Hoe ziet jouw balkon eruit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Hoe ziet jouw balkon eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 15:08

Omdat een balkon toch wel ff anders is als een tuin (1m x 3m ipv ietsje meer meters bijvoorbeeld), en ik dit jaar toch eigenlijk wel eens ervan wil proberen te genieten ben ik wel benieuwd hoe de balkonnetjes van andere bokkers uitzien!

Mijn balkon is iniemienie, hij wordt gloeiend heet, vandaar de bijnaam sauna, maar toch vind ik het jammer dat ik er eigenlijk niks mee doe. Nu heb ik m net maar weer eens onkruidvrij gemaakt en de groene aanslag schoongemaakt (dat hg spul is echt geniaal).
Mijn grootste probleem is eigenlijk dat het er zo ontiegelijk warm wordt, dat je er weg zweet. Ik had zo net al makkelijk in bikini daar kunnen zonnen {:} Hoe houden jullie het een beetje doenbaar in de zomer? Helpt zo'n schaduwdoek bijvoorbeeld? Ik heb een balkon parasol, maar het mag weer niet te hard waaien want ik zit drie hoog bovenin... Voor de beeldvorming, mijn balkon ligt eigenlijk 'terug' zeg maar, de zijkanten zijn de muur van de woonkamer aan de ene kant en slaapkamer aan de andere kant, dus het waait niks.
Planten zou je denken dat niet overleven, maar mijn aardbeienplantje en passiebloem leven nu al drie jaar, terwijl ik ze dus echt schandalig verwaarloos. Tip voor nog meer van zulke planten die graag verwaarloosd en verbrand worden zijn dus ook welkom :Y)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:15

Topic met goeie timing, ik ben net mijn balkon aan het opleuken. Foto's volgen later... het is wel iniminie. Mijn balkon is 1x2,6 meter. Met openslaande deuren naar buiten, dus het balkon moet ook praktisch leeg blijven. Best lastig.

Tips voor de zon op je balkon heb ik niet. Na 11.30 staat mijn balkonnetje de hele dag in de schaduw.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:27

Ik heb een parasol met halve voet van de Ikea. Die neemt minder ruimte in beslag en biedt toch wat schaduw. Hier is vanaf de middag tot avond zon en het wordt ook heel heet. Het balkon is wel lekker qua formaat, iets van 2,5 x 4 geloof ik. Maar eerlijk gezegd is het mijn vriend die zich om het balkon bekommert en zorgt dat het er leuk uit ziet :D

We hebben ook van die zitjes, die tegelijkertijd opbergrekken zijn. Dat is ook wel handig!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:28

Hier nu ook met het balkon bezig omdat het een treurige bedoening was! Zal binnenkort even foto's gaan maken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:29

Ik volg ook even. Ben vooral benieuwd hoe mensen hun kleine balkon hebben ingericht. Ik zit nog een beetje te zoeken naar hoe ik er wel wat plantjes op kwijt kan maar toch zelf nog kan zitten (en ergens m'n eten/drinken neer kan zetten)...
Mijn balkonnetje is wel echt nog een stuk kleiner dan die van jullie en momenteel dus heel saai en kaal.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hoe ziet jouw balkon eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:34

Is een zonnescherm geen optie, deze kan ook tweedehands gekocht worden en bieden meer schaduw dan een schaduwdoek is mijn ervaring.

Fenrir, zouden plantenbakken die je op de balkonrand kan hangen/zetten een idee zijn? Kun je bij tuincentra's maar ook bij de Action kopen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:44

C_arola schreef:
Is een zonnescherm geen optie, deze kan ook tweedehands gekocht worden en bieden meer schaduw dan een schaduwdoek is mijn ervaring.

Fenrir, zouden plantenbakken die je op de balkonrand kan hangen/zetten een idee zijn? Kun je bij tuincentra's maar ook bij de Action kopen.

Die wil ik idd halen maar het leek me leuk wat groente oid te planten en dat wordt vaak een stuk hoger. Maar eerst maar eens uitzoeken wat goed tegen felle zon kan.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 15:53

Zonnescherm mag niet -O- Ik mag niks, helemaal niks ophangen/veranderen... Had toen ik er net woonde zo'n vogelhuisje al eens opgehangen, totdat we een brief kregen met foto's van iedereen die van alles moet verwijderen, want er mocht niks in het zicht gehangen worden. Vandaar dat ik aan een doek dacht, die kan ik er weer vanaf halen :D En als ze daarover zeuren... dan mogen ze of heeeeel snel dubbel glas komen plaatsen en zelf eens hier bivakkeren in hartje zomer :+ Ik heb de hele dag zon, hij komt aan de ene kant op, draait, en gaat aan de andere kant weer onder.

Ik denk dat onze balkonnetje wel bijna even groot zijn dan szan, die van mij is ook zoiets. Mijn deur gaat ook naar buiten toe open, gelukkig wel maar een smalle.

Die parasol heb ik dus ook SaskiaB, alleen wordt t nog gigantisch heet, zowel op het balkon als binnen.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:57

Ik heb een heel schattig houten tuinsetje bij ikea gekocht voor op het balkon, 2 stoeltjes en een tafeltje. Het kostte zo'n 65 euro en is voor die prijs echt super stevig en ziet er gezellig uit. Verder nog wat grote planten in rieten manden weggezet en toen was het balkon vol ;) Tip voor een plant die alles overleefd en lekker groot wordt (en dus voor schaduw zorgt) Bamboe. Ik heb er zelf ook een, ideale plant.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 16:08

_O_ Bamboe! Die is leuk ja, daar ga ik eens naar op zoek. Zo'n setje heb ik ook, ideaal, kan m ook zo inklappen als ik plek nodig heb om te lopen :')

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:09

Dan maar eerste foto's. Dit was mijn balkon het afgelopen jaar:

Afbeelding

En dan achter mij nog ongeveer 1m2 ruimte. Mijn balkonrand is heel breed (allemaal bakstenen) en ik heb nog nooit plantenbakken gezien die je daar aan kunt hangen. Dus toen maar gekozen voor een 'groene' kast.

