een appje hier, snappje daar, hebben we er ook echt wat aan? Maakt dat mensen nou echt zo gelukkig? Mensen vinden online contact schijnbaar veel fijner dan tegen mensen in het gezicht wat zeggen, iets waar ik het overduidelijk niet mee eens ben. Voor mij verpest het eigenlijk ook meteen de hele sfeer en voel ik mer er ook gewoon niet fijn bij..
Ikzelf ben nog in het Nokia/Windows xp-tijdperk opgegroeid, wat voor mij in ieder geval een veel rustigere tijd was. Sinds dat de iphone populair werd in Nederland heb ik het gevoel dat veel mensen alleen maar in een virtueel hokje willen zitten, overal maar online zijn.
Het is niet dat ik iets tegen internet heb, ikzelf heb een moderne PC en de dunste laptop, maar die gebruik ik gewoon wanneer nodig is, als ik er ook wat mee kan. Dat online winkelen zoveel handiger is, wil niet zeggen dat ieder bezoek op z'n telefoon dat hoeft te doen.. Niet dat dat bij mij in de huiskamer ook maar sprake van is, die meuk is gewoon verboden, heeft ook iets wat met respect te maken. Misschien ben ik daar gevoelig voor, als iemand zich aso richting mij gedraagt, mag hij gewoon opsodemieteren.
Los van dat is het meeste telefoongebruik gewoon nergens voor nodig.
Nu is het natuurlijk zo dat de hele maatschappij erom gebouwd is, van het werk krijgen veel mensen een iphone, veel scholen laten op het laatste moment wijzigingen weten via de app (want van te voren plannen is zo lastig, kuch), en is een samenleving zonder iphone eigenlijk ondenkbaar tegenwoordig, laat staan wat de toekomst ons zal brengen..
En oja, dan krijgen we ook nog 5G-netwerk, alsof 4G niet goed genoeg was.. #nederlandnooitgenoeg
Dit was dus even mijn zeikblogje zonder enig punt eigenlijk, sommige mensen zullen er wat van snappen, sommige helemaal niet, ja boeie
Laat even weten wat je er zelf van vindt, (over iphone-gebruik en 5G), enne ja..
Challas!
Laatst bijgewerkt door Polly op 30-04-19 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: capslock uit titel verwijderd

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:07

Afbeelding

Kon het niet laten. Zo, is het geen oneliner meer.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 17:18

Hiraeth schreef:
[ [url=m/booB7d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kon het niet laten. Zo, is het geen oneliner meer.

:') Valt wel mee

Janine1990

Re: GEEN iphone meer? EN 5G!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:36

Haha nou ik begrijp je ergernis hoor, maar ik herken het gelukkig niet echt in mijn omgeving.

Misschien meer ook omdat mensen weten dat je met mij echt geen hele app-gesprekken hoeft te starten. Heb ik geen zin in.
Daarentegen zit ik wel veel op mijn laptop, te Bokken of nog cornier, ik speel Horse Reality. Ik dacht dat ik daar wel te oud voor zou zijn, maar helaas :')

Het is gewoon de tijd van... So be it...
Als je interessanter wilt zijn dan die telefoon, moet je daarvoor zorgen heb ik het idee.
Vergeet niet dat we ook gewoon onwijs veel kennis vergaren via dit soort mediums. Wij krijgen in een dag meer informatie binnen dan een persoon 150 jaar geleden in zijn hele leven kreeg.
Ik zoek het filmpje dat hierbij hoort :+ Maar heb de indruk dat hij niet op Youtube staat.
Maar het is daarbij ook menselijk om die informatie te blijven opzoeken, die honger naar informatie...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:36

Er zijn niet alleen maar slechte dingen door de telefoon.
Internet en telefoon heeft ook zijn voordelen:

- Het is ook een hulpmiddel in nood.
- Mensen met weinig sociale contacten hebben zo toch vaak meer contact.
- De markt voor 2de hands spullen is in de lift gekomen waardoor dat beter is voor het milieu.
- Mensen kunnen makkelijker (goedkoper) contact houden met familieleden en vrienden die aan de andere kant van de wereld wonen.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 17:47

Janine1990 schreef:
Haha nou ik begrijp je ergernis hoor, maar ik herken het gelukkig niet echt in mijn omgeving.

