Laptop kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMazzel

Laptop kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 13:41

Hallo bokkers,

Ik hoop dat er iemand is die mij goed advies kan geven.

Zo snel kon ik geen ander topic vinden!

Komend schooljaar ga ik beginnen aan een HBO studie.
Helaas is de laptop die ik op het MBO gebruikt nu toch echt op, en ben ik mij gaan orienteren voor een nieuwe laptop. Een laptop die dus geschikt is voor schoolwerk en verder gebruik.

De eisen zijn;
• Voldoende geheugen
• Snel werkend
• Fijne vormgeving
• Laptop die tegen verplaatsing kan (moet mee naar school kunnen in een laptoptas)
• 15 inch scherm, mat scherm.
• Intensief gebruik

Mijn budget ligt rond de €900,-. Liefst minder maar wil graag een goede laptop! :j

Zelf goede ervaringen met Asus en om mij heen veel goede ervaringen met Apple maar aan Apple hangt een behoorlijk prijskaartje...

Ik zie door de bomen het bos niet meer, wie heeft er tips of ervaringen voor mij!

Sorry mods als het topic niet goed staat

Granoek

Re: Laptop kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:43

Als je eens kijkt naar een refurbished apple? Er zijn veel websites die ze verkopen, ik heb er zo eentje en ik ben er echt su-per blij mee. Beste aankoop die ik heb gedaan de afgelopen tijd. En een stuk minder prijzig dan een nieuwe macbook

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:55

Je eisen zijn nogal 'vaag'.
Wat is voldoende geheugen? Voor iedereen is voldoende geheugen nogal anders. Ik heb momenteel een pc met 3TB geheugen, voor iemand is dat genoeg, voor een ander te weinig.
Wat is snel werkend? Wat wil je ermee doen? Is het enkel bv voor word of zijn programma's bepaalde eisen?
Fijne vormgeving => nogal persoonlijk
Intensief gebruik => wat bedoel je hiermee? Moet hij een lange levensduur hebben (bv 6jaar meegaan), moet hij een lange batterij hebben (bv +6u), of wil je dat hij duurbaar is in gebruik?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:24

Ik kan Asus echt afraden. We hebben er thuis 3 van (gehad) en alle drie zijn het slecht laptops. Ontzettend traag ondanks de i7 processor en ze lopen zomaar vast.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:26

Ik heb een asus die ik gebruikte voor professionele doeleinden, niets mis mee. Er hangt natuurlijk wel nog wat meer af dan enkel de processor om een laptop traag of snel te maken :)

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:02

Ik heb sinds een maand deze laptop, Acer Swift SF314-51(met een i5 processor). Wat Destination ook zegt, ik had een asus met i7 was nu ruim 3 jaar oud maar begon echt kuren te vertonen ontzettend traag.(Al heeft mijn vriend wel tot grote tevredenheid een asus).
Ik heb uiteindelijk voor de swift gekozen omdat hij licht, niet te groot, lange accuduur en prijs/kwaliteit voor mij het beste leek. Ze hadden tot vorige maand een cashback actie en heb er eentje waar de doos van open is geweest. Scheelt alles wel 150euro dan waarvoor ze nu nog online staan.

Ik zelf zag door de bomen het bos ook niet meer op een gegeven moment toen ik aan het oriënteren was. Maar uiteindelijk gewoon op de outlet van de norrod site gaan kijken. Hier hebben wij zelf erg goeie ervaringen mee. Daar gaan kijken welke laptops er in stonden die voldeden aan mijn eisen. Daar de beste uit gekozen.
Nu weet ik dat paradigit ook soort gelijke aanbiedingen heeft. Ik hecht persoonlijk niet al te veel waarde aan dat ik de eerste ben die de doos open maak, maar vind de garantie wel belangrijk.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:11

The_Cat schreef:
Ik heb een asus die ik gebruikte voor professionele doeleinden, niets mis mee. Er hangt natuurlijk wel nog wat meer af dan enkel de processor om een laptop traag of snel te maken :)

