Welk model auto zoek ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Welk model auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 09:50

Wegens te veel problemen met mijn huidige auto, moet ik helaas op zoek naar wat anders. Helaas lijkt ik een eisenlijstje te hebben wat onverenigbaar is.... Het probleem met mijn eisen zijn dat ik er weinig keuze in heb, aan de ene kant vanwege een lichaam wat niet meewerkt, aan de andere kant vanwege een beperkt budget, zowel qua aanschaf als qua maandelijkse kosten. Ik wil op heel veel dingen concessies doen, maar op onderstaande lijstje kán ik simpelweg niet toegeven.

Mijn eisen en wensen:
  • Hoogzitter. Dit is echt een harde eis. Het mag ietsje lager dan hoogzitter zijn, maar een normale auto waarvan de stoel omhoog kan is vaak niet genoeg. Als ik op zijn hoogst zit, zit ik nog niet hoog genoeg, maar als ik me dan vooroverbuig zit ik al wel tegen de zonneklep aan is mijn ervaring. Maar misschien dat er een model is waarbij het wel werkt. Nog een laatste opmerking: een hoge instap is echt wat anders dan een hoge zit.
  • Geen boodschappenautootje. Ik rij 40.000 - 50.000 km per jaar, waarvan veel lange einden op de snelweg. Vier uur achter elkaar in een herriemakende stuiterbak is dan niet echt comfortabel en vind zowel mijn lichaam als mijn hoofd geen goed idee. Hiermee vallen alle kleine autootjes dus af, denk hierbij aan de Splash, i10, Spark, Aygo, wagonR etc.
  • In elk geval géén Renault. Bij voorkeur ook geen Citroën, liever een Koreaan of Japanner. Maar in elk geval Renault dus per definitie niet.
  • Qua ledig gewicht maximaal 1350. Minder mag, graag zelfs, maar meer absoluut niet.
  • Dan het budget, die is helaas minder groot dan gewenst. Ergens rond de 6.000, al is mijn familie zo lief me nog wat speling te gunnen. Uiteraard gaat het om een tweedehands auto.

Wie heeft een goed idee voor mij?

Tot slot ook nog de opmerking dat ik op LPG rij en dat blijf doen. De auto moet daar dus ook nog een beetje tegen bestand zijn. Opmerkingen over diesel mogen achterwegen blijven, hier is geen discussie over mogelijk.

Amaryllis

Re: Welk model auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:02

Ik heb even je voorkeuren ingevoerd op www.gaspedaal.nl, een hele grote zoeksite. Dan kom ik uit bij een Suzuki SX4 die wel aan je eisen lijkt te voldoen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:06

Toyota Verso?
Al heeft die naast een hoge zit ook wel een hogere instap.

Maar zeer comfortabele, ruime auto. Rij er zelf tussen de 30 en 40.000 km mee en ervaar hem zelf als zeer comfortabel.
Al moet je wel goed zoeken voor eentje binnen het budget van 6000E maar wellicht wel te vinden.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:08

Ik zelf zit te denken aan een Opel Zafira of een Meriva.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:09

Een busje is te zwaar zeker?
In de categorie van Keets Toyota Verso heb je de Kia Venga / Hyundai i35 (zelfde auto, ander logo en andere koplampen) nog, maar verder wordt het als je een laag gewicht wilt en niet heel veel budget hebt vrij lastig vrees ik...

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:13

Nissan Qashqai? Weet alleen niet of je dat met het budget redt, maar is een hogere auto en toch comfortabel. Qua gewicht net onder je max.
LPG geen verstand van verder..

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:26

Een Qashqai is echt een hele fijne auto die aan je eisen voldoet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 12:15

Wauw, wat een reacties al! Dank jullie wel!

De site gaspedaal ken ik. Helaas is dat qua zoekopdracht 'hoogzitter' niet helemaal betrouwbaar. Vaak worden auto's als hoogzitter weergegeven terwijl het geen hoogzitter is. De sx4 is daar één van. Hij heeft wel een hoge instap, maar is helaas geen echte hoogzitter....

