Afwas uitstellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Afwas uitstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 10:24

Wij hebben een slecht kantje wat nu echt een probleem aan het worden is. Vorig jaar woonde we in een huis waar in de keuken geen warm water was, afwassen moest dus met de waterkoker. Daar spaarde we dan 2-3 dagen afwas op (we zijn maar met zn 2) om dan alles samen af te wassen.
We zijn pas verhuisd.. nuja pas... half augustus. En om een of andere reden hebben we er nu de gewente van gemaakt om alles op te sparen tot de borden op zijn. Dat wil zeggen 6 dagen. Enkel kookpotten wassen we tussendoor af als we ze nodig hebben.
Elke keer als we afwassen zijn we op nog geen kwartier klaar, dan zeggen we telkens waarom wachten we zo lang. Als we het dagelijks zouden doen is het maar een paar min. Maar toch veranderd er niets. We hebben het al in het groot op een papier geschreven, een gsm reminder gezet. Niets lijkt te werken.

Wie heeft er de gouden tip voor ons om dagelijks onze afwas te doen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:26

jezelf een schop onder je kont geven na het eten ! :D

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:27

Wij zijn ook maar met 2. Hetzelfde patroon tot de vaatwas er kwam. Nu zou ik echt niet meer zonder kunnen. Onze kookpotten enzo gaan er ook in. Bovendien verbruik je op die manier ook minder water. Goed excuus dus om voor een vaatwas te gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:27

Schop onder je kont idd. :’)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:28

Een ritueel maken ervan. Bij de borden naar de keuken brengen alvast gootsteen vol laten lopen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:28

Gewoon jezelf een schop onder je kont geven. Kom op zeg, zo moeilijk is het niet.

Je staat op na het eten, zet je spullen in de gootsteen, spoelen, bak vol laten lopen met sop en afwassen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:29

4 borden ergens heel ver weg stoppen, zodat je er maar 2 voorhanden hebt??

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 10:29

betadine schreef:
Wij zijn ook maar met 2. Hetzelfde patroon tot de vaatwas er kwam. Nu zou ik echt niet meer zonder kunnen. Onze kookpotten enzo gaan er ook in. Bovendien verbruik je op die manier ook minder water. Goed excuus dus om voor een vaatwas te gaan :D

We hebben de aansluiting wel geinstalleerd maar aangezien er een tweedehands keuken instaat hebben we er voorlopig geen plaats voor.

En dan denk ik ook, een vaatwasser voor 2 :') er is amper afwas

ElCamino schreef:

Ja dat zeggen we ook elke keer als het gedaan is. Maar vaak zijn we nog aan het huis aan het werken, of hebben we er al een lange dag opzitten, of we moeten nog naar de hondenschool. Altijd wel iets waardoor het niet gebeurd en als het een keer blijft staan blijft het staan tot we niet meer verder kunnen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 10:31

mystery1980 schreef:

Ik ben bang dat mijn vriend ze dan gewoon snel afspoelt waardoor ze eigenlijk niet proper zijn. "Want voor 2 borden laat je geen wasbak vollopen" zei hij me.
Met lopend warm water kan het natuurlijk ook wel.

YellowGray

Re: Afwas uitstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:34

Ik had dat probleem ook ja, haha. En ik heb ook heel veel servies weggedaan. Ik heb nog 2 mokken, 2 glazen, een bord, een schaaltje, en 1 vork/mes/lepel. Ik stel het nu nog steeds wel uit, ik spoel regelmatig even mijn bord af voordat ik hem weer gebruik, máár als ik nu de afwas doe dan ben ik alsnog maar een kwartier bezig ipv dat er zo'n monsterafwas staat van anderhalf uur werk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:34

Maar je gebruikt toch ook mokken, glazen, bestek, spatels, pannen en deksels enz?

Hoe maak je je aanrecht schoon? Ik maak daarvoor een sopje, kan gelijk de vaat er ook door.

Wij hebben een vaatwasser, maar maak dagelijks een sopje, neem de tafel, de kookplaat en het aanrecht af, was de pannen af (die gaan niet in de vaatwasser) en heb dan alles netjes binnen een kwartiertje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:35

De gouden tip is: DOE HET

iets anders kan ik er niet van maken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:35

ElCamino schreef:

Nou gewoon dat.
Je brengt tenslotte ook de borden naar de keuken na het eten neem ik aan, zet dan meteen de kraan aan en was ze af.
Zo moeilijk is het niet om op te staan van de bank en het gewoon te doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:37

Nou idd, ik woon alleen maar gebruik ook een vorkje voor het kattenvoer ( dat stinkt als je het laat liggen een dag) ik smeer 's- morgens brood met een mes en gebruik een plankje, me avond eten koken en mijn theeglas en drinkglas in de avond.

Ik werk 40 uur ga daarna direct naar paardebeest en ben meestal pas om 7 uur thuis, boodschapjes doen en koken dus ben meestal pas rond 20.00 uur klaar. Dan was ik direct even af.....

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 10:41

MarliesV schreef:
Maar je gebruikt toch ook mokken, glazen, bestek, spatels, pannen en deksels enz?

Hoe maak je je aanrecht schoon? Ik maak daarvoor een sopje, kan gelijk de vaat er ook door.