Dat weet ik, maar als je de beschrijving van de laptop leest verwacht je toch wel wat meer dan eerst meer dan 10 minuten bezig moeten zijn voordat je kan skypen, aangezien skype eerst crasht. Bovendien hoort het ook niet dat hij ineens uitvalt en opnieuw opstart als je alleen maar aan het browsen bent. Je zou maar bezig zijn met je scriptie of een ander belangrijk document...
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_as ... 59017.html

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:17

Destination schreef:
The_Cat schreef:

Dat weet ik, maar als je de beschrijving van de laptop leest verwacht je toch wel wat meer dan eerst meer dan 10 minuten bezig moeten zijn voordat je kan skypen, aangezien skype eerst crasht.

Beschrijving is natuurlijk leuke verkoopspraat. Er zit maar 4gig ram geheugen in die laptop, dat stelt echt niets voor. Ik betwijfel of je met die laptop veel dingen tegelijk kan doen. Als ik even snel denk, firefox open, skype erbij in een of ander gesprek, dan denk dat je het al gehad hebt met je verwacht. Ik denk ook aan de beschrijvingen te zien dat dit een budget model pc is, dus zou er ook niet al teveel verwachtingen aan hangen dan.

edit: niet tegenstaande dat het wel zonde is dat hij voor jij niet deed wat je er van wou. Daarom zou ik ook gewoon geen pc kopen in zo'n winkel als Mediamarkt. Soms kennen de verkopers er zelf niets van en lezen ze ook maar gewoon die leuke beschrijvingen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:19

Asus en Acer moet je vanaf blijven. butmerken. Meerdere kapotte laptops/desktops van gehad, en veel van in de omgeving gezien.
Lenovo en HP zijn de betere merken, vooral Lenovo ben ik fan van. Snelle en fijne laptops, heel gebruiksvriendelijk.

Tweakers is echt wel onafhankelijk, en voor jouw budget (low budget en midden-budget) zijn de twee beste uit de test beide lenovo's :j
https://tweakers.net/reviews/5577/lapto ... -2017.html

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:22

The_Cat schreef:
Destination schreef:

Dat weet ik, maar als je de beschrijving van de laptop leest verwacht je toch wel wat meer dan eerst meer dan 10 minuten bezig moeten zijn voordat je kan skypen, aangezien skype eerst crasht.

Beschrijving is natuurlijk leuke verkoopspraat. Er zit maar 4gig ram geheugen in die laptop, dat stelt echt niets voor. Ik betwijfel of je met die laptop veel dingen tegelijk kan doen. Als ik even snel denk, firefox open, skype erbij in een of ander gesprek, dan denk dat je het al gehad hebt met je verwacht. Ik denk ook aan de beschrijvingen te zien dat dit een budget model pc is, dus zou er ook niet al teveel verwachtingen aan hangen dan.

edit: niet tegenstaande dat het wel zonde is dat hij voor jij niet deed wat je er van wou. Daarom zou ik ook gewoon geen pc kopen in zo'n winkel als Mediamarkt. Soms kennen de verkopers er zelf niets van en lezen ze ook maar gewoon die leuke beschrijvingen

Volgens mij was hij rond de €600/700, dat noem ik toch niet echt budget... Ik verwacht ook niet veel van een laptop/pc, maar ik verwacht toch wel dat ik een word document open kan hebben en daarnaast nog meerdere tabbladen in Chrome of Firefox. Dat is toch wel het minimale als student. Zware programma's probeer ik niet eens, dat gaat hij toch niet redden.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:23

Celiien schreef:
Asus en Acer moet je vanaf blijven. butmerken. Meerdere kapotte laptops/desktops van gehad, en veel van in de omgeving gezien.
Lenovo en HP zijn de betere merken, vooral Lenovo ben ik fan van. Snelle en fijne laptops, heel gebruiksvriendelijk.

