Sociale huurwoning wil maar niet lukken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keell94

Sociale huurwoning wil maar niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 18:28

ik ben waarschijnlijk 1 van de 100en die nog wachten op een sociale huurwoning maar na bijna 6 jaar ben ik het toch wel een beetje beu dat het nog steeds niet gelukt is.

wij wonen nu in een chalet omdat er gewoon niks is, betalen €800 pm voor nog geen 30 m2.
Wonen er al bijna 2 jaar en willen er nu eigenlijk het liefst gewoon zo snel mogelijk weg.
verhuurders zijn ook nogal laks wat betreft het maken van dingen en we zitten in de middle of nowhere dus alles is verweg.

Ik reageer om de 2 dagen op huizen via de woningbouw, kopen kunnen we helaas niet ivm dat mijn vriend een uitkering heeft en ik een 0 uren contract ookal werk ik wel bijna fulltime standaard elke week.
Andere particuliere woningen zijn nog duurder, of de hond mag niet mee of je moet 3x de huur verdienen.

Antikraak is helaas ook niet echt een optie vanwege de hond, het is voor hem niet goed om steeds van huis te wisselen. Het kan zomaar zijn dat je er jaren kunt blijven zitten natuurlijk maar ook met 3 maanden er weer uit moet.

Iemand nog tips?

Absolem

Re: Sociale huurwoning wil maar niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:47

Toch even verder kijken dan de woningstichting. Ik heb het zelfde probleem hoor. Maar ik heb nog de massel dat ik in een enorm huis woon wat gewoon te duur voor mij alleen is.En mijn huis in een van de meest gewilde wijken van dit dorp ligt. Ik ben nu dus bezig middels woningruil om in een ietsjes kleiner en zeker weten een goedkoper huis te gaan wonen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:55

Heb je al eens naar je contract laten kijken? In veel gevallen heb je bij zoveel uren stelselmatig werken recht op een contract voor deze uren. Ook andere inkomsten (bijv. de uitkering van je vriend) kan in sommige gevallen meegerekend worden (verschilt per soort uitkering). Misschien zijn er dan wel mogelijkheden?

Heb je genoeg spaargeld om het deel te kunnen financieren dat je nodig hebt om een eigen huis te kopen? Je zou ook kunnen kijken of je dit spaargeld zou kunnen gebruiken om bijv. een chalet of stacaravan te kopen zodat je niet meer aan een verhuurder overgeleverd bent.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:56

Een nul uren contract moet omgezet worden naar een urencontract als je structureel werkt. Daar zou je in ieder geval eens achteraan kunnen gaan. Een stap in de goede richting.

Hoe lang je op een sociale huurwoning moet wachten is nogal plaats gebonden.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:21

Een hele goede kennis werkt bij de woningstichting hier in de buurt en zij geeft aan dat er aan de krapte rondom huurwoningen voorlopig geen einde aan gaat komen doordat de statushouders (asielzoekers) voorrang krijgen op de mensen die gewoon staan ingeschreven voor een huurwoning. Het aanbod van huurwoningen wordt hier steeds kleiner doordat de woningstichtingen een enorm hoog bedrag aan verhuurdersheffing moeten betalen waardoor ze genoodzaakt zijn een deel van de huizen te verkopen, aan de andere kant is er geen geld om nieuwe huizen te laten bouwen en de huizen die vrij komen gaan dus veelal naar statushouders. Nu is de overheid eindelijk in gaan zien dat dit anders moet en worden de woningcorporaties gedwongen om meer te gaan bouwen. Misschien dat de overheid in ziet dat het met die verhuurdersheffing anders moet, maar dan is er weer een gat in de begroting.

Lang verhaal kort gemaakt: woningcorporaties (aanbieders van sociale huurwoningen) hebben het door verschillende maatregelen van de overheid niet makkelijk. Hierdoor is er een enorme wachtlijst voor huurwoningen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:35

Zorgen dat er een baan komt voor je vriend en jij zorgen dat je je uren op papier krijgt.
Je kunt zo niks.
Sociale huur moet je kunnen aantonen wat je inkomsten zijn. Je kunt opzich daar wel blijven proberen. Dat is je enige kans vrees ik.
Vrije huur is vaak een borg van 2 of 3 maanden en je krijgt geen huurtoeslag waarschijnlijk.
Huis kopen is helemaal geen optie.
Je kunt weinig kanten op zonder uren en werk voor je vriend

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:36

Ik weet niet welke regio je zit maar hier zijn/waren ook altijd loting woningen. Wellicht dat je bij de woningbouwvereniging waar je nu zit of een van de omliggende op die manier aan een woning kan komen?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 19:59

ik woon in noord holland en sta ingeschreven bij de svnk (noord kennemerland) het aantal aangeboden woningen is ook erg laag waardoor er meer dan 300 mensen op reageren, zie daar maar tussen te komen. Hebben wel een aantal keren mogen kijken bij een huis maarja als 8e of 9e heeft het eigenlijk al geen zin, als er iemand voor je 'ja' zegt heb je alweer pech, nu zo'n 5x gehad. zelfs met een 3e plek.

