Achterwielaandrijving BMW

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Achterwielaandrijving BMW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 23:09

Hallo iedereen.
Ik ben aan het sparen voor een echte auto.
Nu heb ik er 3 op het oog.
De Audi A3, BMW 1serie en de Volvo C30.

Nu valt mijn voorkeur enorm op de BMW.
Vind het echt een prachtige auto om te zien.
Aanbod is ook ruim ( occasion )
Maar nu hoor ik al dat deze auto achterwielaandrijving heeft.
Nu heb ik een paar jaar terug een behoorlijk serieus ongeluk gehad met letsel waardoor ik met auto rijden wel wat banger ben geworden.

Nu hoor ik dat met die achterwielaandrijving dat de auto eerder uitbreekt van achter met nat of glad weer!
Is het het echt zo ernstig?
Is dit af te raden voor mij?

Ik ga overigens niet voor de een auto met veel
Vermogen.
Aan de BMW116 heb ik genoeg

Qimm

Re: Achterwielaandrijving BMW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:13

Als je goede winterbanden neemt en goed oplet hoeft het geen probleem te zijn, maar je zult inderdaad sneller dwars staan met achterwielaandrijving dan voor- of 4wd
Goede slipcursus misschien sowieso verstandig?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 23:15

Qimm schreef:
Als je goede winterbanden neemt en goed oplet hoeft het geen probleem te zijn, maar je zult inderdaad sneller dwars staan met achterwielaandrijving dan voor- of 4wd
Goede slipcursus misschien sowieso verstandig?

Ik denk dat dat voor mijn angst sowieso geen verkeerd idee is! ;)
Bedankt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:17

Mij nog nooit gebeurd met mijn BMW. Gaat wel keurig op winterbanden en pas mijn rijstijl aan in de winter.

Ik heb de 320 en vind dat een prima auto. Qua comfortabel rijgedrag zou ik eerder weer voor een Audi gaan. BMW is toch wat sportiever maar Audi is dan weer flink duurder voor vrijwel hetzelfde.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 23:19

Ja winterbanden wil ik dan sowieso. Die heb ik nu niet onder mijn auto. Nu heb ik alseason banden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:25

Achterwielaandrijving rijdt ook (zij het subtiel) anders dan voorwielaandrijving. Zal ook zeker afhangen van je rijgedrag, maar ik merk het zelf wel. Heb al jaren een achterwiel aangedreven auto en rij af en toe ook in onze andere auto (voorheen voorwielaangedreven, nu hebben we AWD). met name in het bochtenwerk merk ik verschil, maar ik heb ook een (ahem) progressieve rijstijl.
Wil ik echt dwars gaan (en soms vind ik dat best leuk :o ) moet er wel ijzel/sneeuw/gladheid zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 23:34

Ik heb wel eerder BMW met achterwielaandrijving gereden maar omdat dat niet mijn auto was reed ik heel voorzichtig.
Ik had een behoorlijke progressieve rijstijl, maar toen kwam die tractor ineens vanuit het niets -O-

Daarna ben ik echt omgeslagen als een blad aan de boom!
Ik rij nu veel rustiger.
Op de snelweg hou ik wel van links rijden maar ik druk niet. En als het druk is blijf ik rustig even rechts achter een vrachtwagen tot er weer meer ruimte is om in te voegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:38

Gewoon goed gaan test rijden?
Ik koop nooit meer een BMW. Heb er echt wel een fijne auto aan gehad (X5) maar ik vond dat er verdacht veel goedkope zooi aan zat die te vaak kapot ging. Mijn collega's met BMWs staan ook altijd in de garage om vage dingen. Zelfs mijn garage meneer die 3 BMWs heeft zei dat hij nooit een BMW zou kopen als hij niet zelf kon sleutelen.

Audi vind ik echt heeeel aangenaam rijden, vooral lange afstanden, maar ik heb geen ervaring met de A3. Ik had een A4.

Volvo heeft gewoon ook echt zijn eigen rij-gevoel, minder 'sportief'.

Desnoods huur je je wensauto ergens voor een paar dagen om goed te kunnen proberen.