Tweakers is echt wel onafhankelijk, en voor jouw budget (low budget en midden-budget) zijn de twee beste uit de test beide lenovo's :j

Of de probooks van HP, maar die liggen in prijs wel iets hoger. Als ik zou moeten kiezen met je budget, die van de link is wel netjes, maar ik zou wel gaan voor de 8gig ram versie en niet de 4. 4 is echt te miniem om deftig werk te kunnen doen

@Destination, dat is toch nog ergens tussen de low en midden budget range geloof ik, zelfs eerder richting low.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:26

@The_Cat, voor een student is €600/700 toch echt aan de hoge kant. Onder low budget versta ik laptops van rond de €400.

HP is wel echt top! Hebben we ook 2 van gehad thuis en dat waren fantastische dingen. Helaas wel vrij prijzig.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:34

Kijk is op de Apple site zelf er zijn nu MacBook verlaagd in prijs en je krijgt er gratis een beats bij. Je moet dan onder bij de site voor student actie kiezen. Misschien valt het dan wel binnen je budget

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:42

Geen Asus. Ik heb een hele goede Dell laptop. Werkt als er tierelier en niet extreem duur.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:57

Celiien schreef:

Neem inderdaad geen Acer, ik had destijds voor school een duurdere Acer gekocht (bijna het geld van een goedkope mac toen := ), ik heb hem nu 4 jaar en ik ben altijd degene geweest die het hardst riep dat ik geen macbook wou, maar ben blij als ik er straks eentje kan kopen :+ Maar mijn laptop wordt héél intensief gebruikt (ik moet veel adobe programma's zonder problemen kunnen draaien)

Lenovo schijnt ook een goed merk te zijn inderdaad :) Hoor dat veel om me heen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:00

Ik heb laatst een refurbished MacBook gekocjt via leapp, ik ben er enorm tevreden mee en de service is erg goed.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:11

Destination schreef:
@The_Cat, voor een student is €600/700 toch echt aan de hoge kant. Onder low budget versta ik laptops van rond de €400.

HP is wel echt top! Hebben we ook 2 van gehad thuis en dat waren fantastische dingen. Helaas wel vrij prijzig.

Maar dat is jouw budget, niet de range waartoe het algemeen behoort. Iedereen heeft een ander budget, wat voor de ene veel is kan voor een ander weinig zijn, maar zegt niets over de klasse van de producten natuurlijk :)

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 17:33

Bedankt voor de reacties!

The_Cat schreef:
Je eisen zijn nogal 'vaag'.
Wat is voldoende geheugen? Voor iedereen is voldoende geheugen nogal anders. Ik heb momenteel een pc met 3TB geheugen, voor iemand is dat genoeg, voor een ander te weinig.
Wat is snel werkend? Wat wil je ermee doen? Is het enkel bv voor word of zijn programma's bepaalde eisen?
Fijne vormgeving => nogal persoonlijk
Intensief gebruik => wat bedoel je hiermee? Moet hij een lange levensduur hebben (bv 6jaar meegaan), moet hij een lange batterij hebben (bv +6u), of wil je dat hij duurbaar is in gebruik?

Pfoe, ik heb nu een hp elitebook waar de nieuwste windows opstaat.

Specifieke programmas zal ik er niet op draaien, ik maak graag fotos en bewerk deze. Evenals videos en dit wil ik er wel graag mee kunnen doen.
Ik ben iemand die tig dingen open heeft staan op zijn laptop, grote word documenten, veel tabbladen op internet en dan nog muziek aan heeft staan daarnaast.
De laptop die ik nu heb functioneert dan niet meer voldoende, ik is hij behoorlijk zwaar.

Ik wil graag een laptop die ik lang kan gebruiken. Niet dat ik na 3 jaar al een nieuwe moet..

Celiien schreef:

Bedankt!
Grappig, Lenovo hebben wij hier thuis niet hele goede ervaringen mee.. waren wel wat low-budget lenovos.

