4k tv, ja of nee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

4k tv, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 23:10

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van 4k tv’s. Wij hebben al een redelijk oude tv. Ik geloof hd, ben ook wel full hd gewend. Maar twijfel om komend jaar ergens te investeren in een 4k tv. Wil dan eigenlijk richting de 60 inch.

Maar nu de grote vraag, is 4k nu al echt de moeite waard. Het begint net een beetje in te komen. Wat doe ik met mn tv? Tv kijken, gamen en netflixen. Tv zenders zijn er geloof ik nog niet in 4k, netflix content wel maar beperkt geloof ik. En games ook nog beperkt. Kortom, is 4k echt de moeite waard? Ik heb 4k voorbeelden gezien, en ja het is echt heel gaaf qua kwaliteit. Maar als in naar het aanbod kijk....

Wat zijn jullie ervaringen met 4k? Waarom hebben jullie besloten wel of bewust geen 4k tv te kopen? En wat vinden jullie er van?

Ben erg benieuwd!

HaKuNaMaTa

Re: 4k tv, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:12

Ja! Ik vind het beeld veel echter op een 4k tv. Het is gewoon levensecht!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:16

Wij hebben ook een 4K tv en vinden het een veel mooier beeld hebben. Wij zijn er dus erg tevreden mee.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:23

Wat is 4k? Of is dat een domme vraag?

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:23

Wij hebben er een en ik zou niet meer anders willen... Scherp, snel, fantastische kwaliteit..

Maarja er zijn idd nog veel apparaten die het niet bieden nog zoals idd netflix, onze tv provider (wel mee bezig zeiden ze), onze Nintendo switch en we moeten nou eigenlijk over naar de ps4 pro omdat de normale het ook niet ondersteund.. Maargoed als ik het mag geloven wordt 4k wel de nieuwe standaard. :)

Wij zijn er iig heel blij mee

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:24

Zou je het missen als je het niet hebt? Als je een "gewone" goede tv hebt, zou je daar dan iedere dag naar kijken en verzuchten dat je liever een 4K had gehad?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:58

Ik las dat je eigenlijk alleen het verschil ziet als je binnen 4 meter van je tv af zit. Er is veel over te vinden op Google.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:01

Hier ook een 4k, echt fantastisch! Vooral voor films en Netflex.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:31

Hier 4k oled van LG.
Echt fantastisch ding!

Hebben ook een ps4 pro en alle games zijn zo mooi.

Alleen oude films op Netflix doen bijna pijn aan je ogen zo scherp. (zeker als je hem al eens op video hebt gezien want zo scherp herriner je hem natuurlijk niet. :+ )

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:32

Wij hebben ook een 4k tv en merk echt wel verschil in beeldkwaliteit met bijv die van mijn ouders.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:32

dromertje2 schreef:
Wat is 4k? Of is dat een domme vraag?

4k is een stapje verder dan HD, heeft te maken met je beeldscherpte/beeldresolutie.

Het ligt er wel aan wat je doet met je TV.

Veel gewone kanalen (NPO, RTL bijv.) zijn niet in 4K, dus dan heeft een 4K geen extra toegevoegde waarde op gewoon HD. Maar op youtube genoeg 4k filmpjes te vinden bijvoorbeeld, dat is wel erg mooi :j Netflix weet ik niet zeker eigenlijk :=
Voor films ook, moet je kijken of je Blue ray (Dvd ook misschien? idk) 4k ondersteund.

Dus het is maar net waarvoor je hem gebruikt en voor hoe lang je wil. Ik weet niet hoe lang het nog kan duren voordat (en of uberhaupt) gewone kanalen over gaan naar 4k.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:41

Absoluut ja! Geweldig helder en haarscherp.

Overigens, heeft het alleen zin als je programma's/ films in 4k kijkt.

Bijvoorbeeld Netflix heeft veel op 4k.
Maar de normale tv zenders lang niet allemaan.
Hoewel ik denk dat dat net als met HD vanzelf nog wel komt.

