All in huren, opeens extra energierekening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

All in huren, opeens extra energierekening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 21:29

Goedenavond bokkers,

Afgelopen jaar hebben mijn vriend en ik antikraak gehuurd en daar all in huur voor betaald.

We zijn geen grote stokers en weinig thuis. 3 weken terug zijn wij verhuisd naar een andere woning die wat meer bij ons past.

Nu kreeg ik vanmiddag een mail van de gebouwenbeheerder die het pand uitbesteed heeft aan onze vorige verhuurder (Dus niet onze vorige verhuurder zelf)

We kregen een verrekening van 170 euro per maand dat we daar gewoond hadden en of we 2040 euro willen betalen.

Buiten dat ik het erg vreemd vind dat we opeens buiten onze all in huur moeten betalen vind ik dit ook bizar veel geld om per maand te verstoken.

Morgen wordt er al gebeld met onze vorige verhuurder en de rechtsbijstand.

Zijn er meer bokkers die zoiets hebben meegemaakt of weten hoe we dit slim aan kunnen pakken?

Ik ben een beetje flabbergasted eigenlijk

Tooske

Re: All in huren, opeens extra energierekening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:33

Lijkt me sowieso sterk dat je met zijn tweeën 170 aan energie verbruikt zou hebben per maand.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:35

Tooske schreef:
Lijkt me sowieso sterk dat je met zijn tweeën 170 aan energie verbruikt zou hebben per maand.

Het is anti kraak, niet alle gebouwen zullen evengoed geissoleerd zijn.

Ts, ik zou je contract nog eens aandachtig nalezen en morgen idd advies inwinnen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:36

Staat hierover niks in je huurcontract beschreven? (Als je dat nog hebt) Of heb je geen huurcontract met anti kraak?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:39

Wat staat er in je contract? (en vaak als je zonder energie huurt moet je zelf een contract afsluiten...).

(en dan zou je ook de begin en eindstand moeten weten om ea te kunnen controleren)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 21:47

Tooske schreef:

Bovenop de 110 die we al per maand betaald hebben voor energie.
Huis was een vrij goed geïsoleerde woning met dubbel glas en isolatie.

Met antikraak heb je gewoon een huurcontract, wij betaalden kale huur plus g/w/e per maand.

Ons vermoeden is dat ze ook de energierekening van de buurvrouw op ons willen verhalen. (boerderijtje met voor en achter woning)
Buurvrouw was altijd thuis en had ook de ponyweide met stroomlint omheind, dat was niet de meest degelijke aanleg. Open draden op het erf etc.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:51

minikatje schreef:
Tooske schreef:

Met antikraak heb je gewoon een huurcontract, wij betaalden kale huur plus g/w/e per maand.

Ons vermoeden is dat ze ook de energierekening van de buurvrouw op ons willen verhalen. (boerderijtje met voor en achter woning)
Buurvrouw was altijd thuis en had ook de ponyweide met stroomlint omheind, dat was niet de meest degelijke aanleg. Open draden op het erf etc.

Maar dan is het toch niet all in? Kale huur PLUS GWL. Of lees ik het gewoon een beetje krom. :=

Als je GWL hebt betaald dan moet de huurbaas ook een afrekening hebben, want dan zullen er ook meterstanden opgenomen zijn toen jullie zijn in en uitgetrokken.

Je zou zelf ook met de leverancier kunnen bellen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:54

Afhankelijk van wat je contract zegt mag je ook met een all-in huur gewoon een naheffing krijgen, of juist geld terug als je minder verbruikt hebt. Dat gebeurd bij 'gewone' kamers en studios ook regelmatig. Ik woonde ooit ergens waar ik een vast bedrag aan huur betaalde en een vast bedrag aan servicekosten waar ook gwl in zat. Zeg 350 euro huur en 150 euro servicekosten. Het eerste jaar kreeg ik 400 euro servicekosten terug. Toen verhoogden ze de totale huur met de wettelijke max, 3% ofzo. Maar de verhouding huur/servicekosten werd anders: meer huur en minder servicekosten. Zo kwam het dat ik ineens aan het einde van het jaar veel minder geld terug kreeg. Ik ben toen (om andere redenen) verhuisd, maar begreep van de mensen die er blijven wonen dat een jaar later hetzelfde werd geflikt, waardoor ze aan het einde van dat jaar honderden euro's servicekosten moesten bijbetalen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:55

Tooske schreef:

Zeg dat niet te hard, ik betaal 155€ voor electriciteit en gas in mijn up :).

Lijkt mij dat als je een allin prijs hebt afgesproken, het contract daar gewoon duidelijkheid in kan geven. Zou het gesprek van morgen afwachten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 22:02

KimD schreef:
minikatje schreef:

Maar dan is het toch niet all in? Kale huur PLUS GWL. Of lees ik het gewoon een beetje krom. :=

Als je GWL hebt betaald dan moet de huurbaas ook een afrekening hebben, want dan zullen er ook meterstanden opgenomen zijn toen jullie zijn in en uitgetrokken.

Je zou zelf ook met de leverancier kunnen bellen.

We betaalden een vast bedrag per maand waar gwl bij in zit.
Zo staat het ook in het contract.
We betalen niks apart als dat is wat je bedoelt :)

Maar persoonlijk vind ik het vreemd dat we opeens voor 280 per maand verbruikt hebben.

Voor de duidelijkheid, we betaalden een vast bedrag waar alles bij in zat. Kale huur is misschien een ongelukkige woordkeuze in dit geval.

