Hebben jullie een inboedelverzekering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Hebben jullie een inboedelverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 11:33

Wij op dit moment wel....

Mijn man is echter geen verzekeringen gewend (hij komt niet uit NL). En vind alles maar onzin, en vind dat wij teveel betalen een verzekeringen en de belastingdienst :+

Wij hebben even naar onze verzekeringen gekeken en hij wilt eigenlijk de inboedelverzekering afmelden. Kost geloof ik € 9,50 per maand.
Nu is onze inboedel niet heel erg spannend, maar in geval van brand ben je toch alles kwijt.. Waarop zijn argument dat is ja maar hoe vaak heb je brand? En nu is onze financiële situatie wel zo dat we principe alles opnieuw aan kunnen schaffen mochten we brand hebben. Schade door eigen schuld, of bijv. een kapotte koelkast krijg je ook niet vergoed.

Verder wil ik wel de aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstandverzekering houden.

Hebben jullie een inboedelverzekering? Waarom wel, waarom niet? Heb je luxe meubels of iets dergelijks?

Nachocheese

Re: Hebben jullie een inboedelverzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:36

Ja hier wel een inboedelverzekering. Met extra electronicaverzekering ivm dure tv/laptops ed.

Tsja wat is die 9 euro pm? Circa 100 euro per jaar. Dus over 10 jaar lang 1000 euro. Nou voor 1000 euro heb je niet je complete inboedel terug als er wel wat gebeurd.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:38

Ja, wij hebben inboedel-, woonhuis-, reis- en annulerings- en particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Geen rechtsbijstand.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:50

Zou zeker de inboedel verzekering niet stop zetten. Je wil niet weten wat voor een kosten er komen kijken bij brand of inbraak/diefstal.

Ik heb naast een buurman gewoond die geen verzekering had en wel heerlijk zijn vuurton 2 meter achter de achtergevel had staan waarbij (met name 's nachts) de vlammen boven het platdak uitkwamen.
Woningbouw gevraagd naar de gevolgen als er met dit geintje mijn huisje ook zou afbranden. Antwoord was duidelijk "van een kale kip kan je niet plukken" Met andere woorden, de kosten zijn voor mij zelfs en mijn verzekering.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:53

Ik zou idd eerder je rechtsbijstand lozen denk ik.. dat is ook best prijzig toch?

WA zul je wel moeten houden want die is verplicht.
Wij hebben WA, inboedel en reisverzekering. En ivm koophuis nog een levensverzekering en via de VVE nog een opstalverzekering.
Moet wel zeggen dat wij een dure inboedelverzekering hebben want als er dingen perongeluk vallen ect is die schade ook gewoon gedekt. :j

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 12:08

Murthul: Die is inderdaad het duurste, maar die heb ik al een keer nodig gehad en die wil ik ook zeker wel houden.

Verder hebben wij inderdaad ook een doorlopende reis en annuleringsverzekering (maar ook nodig :+ ), de autoverzekering, een huurhuis dus geen opstalverzekering.

Nachocheese: Misschien als ik het hem zo uitleg vind hij het minder duur klinken :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:20

Ik ben heel blij met mijn inboedelverzekering, die hebben de volledige kosten voor het vervangen van het scherm van mijn telefoon betaald.

Rechtsbijstand heb ik geloosd, als je een laag inkomen heb heb je sowieso recht op een toevoeging en dan ben je voor 100 per zaak ook klaar, dat hebben wij in de afgelopen 10 jaar maar 2 keer nodig gehad.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:27

Altijd een inboedel verzekering nemen! Toen ik jong was heeft ons huis in brand gestaan. Het huis van onze buurman totaal afgefikt (daar begon de brand), en bij ons beginnende brand maar voornamelijk rook schade. €180.000 om alles weer normaal te krijgen (incl. Paar weken hotel ivm. Onbewoonbaar). Dat is geen risico dat je wil lopen voor €9,95 per maand.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:34

WA is niet hetzelfde als aansprakelijkheidsverzekering. De WA betreft de auto en is inderdaad verplicht. Maar een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht.

Het is bekend in verzekeringsland dat veel Nederlanders oververzekerd zijn. Vaak overlappen verzekeringen elkaar, bv. ziektekosten- en reisverzekering. Maar toch..., zelf betaal ik ook liever wat te veel dan voor onaangename verrassingen te staan. Zo helpt reisverzekering je ook bij repatriëring. Een vriend van me moest met een helicopter van een berg gehaald worden. Vergoed dankzij de reisverzekering. En bij een inboedelverzekering gaat het niet alleen om vergoeding van je spulletjes, maar om salvage. Dan komt een expert je helpen met de nasleep van de brand.

