Is de Kitchenaid echt zijn geld waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JackenJill

Is de Kitchenaid echt zijn geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 23:36

Hoi allemaal,

Ik bak heel graag en heb sinds 3 jaar een Bosch keukenmachine. Geweldig ding om mee te mixen. Deeg maken iets lastiger en roerdeeg kan eigenlijk niet.
Mijn droom is al heel lang om een Kitchenaid te kopen. Hij is mooi, goed merk, en je hebt er andere hulpstukken bij. Maar ja.... hij is zo duur... Dus ik twijfel. Is deze keukenmachine echt wel zo geweldig? Is hij beter dan mijn Bosch? Ik heb er zelfs over gedroomd (vreselijk ja) dat ik hem toch gekocht had en dat het een verschrikkelijk plastic ding was van vreselijke kwaliteit! Wat had ik een spijt!

Dus... aan de kenners de vraag: is dit ding nou echt zo geweldig en zijn geld dubbel en dwars waard??

Questquedit

Re: Is de Kitchenaid echt zijn geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:48

Wij hebben er hier eentje! Heerlijk ding, kan alles wat wij ermee willen (normaal gebruik) goed aan. Elk deeg is geen probleem.

Sinds kort hebben wij ook nog een pastarolleropzetstuk bij gekocht :) ideaal!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 06:42

Wat gaat er mis met het roerdeeg bij je Bosch? Gebruik je de roerdeeg-klopper en zet je hem op een lage stand?

Ik heb zelf ook de Bosch, maar helaas nooit met Kitchenaid gewerkt dus het verschil weet ik niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:39

Wij hebben er 1 en we kunnen niet meer zonder.

Hij wordt wel eens een dag niet gebruikt...

Hebben er ook flink wat dingen bij, oa de pastarollerset, de holle pastamaker, de voedselmolen.

We zijn nog altijd superblij met dat ding.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 07:49

8nnemiek schreef:
Wat gaat er mis met het roerdeeg bij je Bosch? Gebruik je de roerdeeg-klopper en zet je hem op een lage stand?

Ik heb zelf ook de Bosch, maar helaas nooit met Kitchenaid gewerkt dus het verschil weet ik niet.

De roerdeeg-klopper is toch die soort platte garde? Hij pakt bij mij de boter helemaal niet mee. Nou vind ik dat bij de gewone garde ook vaak de uitdaging, want ik moet in het begin vaak de mixer uitzetten om alle boter even van de randen van de kom af te schrapen. Maar met die platte garde is dat helemaal geen doen dus dat heb ik opgegeven.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:53

Dat schrapen bij roerdeeg moet ik ook doen bij mijn kitchenaid. Is je boter dan trouwens wel zacht genoeg?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:54

Ik heb bij de kitchenaid een 3hoek met silicone flapje en die neemt alles van de randen mee.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:56

Welke Bosch heb je? Ik heb toevallig ook een Bosch (roodwit) maar gebruikte hem nooit. Toevallig is mijn zoontje van 3 helemaal gek van bakken dus staat hij weer in de keuken. In april krijgen we een nieuwe keuken en stiekem wil ik een kitchenaid, maar eerst maar eens zien of we m daadwerkelijk veel gebruiken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:34

JackenJill schreef:
De roerdeeg-klopper is toch die soort platte garde? Hij pakt bij mij de boter helemaal niet mee. Nou vind ik dat bij de gewone garde ook vaak de uitdaging, want ik moet in het begin vaak de mixer uitzetten om alle boter even van de randen van de kom af te schrapen. Maar met die platte garde is dat helemaal geen doen dus dat heb ik opgegeven.

De boter doe ik altijd eerst even in de magnetron. 20 seconden ofzo. Veel fijner.

Bij een nat deeg zul je altijd af en toe de wand met een spatel schoon moeten vegen. Ik denk dat dat voor elke keukenmachine geldt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:56

Toen ik een tijdje terug advies vroeg kreeg ik Kenwood aangeraden. Hun onderdelen en opzetstukken zijn namelijk van RVS, en niet van gegalvaniseerd ijzer zoals bij Kitchenaid. Daar zit dus al wat meer kwaliteit.

