Mijn vriend en ik zijn bezig met een nieuwbouwhuis. Volgende week hebben we gesprek met de makelaar. Als voorbereiding op dit gesprek heb ik alvast de bouwtekeningen, brochure en meer/minder-werk lijst opgehaald.
Er zijn een aantal dingen die we graag anders willen dan standaard maar die niet (duidelijk) op de lijst staan. De kosten (en mogelijkheden) hiervan vindt ik erg lastig inschatten.. Ik ben me ervan bewust dat meerwerk verschrikkelijk duur is maar sommige aanpassingen zijn gewoon niet praktisch om later nog te doen..
De volgende punten zouden wij graag willen veranderen (geen idee of dat ook allemaal mogelijk is..)
Badkamer: Het verplaatsen van de leidingen/afvoeren (zie foto's voor verschillen tussen de standaardaansluiting en de gewenste). Wasmachine en douche worden omgedraaid en de toiletaansluiting aan de andere kant. De aansluiting voor de wastafel kan blijven zitten.
Het standaard sanitair wat bij de koopsom inbegrepen zit is: simpele wastafel, douche met douchebak, wandtoilet en tegelwerk tot het plafond.
We willen graag de douche+douchebak en wastafel laten vervallen en zelf plaatsen naar onze smaak.
zolder: De zolder is nu bereikbaar via een vlizotrap. Deze willen we vervangen voor een vaste trap (bij een bestaande woning schijnt dit zo'n 5000 te kosten ivm trapgat maken in betonvloer). Als we een vaste trap kunnen plaatsen, betekend dit ook dat de cv verplaatst moet worden. Die zou anders precies hangen waar de vaste trap uitkomt

Verder is er nu heel vreemd op de tekeningen op 1.49m een plafond geplaatst op de zolder. Dit willen wij laten vervallen. De nokhoogte is 2,5 m. en we willen dan d.m.v. een grote dakkapel een 3e slaapkamer creëren (dakkapel laten we sowieso later door iemand anders zetten omdat dit onbetaalbaar is als meerwerk..)
Dus even op een rij:
Meerwerk
verplaatsen leidingen in badkamer
vaste trap
verplaatsen CV ketel
waarschijnlijk extra wandcontactdozen en lichtpunt op schakelaar voor de zolder (volgens de meerwerklijst samen: €505 euro (2x dubbele wandcontactdoos op bestaande groep + lichtpunt op schakelaar)
minderwerk
Vervallen douche+douchebak en wastafel
geen plafond op 1.49 m. op de zolder
Indeling badkamer zoals standaard

Indeling badkamer zoals gewenst

Zijn er bokkers met kennis of ervaring met meerwerk in nieuwbouw die een ruwe schatting kunnen maken?
Bedankt alvast!
voor sommige dingen die bijna niet achteraf mogelijk zijn of heel tijdrovend hadden we best de 'hoofdprijs' voor willen betalen. In de badkamer konden we 1 ding laten vervallen en anders werd het casco (minimaal geld terug natuurlijk). We hebben dus het wasmeubel laten vervallen.... andere douche waren de kosten niet. Maar het is zo afhankelijk van je aannemer idd