Speciale diesel/benzine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Speciale diesel/benzine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 13:44

Hoi bokkers,
Apart verhaal. Gister stapte ik in onze auto/bus om naar de paarden te rijden. Ik reed weg en dacht 'jeetje, hij lijkt wel sneller op te trekken en soepeler te gassen'. Het is busje (vw transporter t4) dus qua prestaties echt niet zo bijzonder, maar hij leek nu gewoon echt sneller!
Nu zei ik gister tegen m'n moeder dat ik dacht dat de bus het ook wel fijn vond dat het niet meer zo koud was, omdat hij veel lekkerder reed. Toen zei m'n moeder dat ze dus van die speciale diesel had getankt (shell v-power diesel geloof ik). Ik geloofde mijn oren niet! Ik studeer scheikunde en als ik die reclames van piranha's op tv zie denk ik altijd: wat een onzin, alsof dat zo veel verschil zou maken. Maar nu had ik het dus zelf gemerkt! Op internet kom ik niet echt duidelijk tegen wat nou het verschil moet zijn met normale diesel, maar er dat er verschil is, dat is zeker!
Nu mijn vraag, wat is jullie ervaring met van die speciale diesels/benzines? Rijd jullie auto beter/fijner/soepeler/meer km's? Ik ben nu echt wel enorm benieuwd! *\o/*

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:06

Wij tanken enkel bij Esso of Total.
Het is misschien wat duurder , maar je haalt er meer kilometers uit ' de prestaties zijn beter en het is veel beter voor u motor. Vroeger geloofde ik daar allemaal niet in ... tot we bij een van onze auto's problemen hadden met zijn roetfilter en turbo en toen merkte ik pas het verschil . Zolang we bij esso tankten geen probleem .. tankten we aan goedkope pomp verloor ie direct kracht .. en turbo schoot helft van de keren niet aan.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:20

Ik herken het ook. Auto gekocht met een volle tank 'troep' (Tango of Tinq of zo), vond hem eigenlijk wat traag rijden en flink stinken, maar goed, het reed. Toen de tank leeg was Shell getankt... Niet eens V-power, gewoon normaal Euro. maar toch! Veel minder stank en hij rijdt niet per se sneller, maar wel zuiniger :j
Geen troep meer voor mij. :n

Sclimpre

Re: Speciale diesel/benzine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:23

Nooit verschil gemerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:25

ik heb ook nooit verschil gemerkt. ja, in mijn portomonee :+
volgens mijn dealer is het ook onzin bij benzine-auto's. diesels kunnen er nog wel eens voordeel uit halen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:33

Wij rijden een diesel, en we rijden wel veel lange afstanden, maar sinds we Vpower tanken ipv tinq/tango rijden we MINIMAAL 100 km meer op een tank(we rijden nu 900/1000 km op een tank, afhankelijk van de hoeveelheid dagen dat vriendlief werkt.) Daarnaast loopt de motor rustiger. Minde rauw.
Schoonouders rijden standaard onzuinig(rijstijl) maar ook hun rijden iets zuiniger, maar vooral loopt de motor ook met minder geluid.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:34

Onze auto mag ik enkel shell tanken van mijn vader omdat dit beter is voor de motor volgens hem en omdat de auto er een stuk zuiniger op is.

Scheelt dat hij 99% van de tijd voor me tankt, maar toch :Y)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:37

Het kan zeker schelen. Mijn broertje heeft zich eens verdiept in aceton. In Amerika is een man die al jaren een percentage aceton in z'n dieselauto gooide. Zijn auto's gingen langer mee en reden zuiniger. Dus dan zou v power ook moeten kunnen werken

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:41

Het verschil zit hem geloof ik in het octaangehalte (waar een auto-vriendje al niet goed voor is :Y) ) en het maakt inderdaad wel degelijk verschil. Benzine met een hoger octaangehalte is beter voor de motor van de auto, maar het is helaas ook wel een stukje duurder. Volgens mij heeft het er mee te maken dat een hoger octaangehalte betekent dat de brandstof 'puurder' is en daardoor reageert de motor er beter op.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:43

Een bedrijf waar ik in het verleden bij werkte had een onderzoek gedaan naar lease auto's met gewone euro/diesel en V-power.

En het bleek echt dat de V-power zorgde voor een lager verbruik... echter was de V-power nog steeds een paar cent per liter duurder als je het verschil in verbruik meerekende.

Dit is inmiddels een paar jaar terug, dus het zou zeker kunnen dat het verschil groter geworden is. Alleen ik heb geen shell in de buurt (en vertik het om in NL te tanken, afzetterij) dus doe het nog steeds bij mijn lokale tankstationnetje...

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:47

Ik heb een motor, een ouwetje maar toch. Op 98 of competition 102 loopt ie toch altijd veel en veel beter dan op 95 en zal daarom ook altijd proberen om op zijn minst 98 te tanken. Helaas zijn die twee soorten enorm in mindering en kan je 102 alleen nog maar tanken bij de Firezone. Gelukkig 98 nog bij de Anac te krijgen :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:03

Riddershow schreef:
Een bedrijf waar ik in het verleden bij werkte had een onderzoek gedaan naar lease auto's met gewone euro/diesel en V-power.

En het bleek echt dat de V-power zorgde voor een lager verbruik... echter was de V-power nog steeds een paar cent per liter duurder als je het verschil in verbruik meerekende.

Dit is inmiddels een paar jaar terug, dus het zou zeker kunnen dat het verschil groter geworden is. Alleen ik heb geen shell in de buurt (en vertik het om in NL te tanken, afzetterij) dus doe het nog steeds bij mijn lokale tankstationnetje...