Granoek schreef:
Als je eens kijkt naar een refurbished apple? Er zijn veel websites die ze verkopen, ik heb er zo eentje en ik ben er echt su-per blij mee. Beste aankoop die ik heb gedaan de afgelopen tijd. En een stuk minder prijzig dan een nieuwe macbook

Hoe zit dat dan met garantie van refurbished laptops?

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:37

Op leapp krijg je volgens mij garantie op de laptops die ze hebben :)

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:38

Ik zweer bij een Macbook. Zeker als je hem voornamelijk voor schooldingen gaat gebruiken kan je prima uit de voeten met een Macbook Air. Ik vind zelf 13 inch echt groot genoeg. Ik heb hem nu twee jaar, ook aangeschaft voor mijn HBO opleiding (Communicatie). Ideaal ding om mee te nemen, groot genoeg om veel verslagen en rapporten op te typen en loopt niet vast (zoals ik vaak met Windows laptops wel had).

Ik zou het wel weten! <3

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:40

Met alles wat je doet is het aan te raden om minimaal 16GB werk geheugen te nemen. Oa ivm bewerken maar ook met meerder programmas tegelijk werken.

Garantie van refurbished is afhankelijk van de winkel maar vaak gereduceerd tot bv een 6 maanden.

Hoe veel foto's/videos wil je op kunnen slaan op de laptop zelf? Of vind je het geen probleen om deze op een externe schijf te bewaren?

EDIT: Bij leapp zit er gewoon weer twee jaar garantie op.

EDIT2: Ik zie nu je budget pas, daar ga je zelfs geen refurbished apple met 16GB voor vinden ben ik bang...

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:00

Ik heb inderdaad op mijn laptop van leapp 2 jaar garantie.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:17

Acer en Asus zou ik niet aan beginnen als ik mijn vrienden en familie om mij heen mag geloven.
Ikzelf heb een probook van Hp, dit is qua formaat, snelheid, gewicht, prijs en dergelijke te vergelijken met een Macbook. Ik wilde alleen graag Windows haha!
Dit is een 13 inch, ik vind dit groot genoeg maar nog wel handzaam.. aangezien ik het mee naar school neem. Naar mijn ervaring is een 15 inch best groot daarvoor. Ik heb mijn laptop altijd in een sleeve in mijn schoudertas of rugzak, neemt nog minder ruimte en gewicht in dan een boek haha! Maar als je er geen hekel aan hebt om de laptop in een aparte tas mee te nemen, kan je ook voor een iets grotere gaan, maar mij lijkt het persoonlijk niks.

Helaas valt een Macbook of andere Probooks niet binnen je budget ben ik bang.
Ik kan ze je wel aanraden! Mijne was volgens mij 1100 euro, dus maar iets meer dan je budget.. ik zou je aanraden om te lenen of te sparen en dan een probook/macbook te kopen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:28

Het is misschien een optie om een laptop te kopen met een minimum van 8gig ram en volgende maand nog ene kleine investering te doen voor extra ram.

Maar langs de andere kant mss beter even verder sparen en toch gaan voor een betere pc in het algemeen? Want voor 900 euro ga je geen goede grafische kwaliteiten halen ook niet denk ik, terwijl met zo een refurbished apple dat toch al wel meer mogelijk is, of een ander merk

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:49

Maak je niet druk over welk merk je wel/niet moet nemen, de verschillen tussen de laptops binnen de merken zijn te groot om daar iets zinnigs over te zeggen. Verder zijn de beschrijvingen op verkoopsites echte verkooppraatjes die weinig zeggen. Probeer uitgebreide recensies te vinden op onafhankelijke sites als bijvoorbeeld tweakers.

Bij apple betaal je voornamelijk voor het merk, en moet je dus alleen nemen als de extra gebruiksvriendelijkheid van iOS je dat waard is.
Laatst bijgewerkt door _Ezra op 21-08-17 18:55, in het totaal 2 keer bewerkt