Steenmarter in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Steenmarter in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 17:42

Of een ander dier wat loopt als een volwaardig mens...

Nu al enkele dagen horen wij echt gestamp op zolder, het is dus echt geen muisje want daar zouden we ook geen problemen mee hebben. Je schrikt je ook iedere keer wezenloos als dit gebeurd aangezien het lijkt alsof er echt iemand op je zolder loopt.

We hebben al op onze zolder gekeken, geen mest of urine sporen. We vrezen nu dat hij IN het plafond zit. We hebben al enkele bedrijven gecontacteerd, echter heeft dat nu met de carnaval totaal geen zin. We zullen dus nog even geduld moeten hebben.

Ik lees vanalles, harde muziek draaien of lawaai maken, penetrante luchten gebruiken om ze te verdrijven. Veel regeltjes ook aangezien het een beschermd diersoort is waarom := ? . Wat is wijsheid?

Rustig afwachten tot een bedrijf geweest is of heeft iemand een gouden tip voor me wat ik toe kan passen zonder dit "lieftallige" beestje iets aan te doen?

BigOne

Re: Steenmarter in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:51

Even naar een hondentrimsalon, veel hondenhaar halen, in pantykousjes doen en dat verspreiden op zolder en wat onder de dakpannen drukken.

Lottehorse27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:15

Ze komen idd liever niet op plekken waar het naar hond ruikt dus je zou bovenstaand plan kunnen proberen. Daarnaast zijn er geloof ik ook van die piepjes die ze niet leuk vinden (net zoals die voor katten).

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:36

Wat ik heb begrepen hebben steenmarters een hekel aan citroengeur. Wij hebben een keer van een garage de tip gekregen om wc blokjes onder bij de motor van de auto te hangen omdat ze de kabels kapot aten.

Hopelijk heb je er wat aan! Lijkt me zeer vervelend..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 18:40

Hondentrimsalon ken ik zo even 123 niet in de buurt en ik denk dat ik daar nu ivm CV niet terecht kan maar daar kan ik morgen zeker even voor bellen!

Citroenblokjes kan ik morgen eventjes halen bij de supermarkt of van die citroenellaspray.

Vervelend is het zeker. Ben normaal echt niet snel een zeur want muisjes ed kunnen altijd wel ergens lopen maar deze maakt echt gewoon kabaal. Het klinkt alsof er een peutertje op zolder rent, hele korte maar zware pasjes :') wat vooral vervelend is is dat je niet heel erg veel kan aangezien het een beschermd diersoort is.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:45

Wij hebben ook marters in huis gehad. Via de gemeente is er iemand langs gekomen die heel snel de 'ingang' kon vinden. Hij gaf ons tips hoe we hem uit het huis konden krijgen en hoe we wisten dat hij weg was en daarna hebben we de ingang dicht gemaakt.

Je mag ze (jammer genoeg) niet dood maken.

Hier was de stank niet te doen. We hebben toen op andere kamers geslapen en de urine liep via de raamkozijnen naar beneden heel goor.

Die meneer van de gemeente kwam gratis langs

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 18:48

Oh dramatisch Blokje, dat is het geen waar wij ook heel bang voor waren!

De man wat volgende week komt is een oud collega en werkt bij een bedrijf voor verdelging van ongedierte. We hopen hiermee inderdaad snel actie te kunnen ondernemen om het probleem wat jij gehad hebt te voorkomen.

Verbazend dat zoiets onder beschermd diersoort valt, je leest er echt alleen maar negativiteit over...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:51

Wij hebben de marter nooit gehoord. Maar de stank en rommel gaf overlast. Er horen ze nu wel geregeld over het dak lopen.

Wij hebben ook gewoon een hond maar blijkbaar vond familie marter dat geen ramp. En bij zat zo dat de hond er niet hij kon.

Die marter meneer wist binnen no time de hele looproute van het beest vast te leggen. Dan opeens vallen de voetsporen ook op.