Toyota verso is op zich een optie, daar blijf ik ook naar zoeken. De ellende is dat die dingen qua gewicht enorm schelen. Met dezelfde motor kan er toch zomaar 200 kg verschil in gewicht zitten. En qua prijs moet je inderdaad een beetje geluk hebben, maar op zich zou het een optie kunnen zijn.

Opel Zafira is meer dan te zwaar, Opel meriva zou misschien iets kunnen zijn. Daar ga ik eens achteraan!

Busje is te zwaar inderdaad :j. Kia Venga zou iets kunnen zijn, net als de Ix35, maar die zijn er allebei helaas niet in mijn prijsklasse te vinden. Voor een auto op benzine moet het budget al akelig ver opgerekt worden en dan rijd hij nog niet op LPG. Helaas, want vooral de Ix35 zag ik wel zitten.

En de Qasqai voldoet inderdaad aan bijna alle eisen, behalve ook hier het budget.

In elk geval bedankt voor het meedenken!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:17

Kia Sportage eventueel?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:25

Celiien schreef:
Kia Sportage eventueel?

Die kwam bij mij ook op. Mijn moeder heeft ook de wens om wat hoger te zitten en is wat dat betreft erg blij met haar Kia Sportage. Qua gewicht klopt dat volgens mij ook wel.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:30

Mijn ouders hebben zelf een golf 5 plus. Hoge instap, veel ruimte. Mijn vader maakt ook veel KM's en daar is deze auto ideaal voor.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:32

Volgens mij is de Sportage een stukkie duurder dan de Venga nog :)
Zelf heb ik een Venga en ik ben er superblij mee, ik zit ook lekker hoog in de auto!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:37

Een i10 is een slag groter dan de Aygo/Spark etc. Dus dat is niet dezelfde categorie.
Ik heb sinds kort een i10 en hij is heeeel wat comfortabeler en stiller dan de Ford Focus die we ook hebben. Zit ook aanzienlijk hoger etc.
Kortom, misschien wel een testrit waard, want het is een auto die je in jouw budget een slag nieuwer kunt aanschaffen dan de grotere auto's en daardoor ook wat luxer etc.

Een Aygo vind ik verschrikkelijk (mijn moeder heeft er een) en de i10 vind ik super, kortom; ik zou ze niet over 1 kam willen scheren.

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:52

Heb je überhaupt wel eens een proefrit in een i10 gedaan? Wat dat betreft ga ik mee met mijn voorganger. Ik heb hem ook, kan niet zonder hoogzitter en rijd behoorlijk wat KMS . Mijn vader heeft een ix20. Ook een hoogzitter, maar weet niet hoe die qua prijs tweedehands is
Laatst bijgewerkt door EllisL op 27-03-17 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:53

Een Subaru Forester? Of hij echt een hoge zit heeft weet ik niet zeker, hij lijkt op de auto die ik rij, maar blijft wel onder de 1350 kg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:08

Ik wilde zeggen een Opel Mokka, maar die ga je nog niet vinden met jouw budget. Of zwaar gehavend... Weet ook niet of die er LPG uitgevoerd zijn.

Anyhow, ik zag de optie Nissan Qashqai, heb onlangs in het nieuwste model gezeten, vond 'm niet echt een hoogzitter... Voordat je gaat kijken naar een Peugeot 2008, is ook geen hoogzitter, verre van zelfs. Instap is niets hoger dan die van een 308. Mijn ouders hebben naar een 2008 gekeken en kwamen uit bij een Mokka, de 2008 is een laagzitter en heeft maar weinig ruimte over als je 1.85m bent en de stoel op het hoogst hebt.

De Kia Sportage is qua instap wel beter, althans, als ik mijn vader moet geloven. Die hebben een Sportage bekeken voordat ze in de Mokka stapten. De Sportage was in trekkracht wel zwaar ondergeschikt aan de Mokka. Mocht je dat belangrijk vinden.
Is wel te vinden in jouw prijscategorie lijkt me, type is al heel wat jaartjes op de weg!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:35

tjaakje schreef:
Een Subaru Forester? Of hij echt een hoge zit heeft weet ik niet zeker, hij lijkt op de auto die ik rij, maar blijft wel onder de 1350 kg.