Misschien meer ook omdat mensen weten dat je met mij echt geen hele app-gesprekken hoeft te starten. Heb ik geen zin in.
Daarentegen zit ik wel veel op mijn laptop, te Bokken of nog cornier, ik speel Horse Reality. Ik dacht dat ik daar wel te oud voor zou zijn, maar helaas :')

Het is gewoon de tijd van... So be it...
Als je interessanter wilt zijn dan die telefoon, moet je daarvoor zorgen heb ik het idee.
Vergeet niet dat we ook gewoon onwijs veel kennis vergaren via dit soort mediums. Wij krijgen in een dag meer informatie binnen dan een persoon 150 jaar geleden in zijn hele leven kreeg.
Ik zoek het filmpje dat hierbij hoort :+ Maar heb de indruk dat hij niet op Youtube staat.
Maar het is daarbij ook menselijk om die informatie te blijven opzoeken, die honger naar informatie...

Achter de computer zitten vind ik toch wat anders, daar neem je de tijd voor, en doe je niet de hele dag op elke plek. dat is met een iphone wel zo :)
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind de rust juist fijn, om even niet al die informatie te krijgen..

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 17:52

daantjuhhh schreef:

- De markt voor 2de hands spullen is in de lift gekomen waardoor dat beter is voor het milieu.
- Mensen kunnen makkelijker (goedkoper) contact houden met familieleden en vrienden die aan de andere kant van de wereld wonen.

Goed, voor 112 heb je geen nieuwste iphone nodig :')
Ik kan je zeggen dat online contact, echte contacten nooit kan vervangen.. mensen zijn op het internet, hoe je het wend of keert, altijd gewoon anders dan in "real life". Daarnaast heb ik zelf in ieder geval ervaren dat echte vrienden hebben erg balangrijk en handig is. Internetvrienden wonen vaak ver weg, en zie je dus nauwelijks, terwijl je vrienden in de buurt, kan zien wanneer je wil.
Zonder iphone bestond marktplaats en skype ook al gewoon?? Dus in die zin snap ik je niet helemaal in die zin :#

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:58

Carol_Beer schreef:
Achter de computer zitten vind ik toch wat anders, daar neem je de tijd voor, en doe je niet de hele dag op elke plek. dat is met een iphone wel zo :)
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind de rust juist fijn, om even niet al die informatie te krijgen..

Kan, niet iedereen kan zoveel informatie verwerken. Om heel diverse redenen.
Daar is ook helemaal niets mis mee. Al kan het wel heel frustrerend zijn natuurlijk dat je dit weinig ziet, als je het zelf wel nodig hebt.

Ik zit praktisch wel de hele dag achter de computer, want ik werk er ook mee. Uiteraard krijg ik mijn beweging wel, maar voor mij is het een soort afkoelen ook. Een dom spelletje krijgt mijn hoofd makkelijker stil dan een toffe rit op het paard. Dat geeft te veel adrenaline :')
Voor mij is die computer een stukje me-time. En dan ligt mijn telefoon gewoon naast me. Voor een ander werkt die iPhone zo...

En vergeet wat Daantjuhhh zegt niet! Het is een heel belangrijk medium voor heel erg veel mensen.
Ik denk dat het heel wat sociale zaken kan verlichten omdat je in principe gewoon de hele wereld in je broekzak hebt zitten. Vergeet ook niet dat we steeds langer alleen blijven, allemaal graag een eigen huis willen én daar flink voor moeten werken. Het is voor veel mensen ook een manier om die sociale contacten te onderhouden.

Je ziet het ook veel bij kindjes in gezelschap die iets te veel aandacht krijgen en daarmee heel veel prikkels te verwerken hebben. Op zich niets ergs, maar het maakt ze wel moe. Vaak vragen ze naar een telefoon, om een youtube filmpje te kijken. Je doet ze er naar mijn idee veel plezier mee. Want eigenlijk vragen ze niets anders dan even één ding om zich op te focussen, in plaats van die 3 tantes, opa's en oma's en neefjes en nichtjes. Zo komt een kindje even tot rust.
Ik zie bij mijn neefje van twee dat hij dan na 10 minuutjes weer voldoende opgeladen is om gewoon te gaan spelen en dit gaat hij dan ook gewoon weer zelfstandig doen. Loopt gewoon bij de telefoon weg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:01

Carol_Beer schreef:
daantjuhhh schreef:

Goed, voor 112 heb je geen nieuwste iphone nodig :')
Ik kan je zeggen dat online contact, echte contacten nooit kan vervangen.. mensen zijn op het internet, hoe je het wend of keert, altijd gewoon anders dan in "real life". Daarnaast heb ik zelf in ieder geval ervaren dat echte vrienden hebben erg balangrijk en handig is. Internetvrienden wonen vaak ver weg, en zie je dus nauwelijks, terwijl je vrienden in de buurt, kan zien wanneer je wil.
Zonder iphone bestond marktplaats en skype ook al gewoon?? Dus in die zin snap ik je niet helemaal in die zin :#

Niet voor 112, maar wat dacht je van een hoop apps.
Gisteren nog op RTL nieuws, een app voor depressieve jongeren, waarin ze met een emoticon kunnen aangeven hoe ze zich voelen die dag. Waardoor hulpverleners eerder ingrijpen.
Jongeren geven zelf aan dat dit laagdrempeliger is dan te moeten vertellen hoe je je voelt en waarom je je voelt.

Niet alle medische zaken zijn noodgevallen waar je 112 voor nodig hebt. Een collega van mij zijn insuline wordt gemeten met een app die verbonden is met een dingetje op zijn arm. Een hele verbetering, want hij hoeft nu niet meer zo strikt op zijn eten te letten.

Niet iedereen die sociale contacten zoekt, zoekt dit ook fysiek.
Niet iedereen die marktplaats en skype gebruikt, heeft zin om dit van achter zijn computer te doen. Er speciaal voor te moeten gaan zitten, tijd vrij maken. Terwijl ze op dat moment ook kunnen wandelen met de hond, of wanneer ze bij iemand in de auto zitten.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 18:58

Janine1990 schreef:
Kan, niet iedereen kan zoveel informatie verwerken. Om heel diverse redenen.
Daar is ook helemaal niets mis mee. Al kan het wel heel frustrerend zijn natuurlijk dat je dit weinig ziet, als je het zelf wel nodig hebt.

Ik zit praktisch wel de hele dag achter de computer, want ik werk er ook mee. Uiteraard krijg ik mijn beweging wel, maar voor mij is het een soort afkoelen ook. Een dom spelletje krijgt mijn hoofd makkelijker stil dan een toffe rit op het paard. Dat geeft te veel adrenaline :')
Voor mij is die computer een stukje me-time. En dan ligt mijn telefoon gewoon naast me. Voor een ander werkt die iPhone zo...

En vergeet wat Daantjuhhh zegt niet! Het is een heel belangrijk medium voor heel erg veel mensen.
Ik denk dat het heel wat sociale zaken kan verlichten omdat je in principe gewoon de hele wereld in je broekzak hebt zitten. Vergeet ook niet dat we steeds langer alleen blijven, allemaal graag een eigen huis willen én daar flink voor moeten werken. Het is voor veel mensen ook een manier om die sociale contacten te onderhouden.

Je ziet het ook veel bij kindjes in gezelschap die iets te veel aandacht krijgen en daarmee heel veel prikkels te verwerken hebben. Op zich niets ergs, maar het maakt ze wel moe. Vaak vragen ze naar een telefoon, om een youtube filmpje te kijken. Je doet ze er naar mijn idee veel plezier mee. Want eigenlijk vragen ze niets anders dan even één ding om zich op te focussen, in plaats van die 3 tantes, opa's en oma's en neefjes en nichtjes. Zo komt een kindje even tot rust.
Ik zie bij mijn neefje van twee dat hij dan na 10 minuutjes weer voldoende opgeladen is om gewoon te gaan spelen en dit gaat hij dan ook gewoon weer zelfstandig doen. Loopt gewoon bij de telefoon weg.