Zie ze hier ook wel door de straat wandelen...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:53

Ze hebben idd een zware loop. Het dribbelt niet ze stampen bijna haha.

Nadeel van marters en ander ongedierte ze vreten door jenl isolatie.

Ze wonen nooit heel lang op dezelfde plek maar komen wel elke paar weken terug.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:58

Marters zijn territoriaal. De beste remedie, in iedere hoek piesen ;) bij voorkeur honden urine. Hoeft geen dikke plas te zijn overigens. Werkt per-fect! Ik heb op die manier eens als enige in de straat dat onbeest uit mijn auto weten te houden(hond laten plassen tegen banden en over motor heen
gesproeid) 23 andere auto's hadden wél schade ;)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:23

Sorry? Dus omdat een diersoort overlast veroorzaakt, vind je het gek dat hij niet doodgemaakt mag worden? Zullen we dan maar alles doodmaken wat lastig is, omdat het ons beter uitkomt..

Gelukkig maar dat ook deze dieren beschermd worden, want dat is blijkbaar nodig.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 19:28

Ben een enorme dierenliefhebber maar iets wat alles in zn omgeving sloopt, dood bijt en overlast veroorzaakt hoeft van mij echt niet beschermd te worden :) maar dat is een ander punt van discussie.

Ik vraag hier ook geen tips om hem te doden, dat is niet de intentie, ik wil hem verjagen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:29

beert schreef:
Sorry? Dus omdat een diersoort overlast veroorzaakt, vind je het gek dat hij niet doodgemaakt mag worden? Zullen we dan maar alles doodmaken wat lastig is, omdat het ons beter uitkomt..

Gelukkig maar dat ook deze dieren beschermd worden, want dat is blijkbaar nodig.

Heb je wel eens last van steenmarters gehad? Ik hoop het niet voor je, er zijn woningen en scholen zelfs onbewoonbaar geworden door deze beesten. Doden is niet meten noodzakelijk maar ik kan me goed voorstellen dat het soms wel gebeurt. Door het beschermde diersoort stickertje zijn er al veel te veel van die beesten.

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:29

Nog een tipje: Hertshoornolie (zit in paarden-vliegenspray) spuiten op zolder.

Bij ons in de straat woont er eentje, ik heb zo'n marterverschrikker onder de motorkap geplaatst. Overburen waren er net op tijd bij, marter was zich al een weg aan het knagen onder hun auto.
Laatst bijgewerkt door Danjel op 04-03-19 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:30

Danjel schreef:

Dan stink je sowieso je woning uit, niet doen dus.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 19:30

Danjel schreef:

Dat donkerbruine spul? Wat ook vaak gebruikt word voor paarden met eczeem?

Heb nog wel een flesje Derfen lotion staan ergens maar ik weet niet wat dan erger is, de geur van ontbinding of dat :')

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:31

Maureen_M schreef:
Danjel schreef:

Dat donkerbruine spul? Wat ook vaak gebruikt word voor paarden met eczeem?

Heb nog wel een flesje Derfen lotion staan ergens maar ik weet niet wat dan erger is, de geur van ontbinding of dat :')

:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:37

Dat je alleen maar negatieve dingen leest is omdat de mens last heeft van ze, ze hebben zich aangepast aan de hoeveelheid mensen en de voordelen daarvan.. De kans echter dat je schade oploopt of overlast krijgt door een medemens is veel groter en mensen maak je ook niet af als ze vervelend zijn.
Marters bijten niet alles dood en slopen niet alles in hun omgeving, ze zijn aan het overleven en huizen zijn een goede plek, aan ons de taak om het geen goede plek te laten zijn. Iemand met verstand van zaken kan er vast voor zorgen dat hij vertrekt en er geen nieuwe langs komt, als je ze dood maakt schiet je er niks mee op want een volgende ziet het net zo goed en trekt er dan in. Het zijn roofdieren ja, maar de reden dat ze als ongedierte gezien worden is puur omdat ze lastig zijn..