Vorige week hard bezig geweest, en nu is het dit:

Afbeelding

Over 2 weken (na IJsheiligen) zet ik allemaal plantjes in die kast zodat het er wat groen uit ziet, terwijl het wel weinig ruimte in beslag neemt omdat de kast de hoogte in gaat. Mijn enorme tomatenplanten komen in 3 potten op een rijtje naast het raam te staan. In de hoek waar geen vlonders liggen, komen grote kiezels.

Het tuinset dat we hebben is wel veel te groot, dus dat staat nu opgeklapt te wachten tot ik daar iets beter op kan bedenken. Daar zoek ik nog inspiratie voor...

Edit: hebben jullie al van Balkonbar gehoord? http://balkon.bar/ Erg tof idee voor kleine balkons, kijk maar:

Afbeelding

en

Afbeelding

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:18

Bamboe dacht ik ook aan, of 2 schaduwdoeken die je schuin over elkaar heen hangt zodat je hele balkon overdekt is zou dan een optie kunnen zijn. Je kan ze bij de Action en Ikea goedkoop kopen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 22:29

2 doeken is ook een slim idee! :)* Waarom had ik daar ook nog niet aan gedacht.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:52

Ik heb ook zo'n ienieminie balkon. En wordt ook loeiheet in de zomer, planten worden in een dag gecremeerd. Er hangt bij mij waslijn boven aan het "plafond" Mijn balkon is inpandig. Ik hang altijd 's morgens een grote handdoek of laken op om de warmte weg te houden van het balkon en m'n keuken.
Verder heb ik een parasol als ik zelf op het balkon zit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:20

Hoe past er een parasol op jullie balkon? Of echt een heel kleintje?
Dat doek klinkt wel interessant, eens kijken of zoiets hier een optie is...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:21

Je hebt balkon parasols die zijn rechthoekig en geschikt voor op een balkon zolang je niet teveel wind hebt.
Wij hebben een zonnescherm en vinden dat ideaal op een balkon maar dat moet dan wel mogen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:24

Maar dan moet je die voet nog wel ergens kwijt lijkt me. En met zo'n ding aan je reling zou ik bang zijn dat hij stuk waait :))

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 09:25

Ik heb die balkon parasol met voet van Ikea. Dat is een halve voet zeg maar. Dus dat past dan wel, maar het geeft ook maar weinig schaduw vind ik zelf

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:27

Of een gat door de bovenkant van een kleine tafel zagen en daar de stang doorheen doen, neemt het minder praktische ruimte in beslag en je kan wel je kopje kwijt.

Als je echt praktisch wilt zijn dan zijn zulke schaduwdoeken het goedkoopst en makkelijkst.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:30

Ja ik zou graag met z'n tweeën kunnen zitten en we hebben 2 deuren (aan de zijkant en achterkant) die naar buiten open gaan, dus dan ben ik bang dat zo'n voet zelfs een halve al teveel ruimte inneemt. Een tafel gaat al helemaal niet passen helaas anders was dat een leuk idee geweest idd!
Even voor de beeldvorming mijn balkon is echt klein (100 x 170 cm)

Maar ga eens kijken naar die doeken!
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 11-05-17 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:30

Afbeelding
Ons balkon, wij hebben nu wel een 2 onder 1 kap woning gekocht dus gaan uit het appartement maar misschien voor iemand inspiratie :) !

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:36

Ik heb geen balkon maar een vriendin wel. Zij heeft echt een heel kleintje. Zij heeft van pallets een bankje gemaakt en daarboven een doek gehangen. Maar zij heeft niet de hele dag zon. Deze kon ze mooi aan de ene kant kwijt zonder dat het enorm veel ruimte in beslag neemt. Kan je toch nog buiten zitten. En verder zo'n kruidenrek? van de action, en balkonbakken. Maar als je al geen vogelhuisje mag ophangen denk ik dat dat ook niet mag.

De facebookpagina Goedkoop met Action (ea. lowbudget winkels) staan hele leuke ideeën op.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:53

Mijn balkonhek bestaat uit spijlen, daar heb ik de stang aan vastgeknoopt en dan hoef ik alleen maar de parasol er in te doen als ik hem nodig heb. Een voet heb ik echt geen plek voor.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:03

Ik heb een balkon dat eveneens de balustrade is voor anderen, dus mijn buren lopen langs mijn 'balkon' op zich niet heel storend want de hoeveelheid mensen die langs loopt is heel minimaal, maar dat beperkt mij natuurlijk wel met het volzetten van deze plek.

Ik heb wel echt een heel leuk tuinsetje gezien die ook nog eens erg ruimtebesparend is:

http://www.leenbakker.nl/tuin-en-buiten ... on-4-delig

Dit zou ik nog wel graag willen, en een paar mooie planten lijkt me ook fijn, echter ben ik heel slecht met planten en moet ik iets hebben die ik kan 'verwaarlozen', iemand van jullie tips?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:03

Hebben ook een balkon vol op de zon en dus een parasol zonder voet, maar de stang met ty-raps
aan het balkon besvestigd. En voor(als het net iets te erg is) de wind twee touwtjes gespannen
aan beide zijdes parasol en die bevestigd schuin staand aan de reling.
Zo blijft de parasol behoorlijk stabiel, en tot nu toe niet weggewaaid!