Maar werk is heel wat anders, dan doe je er dus echt wat nuttigs mee, omdat je er geld mee verdient. :9
Snap ik helemaal! Zelf game ik zelf natuurlijk ook weleens, alleen moet je snappen dat gamen of filmpjes kijken geen ontspanning is, maar namelijk erg veel mentale energie kost. Stress komt eigenlijk van vroeger; toen mensen nog op mammoeten jaagden. Wanneer er bijvoorbeeld een dier achter je aankomt, heb je stress nodig om weg te kunnen rennen. Het ding is, dat in die situatie, je de stress weer wegkrijgt door het wegrennen/bewegen. Maar stress krijg je dus niet door het stilzitten en het kijken naar een schermpje.. Een stukje hardlopen zou in dat geval dan beter zijn tegen de stress. (niet dat ik nou zo van sporten hou, maar je snapt m'n punt :P )

Het ding is, dat het de zaken niet "verlicht". Ik vind persoonlijk dat het alleen maar voor meer spanningen zorgt. veel mensen die zich druk maken of iemand al hun dat berichtje heeft gestuurd, die ene "pling" de hele tijd, of een boze mail van je baas, de hele dag, 24/7..
Ik denk niet dat dat de samenleving gelukkiger maakt.

En bij kinderen, damn..
Kinderen moeten er naar mijn mening eigenlijk helemaal niks mee te maken hebben, onder de 12 in ieder geval..
In plaats van op een iphone te zitten, kan je ook gaan tekenen (stimuleer je ook de creativiteit mee), buiten spelen, of in ieder geval ervoor zorgen dat het kind zich ff kan uitten. Want dat is eigenlijk het "probleem waar ik het over had. Iedereen verbergt zich in zijn iphone als contact, concentratie of wat dan ook te lastig wordt, vooral als dat vanaf zo jong er in wordt gepompt. Natuurlijk is er een reden voor dat mensen het doen, wil niet zeggen dat het goed is :)

Sorry als k overkom als een oude zeurkous :roll: :')

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 19:05

Janine1990 schreef:
Niet voor 112, maar wat dacht je van een hoop apps.
Gisteren nog op RTL nieuws, een app voor depressieve jongeren, waarin ze met een emoticon kunnen aangeven hoe ze zich voelen die dag. Waardoor hulpverleners eerder ingrijpen.
Jongeren geven zelf aan dat dit laagdrempeliger is dan te moeten vertellen hoe je je voelt en waarom je je voelt.

Niet alle medische zaken zijn noodgevallen waar je 112 voor nodig hebt. Een collega van mij zijn insuline wordt gemeten met een app die verbonden is met een dingetje op zijn arm. Een hele verbetering, want hij hoeft nu niet meer zo strikt op zijn eten te letten.

Niet iedereen die sociale contacten zoekt, zoekt dit ook fysiek.
Niet iedereen die marktplaats en skype gebruikt, heeft zin om dit van achter zijn computer te doen. Er speciaal voor te moeten gaan zitten, tijd vrij maken. Terwijl ze op dat moment ook kunnen wandelen met de hond, of wanneer ze bij iemand in de auto zitten.

Depressie kan een hoop oorzaken hebben. Maar wat wordt er veel gebruikt onder de jeugd, en versterkt depressieve gevoelens? Juist, social media. Zelfs ik herken het, wat raar is gezien ik vrij nuchter ben. Maar het is logisch. Instagram, maar ook snapchat en facebook is gewoon letterlijk; Kijken naar anderen! En laten de meeste mensen alleen hun leukste momenten met veel vrienden in beeld online posten, want dat krijgt veel likes (aka getallen/pixels, wat eigenlijk niks waard is).
Denk je dat dat een al depressief iemand helpt? Nope..

nu is die app een best goed concept, maar om die app te hebben, heb je een iphone nodig, en guess what wat iedereen op z'n iphone heeft? Jup, social media..

Als je wandelt met de hond, is het gewoon zo veel meer genieten zonder telefoon, je bemt gewoon veel meer bezig met je omgeving..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:09

Niet zo zeer als zeurkous, wel als iemand met behoorlijke tunnelvisie...
De manier waarop jij iets ervaart, hoeft niet de manier zijn waarop de hele wereld iets ervaart.

Niet iedereen heeft een nare baas die buiten werktijd om zijn personeel ook lastig valt ;)

Verbieden van dingen aan kinderen is in mijn ogen helemaal uit den boze.
Geef kinderen vrijheden... Uit onderzoek is al gebleken dat overgewicht onder meer komt uit het 'altijd leeg MOETEN eten van je bord'. Dan MOET ook de zak met snoep of chips leeg.
Hoeveel kinderen zijn er gaan roken terwijl ze dat verboden kregen?
Verbieden en gebieden levert je niets op. Kinderen die onbeperkte toegang hebben tot gezond en ongezond eten, kiezen uit zichzelf ook het gezonde.