Zeker de oudere modellen zijn niet echt hoge zit. Maar verder wel redelijk het lijstje van de TS. Heb zelf een Subaru uit 1998 (waar ik helaas afscheid van moet gaan nemen) en i.v.m. de hoge zit die de TS beslist wil niet genoemd.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:41

Mijn vriend heeft een sx4 maar ik vind dat toch best een hoge instap hoor! Maar ik vind 'm alleen niet zo zuinig als beweerd wordt. Zelf heb ik een atos maar denk niet dat die aan je eisen voldoet.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:42

Onze Volkswagen touran is een hoogzitter, met ook nog eens een hoge instap. Beide eigenlijk te hoog voor mij waardoor ik zowat een ladder nodig heb om erin te komen en lange ritten niet prettig zijn.
Ik ben alleen bang dat deze qua gewicht en budget niet helemaal gaan passen.
Een Golf is wat lichter maar gaat het qua zit denk ok niet worden als ik onze (nagenoeg dezelfde) stoelen vergelijk met die in de golf van mijn ouders. Wij hebben zeg maar een lade meer onder de stoel die voor de hoogte zorgt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 18:43

Allereerst bedankt weer voor alle reacties! Fijn dat er zo veel mensen mee denken.

Kia sportage zit op 1486 kilo (iets minder als hij op benzine rijdt), dat is dus helaas echt te zwaar.

De i10 heb ik in gereden (meerdere, ook een tijd één als leenauto) en dat is écht niet wat ik zoek. Zelfs de i30 is op het randje. Maar bovendien zijn beide auto's gewoon te laag. De ix modellen zijn wél wat ik zoek, maar vallen helaas buiten budget. En dusdanig ver dat het zo ver ook niet op te rekken valt....

De sx4 heeft inderdaad een hoge instap, maar dat is echt wat anders dan een hoge zit. Hij zit wel een beetje op de wip, maar is het in principe nog niet. Subaru forester is te laag.

Golf 5 heb ik nooit aan gedacht, ga ik naar kijken! Touran is te zwaar, inderdaad.

Het gaat me dus niet om de instap, maar echt om de hoge zit. En aangezien ik mijn rug niet meer beter kan maken, kan ik daar niet aan tornen.... de hoge zit is het verschil tussen autorijden met zenuwpijn naar mijn been of zonder. Vandaar dat die zo belangrijk voor me is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:52

Waarom geen renault eigenlijk?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:52

Dan zou ik voor een Golf Plus gaan kijken, ik vind zelf de Golf 5 niet zo heel erg hoog (zeker niet hoger dan mijn Peugeot 206 was). Althans, die waar ik rijles in heb gehad had zeker geen hoge zit, eerder laag.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:59

Volkswagen fox?

Prettig autootje. Klein maar niet zo prutserig als bijvoorbeeld de Up. Hoge instap en fijne stoelen. Veel beenruimte. Hoge zit ook wel. Drie deurs (helaas). Maar ontzettend veel ruimte. Vooral als je de achterbank opklapt.
Prettige auto. Niet al teveel gedoe en knopjes.

Het is een VW dus ze zitten wat hoger in de prijsklasse maar je kunt ze wel krijgen voor 6/7duizend.
Het zijn gewoon solide auto's.

(Wordt niet meer gemaakt overigens).

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:07

Volkswagen Caddy voldoet volgens mij aan al jouw eisen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:14

Wij hebben een oud model Meriva gehad en nu hebben we het nieuwe model. Het zijn echt kwalitatief goede auto's met veel ruimte en hoogte. De prijs valt vaak ook reuze mee. Vaak zijn ze ook redelijk compleet uitgevoerd ( cc, navigatie ect).
Voordeel voor ons, de achterbank is te gebruiken voor 2 of 3 personen. Wij zijn lang en hebben ook achter genoeg ruimte.