voor zover ik weet doen ze niet (meer) aan het verloten van woningen helaas.

wij zijn eens bij de hypotheker langs geweest om te kijken wat mogelijk was want ook een uitkering tellen ze tegenwoordig mee. wij konden toen een ton lenen maar daar koop je tegenwoordig helaas niet veel voor, ik had toen wel nog een uren contract. veel eigen geld hebben we helaas niet omdat we niet veel kunnen sparen vanwege de hoge huur die we nu betalen. Maar daar wilden mijn ouders wel garant voor staan op papier. Helaas werd toen mijn contract niet verlengt en heb ik ook 3 maanden thuis gezeten voor ik weer werk had.

Uiteraard krijg ik gewoon netjes loonstroken en kan ik aantonen dat ik al een jaar lang maandelijks ongeveer hetzelfde inkomen binnen krijg dus ik denk dat dat niet zo'n probleem vormt maar een uren contract is in vele opzichten natuurlijk beter.

Mijn vriend zit in de WAJONG, hij heeft verder ook geen diploma's. Hij wilt wel maar het is voor hem best lastig werk te vinden die geen waarde hechten aan zijn ppdnos en geen diploma's. Hij heeft een jobcoach die voor hem bezig is en hij helpt 1 dag per week bij mij op het werk om toch bezig te zijn. We wonen nu helaas ook ver weg van alles wat het voor hem ook niet makkelijker maakt (alleen ik heb een rijbewijs) nog een van de redenen dat we er weg willen om kans op werk voor hem te verhogen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 20:04

Marise01 schreef:
Een hele goede kennis werkt bij de woningstichting hier in de buurt en zij geeft aan dat er aan de krapte rondom huurwoningen voorlopig geen einde aan gaat komen doordat de statushouders (asielzoekers) voorrang krijgen op de mensen die gewoon staan ingeschreven voor een huurwoning. Het aanbod van huurwoningen wordt hier steeds kleiner doordat de woningstichtingen een enorm hoog bedrag aan verhuurdersheffing moeten betalen waardoor ze genoodzaakt zijn een deel van de huizen te verkopen, aan de andere kant is er geen geld om nieuwe huizen te laten bouwen en de huizen die vrij komen gaan dus veelal naar statushouders. Nu is de overheid eindelijk in gaan zien dat dit anders moet en worden de woningcorporaties gedwongen om meer te gaan bouwen. Misschien dat de overheid in ziet dat het met die verhuurdersheffing anders moet, maar dan is er weer een gat in de begroting.

Lang verhaal kort gemaakt: woningcorporaties (aanbieders van sociale huurwoningen) hebben het door verschillende maatregelen van de overheid niet makkelijk. Hierdoor is er een enorme wachtlijst voor huurwoningen.

dat er een te kort aan woningen is dat wist ik inderdaad en dat vele asielzoekers voorrang krijgen ook.
Zo woont mijn moeder in een flat waar regelmatig woningen vrij komen maar meteen worden doorverwezen aan asielzoekers en dat zal op nog veel meer plekken gebeuren. erg oneerlijk maarja wat doe je ertegen ..

gelukkig hebben wij de mazzel (naja mazzel) dat we dit chalet tegen kwamen. maar ideaal is het zeker niet. als het aan de overheid ligt woon je tot je 30e thuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:04

Ik zou als ik jou was eens met jouw werkgever in gesprek gaan want als jij structureel bepaalde uren werkt (wat me wel lijkt als je constant praktisch dezelfde loonstrook hebt) moet die jou gewoon een contract geven voor de uren die je werkt ipv een 0-uren. Je zou ook kunnen vragen naar een intentieverklaring. Daarin staat puur en alleen dat je werkgever van plan is jou nog een tijdje aan te houden. Veel hypotheekverstrekkers nemen daar genoegen mee als je geen vast contract hebt.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 20:05

Absolem schreef:
Toch even verder kijken dan de woningstichting. Ik heb het zelfde probleem hoor. Maar ik heb nog de massel dat ik in een enorm huis woon wat gewoon te duur voor mij alleen is.En mijn huis in een van de meest gewilde wijken van dit dorp ligt. Ik ben nu dus bezig middels woningruil om in een ietsjes kleiner en zeker weten een goedkoper huis te gaan wonen.

ja met woningruil kun je misschien nog een kant op helemaal als je kleiner wilt gaan wonen.
wij hebben helaas niet echt iets om te ruilen. en omdat het een recreatie woning is ook geen recht op huursubsidie.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:12

Malenka schreef:
Een nul uren contract moet omgezet worden naar een urencontract als je structureel werkt. Daar zou je in ieder geval eens achteraan kunnen gaan. Een stap in de goede richting.

Hoe lang je op een sociale huurwoning moet wachten is nogal plaats gebonden.