Dus ja, ik heb de hele mikmak, inboedel, opstal, reisverzekering. Alleen rechtsbijstand heb ik niet (behalve voor de auto). Ik heb ooit zelfs een regenverzekering afgesloten, nadat een eerdere vakantie in Nederland verregend was. Onder het motto, als het niet regent ben ik blij, als het wel regent ook!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:35

Voor 9,50 per maand ga je toch geen risico nemen?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 12:37

Zonnebloem: ik heb al 2x rechtsbijstand nodig gehad met advocaat en rechtszaak dus die wil ik wel aanhouden.

SCW: bedoel je niet de opstalverzekering dan? Je hebt toch geen 180.000€ aan inboedel? Wij hebben een huurhuis dus opstal verzekering hebben we sowieso niet.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 12:38

Voor de auto hebben we inderdaad WA + Casco en we hebben ook een aparte aansprakelijkheidsverzekering.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:42

Jaren geleden inbraak op stal gehad, zadels waren via inboedelverzekering gedekt en kreeg dat dus terug. Ik zou het altijd houden,je weet maar nooit!

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:45

Ben hier niet helemaal in thuis hoor...maar valt onder inboedel ook niet...stucwerk, verf, vloer gordijnen enz...want dan kom je bij brand of waterschade al heel snel uit op een zeer hoog bedrag..180.000 euro is dan nog helemaal niet zo gek

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:47

Hier een all risk inboedel verzekering, schade door je eigen schuld is dan ook verzekerd.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:49

Ja ik heb een inboedelverzekering. Verzekerde bedragen:

lijfsieraden 6.000,00
audio/computer 12.000,00
bijzondere bezittingen 15.000,00
huurders/eigenaarsbelang 6.000,00
diefstal lijfsieraden 2.500,00

Kosten p/m: 6,48

En een particuliere aansprakelijkheidsverzekering met een verzekerd bedrag van 2,5 miljoen. Kosten p/m: 3,21. Daar ga ik echt geen risico voor lopen.

Heb toevallig gisteren nog een particuliere rechtsbijstand afgesloten.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:53

Ja, wij hebben een inboedelverzekering en ik vind het het geld zeker waard. Alles, dus ook vloeren, gordijnen enzovoort is meeverzekerd. Als het huis in het ergste geval afbrand dan is de schade wel meer dan een paar duizend euro, ook al hebben wij ook geen hele dure dingen.

Nog belangrijker is echter een AVP!!

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:02

Wij hebben een inboedel en huis verzekering, kosten ik dacht iets van 22 euro per maand.
Maar vind het wel fijn mocht er wat gebeuren dat ik dan onkosten vergoed krijg, alles opnieuw kopen nadat je alles kwijt bent is geen doen

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 13:18

happyjoyce schreef:
Ja, wij hebben een inboedelverzekering en ik vind het het geld zeker waard. Alles, dus ook vloeren, gordijnen enzovoort is meeverzekerd. Als het huis in het ergste geval afbrand dan is de schade wel meer dan een paar duizend euro, ook al hebben wij ook geen hele dure dingen.

Nog belangrijker is echter een AVP!!

Een AVP hebben we... Ik zal onze verzekeringen even op een rijtje zetten:
- Aansprakelijkheidsverzekering
- Inboedelverzekering
- Doorlopende Reis/annuleringsverzekering
- Rechtsbijstandverzekering
Totaal € 52,- per maand

Autoverzekering WA + Casco € 48,-

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:20

In belgie is een inboedelverzekering verplicht als je huurt.Als verhuurder betaal je een opstal brandverzekering dat is voor schade aan het gebouw maar als je zeg maar een keukenbrand heb dan zijn de schilderwerken in huis voor jou als huurder zeg maar.Zal ook wel weer een deel vanaf hangen hoe een brand is ontstaan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:34

Ik heb veel buitenlandse collega's en eentje daarvan had laatst een lekkage in de badkamer, tegen de wand van een andere kamer aan. Die kamer gebruiken ze nauwelijks en de lekkage zat achter/in een grote kast dus het heeft waarschijnlijk al een tijdje gelekt. Hij dacht dat zowel de inboedel als opstalverzekering bij de vve zat maar dat bleek alleen een opstalverzekering te zijn. Oftewel, het overgrote deel van de spullen kon hij op eigen kosten vervangen, inclusief die ontzettend dure inbouwkast. Volgens mij wordt altijd aangeraden om opstal en inboedel bij dezelfde verzekeraar onder te brengen omdat het soms wat wazig is wat in huis bij welke verzekering hoort en dan heb je sowieso geen gedoe.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:50

In veel huurcontracten staat dat je verplicht bent om te zorgen voor een inboedelverzekering. Let daar iig even op.