Waarom mag iemand niet toegeven aan zijn/haar concentratieprobleem of contactprobleem en zijn hoofd rust geven op de manier die voor hem/haar haalbaar is? Omdat het maatschappelijk gezien geen draagvlak heeft? Moet iemand daarom maar een zwaardere last op de schouders gaan dragen?
Ik heb liever iemand die goed in zijn vel zit, die even een time out neemt op zijn/haar telefoon om vervolgens weer met een frisse blik verder te gaan. Tekenen is niet per se een creatief ding, kan ook prikkels opleveren. Net als buitenspelen voor kinderen. En reken maar dat kinderen zich wel gaan uiten op het moment dat ze niet tot rust kunnen komen. En ja, dan ben je te laat. :) Dan heb je een jankert die niet ophoudt tot hij anderhalf uur op bed heeft liggen krijsen en doodvermoeid in slaap is gevallen. En de volgende dag nog vreselijk veel last hiervan heeft. En waarom? Omdat hij niet even tot zichzelf mocht komen op een makkelijke manier waar hij niet over na hoefde te denken.

Als ik op mijn werk even niet uit een vraagstuk kom, dan zoek ik ook mijn telefoon even op. Even je zinnen verzetten.

Ik denk dat de multifunctionele aard van een mobiele telefoon de wereld juist heel erg gelukkig maakt. Ongelukkig zijn is vervelend, ongelukkig blijven is een keuze.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:13

Carol_Beer schreef:
Depressie kan een hoop oorzaken hebben. Maar wat wordt er veel gebruikt onder de jeugd, en versterkt depressieve gevoelens? Juist, social media. Zelfs ik herken het, wat raar is gezien ik vrij nuchter ben. Maar het is logisch. Instagram, maar ook snapchat en facebook is gewoon letterlijk; Kijken naar anderen! En laten de meeste mensen alleen hun leukste momenten met veel vrienden in beeld online posten, want dat krijgt veel likes (aka getallen/pixels, wat eigenlijk niks waard is).

nu is die app een best goed concept, maar om die app te hebben, heb je een iphone nodig, en guess what wat iedereen op z'n iphone heeft? Jup, social media..

Als je wandelt met de hond, is het gewoon zo veel meer genieten zonder telefoon, je bemt gewoon veel meer bezig met je omgeving..

Ah, lekker makkelijk, de oorzaak even bepalen. Van jeugd die misschien wel veel meer heeft meegemaakt dan jij je kan voorstellen. Social media depressie is geen oorzaak, hooguit een trigger.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... n-stemming

Jammer dat je niet ingaat op de app voor insulinegebruikers...

En hoe kom je toch telkens alleen aan met iPhone? Er zijn plenty smartphones hoor...

Heb wel een klein beetje het idee dat het frustrerende van de high tech wereld je meer energie kost dan nodig zou moeten zijn. Live and let live ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:16

Tja, wat zal ik zeggen :+
Nokia gsm bouwjaar 2008 check 8-)
Laptop in de leeftijdsklasse + 10 jaar check 8-)
Facebook negatief
Instagram negatief

Van de rest weet ik zelfs het bestaan niet af :')

En ik geniet van de rust. Echt waar :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:20

Internet heeft heel veel voordelen maar persoonlijk vind ik het een verarming van het menselijk contact. Hoe leuk sommige zaken ook zijn. Het is gewoon zo dat we zonder internet een heel ander leven hadden, tenminste de vijftigers onder ons. Ik weet echt niet welke periode ik fijner vond, ervoor of nu. Mensen die opgegroeid zijn met internet zullen misschien over veertig jaar terugdenken aan de tijd dat je nog een auto moest besturen om ergens te komen. Zo is er in elke generatie wel wat. Maar het voorbeeld van ts, iedereen die op zijn telefoon zit is soms wel maar vaker miet herkenbaar . Ik zeg er ook rustig iets van wanneer er mensen bij ons op visite zijn, bvb belangrijk berichtje?? En dan staat sommigen gelukkig nog het schaamrood op de kaken, en dat zijn echt niet alleen jongeren.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:24

Denk dat dit een discussie zonder eind is. Er zijn zat iPhone apps zoals al eerder werd genoemd die mensen wat positiefs opleveren of sociale interactie juist bevorderen. De 'vroeger was alles beter' mentaliteit is van alle tijden. Ook al ben ik het er zeker mee eens dat er hoop nadelen aan zitten en hou ik mijn hart vast voor de jonge kinderen van nu die met iPads zoet worden gehouden en er helemaal mee opgroeien.