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:38

Ik had in mijn auto een marter,
Toen een wcblokje in de motorkap gehangen en hij is nooit meer terug gekomen.
Houden niet van die geur ofzo

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:39

Bij het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek (België ) verkopen ze verjagers. Die geven een piep en lichtflits. Buurman heeft de marter zo uit zijn zolder verjaagd. Ze verkopen die apparaten vast ook wel op andere plekken. Ik merk niet aan mijn katten dat ze last van dat apparaat hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:43

bigone schreef:
beert schreef:

Heb je wel eens last van steenmarters gehad? Ik hoop het niet voor je, er zijn woningen en scholen zelfs onbewoonbaar geworden door deze beesten. Doden is niet meten noodzakelijk maar ik kan me goed voorstellen dat het soms wel gebeurt. Door het beschermde diersoort stickertje zijn er al veel te veel van die beesten.

7 hoog achter komen geen steenmarters.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:53

Steenmarters zijn hier in Drenthe meer als muizen en ratten een plaag.

Ja, toen hij hier in huis zat hate ik hem en wou hem maar al te graag dood. Maar we hebben ons braaf aan de regels gehouden.

Een buurtbewoner schiet op ze. Snap hem wel. Steeds bouwt hij een ingang dicht en vinden ze weer een nieuwe ingang. Het verziekt je huis.

Er zijn hier boerderijen en huizen die marter huisjes hebben gemaakt in de hoop dat ze daar gaan wonen ipv in huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:05

Steenmarters jagen ook op muizen en ratten, dus dat doen ze goed daar in Drenthe. (Hier minder aangezien ik nog genoeg muizen tegen kom buiten in de schuur.)
Naast dat ze die dieren eten, eten ze ook vruchten en dergelijke, ze maken dus niet alles kapot en krijgen vaak de schuld van dode vogels in volières maar ratten zijn ook vaak genoeg de boosdoener, je komt er alleen achter wat het was als er een camera op staat of als je het dier betrapt.
Doordat ze op muizen en ratten jagen zorgen ze ook weer voor minder teken, nut hebben ze dus zeker wel en met genoeg plekken buiten om te slapen komen ze ook minder snel in huizen, die plekken zijn er alleen niet zoveel doordat alles zo netjes moet en volgebouwd word.
Ik deed het in eerste instantie ook in mijn broek voor die beesten omdat ik bang gepraat was maar sinds ik meerdere keren in een ruimte van nog geen 3 bij 3 met ze ben geweest heb ik wel gezien dat het allemaal wel meevalt en ze niet zo agressief en meedogenloos zijn als dat mensen je vaak doen geloven.
Ik hoef ze ook niet in huis en zou dan ook wel zorgen dat ze vertrekken maar wel op een diervriendelijke manier.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:10

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:11

Wij hebben ook diervriendelijk hem buiten gesloten

Elke dag blokkeerde we de ingang met een krant (die kunnen ze zelf er uit halen) en zodra ze de krant laten zitten zijn ze dus verder getrokken (ze blijven niet heel lang op 1 plek maar rouleren en komen weer terug) toen hij weg was hebben we de ingang netjes dichtgemaakt. (De krant was dus een paar dagen on aangetast en dan weet je dat hij weg is).

Vind het prima dat er marters hier leven
Maar toen hij hier in huis zat was ik radeloos. De stank en de urine was om te huilen. Onze baby kon echt niet meer op zijn kamer slapen (terhoogte van die kamer zat hij tussen het dak en de af werking van het huis).

Dan haat je ze wel ff. Ze hobbelen hier wel door de straat vind het een leuk gezicht. Er lopen hier ook vossen in overvloed. Wij hebben een volière en konijn. Nooit last van dode dieren gehad maar we maken de hokken ook wel rat en marter proof