Ik wilde ook altijd een Kitchenaid, maar ben sindsdien om naar Kenwood als ik ooit het geld heb om er een te kopen. Bij mij op het werk staat voor de kleine meng- en klopwerkzaamheden ook een Kenwood ChefTitanium en dat is ook een heel fijn apparaat. Tevens heeft Kenwood een stabieler bevestigingssysteem voor de mengkom en is deze ook makkelijker te verwijderen. Waar de Kitchenaid zich met 4 kleinere punten vasthoudt en een kleinere basis heeft, draai je de Kenwood met 2 sleuven vast en heeft deze ook een bredere basis. In de mengkom zelf zit daarom ook een licht verhoogd stukje in de bodem zodat wel netjes alle inhoud mee word genomen.

En geloof dat er ook nog een glazen blender bij wordt geleverd. Bij Kitchenaid betaal je dus grof bij voor zowel RVS onderdelen als een blenderopzet.

Dat schoonvegen van de randen geldt inderdaad denk ik wel voor elke keukenmachine. Ook bij onze grote Hobart op het werk is dat het geval. Je hebt gewoon te maken met het feit dat alles naar buiten geslingerd wordt, dus zeker bij wat stevigere/plakkerigere ingrediënten zal dat schrapen blijven. Ongeacht welke machine je hebt.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:19

Ik lees even mee. Ik twijfel tussen 3 keukenmachines:

- KitchenAid Artisan Mixer 5KSM125
- Kenwood kMix KMX750BK
- AEG KM5520

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:22

@ xPablobokt: Mijn Kitchenaid kommen hebben ook die verhoging in het midden voor meenemen van alles op de bodem.
Vastzetsysteem van de kommen is idd misschien wel het minst degelijke idd aan de KichenAid.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:28

Ik heb ook héél lang getwijfeld over een KitchenAid, maar heb eind vorig jaar toch eentje gekocht. Nog geen seconde spijt van gehad! Hij wordt hier vooral gebruikt om te bakken (brood, taarten, cupcakes). Lang niet elke dag, maar zeker wel elke week. Voordeel vind ik ook dat 'ie zo mooi is, dat 'ie gewoon op je aanrecht kan blijven staan. Ik vind veel andere keukenmachines/mixers niet zo mooi, die zou ik dus steeds weer opbergen na gebruik. Dat is met de KitchenAid niet nodig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:53

ik heb een Kitchenaid en een grotere versie van Maxima Kitchen Equipment. Die laatste is een stuk schappelijker geprijsd en bevalt heel goed. Neemt niet weg dat de KA ook geweldig is. Verschil is dat je bij KA er nog allerlei hulpstukken op kunt zetten. Kitchenaid ziet er wel mooier uit :)
De grote Maxima is wel stiller vind ik.

laurabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:45

Ik ben heel blij met mijn Kitchenaid. Hiervoor had ik een Kenwood Patissier maar de Kitchenaid is krachtiger en werkt gewoon prettiger vind ik.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:52

Buiten dat ik de Kitchenaid bijna dagelijks gebruik voor brood bakken en ook heel vaak voor gebak en taarten, draaien wij ons eigen gehakt ermee en malen we amandelen (uit eigen tuin) om er spijs van te maken. En zo meteen ga ik sinaasappelcurd maken en mag hij weer heel veel eiwit mixen wat overblijft, twee platen met merengue.

En eerlijk is eerlijk: het is gewoon een sieraad op het aanrecht. Ik heb thuis in Spanje een witte, al bijna 9 jaar en hij doet het nog als de eerste dag. Hier in Nederland, in ons vakantiehuis, kon ik er een op de kop tikken voor 300 euro. Een nieuwe kopen vond ik erg duur, maar dit kon ik niet laten. Prachtige ijsblauwe, helemaal op kleur bij de keuken. Ben er verliefd op!

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:01

Ik kan eigenlijk ook alleen maar positief zijn over mijn KitchenAid. Als je niet zo'n haast hebt met kopen loont het wel om iBood in de gaten te houden, daar komen ze meerdere keren per jaar voorbij tegen hele schappelijke prijzen.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 14:14

Sirius_ schreef:
Welke Bosch heb je? Ik heb toevallig ook een Bosch (roodwit) maar gebruikte hem nooit. Toevallig is mijn zoontje van 3 helemaal gek van bakken dus staat hij weer in de keuken. In april krijgen we een nieuwe keuken en stiekem wil ik een kitchenaid, maar eerst maar eens zien of we m daadwerkelijk veel gebruiken.