Ik zou dit ook proberen op je werk TS :j wij konden in de eerste instantie ook moeilijk kopen maar mijn 0 uren contract is ook omgezet in een urencontract zodat het toch mogelijk was! :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:22

Ik sta daar ook ingeschreven en nu 4 jaar.
Als ik kijk waar ik eindig is het meestal ergens rond plaats 150.

Toen ik in mijn huidige woning kwam heb ik 7 jaar op de wachtlijst gestaan en nu houd ik gewoon rekening met 8 a 9 jaar voor ik hier weg zou kunnen.
Nu heb ik andere plannen(drenthe) maar blijf hier wel ingeschreven.

Dus mocht het kopen niet gaan lukken tel er dan nog maar 2 jaar bij op voor je wat hebt.
Heel vervelend.... -O-

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:41

Maar je zit dus al vaker in de top 10 van al die honderden mensen die reageren?
Ik zou vooral blijven reageren dan zeker nu de vakantietijd aanbreekt... misschien zijn die negen mensen boven je net een weekje naar Turkije ofzo ;)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 20:48

ja ik blijf ook elke 2 dagen gewoon reageren hoor, ze zeggen dat als je actief bent je ook hogerop komt te staan dan iemand die amper inlogt.

of het echt zo werkt weet ik niet

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:18

Naar mijn weten gaat het gewoon op inschrijftijd.

Wel ben je bij het ene huis wat eerder aan de beurt dan het andere huis.
Welke plaatsten reageer je?
Want een oud collega kon bv eerder een huis krijgen in n/z scharwoude dan in alkmaar of hhw.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 00:13

Cowgirl schreef:
Naar mijn weten gaat het gewoon op inschrijftijd.

Wel ben je bij het ene huis wat eerder aan de beurt dan het andere huis.
Welke plaatsten reageer je?
Want een oud collega kon bv eerder een huis krijgen in n/z scharwoude dan in alkmaar of hhw.

oh ik reageer overal op, plaats maakt ons niet zoveel uit al wil mijn vriend het liefst niet terug naar heerhugowaard.

Weet inderdaad dat je in langedijk en stompetoren bv meer kans hebt omdat die dorpen net buiten de stad liggen. Dus op die huizen reageren we ook zeker. Stonden een tijdje terug op plek 3 bij een huis in zuid-scharwoude. helaas nam nummer 1 het

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 00:17

Als je nu vaak top tien eindigt is er wel een woning in zicht hoor.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 00:28

Ik stond bijna 10 jaar ingeschreven en toen kon ik ook alleen woningen krijgen in de kleine dorpjes..niet waar ik eigenlijk wilde wonen, maar goed..

Zou het nu alleen nooit meer doen, 2x woning gehad via de woningbouw en was allebei een ramp.. met hele bijzondere buren;)Huur nu gewoon particulier, wel wat duurder ja, maar ook beter huis en omgeving. Ik heb het dan via een soort duitse marktplaats, maar op de NL marktplaats staan ook vaak leuke huizen of in fb groepen die nog te betalen zijn.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 00:44

Bij het huis wat wij huren stond ik toendertijd op de 15 e plaats. De 14 voor ons vonden het huis waarschijnlijk te oubollig, of de tuin te groot. Inmiddels wonen wij hier alweer 8 jaar en is het huis gerenoveerd.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 02:02

Is het niet zo dat als je een huis huurt buiten de woningbouw je dan recht heb op huursubsidie? Je zit nu in een recreatie woning, maar als je iets verder kijkt moet je wel wat kunnen vinden voor 800 en dan krijg je toch al gauw een paar honderd subsidie.
Ik heb familieleden die in de verhuur zitten en zij verhuren vaak aan mensen met minder inkomen die dankzij de huursubsidies toch fijn kunnen wonen.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 03:01

Als je in de top 10 zit ben je er bijna hoor

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 06:40

clarence schreef:
Is het niet zo dat als je een huis huurt buiten de woningbouw je dan recht heb op huursubsidie? Je zit nu in een recreatie woning, maar als je iets verder kijkt moet je wel wat kunnen vinden voor 800 en dan krijg je toch al gauw een paar honderd subsidie.
Ik heb familieleden die in de verhuur zitten en zij verhuren vaak aan mensen met minder inkomen die dankzij de huursubsidies toch fijn kunnen wonen.

Zo werkt het natuurlijk niet. Boven de huurgrens krijg je helemaal geen subsidie. Zo betalen wij 720 huur en zullen voor dit huis nooit subsidie aan kunnen vragen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:28

Subsidie grens is 710 euro, daarboven kun je daar geen aanvraag voor doen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:33

TS, ik zou nog even volhouden. Als je inderdaad in de top 10 staat, is een woning echt in zicht!

Wijsje schreef:
Zo werkt het natuurlijk niet. Boven de huurgrens krijg je helemaal geen subsidie. Zo betalen wij 720 huur en zullen voor dit huis nooit subsidie aan kunnen vragen.

Gek eigenlijk... hoe hoger je huur, hoe minder (of geen) huursubsidie je krijgt. Terwijl de goedkope woning nóg goedkoper wordt gemaakt met huursubsidie :+