Mijn stelregel is dat ik eigenlijk alleen verzeker wat verplicht is (WA, ziektekosten, overlijdensrisico, auto) of wat ik zelf financieel niet kan of wil dragen (arbeidsongeschiktheid, reisverzekering ivm eventuele medische kosten).

Als je een gezonde financiele buffer hebt dan zijn heel veel verzekeringen overbodig. Zeker b.v. de telefoonverzekeringen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:58

Bij de afweging om een verzekering te nemen geldt of je zelf de kosten kunt dragen mocht het noodlot toeslaan.

Ik meen me te herinneren dat je man uit Turkije komt.
Daar leunt men vaak op anderen als het (financieel) mis gaat. Bijvoorbeeld bij brand.
Of het is uit naam van de islam niet gewenst om verzekeringen af te sluiten.
Ik weet niet of jij/jullie religieus bent/zijn? Maakt ook niet uit, maar het kan dus een achterliggende reden zijn.

In onze cultuur zijn we vaak liever zelfstandig zijn, ook financieel.
Plus hier staan onze naasten niet te springen om financieel bij te springen als je het zelf had kunnen regelen. Daarnaast wordt het gezien als lening en is terugbetaling vereist om een goede relatie te houden. In Turkije ligt dat vaak net allemaal iets anders :+

Ik persoonlijk denk dat je vriend zich moet realiseren dat het hier anders werkt en ik denk dat jij er verstandig aan doet in deze kwestie je poot stijf te houden en jullie inboedel te verzekeren. Voor de hoogte van de premie hoeft je het niet te laten, lijkt me. Die is niet zo hoog.

In Turkije is vaak alles beter, toch blijven velen in Nederland. Dat zal toch een reden hebben denk ik dan ;) ;)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 14:07

Boras schreef:
Bij de afweging om een verzekering te nemen geldt of je zelf de kosten kunt dragen mocht het noodlot toeslaan.

Ik meen me te herinneren dat je man uit Turkije komt.
Daar leunt men vaak op anderen als het (financieel) mis gaat. Bijvoorbeeld bij brand.
Of het is uit naam van de islam niet gewenst om verzekeringen af te sluiten.
Ik weet niet of jij/jullie religieus bent/zijn? Maakt ook niet uit, maar het kan dus een achterliggende reden zijn.

In onze cultuur zijn we vaak liever zelfstandig zijn, ook financieel.
Plus hier staan onze naasten niet te springen om financieel bij te springen als je het zelf had kunnen regelen. Daarnaast wordt het gezien als lening en is terugbetaling vereist om een goede relatie te houden. In Turkije ligt dat vaak net allemaal iets anders :+

Ik persoonlijk denk dat je vriend zich moet realiseren dat het hier anders werkt en ik denk dat jij er verstandig aan doet in deze kwestie je poot stijf te houden en jullie inboedel te verzekeren. Voor de hoogte van de premie hoeft je het niet te laten, lijkt me. Die is niet zo hoog.

In Turkije is vaak alles beter, toch blijven velen in Nederland. Dat zal toch een reden hebben denk ik dan ;) ;)

Hij komt inderdaad uit Turkije ja.. Wij schaffen de verzekeringen niet af wegens de islam of iets dergelijks :D Hij vind het gewoon zonde van het geld..
Wij hebben wel een financiële buffer, dus dat is opzich nog niet het grootste probleem. Ik vind een inboedelverzekering alleen een beetje bij de standaardverzekeringen horen. En inderdaad die € 10,- per maand.. Maar hij denkt daar anders over :+ Heb al met moeite een overlijdendsverzekering voor hem afgesloten
_O-
De meeste Turken blijven inderdaad in NL omdat ze in Turkije vaak niks meer hebben, en het moeilijk is om daar te starten, maar willen vaak wel echt heel graag terug.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:35

Nou ja, dat laatste is niet echt on topic. Sorry daarvoor. Het was meer een reactie op zijn aanmerkingen op de belastingen en verzekeringen in Nederland. Je betaalt wat, maar krijgt ook wat.

In Turkije leeft men meer bij de dag en anders komt tijd, komt raad.
Als dat kan, is het prima toch?

Alleen, mocht je inboedel in de toekomst in waarde toenemen en mocht vervanging toch niet mee zo eenvoudig zijn, dan moet je niet vergeten om alsnog een verzekering te nemen :)