Pelletkachel en gezondheid ... ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Pelletkachel en gezondheid ... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 17:05

Wij zijn op zoek naar een manier om in ons toekomstige nieuwe woning (nieuwbouwhuis, niet in een dichtbebouwde wijk) de woonkamer makkelijk een paar graden warmer te stoken.

Nu denken we eraan om een kachel in ons nieuwe huis te nemen. Ik ben hier nu over aan het lezen en schrik er best van hoe slecht een houtkachel schijnt te zijn. Voor het milieu en ook direct voor je gezondheid. Bij een pelletkachel lijkt het zoals ik het lees iets minder te zijn, maar er blijkt wat weerstand te zijn over het feit dat je onder bepaalde voorwaarden subsidie kunt krijgen bij aanschaf van bepaalde pelletkachels, terwijl het niet goed voor het milieu is.

Zijn er hier mensen met houtkachels of pelletkachels en hoe ervaren jullie dit i.v.m. je gezondheid (luchtwegen met name)?
Gashaard is geen optie helaas en een elektrische haard schijnt zelfs met bijverwarmingsfunctie weinig warmte af te geven.
Zie ik nog een andere optie over het hoofd behalve een warme fleecedeken :+ ?

zacharyhill

Re: Pelletkachel en gezondheid ... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:14

We hebben al 25 jaar een houtkachel, nergens last van, mijn man heeft copd gekomen door fijnstof van houten platen waar hij mee werkte daar heeft hij ook een allergie van. Niet van de kachel we hebben ook geen buren dat scheelt ook en stoken alleen mooi droog bomenhout

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:19

Je hebt houtkachels en allesbranders, die laatsten word vaak van alles (wat in het afval moet) gegooid. Wij hebben al meer dan dertig jaar een houtkachel, eentje toen uitgezocht op uitstekende verbranding. Stoken ook alleen kaal en zeer goed gedroogd hout, nergens last van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:21

Ik heb een houtkachel met fijnstof filter die aan de laatste eisen voldoet kwa fijnstof. Zolang ik geen berk stook gaat het goed. Ben allergisch voor berk en daar heb ik wel last van.

Een allesbrander is een foute naam. Ook daar moet alleen ook goed stookhout in
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-03-19 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:28

Hier ook geen problemen met de houtkachel. Wij stoken net als bigone alleen schoon (vrij van verf of lak en andere smerigheid) en heel droog hout. Ook geen commentaar van de buren. Met pelletkachels heb ik geen ervaring.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:31

Wij hebben een pelketkachel. Ik ben astmatisch maar heb er geen last van.
Verbranding is wel schoner. Uit onze schoorsteen komt geen rook, alleen eventjes bij opstarten. Als ik zie wat er bij de buren uitkomt die een houtkachel hebben....ik vraag me soms af wat ze aan het opstoken zijn!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:35

wij hebben ook een palletkachel, ik vindt de warmte heerlijk, maar weinig werk mee, 1x in de week as la en raampje even schoonmaken en zorgen dat er voldoende korrels in zitten. wel merk ik verschil in pellets, wij hebben afgelopen keer bij een bouwmarkt korrels gehaald, deze waren goedkoop maar kosten veel meer werk, verbranden niet zo ver als die wat we normaal hebben, dus veel meer as achtig spul over en het raampje wordt veel sneller vuil.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:39

Vala schreef:
Wij hebben een pelketkachel. Ik ben astmatisch maar heb er geen last van.
Verbranding is wel schoner. Uit onze schoorsteen komt geen rook, alleen eventjes bij opstarten. Als ik zie wat er bij de buren uitkomt die een houtkachel hebben....ik vraag me soms af wat ze aan het opstoken zijn!

Bij een goede houtkachel en het juiste hout zie je ook nauwelijk rook. Je buren hebben dus een cursus houtkachel stoken nodig :)

Het enige wat wij ondervinden bij onze houtkachel is dat de vochtigheidsgraad van de kamer te laag zakt. Maar daarvoor heb ik weer een luchtbevochtiger staan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:39

Wij hebben ook een houtkachel / allesbrander (wat ons betreft alleen voor eigen, goed luchtgedroogd hout) en die ruik je niet. Ook nooit klachten van buren oid. De pijp moet wel ook hoog genoeg zijn.