Wij hebben een vaatwasser, maar maak dagelijks een sopje, neem de tafel, de kookplaat en het aanrecht af, was de pannen af (die gaan niet in de vaatwasser) en heb dan alles netjes binnen een kwartiertje.

Ik doe gewoon warm water en een drupje zeep op de vaatdoek. Afwas staat in de spoelbak en in de andere het afdrukbakje. En dan spoel ik hem zo weer af.
Bestek hebben we 12 stuks van elk, dus daar komen we wel even mee toe. Alleen messen moeten we af en toe nog eens afwassen als we een boterham willen smeren. Mokken en glazen gebruiken we niet, tenminste niet als er geen mensen komen.

Het klinkt allemaal wel makkelijk.. "geef jezelf een schop onder je kont". Als het zo makkelijk was dan had ik niet uit pure wanhoop dit op bokt gezet, want trots ben ik er niet op. Als er geen afwas is voel ik me smorgens zoveel beter, gewoon door de berg niet te zien.

Ik denk niet dat het luiheid is, maar eerder andere dingen belangrijker vinden. En puur een gewente van het niet te doen na het eten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:42

Leen schreef:
mystery1980 schreef:

Ik ben bang dat mijn vriend ze dan gewoon snel afspoelt waardoor ze eigenlijk niet proper zijn. "Want voor 2 borden laat je geen wasbak vollopen" zei hij me.
Met lopend warm water kan het natuurlijk ook wel.

Ja maar tja, dan zit daar toch ergens nog een denkfout. :)

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:42

Mijn ouders maakten altijd een groot feest van de afwas. Mijn vader was lange dagen van huis en sportte 's avonds ook nog dus de afwas was een van de weinige momenten (naast dineren) waar we als gezin samen waren. Dan ging de muziek op met de speakers vol open en stonden we met zijn allen te dansen met een vaatdoek in onze handen in de keuken. :)) :))
Nu doe ik dat nog steeds als ik geen zin heb om schoon te maken, met muziek is alles leuker!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 10:46

topsylover schreef:
Mijn ouders maakten altijd een groot feest van de afwas. Mijn vader was lange dagen van huis en sportte 's avonds ook nog dus de afwas was een van de weinige momenten (naast dineren) waar we als gezin samen waren. Dan ging de muziek op met de speakers vol open en stonden we met zijn allen te dansen met een vaatdoek in onze handen in de keuken. :)) :))
Nu doe ik dat nog steeds als ik geen zin heb om schoon te maken, met muziek is alles leuker!

Toen ik bij mijn ouders woonde was de afwas een soort babbel moment, eventjes over vanalles vertellen zodat je erna rustig in de zetel kon zitten of ergens aan verder werken. Maar mijn vriend wil dus nooit babbelen tijdens de afwas :') nuja ik babbel gewoon, misschien is muziek dan wel een goed idee!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:47

Zet een ipad neer en kijk een serie tijdens het afwassen. Zo gedaan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:51

Hier ook iemand die tegenwoordig de afwas laat staan. Heb 6 schaaltjes en borden. Meestal doen ik 2x in de week de afwas tijdens het eten koken. Dan blijft er wel wat staan voor de andere dag, maar er wordt hier nooit afgewassen na het eten. Bij m'n ouders thuis hadden we geen vaatwasser en waren m'n zusje en ik iedere avond de klos. Heb er echt een hekel aan.

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:54

Lol ik vind het ook zo'n verschrikkelijk werkje. Ik heb op mijn kot zelfs een rekje vrijgemaakt om mijn vuile afwas in te zetten. Ik was maar 1x per week af en dat doe ik dan met muziek om het draaglijk te maken. Ik ben natuurlijk wel alleen en heb 4 borden van elks, 6 lepels, vorken..., 3 pannen en 4 potten dus ik kan wel eventjes voort.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:00

Hier hebben we ook gewoon het ritueel gehad om direct na het avondeten te afwassen en gezellig met elkaar te praten. Wij hadden er ook geen zin in, maar zijn er altijd heel consequent in geweest om het direct te doen.
Inmiddels een ander huis met vaatwasser.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:03

Leen schreef:
betadine schreef:

We hebben de aansluiting wel geinstalleerd maar aangezien er een tweedehands keuken instaat hebben we er voorlopig geen plaats voor.

En dan denk ik ook, een vaatwasser voor 2 :') er is amper afwas

Er zijn ook mini-vaatwassers, voor 6 couverts:
https://www.vaatwasserstore.nl/category ... 5880=47195

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:05

Ik zat in Antwerpen op kot en waste gewoon elke dag af. Eten, opstaan en afwassen. Ook als ik geen zin had, want hoeveel moeite is het nou? Bord en bestek en eventueel een pan. Gewoon onder de hete kraan en wat afwasmiddel, minder dan 5 minuten werk.

Ik had pas gelezen dat, om stress te voorkomen, je alle huishoudelijke klusjes die minder dan 5 minuten duren, je gelijk moet doen. Zo ook afwassen dus :D
Laatst bijgewerkt door Danielleeee_ op 29-11-17 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:05

Je zegt dat het 's ochtends heerlijk is om in een schone opgeruimde keuken je ontbijt te maken toch? Voor mij is dit al genoeg om voor het slapen gaan even af te wassen. Dan begin je de dag fris zonder in een vieze keuken te komen waarbij je ook nog messen moet afwassen.