Miray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 01:02

Ik heb speciaal een 4k tv gekocht voor het gamen en Netflix. Zowel mijn ps4 pro als xbox ondersteunen 4k en vond het zonde om daar geen gebruik van te maken. Zeker een wereld van verschil als ik het vergelijk met mijn vorige tv. Mijn vorige tv was een redelijk simpele plasma. Prima ding en er jaren plezier van gehad, maar nu ziet alles er veel duidelijker en scherper uit.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 02:54

Hier ook een 4K tv, wij willen niets anders meer!

Je kan zoveel mooier Netflix kijken het is zo scherp.

En met gamen is het is zo scherp en mooi!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:09

Ik ben zelf videograaf, ik werk veel met 4K, maar vooral omdat het ‘in’ is en mensen er meer voor willen betalen.
In feite voegt 4K nauwelijks iets toe op Full HD. Je hebt óf een enorm grote tv of beamer nodig, óf je moet ongezond dichtbij je tv gaan zitten om de extra pixels waar te kunnen nemen.
Maar 4K klínkt leuk, mensen betalen er veel voor, en daardoor denken ze dat hun tv beter is terwijl ze eigenlijk niet eens weten wat het inhoudt. Dat lees je hierboven ook in veel reaties. ‘Oude films zijn ineens haarscherp’ :+ Nee, dat kán helemaal niet. De reden dat alles scherper lijkt is doordat veel nieuwe 4K tv’s gewoon een scherpe filter over de films heen gooien, en een onnatuurlijk hoog contrast en onnatuurlijke verzadiging instellen. De fabrikanten zijn niet gek en weten dat er weinig verschil is tussen full hd en 4K, dus proberen dmv dit soort trucjes toch zoveel mogelijk mensen te laten overstappen.
Daarnaast wordt er steeds vaker HDR toegepast, wat eigenlijk ook vooral extra contrast en verzadiging is, onder een mooiere naam en iets slimmer dan vroeger (meer diepte in schaduwen en hooglichten)

DVD’s zijn SD formaat; 480p
Die zijn al best goed qua kwaliteit.
De NOS had tot kort geleden alleen nog SD camera’s, het nieuws was heel lang in SD kwaliteit te zien. En niemand viel dat op.
Gewoon HD is iets groter; 720p
Full HD, 1024p, is gewoon haarscherp op de meeste TV’s. Dat is meer dan 4x DVD formaat.
En dan 4K, dat is gewoon 4x Full HD formaat. Eigenlijk overkill, tenzij je in de bios zit of je eigen thuisbios hebt.
Je internetverbinding moet natuurlijk ook 4x zo snel zijn dan voor full HD.

Wat wel verschil maakt is de manier van filmen; als je in 4K een film opneemt en je verschaalt hem achteraf terug naar Full HD dan is deze meestal scherper dan wanneer de film meteen in Full HD wordt gefilmd. Dat heeft met de hardware van de camera te maken.
Maar voor het terugkijken zie jij bíjna nooit verschil tussen een film in 4K of een film die is teruggeschaald van 4K naar Full HD.
Afbeelding

Ik kan me best voorstellen dat mensen het mooi vinden als de tv elke film zo’n onnatuurlijke extra scherpte en contrast/verzadiging geeft, maar ik zou er zelf geen cent extra aan willen uitgeven.
Volgens mij had de consumentenbond dit inderdaad ook al getest.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-01-19 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:12

Investeer liever in een Oled dan perse 4k. Maar de meeste oleds zijn ook wel 4k, dus dan heb je twee vliegen in een klap.

Als ik nu een nieuwe TV moest kopen, dan kocht ik wel een 4k én oled! Alle nieuwe apparaten, zoals straks ook de PS5, gaan op 4k. Evenals TV en andere content zullen straks ook in 4k aangeboden worden. Dan ben je al voorbereid op de toekomst.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:32

Wij hebben een 75" 4K ultra HD van LG. Geen oled, dat was destijds op dit formaat niet betaalbaar. Op dit formaat vind ik 4K wel zichtbaar verschil t.o.v. full HD.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 13:37

Oke, hehe eindelijk ff tijd om te reageren. Fijn om te lezen dat er over het algemeen met veel overtuiging ja geroepen wordt.