Toevallig laatst uitgerekend, dat afhankelijk van de hoeveelheid dagen dat vriendlief werkt, dat met de km's die we meer kunnen rijden we alleen ''extra'' betalen als vriendlief een korte week heeft. Anders zijn we in verhouding altijd goedkoper uit :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:06

Mijn ouders hebben een autobedrijf en hebben dit eerst op de eigen auto's geprobeerd en mijn auto happerde af en toe en met V power benzine niet meer en veel meer kms kunnen rijden.
sinds toen aantal jaar terug adviseren wij het ook aan klanten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:08

Hier in de omgeving tank ik enkel Shell diesel. Daar haal ik meer kilometers uit dan uit Esso diesel. Oztank enz spreek ik zelfs niet over... Er is een reden waarom die zo goedkoop kunnen zijn. :=

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:26

Dat heeft inderdaad met de additieven te maken, ze mixen gasolie met een hoger octaangehalte bij de gewone diesel, dat komt de verbranding ten goede.

Overigens wordt dit ook bij gewone diesel gedaan in de winter. Zomer en winter diesel verschillen altijd van samenstelling. Op de raffinaderij waar ik werk kunnen we al octaangehaltes van 110 produceren....alleen onze auto's kunnen dat nog niet aan :D

Bij welk merk je tankt maakt niets uit, ze voldoen altijd aan dezelfde specificatie. Wat je wel bij witte pompen kunt hebben is dat deze in principe restpartijen opkopen (om het simpel te zeggen) en dat deze door de vervoerder of door eigen gebrekkige controles wat vuil in de tanks hebben zitten.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 20:43

Jeetje wat interessant om te lezen van iedereen! Ook wel leuk dat het qua prijs dan weer minder uitmaakt als je er dus meer km's mee kan rijden (en bijkomende dingen als stiller of soepeler rijden zijn dan helemaal mooi meegenomen).
@Mist, interessant werk doe je! Waarom kunnen moderne auto's zo'n hoog octaangehalte niet aan? En bv. BP heeft ook zijn 'eigen' brandstof maar komt dat dan gewoon van een grote hoop, waar ze dan zelf vervolgens nog wat bijin stoppen ofzo? Want ze spreken over 'active-moleculen' die de motor schoonmaken, maar ik ben heel benieuwd hoe ze zich dat dan voor zich zien, neem aan dat je niet zomaar allerlei meuk door je brandstof kunt mengen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:47

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:48

Je maakt brandstoffen voor de grote hoop he, er rijden nog heel veel auto's van 10-15 jaar oud rond, die die hoge octaangehaltes niet aankunnen.
het fijne weet ik er niet van, ik weet hoe een raffinaderij werkt en alle bijkomende fabrieken (tja...) maar brandstoffen mengen is voor mij ook een raadsel.

Maar grofweg is het zo dat iedere raffinaderij de standaard diesels en benzines maakt (volgens dezelfde specificatie- dus die zijn voor Shell, Total, Esso etc allemaal hetzelfde) en dat daar voor de specials bijgemengt wordt met een hoger octaan gehalte. Die hogere octaangehaltes verkrijgen ze via verschillende manieren na de "ordinaire" destilatie te hebben toegepast, katalytische reforming of alkylatie....en dat wordt een beetje te technisch om uit te leggen hier

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:09

Mijn vorige auto ging gigantisch haperen van tinq. Bp en shell (en nadat ik verhuisd ben Total) gingen super.

Total tank ik excellium. Persoonlijk moet ik echt toegeven dat ik veel verschil merkte.
Met mijn huidige auto rij ik alleen maar kleine stukjes (13 km enkele reis naar werk en terug) waardoor ik het verschil in verbruik nog niet heb gemerkt.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:15

Grappig dit allemaal... zeker als je weet dat dezelfde vrachtwagen die de pomp van Tinq bevoorraad daarna naar de Shell doorrijdt om daarvte bevoorraden... en ja er stond ook gewoon Shell op de vrachtwagen, en ja ik heb ook de chauffeur gesproken...

Edit: er zijn ook zeker tanks waar je idd beter niet kan tanken omdat daar vuil in zit en dan gaat je motor idd haperen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:53

Ik vermoed dat het grootste verschil zit in het onderhoud van het station. Waar ik vroeger woonde was Total gewoon prima. In het dorp verder deed ik met oztank even veel km's als met Total. Hier doe ik met Shell meer km's dan met de Total verderop... Het hangt imo dus veel van het station af... Mij hebben ze ooit verteld dat het ook te maken had met aanlengen oid maar het exacte verhaal herinner ik me niet meer. := dat oztank simpel gezegd meer 'aanlengt' waardoor de auto meer zuipt om aan dezelfde verbranding te komen. Das misschien het octaan-verhaal?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:11

Zolang er gesproken wordt over octaan gehalte ipv octaangetal volg ik dit topic met chips en cola :P

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 08:08

Wat mij ooit verteld werd Is dat het ook te maken kan hebben of de pomp goed/regelmatig geijkt wordt.

Maar ergens vind ik dat niet logisch aangezien ik me kan voorstellen dat men daar gewoon aan regels vast zit (jaarlijks oid)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 08:39

Ik merk echt geen verschil :') tank altijd bij onbemande tankstations en dat is volgens mij ook de reden dat ze goedkoop zijn. Niet omdat er troep in zit. Onbemande Shells zijn nl net zo goedkoop als Tinq. Er zit ook gewoon dezelfde benzine in de pomp := behalve dan die vpower etc, ook eens geprobeerd, maar geen verschil gemerkt :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 08:46

Onbemand is als er geen winkeltje aan is?