Krijg altijd een beetje de indruk dat het grootste deel van de mensen die (al dan niet bewust) zonder de modernste mobieltjes/social media leven dat maar wat graag trots van zich af schreeuwen en zich heel wat beter voelen dan een ander die er wel gebruik van maakt.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:28

Carol_Beer schreef:
Bereid je even goed voor, voor mijn rant&vent van vandaag:

In het algemeen wordt ik gewoon erg gestoord ...

Hier ben ik al afgehaakt :')

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 19:39

Janine1990 schreef:
Niet zo zeer als zeurkous, wel als iemand met behoorlijke tunnelvisie...
De manier waarop jij iets ervaart, hoeft niet de manier zijn waarop de hele wereld iets ervaart.

Niet iedereen heeft een nare baas die buiten werktijd om zijn personeel ook lastig valt ;)

Verbieden van dingen aan kinderen is in mijn ogen helemaal uit den boze.
Geef kinderen vrijheden... Uit onderzoek is al gebleken dat overgewicht onder meer komt uit het 'altijd leeg MOETEN eten van je bord'. Dan MOET ook de zak met snoep of chips leeg.
Hoeveel kinderen zijn er gaan roken terwijl ze dat verboden kregen?
Verbieden en gebieden levert je niets op. Kinderen die onbeperkte toegang hebben tot gezond en ongezond eten, kiezen uit zichzelf ook het gezonde.

Waarom mag iemand niet toegeven aan zijn/haar concentratieprobleem of contactprobleem en zijn hoofd rust geven op de manier die voor hem/haar haalbaar is? Omdat het maatschappelijk gezien geen draagvlak heeft? Moet iemand daarom maar een zwaardere last op de schouders gaan dragen?
Ik heb liever iemand die goed in zijn vel zit, die even een time out neemt op zijn/haar telefoon om vervolgens weer met een frisse blik verder te gaan. Tekenen is niet per se een creatief ding, kan ook prikkels opleveren. Net als buitenspelen voor kinderen. En reken maar dat kinderen zich wel gaan uiten op het moment dat ze niet tot rust kunnen komen. En ja, dan ben je te laat. :) Dan heb je een jankert die niet ophoudt tot hij anderhalf uur op bed heeft liggen krijsen en doodvermoeid in slaap is gevallen. En de volgende dag nog vreselijk veel last hiervan heeft. En waarom? Omdat hij niet even tot zichzelf mocht komen op een makkelijke manier waar hij niet over na hoefde te denken.

Als ik op mijn werk even niet uit een vraagstuk kom, dan zoek ik ook mijn telefoon even op. Even je zinnen verzetten.

Ik denk dat de multifunctionele aard van een mobiele telefoon de wereld juist heel erg gelukkig maakt. Ongelukkig zijn is vervelend, ongelukkig blijven is een keuze.

Ik zeg ook niet dat je kinderen moet gaan straffen om wat voor een reden dan ook, maar grenzen stellen is erg belangrijk in de opvoeding, omdat kinderen moeten weten waar ze aan toe zijn. Of dat nu brede grenzen zijn, of nauwe, is aan jou als ouder, maar ze moeten er wel zijn.
Als ik eerlijk mag zijn; ik heb ook ernorm veel last met contacten leggen, en ik heb zelf ook dat geprobeerd via social media.. Achteraf had ik liever mijn (weinige) bestaande contacten kunnen verbeteren ipv contacten te leggen op social media, wat vaak eendagsvliegen zijn. Nu hoeft dat niet per see voor iedereen zo te zijn, maar ik zeg het in ieder geval eerlijk. :)
Concentreren heb ik ook last van, maar helpt een iphone me daar bij? Nee.
Als je problemen hebt, moet je op zoek naar oplossingen, en geen gadgets die het probleem waarschijnlijk versterken.
Uiten/huilen en wat dan ook is beter dan je verschuilen achter een telefoon als kind.. Tekenen was een voorbeeld als alternatief van het staren naar een nutteloos filmpje.
Maar nu komt het ding; Ik had als kind nog NOOIT de behoefte aan een telefoon/internet, vandaar dat ik je misschien wat minder snap. Het kwam gewoonweg nooit in me op. Kan me ook niet inbeelden dat een kind ook maar zoiets kan verzinnen als je het nog nooit toereikt. Kan ook zijn omdat ik anders ben opgevoed, waar ikzelf eigenlijk wel blij mee ben, als ik er nu op terig kijk.
Anyway, ik snap dat ik nogal star lijk.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 19:42