Als ik het goed begrijp is 4k met oled dus wel echt de beste vooruitgang? Ik weet wat Oled is en inhoud, dus ja het spreekt me wel aan.

Alleen ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Dus adviezen en ervaringen over specifieke tv’s zijn ook welkom. :=

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:55

Wij hebben een Philips 4K Oled TV. Ik had graag van dat ambilight maar bij deze TV is het zo fel, je hebt een hele lichtbalk aan het plafond dat we het ambilight toch hebben uitgezet. Dus dat is best wel jammer.

Verder wel heel tevreden van de TV, mooi beeld maar er wordt inderdaad erg weinig aangeboden in 4K.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:58

eva1969 schreef:
Wij hebben een 75" 4K ultra HD van LG. Geen oled, dat was destijds op dit formaat niet betaalbaar. Op dit formaat vind ik 4K wel zichtbaar verschil t.o.v. full HD.

Bij zo'n grote tv's zal het inderdaad iets beter zichtbaar worden. Maar alsnog moet je dan echt dicht op de tv zitten.
Stel een tv is een meter breed, dan is elke pixel 0,26 milimeter groot. Dat is natuurlijk nog steeds heel klein, en met het blote oog (haast) niet te zien, zelfs al ga je er met je neus op zitten.
Bij full HD is zo'n pixel een halve milimeter groot. Dat verschil is alleen van heel dichtbij zichtbaar.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:32

herous schreef:
Wij hebben een Philips 4K Oled TV. Ik had graag van dat ambilight maar bij deze TV is het zo fel, je hebt een hele lichtbalk aan het plafond dat we het ambilight toch hebben uitgezet. Dus dat is best wel jammer.

Verder wel heel tevreden van de TV, mooi beeld maar er wordt inderdaad erg weinig aangeboden in 4K.

Ik heb dezelfde denk ik, hij hangt in de slaapkamer en heb m ook uitgezet dat ambilight. Véél te fel.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:37

Bij mijn vriend in huis hangt een LG OLED 4K 55 inch TV. Prachtig ding, levensechte kleuren en ondanks dat wij zelf een geluidsinstallatie gebruiken heeft de TV zelf ook best goed geluid. Kan hem dus ten zeerste aanraden.

Vriend heeft hem vorig jaar gekocht en ook veel research gedaan en deze kwam qua kleurbeleving ook het beste uit de test. We hebben beiden altijd Samsung TV's gehad (ik heb zelf nog een Samsung 3D Smart TV uit 2013 hangen :+) en voor deze is hij toch overgegaan op LG.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:39

xPabloBokt schreef:
Bij mijn vriend in huis hangt een LG OLED 4K 55 inch TV. Prachtig ding, levensechte kleuren en ondanks dat wij zelf een geluidsinstallatie gebruiken heeft de TV zelf ook best goed geluid. Kan hem dus ten zeerste aanraden.

wij hebben ook deze televisie, een rib uit je lijf maar geweldig beeld. tv kijken en gamen krijgen echt een heel andere beleving door de kwaliteit van de tv.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:43

Hoe groter het scherm hoe groter de must is voor een hogere beeldresolutie. Dus vanaf 55" zal ik toch wel zeggen dat maximaal 4k (3840 x 2160 pixels) wel echt nodig is.
Natuurlijk is het ook afhankelijk of de programma's welke worden uitgezonden ook wel in 4K zijn gefilmd, dus dezelfde resolutie. Als dit niet zo is dan zal de resolutie op het scherm ook te zien zijn als de resolutie waarin deze gefilmd is.

Wat betreft O-LED of Q-LED (wat hetzelfde is, maar alleen van een ander merkje) is ook echt heel mooi, maar nog wel vreselijk duur. Als je niet heel veel waarde hecht aan een tv dan zal ik het zeker niet voor deze techniek gaan (ook al is het wel echt heel mooi :))

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:45

Oh, en vergis je niet in het formaat. Mijn vriend en ik sloegen steil achterover toen de bezorger de doos van onze TV uitlaadde :Y) 55 inch is echt al flink aan de maat.