RWD staan bij ieder wintersport seizoen wel weer een paar dwars van op de berg :D
Maar dat zijn waarschijnlijk vooral mensen die niet goed voorbereid zijn.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:34

Ik rij een 7tje ( :+ ) maar ervaar nooit problemen met AWD bij slecht weer oid

Moet ik er wel bij zeggen dat er te allen tijde goede sloffen onder liggen en ik met slecht weer mijn rijstijl aanpas. Nou ben ik sowieso al geen persoon die met 130 door een bocht knalt waar dr adviessnelheid 80 is maar opletten is nooit verkeerd.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:03

Ik woonde in een wijk waarbij de enigste toegang een brug over de autostrade was. Bij ijzel of winters weer waren de auto's met achterwielaandrijving (ik denk daarbij aan bmw, bepaald type mercedes, of andere sportwagens) niet in staat om deze brug over te rijden. De auto's met voorwielaandrijving reden met gemak deze brug over. Eens gestrooid waren ook de bmw's en dergelijke in staat om de brug over te rijden. Maar ik heb er in die 25 jaar wel heel veel zien knoeien om 's morgens héél vroeg die brug over te geraken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:07

Ik heb nog nooit problemen gehad met achterwielaandrijving. Maar nu ben ik wel zeer blij met het abs systeem.

Achterkant breekt alleen uit als ik teveel gas geef :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:17

Mijn vriend heeft ook een bwm, en die is er heel tevreden over. Rijdt rustig maar wel behoorlijk hard door de bochten en nooit problemen mee. Af en toe gaat de traction control aan bij glad weer, dat helpt schijnbaar ook tegen uitbreken, en werkt goed.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:26

Ik heb een 330D ( dus pittige BMW) en rij 60.000 km per jaar.

Ook met slecht weer en veel landweggetjes enz.
In de winter goede winterbanden maar verder nooit problemen met slippen of dergelijke.

De Volvo is uit je rijtje de stabielste winter auto
De audi motorisch het minst van kwaliteit
De BMW het sportiefst. (en mooist vind ik)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:19

Volvo lijkt me inderdaad de meest betrouwbare keuze :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:32

Ik rij al enkele jaren een bmw 116 automaat. Wel altijd nieuwe wagens (max 6 maand oud of 24.000 km). Nog nooit gekkigheid mee gehad. Laatst een keer een Volvo v40 geprobeerd maar ik hou van bmw :)

In rij 60.000 km per jaar en nog nooit gekkigheid gehad.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:09

Inmiddels hebben we al bijna 2 jaar een bmw en ik vind het een heerlijke auto. Wel een lekker sportief ding! Ik heb geen last van uitbrekers gehad met sneeuw of ijs, maar de rijeigenschappen zijn wel anders.

Daarvoor hadden we een Volvo en die was minder sportief, maar voelde wel meer solide op de weg. Daar heb ik serieus zonder zweetvoeten door een sneeuwstorm gereden.

Ga gewoon eens lekker proefrijden en kijk welke wagen het meest fijn voelt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:13

Hier 1,5 jaar geleden overstap gemaakt van V80 (Volvo) naar 528 (BMW) en ik ervaar hetzelfde als maaikemuis. Ik zweer inmiddels bij mijn oude BMW, heerlijke wagen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:15

Ik heb tot nu toe zowat alleen nog maar Bmwtjes gehad maar met een 1.6 hoef je niet bang te zijn dat ie zomaar gaat!

Mijn vorige 2.5l compact ging met écht nat weer op de rotonde als je er behoorlijk hard overheen reed. Mijn 2.8l touring nu gaat ook écht niet zomaar :)

Menig nieuwere bmwtjes hebben idd traction control. Dus dat scheelt al helemaal :)

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:24

Mijn vriend is verkoopadviseur bij BMW, vanaf 300pk+ ga je pas uitbreken met 95pk (116) echt niet.

slipcursus is leuk om te doen.. Zelf ook gedaan in almere, is leuk maar of ik dan echt een auto uit de slip kan halen heb ik geen idee, weet ongeveer wat ik moet doen..
Laatst bijgewerkt door Evelien4 op 03-10-17 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:27