Een pelletkachel heeft bij mijn weten het nadeel dat de pellets niet lokaal geproduceerd worden. Dus milieutechnisch minder verantwoord dan lokaal gekapt, aan de lucht gedroogd hout.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:54

Hier een houtkachel. Geen klachten. Mijn ouders hebben een open haard. Als ze zelf stoken hebben ze nergens last van. Maar mijn moeder met astma heeft wel last van de buren verderop in het rijtje die stoken niet goed. Hele straat ruikt er naar als zij stoken. Goed hout en stoken op de juiste wijze is de oplossing.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 18:13

Wij hebben ook een houtkachel en stoken puur alleen eikenhout wat goed gedroogd is. Mijn overleden zus had zwaar copd en nog wat andere dingen en zelfs met nog maar een longcapaciteit van 21% had zij geen last van onze houtkachel, binnen niet en buiten ook niet.
Onlangs heb ik verschillende briketten geprobeerd, een aantal is niet mijn ding, branden wel heel mooi schoon en geven nagenoeg geen as. Maar het is denk ik in combinatie met onze kachel en omdat ik hout stoken gewent ben niet mijn ding. 1 soort briketten vond ik wel aardig, vooral als de kachel al ingestookt is wat warmte betreft en je wil snel grote warmte maar verder nee ga gewoon weer terug naar eikenhout.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 18:33

Wat fijn zoveel reacties al! Ook best veel mensen met serieuze luchtwegproblemen die dus geen hinder ondervinden van hun houtkachel. Dat stelt mij wel gerust. Zelf heb ik gelukkig slechts gevoelige luchtwegen, maar ook twee jonge opgroeiende kinderen waarvoor ik het vooral belangrijk vind dat zij er geen hinder van zullen ondervinden.

Nu zal het een gloednieuwe hout- of pelletkachel worden, dus zal hij voldoen aan de meest nieuwe eisen qua fijnstof neem ik aan. In ieder geval een punt waar ik goed op ga letten.

En het is dus vooral het hout (schoon en goed droog) en de manier van stoken dat belangrijk is.
De pijp zal ook voldoende hoog worden. hij gaat namelijk door de verdiepingsvloer heen (vandaar dat wij al moeten weten wat we willen i.v.m. de uitsparing) en via de schoorsteen op de tweede verdieping eruit.
De pellets zelf ga ik me ook eens over inlezen. Ik las inderdaad al dat er veel weerstand was op de subsidie die je kunt krijgen bij aanschaf van een pelletkachel i.v.m. de milieubelasting. Ik wist alleen niet of dit om het branden zelf ging of de pellets, maar zo te lezen dus de pellets.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 18:46

Wij hebben sinds kort een pelletkachel en ik vind t heerlijk. Veel makkelijker als een houtkachel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 00:22

Ipsilonka schreef:
Wij hebben sinds kort een pelletkachel en ik vind t heerlijk. Veel makkelijker als een houtkachel.

Wij neigen nu ook het meeste naar een pelletkachel. Heerlijk lijkt het me in de winter!

Chubby schreef:
Een pelletkachel heeft bij mijn weten het nadeel dat de pellets niet lokaal geproduceerd worden. Dus milieutechnisch minder verantwoord dan lokaal gekapt, aan de lucht gedroogd hout.

Ik heb me er vandaag eens verder in verdiept en een korte reportage gevonden waarin ze laten zien hoe je moet stoken. Ze meten ook daadwerkelijk het fijnstof in huis en dat is zeer verwaarloosbaar bij een correct gestookte houtkachel en bij een pelletkachel nog minder.

En heel toevallig kwam ook de productie van pellets aan bod. Er werd inderdaad aangehaald dat het niet wenselijk is om pellets te kopen die afkomstig zijn uit Timboektoe. De pellets uit de reportage komen uit Twente en worden gemaakt van tab hout. Dat is residu hout afkomstig van het dunnen en snoeien van de bomen. Die takken worden versnipperd, daarna gedroogd en dan worden er pellets van gemaakt.

Er zijn meerdere productiebedrijven in Nederland die alleen duurzame pellets produceren uit lokaal gekapt hout of zelfs enkel uit residu hout.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:18

Heb je genoeg ruimte om je pellets droog op te slaan? Wij hebben buiten 2 houthokken waar in elk ruim 12 m3 hout kan maar die zijn weer niet geschikt om pellets in op te slaan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:30

Wij hebben in verschillende huizen verschillende kachels gehad.

Een goed gestookte houtkachel brand prima schoon, nagenoeg geurvrij en veilig.

