Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Marise01 schreef:Een hele goede kennis werkt bij de woningstichting hier in de buurt en zij geeft aan dat er aan de krapte rondom huurwoningen voorlopig geen einde aan gaat komen doordat de statushouders (asielzoekers) voorrang krijgen op de mensen die gewoon staan ingeschreven voor een huurwoning. Het aanbod van huurwoningen wordt hier steeds kleiner doordat de woningstichtingen een enorm hoog bedrag aan verhuurdersheffing moeten betalen waardoor ze genoodzaakt zijn een deel van de huizen te verkopen, aan de andere kant is er geen geld om nieuwe huizen te laten bouwen en de huizen die vrij komen gaan dus veelal naar statushouders. Nu is de overheid eindelijk in gaan zien dat dit anders moet en worden de woningcorporaties gedwongen om meer te gaan bouwen. Misschien dat de overheid in ziet dat het met die verhuurdersheffing anders moet, maar dan is er weer een gat in de begroting.
Lang verhaal kort gemaakt: woningcorporaties (aanbieders van sociale huurwoningen) hebben het door verschillende maatregelen van de overheid niet makkelijk. Hierdoor is er een enorme wachtlijst voor huurwoningen.
Absolem schreef:Toch even verder kijken dan de woningstichting. Ik heb het zelfde probleem hoor. Maar ik heb nog de massel dat ik in een enorm huis woon wat gewoon te duur voor mij alleen is.En mijn huis in een van de meest gewilde wijken van dit dorp ligt. Ik ben nu dus bezig middels woningruil om in een ietsjes kleiner en zeker weten een goedkoper huis te gaan wonen.
Malenka schreef:Een nul uren contract moet omgezet worden naar een urencontract als je structureel werkt. Daar zou je in ieder geval eens achteraan kunnen gaan. Een stap in de goede richting.
Hoe lang je op een sociale huurwoning moet wachten is nogal plaats gebonden.
wij konden in de eerste instantie ook moeilijk kopen maar mijn 0 uren contract is ook omgezet in een urencontract zodat het toch mogelijk was!

Cowgirl schreef:Naar mijn weten gaat het gewoon op inschrijftijd.
Wel ben je bij het ene huis wat eerder aan de beurt dan het andere huis.
Welke plaatsten reageer je?
Want een oud collega kon bv eerder een huis krijgen in n/z scharwoude dan in alkmaar of hhw.
clarence schreef:Is het niet zo dat als je een huis huurt buiten de woningbouw je dan recht heb op huursubsidie? Je zit nu in een recreatie woning, maar als je iets verder kijkt moet je wel wat kunnen vinden voor 800 en dan krijg je toch al gauw een paar honderd subsidie.
Ik heb familieleden die in de verhuur zitten en zij verhuren vaak aan mensen met minder inkomen die dankzij de huursubsidies toch fijn kunnen wonen.
Wijsje schreef:Zo werkt het natuurlijk niet. Boven de huurgrens krijg je helemaal geen subsidie. Zo betalen wij 720 huur en zullen voor dit huis nooit subsidie aan kunnen vragen.