Janine1990 schreef:
Carol_Beer schreef:

Ah, lekker makkelijk, de oorzaak even bepalen. Van jeugd die misschien wel veel meer heeft meegemaakt dan jij je kan voorstellen. Social media depressie is geen oorzaak, hooguit een trigger.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... n-stemming

Jammer dat je niet ingaat op de app voor insulinegebruikers...

En hoe kom je toch telkens alleen aan met iPhone? Er zijn plenty smartphones hoor...

Heb wel een klein beetje het idee dat het frustrerende van de high tech wereld je meer energie kost dan nodig zou moeten zijn. Live and let live ;)

Lees het dikgedrukte eens goed.. :j
Ik had het niet over de oorzaken dus.
Enne, natuurlijk hebben iphones ook positieve, nuttige factoren voor medische patienten! Ik heb zelf een vriend die zo een soort app gebruikt. Maar ik had het niet over de nuttige gebruiken ervan, als medische gebied/werk. :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:52

Wat je niet kent, heb je ook geen behoefte aan.
Kan jij je het leven nog voorstellen zonder internet?
Toen ik 4 was kregen we een computer, ik heb er best wel veel achter gezeten. Maar bij droog weer speelden we paardje, vingen we wormen, deden we alsof we aan het vissen waren met plugs voor isolatieschuim en vergeet niet de barbies die mee naar buiten gingen waar we complete paden voor in het gras knipten. Ik had op die momenten heus geen behoefte aan een computer.
Mijn neefje speelt ook het liefst met zijn trekker buiten, of met de hond, of rent achter zijn vader op de zitmaaier aan. En als het hem te veel wordt, dan wil hij graag een filmpje kijken. Where's the harm.

Met grenzen stellen voor kinderen sluit je het gebruik van diverse mediums zoals een telefoon toch niet uit? Vind het bijzonder jammer dat dit door zoveel mensen als verkeerd wordt gezien, terwijl het zeer waarschijnlijk de juiste dosering prikkels is in bepaalde situatie. Ik kan me voorstellen dat met de informatievoorziening van tegenwoordig te weinig prikkels ook niet meer geschikt zijn voor het inmiddels vrij ver ontwikkelde brein van het zeer jonge kind. (vergeleken met de ontwikkeling van leeftijdsgenoten 30 jaar terug)

Nogmaals, tekenen zijn vele malen meer prikkels dan een simpel filmpje. Je moet een kleurpotlood kiezen, door een kleurboekje bladeren, de potloden vasthouden en gebruiken.

JIJ ziet mobiele voorzieningen als symptoombestrijding. Je praat in waarschijnlijkheden gebaseerd op je eigen wereldje. Zo werkt het leven niet... Dat jouw contacten via social media geen stand hielden, betekent niet dat dat voor iedereen zo is. Dat je concentratie hervinden met behulp van even je zinnen verzetten met een telefoon voor jou niet werkt, betekent niet dat het voor niemand werkt.
Zou wat zijn als ik iedereen zou opdragen te doen wat voor mij werkt. We zijn allemaal individuen hoor. Voor de een werkt dit en voor de ander werkt dat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:56

Carol_Beer schreef:
Lees het dikgedrukte eens goed.. :j
Ik had het niet over de oorzaken dus.
Enne, natuurlijk hebben iphones ook positieve, nuttige factoren voor medische patienten! Ik heb zelf een vriend die zo een soort app gebruikt. Maar ik had het niet over de nuttige gebruiken ervan, als medische gebied/werk. :))

Met andere woorden, iemand die depressief is moet vooral zijn (moderne) telefoon weggooien en afstand doen van alle vormen van social media. Zich compleet anders opstellen dan zijn/haar leeftijdsgenoten waar het leven wel bij lukt. Eigenlijk de moderne kluizenaar zijn, want je zou eens aanstoot kunnen nemen van het gelukkige leventje van een ander.

Met als gevolg, iemand die zich nog meer anders voelt dan anderen... En nog verder verwijderd raakt van het leven van alle dag.