Momenteel hebben we een cv pelletkachel en ik mis de houtkachel enorm. De pelletkachel (met overcapaciteit) heeft 4 uur nodig om de ruimte 2 graden warmer te krijgen. Het bakje met slik moet een keer per 2 dagen gereinigd worden, vergeet je het een keer dan komt er stinkende zwarte rook uit de schoorsteen. Kun je naast het schoonmaken van de kachel ook het dak op om de roetdeeltjes weg te halen.

Ik zou zonder twijfel voor een houtkachel kiezen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een rocketstove.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:49

Wij hebben destijds getwijfeld om een pelletkachel te nemen. Maar we vinden vooral de vlammen erg mooi om te zien. Dus toch voor hout gekozen, met mooie grote ramen aan alle kanten. Doordat we schoon stoken nooit vieze raampjes en altijd goed zicht op het vlammenspel. En snel lekker warm :j

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:03

Ik heb in mijn vorige woning een pelletkachel gehad. Ik vond de warmte ervan echt heerlijk, maar ik vond de lucht niet fijn. Hij rook niet altijd lekker (ongeacht welke pellets) en ik had het idee dat de luchtvochtigheid heel erg achteruit ging. Kreeg er een beetje branderige ogen van. :j

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:27

Wij hebben ook een pelletkachel, ben er heel tevreden over, gaat snel aan, zuinig, geen rook of roet. Alleen enkel om dr dag zo de kachel uitzuigen en het raampje schoonmaken.
Heb idd ook al wel verschil gemerkt in pellets, goedkopere branden sneller op, geven meer afval en branden niet altijd even goed weg.
Ik moet er wel bij zeggen dat wij hem vaak alleen in de avond een paar uur aan hebben staan. Overdag zijn we toch weg.
Dus weet niet hoe fijn het is kwa bijvullen en uitzuigen wanneer je hem echt de gehele dag aan hebt staan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:54

Maar als je het raampje schoon moet maken heb je toch wel roet/aanslag? Dan stook je niet optimaal.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:56

Ik vind de lucht die van de pelletkachel afkomt viezer, dan die van een goed gestookte houtkachel.
Die van de pelletkachel slaat op mijn longen, terwijl ik een goed gestookte houtkachel wel kan hebben. Van de pellet komt super klein fijnstof af, en als je daar gevoelig voor bent is dat wel hinderlijk.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:21

SusanH schreef:
Maar als je het raampje schoon moet maken heb je toch wel roet/aanslag? Dan stook je niet optimaal.

Ik weet niet of het mogelijk is te stoken zonder dat je raampje vies wordt?
Het is niet zwart ofzo maar meer bruin stoffig?
Ging trouwens wel gisteren de aszuiger leegmaken en t filter uitkloppen en dat had dan wel weer met n mondkapje gemogen. Dat moet je maar niet doen als je al gevoelig bent op de longen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:42

Het is zeker mogelijk :j ons lukt het iig.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:52

Wij hebben al 20-30 jaar houtkachels thuis. Wij hebben er nooit last van, buiten ook niet. Wij hebben meerdere mensen die stoken in de straat, maar dat ruik je alleen en verder merk je er niks van. Als je goed en droog hout erop gooit heb je weinig last van rook, alleen als je de kachel net aan doet. Zwarte rook e.d. krijg je van fout hout, dus behandeld, geverfd etc. dat moet je er nóóit opgooien. Mocht je vers hout kopen/krijgen (bv omgekapte boom vd buurman) houdt er dan wel rekening mee dat het een paar jaar duurt voordat het droog genoeg is dat je het kunt stoken. Maar, niks zo gezellig als een brandende houtkachel <3

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:55

Een pelletkachel is gemakkelijker dan een gewone houtkachel. Een gewone houtkachel is leuker om naar te kijken (leuker vlammenspel). Er zijn ook "open"haarden met een glasplaat ervoor. Geeft nog een gezellig vlammenspel. Een echte open haard is nóg leuker ;-)

Ruitjes schoonmaken (grootmoeder trucje): met gebruikte theezakjes.

Denk ook aan het stof bij het schoonmaken van de kachel (aslade en zo). Er bestaan speciale "voorzetstukken" voor je stofzuiger (soort tonnetje met een slang en een gat). In het gat stop je je stofzuigerslang. Op die manier komt de as niet in je stofzuiger.

Laat het rookkanaal professioneel aanleggen en let op de juiste diameter (de leverancier van de kachel kan dat meestal adviseren en vaak ook aanleggen).

Nog een laatste ding: zorg voor een geode ventilatie in de ruimte waar je stookt. Een kachel heeft om goed te functioneren (net als een mens ;-)) zuurstof nodig.