Wat ik ook vreemd vind is dat een derde partij opeens geld van ons wil ipv dat het via de verhuurder loopt. Andersom moesten wij ook alles via de verhuurder meldden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 22:05

Citaat:
De maandelijkse kosten, verbonden aan deze bruikleenovereenkomst bedragen € 180,00 bij
aanvang. Daarnaast zal er elke maand 50 euro in rekening worden gebracht voor nuts.
Tevens worden de kosten voor Onderhoud & -assistentie servicecontract à € 31,00 maandelijks
geïncasseerd. Hiervoor teken je de bijgevoegde doorlopende machtiging
In het contract staat dit

Mijn vriend heeft hetzelfde contact

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:18

minikatje schreef:
Citaat:
De maandelijkse kosten, verbonden aan deze bruikleenovereenkomst bedragen € 180,00 bij
aanvang. Daarnaast zal er elke maand 50 euro in rekening worden gebracht voor nuts.
Tevens worden de kosten voor Onderhoud & -assistentie servicecontract à € 31,00 maandelijks
geïncasseerd. Hiervoor teken je de bijgevoegde doorlopende machtiging
In het contract staat dit

Mijn vriend heeft hetzelfde contact

Er staat niets in over verrekening? Het is trouwens geen all-in en volgens mij mag dat ook al een tijd niet meer.

In ieder geval te hopen dat ze een fout gemaakt hebben en dat ook snel toegeven, dan ben je er het snelst en makkelijkst vanaf.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 22:22

Nope,daar staat niets over in.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:23

Naheffing mag wel doorberekend worden op de huurder als deze kosten ook daadwerkelijk gemaakt worden. Logisch ook in mijn ogen. Ik zou even de afrekening opvragen, want verhuurder is verplicht deze op zo’n moment te tonen. Dan kun je zelf berekenen wat de werkelijke kosten zijn en of het inderdaad kan dat je zoveel bij moet betalen. Mocht je hulp nodig hebben hierbij, kun je mij altijd een pb sturen!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 22:27

Char_elle schreef:
Naheffing mag wel doorberekend worden op de huurder als deze kosten ook daadwerkelijk gemaakt worden. Logisch ook in mijn ogen. Ik zou even de afrekening opvragen, want verhuurder is verplicht deze op zo’n moment te tonen. Dan kun je zelf berekenen wat de werkelijke kosten zijn en of het inderdaad kan dat je zoveel bij moet betalen. Mocht je hulp nodig hebben hierbij, kun je mij altijd een pb sturen!

Dat lijkt me ook logisch, maar ik krijg geen factuur bij die mail.
Ze willen ons nieuwe adres om daar de factuur naartoe te sturen.
Bovendien is de persoon die het stuurt niet onze verhuurder.

We hebben zelf de begin en eindstand, daar komen wij niet mee op 2000 euro uit.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:35

minikatje schreef:
Char_elle schreef:

Dat lijkt me ook logisch, maar ik krijg geen factuur bij die mail.
Ze willen ons nieuwe adres om daar de factuur naartoe te sturen.
Bovendien is de persoon die het stuurt niet onze verhuurder.

We hebben zelf de begin en eindstand, daar komen wij niet mee op 2000 euro uit.

Hmm klinkt als een verhaal waar iets niet helemaal klopt. Ik zou zeggen tegen die persoon dat verhuurder zelf contact op moet nemen en dan met hem verder praten. Ik zeg in dit soort gevallen altijd: zij willen geld van jou en als ze geen bewijzen hebben dan niet overmaken. Laat het ze maar zwart op wit bewijzen. En natuurlijk door verhuurder zelf, want daar heb je een contract mee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:38

Inderdaad vreemd dat een derde partij zich ermee gaat bemoeien. Ik zou ook vragen om contact via de verhuurder en alles zwart op wit, via de mail. Waarom zou dat per post moeten. ;)

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:46

Heb je fotos van de begin en eindstanden? Voor hetzelfde geld heeft iemand gewoon flink lopen tappen bij jullie en krijgen jullie daar een narekening van := (momenteel beetje mijn grootste angst :' )

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:29

Yv_ schreef:
Tooske schreef:

Lijkt mij dat als je een allin prijs hebt afgesproken, het contract daar gewoon duidelijkheid in kan geven. Zou het gesprek van morgen afwachten.

Knap!Ik alleen 50 euro per maand.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 11:11

Verhuurder aan de lijn gehad.
Dit was een normale gang van zaken, de factuur moesten we naar hun toe sturen.

Ik blijf het vreemd vinden :)
We hebben de mail doorgestuurd en dan mogen ze het zonder ons uitzoeken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:25

Hoelang hebben jullie er gezeten? Wellicht is de afrekening ook nog van de vorige bewoners?

Zoals het in het contract staat hierboven, mogen ze het inderdaad een afrekening jullie kant op gooien. Maar wel met een specificatie zodat je ook weet hoe/wat :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:33

Even langs de wetswinkel voor advies, dit is niet de juiste gang van zaken. Wel jammer dat er nuts in het contract staat, daarmee kunnen ze bedoelen de aansluitingen(gwl tv internet) en niet het verbruik. Eis in ieder geval de meterstanden op afgesplitst per adres. Die moeten ze kunnen overleggen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:37

Yv_ schreef:
Tooske schreef:

Wij zitten op €196 met twee personen, dus het kan prima.

Vraag een specificatie en de eindafrekening, en controleer die tegen je eigen administratie.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:50

Tazzey schreef:
Tooske schreef:

Wij zitten op €196 met twee personen, dus het kan prima.

Vraag een specificatie en de eindafrekening, en controleer die tegen je eigen administratie.

Ik zit ook antikraak, ben ingeschat op 80 euro, maar verbruik in mijn eentje nog minder dan dat. Misschien kwestie van heel veel stoken?

Ik vind het iig een vreemd hoog bedrag TS

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:34

Wij stoken heel weinig, ik vind het bedrag van TS niet heel bijzonder hoor.