Ik weet niet meer precies welke ik heb, maar het is zo'n MUM versie, in het grijs metallic. Ik vind hem heel mooi hoor, maar niet zo mooi als de KA. Maar ik vraag me vooral af of de KA echt beter is. Maar aan de verhalen te horen, zou dat weinig uitmaken. Alleen dan dat de hulpstukken net iets anders zijn.

Ik ga binnenkort eens weer een keer een gewoon brooddeeg maken, eens zien of dat een beetje wil lukken. Ik vind het apparaat er zo gevaarlijk bij bewegen. := Ben altijd bang dat hij dat niet trekt.

Ik ga eens even kijken naar de Kenwood!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:32

kenwood is echt een fijn merk en zijn geld waard, als het mogelijk is zou ik ook zeker naar kenwood kijken, ik heb veel van kenwood gekregen als uitzet haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:37

Haha, de Bosch kraakt en beweegt inderdaad flink :+ Maar die van mij is nu 6 of 7 jaar oud, ik maak er bijna wekelijks brood mee, soms zelfs de hoeveelheid voor twee broden tegelijk, en hij leeft nog steeds :D

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:41

Ik ben heel tevreden over mijn Bosch mum5. Bewust voor gekozen omdat ik de andere te duur vond al zijn de andere wel een stuk mooier ;). Ik snap wel dat je het idee hebt dat hij het soms niet aankan maar daar moet je hem misschien wat meer in vertrouwen. Als hij het echt niet aankan(dat heb ik bij de ijsmaak opzetstuk) dan slaat hij namelijk uit ;).

Even voor de zekerheid, doe je niet teveel in de kom? Ik weet dat er met brooddeeg een maximum gewicht is voor wat hij aankan. Volgens mij 500 gram bloem, maar kan ook 750 gram zijn.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 14:49

8nnemiek schreef:
Haha, de Bosch kraakt en beweegt inderdaad flink :+ Maar die van mij is nu 6 of 7 jaar oud, ik maak er bijna wekelijks brood mee, soms zelfs de hoeveelheid voor twee broden tegelijk, en hij leeft nog steeds :D

Misschien hoef ik me dan tóch geen zorgen te maken, haha!

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 14:50

Weissjee schreef:
Ik ben heel tevreden over mijn Bosch mum5. Bewust voor gekozen omdat ik de andere te duur vond al zijn de andere wel een stuk mooier ;). Ik snap wel dat je het idee hebt dat hij het soms niet aankan maar daar moet je hem misschien wat meer in vertrouwen. Als hij het echt niet aankan(dat heb ik bij de ijsmaak opzetstuk) dan slaat hij namelijk uit ;).

Even voor de zekerheid, doe je niet teveel in de kom? Ik weet dat er met brooddeeg een maximum gewicht is voor wat hij aankan. Volgens mij 500 gram bloem, maar kan ook 750 gram zijn.

Oh dat weet ik eigenlijk niet. Heb ook geen boekje meer. Ik zal het eens googlen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:14

Marije_jiplover @ [HTT] Kitchenaid fans? Welke apparatuur van Kitchenaid heb jij?

;)

Ik heb juist mijn Kenwood verkocht en een kitchenaid gekocht. Ik vond de Kenwood verschrikkelijk. Zo degelijk als die leek was die niet en veel materiaal mocht niet in vaatwasser. En was ook lastig schoon te maken. Dus mijn overstap was gauw gemaakt. Kitchenaid is gewoon een eyecatcher in je keuken!

Ps. Keukenloods heeft vaak ook wel interessante aanbiedingen van kitchenaid.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:10

Ooit, als mijn mixer (handmixer op kom) kapot gaat O:) koop ik een Kitchenaid Artisan. Ik vind het zonde om een goed werkende mixer weg te doen. Deeg maken lukt niet met de mixer, maar daar heb ik een broodbakmachine voor. Zo kom ik er ook wel. Maar de Kitchenaid staat wel hoog op mijn verlanglijstje :list:

Wat wordt trouwens bedoeld met 'kantelbare kop'? Dat staat bij sommige modellen erbij.