Met mijn 1.6 mazdaatje met hooguit 100pk ga ik toch echt wel dwars als ik niet uitkijk met glad weer hoor :=

Nou heb ik ook geen traction control oid op mijn bejaarde beestje. Maar hij kan prima uitbreken zelfs als het niet perse glad is maar als mijn banden te hard opgepompt zijn (garage had ze ooit netjes op 2.2 bar gedaan, dan wordt het spannend hoor)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:33

Er zijn erg goede technische redenen dat de overgrote meerderheid van moderne autos voorwielaandrijving heeft.
Het voorspelbare, intuitieve rijgedrag (mild overstuur bij gas terug bv) is één reden en dit maakt deze autos véél veiliger voor de doorsnee bestuurder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:43

Evelien4 schreef:
Mijn vriend is verkoopadviseur bij BMW, vanaf 300pk+ ga je pas uitbreken met 95pk (116) echt niet.

Onzin.
Wij hebben hier een stationwagen van >2000 kilo met 85 dieselpks op de achterwielen en die drift ik moeiteloos.*
Neem graag die vriend van je mee als hij een 116 ter beschikking stelt. Ik garandeer hem zeven kleuren in de broek met 95 pk. op droog asfalt.

Het hele punt draait om onderstuur en overstuur. Een voorwielaangedreven auto is in beginsel onderstuurd en met gas terug overstuurd. Bij moderne FWD autos is dit heel voorspelbaar rond neutraal en instinctief veilig.
Bij RWD autos is dit andersom.
Voor een doorsnee bestuurder; gewoon een FWD kopen.
Wie het niet begrijpt; helemáál een FWD kopen!!!

* ik heb een Daf 55 met .... 55 pk en die breekt uit van achter.
ik heb een Volvo 340 met 72 pk en die breekt uit van achter.
Juíst daarom voor ervaren bestuurders heerlijke autos voor stuurlol op onverharde wegen maar NIET voor normale stervelingen die gewoon ergens veilig heen willen rijden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:54

ik heb al 26 jaar Amerikanen....van groot tot héél groot, allemaal achterwiel aangedreven.En nog automaat ook dus ze schakelen vrolijk door en duwen ook lekker door met vorst....
En ja, je moet je rijstijl aanpassen en voorzichtig zijn en ben regelmatig beetje aan glijden en glibberen....
maar tot nu toe alles heel gebleven.
En de zware jongens die stationair een beetje hoog in toeren bleven als ze koud waren deed ik gewoon voor de bocht in hun vrij zetten.... remmen..de bocht om en weer in versnelling zetten ....

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:59

hahaa, @huertecilla, hij zal nooit 7 kleuren in zn broek schijten, alleen als iemand geen controle heeft over de auto.. snap je punt, maar makkelijk gaat het niet.. neem een 430 (gran coupe), geef je daar iets teveel gas in een bocht (of net voordat je instuurt) en hij breekt al uit..

Ik heb ook als ik teveel gas geef in een bocht (of gewoon te hard ga), astra met 140pk, dat ik onderstuur heb (wel voorwiel aangedreven).. maar met een 116i heb ik nog nooit het gevoel gehad dat deze uit zal breken, en ik bleef het zelfde rijden, zelf ws harder dan met mijn eigen..

ik heb het hier wel over de nieuwste auto's... met alle technologieën erin etc!

@TS; Je moet gewoon lekker proef rijden en dan merk je snel genoeg wat je wel en niet lekker vind rijden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:05

Evelien4 schreef:
@TS; Je moet gewoon lekker proef rijden en dan merk je snel genoeg wat je wel en niet lekker vind rijden!

Het vervelende is dat je hierbij NIETS merkt van het gedrag in het grensbereik.

Nét aangeregende weg, bocht op een busroute en hoppa, je zit diep in het grensbereik bij lage snelheid. Een FWD en RWD zijn dan echt anders.
Waarom zou je als doorsnee bestuurder wat anders willen dan een auto welke in het grensbereik voorspelbaar goed op jouw instinctieve gedrag reageert? Gewoon een doorsnee FWD kopen :)*