Lijkt me beslist geen verstandige oplossing.

Vind het tevens ook wat hypocriet, apps ten behoeve van gezondheid vind je oké, maar alle andere mogelijkheden zijn verkeerd.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:00

Ach ik begrijp je wel een beetje hoor TS.

Al heb ik wel een iPhone en een laptop minder dan 10 jaar oud haha. Ik heb alleen geen Social media en wij hebben wat telefoongebruik in gezelschap betreft afspraken.

Vaak gooi ik mijn telefoon ergens neer en stap naar buiten om voor de dieren te zorgen. Soms vraag ik mij dan af of dat wel zo handig is maar aan de andere kant is het wel heerlijke rustig. Van groepsapps blijf ik weg en waar ik wel in zit (familie) heb ik op stil staan.

Ieder zijn ding maar als ik met iemand op stap ben zou ik mij persoonlijk mateloos irriteren als de mobiele telefoon continue gecheckt wordt. Als diezelfde persoon in zijn/haar uppie non stop gebruik maakt van dat ding heb ik er geen last van en kan het mij ook niet zo boeien.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:01

Ik vind 5G en de bijhorende aanpassingskosten ook onzin. De helft van de smartphonegebruikers in naar mijn idee nog niet eens overgestapt naar 4G. Het is niet alsof de 3G verbinding zo slecht is, dat we 'Oorlog en vrede' op kleitabletten kunnen zetten in spijkerschrift in de tijd dat het duurt om een appje te versturen...

Maar de smartphone an sich... Hij heeft, zoals Janine al noemt, veel voordelen en we hoeven niet op social media te gaan of er constant aan vastgeplakt te zijn.

Ik denk dat iedere jongere baat heeft bij lessen op de middelbare school over basispsychologie (teneinde zich beter te kunnen uiten en voor het verminderen van stigma's op het gebied van sociale gezondheid. Al was het maar opdat de jongeren weten dat depressie bij jongeren zich anders kan uiten dan depressie bij volwassenen) en het hoe en waarom van manipulatie, maar manipulatie krijgen ze ook binnen via andere bronnen dan de smartphone en social media.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:13

5G heeft met onze nationale veiligheid te maken, en dan mogen wij, met ons mobiele apparaten, ook gebruik van maken.

Ik herken de frusties van de TS. Ik heb zeker 12 jaar zonder gsm alleen buitengereden op een woeste pony, en raad eens? Ik leef nog.. Dus dat geOH over 'als je in nood bent' ... Als ik mijn nek had gebroken in de duinen, had ik ook niet kunnen bellen..

Ik zeg wel eens gekscherend ' het bijbeltje' zoals iedereen apathisch met een dodo-nek naar die telefoon zit te staren, maar blijkbaar kan men zich tegenwoordig niet meer vermaken zonder prikkels..

Ben wel een macintosh-slet.. want ik vind het gewoon mooi spul.. maar loop er niet mee rond alsof het mijn pasgeboren vrucht is...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:54

Geen idee hoe oud jij bent TS maar ik ben van bouwjaar 1963 en dus opgegroeid zonder computer of gsm.

Ik heb nog nooit een IPhone gehad, mij te duur maar heb sinds meerdere jaren wel een smartphone en heb vanaf het begin af aan een computer en ook een internetabonnement genomen toen het nog ging met inbellen.

En, echt, er ging een wereld voor me open, leerde mensen kennen die overal in het land woonden, vond een paard in 1999 via internet.
Toen ADSL eindelijk kwam was dat een verademing want de telefoonrekening liep wel op.

Ik zou niet meer zonder mijn smartphone willen, zit er ook veel op te kijken, app even gauw berichtjes, kijk tussendoor eens op bokt en volg vrienden, familie en kennissen op facebook.
Weet zeker dat er nu contacten onderhouden worden die anders verwaterd zouden zijn.

Heb ook mijn vrijwilligerswerk via internet gevonden.

Ik ben niet echt heel erg mobiel, kan gelukkig wel autorijden maar dankzij mijn smartphone en pc blijf ik wel midden in de maatschappij staan. Ik ben er nog elke dag heel erg blij mee. En natuurlijk komt hij als we samen met anderen zijn alleen naar boven om iets te laten zien of een foto te trekken. Detail: die afspraken i.r.l. worden meestal via de app gemaakt :D