Autostoel dilemma: extra groep 1 of een roep 1/2/3?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Autostoel dilemma: extra groep 1 of een roep 1/2/3?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 13:32

Hallo,

We zitten met het volgende probleem:
Onze zoon is toe om van de maxi cosi over te gaan naar de groep 1 (9-18kg stoel)
We hadden gehoopt door te kunnen schuiven en onze dochter naar een groep 2-3 (15-36kg) te kunnen doen. Echter is madam nog wat te klein voor de 2-3 stoel dus dat gaat niet ten goede van de veiligheid.
Nu tweifelen we heel erg of we voor een tweede groep 1 stoel gaan, waar ze niet heel lang meer in kan (dan wordt het de maxi cosi priori SPS) of toch een combinatie van groep 1-2-3.
Wat zijn de ervaringen en meningen van Bokt hierin?
Budget voor een combinatie is 150 euro tot max 200

Joltsje

Re: Autostoel dilemma: extra groep 1 of een roep 1/2/3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:49

Als je geen moeite hebt met 2e hands zou ik dat doen en later weer verkopen.

Hoeveel verschil zit er tussen de kids? Hier 2 jaar en heb het gelukkig kunnen verschuiven. Past de kleinste niet nog even in de maxi cosi?

Ik heb het gevoel bij zo'n 123 stoel.. dat kan toch nooit?

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:51

Goh, ik zit met een gelijkaardig probleem.
Éen zoontje hier, die stilaan te groot wordt voor zijn maxi cosi. We hebben nu één stoel van groep 1 staan, maar zouden graag nog een tweede stoel bij hebben voor de 2e auto. Nu twijfelen ook wij of we voor die 2e auto een groep 1 stoel zouden kopen, of een 1-2-3, aangezien hij hier toch niet zo heel vaak in gaat zitten.

Een stoel per groep lijkt me veiliger, maar ik vermoed dat de 1-2-3 stoelen toch ook de nodige veiligheidstesten moet doorstaan, dus ik weet niet wat de betere optie is.

Ik lees dus even mee om toch wat verschillende ervaringen te horen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 14:02

Joltsje er zit 1 jaar en 9 maanden tussen. Oudste is ook maar een klein meisje, dus gaat net niet. Tweede hands vind ik in heel veel gevallen prima, maar wbt stoeltjes: na een ongeval kunnen ze ook onzichtbaar beschadigd zijn, dat vind ik dus wat eng.

Ik dacht eerst ook met die combi's: dat kan toch nooit, maar zie toch best wat modellen dat ik denk ja, das nog niet zo gek.
Ik heb nu bv http://m.pinkorblue.nl/britax-roemer-autostoel-evolva-123-cosmos-black-a178996.html op het oog.

Xanthippe:Als ik naar testen op consumenten bond kijk zijn er ook best prima combinatie stoelen te koop. En de maxi cosi priori komt er weer niet geweldig uit.
Alle stoeltjes moeten aan bepaalde eisen voldoen dus in principe zal het toch wel OK moeten zijn...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:08

Kijk voor autostoeltjes ook eens op babyvalue.nl is de outlet van Maxi Cosi en kan je nog wel eens iets leuks kopen met veel korting :)
Bij Maxi Cosi krijg je ook een nieuw stoeltje na een ongeluk bijvoorbeeld (uiteraard onder een aantal voorwaarden, maar ze zijn daar echt heel tof in)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 14:26

Keet:Geloof dat ik die al voorbij heb zien komen in mijn zoektocht. Naar mijn idee zijn ze daar niet goedkoper als elders, maar ik zal nog eens goed kijken. Dank je wel

De site waar ik de link van plaatste doet dat geloof ik ook na een ongeluk

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:13

Ik heb een 123. Bij die van mij hoef je dan enkel de bandjes aan te passen aan de lengte van het kindje. Ideaal!

Het enige dat ik jammer vind is dat het niet gekanteld kan worden zodat mijn dochter erin kan slapen. Dat heb ik nu opgelost door haar voorin te zetten (airbag uit) en dan de rugleuning van de stoel naar achteren te doen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:20

Welke heb jij phormicola, als ik vragen mag? En waarom jouw keuze voor de combinatie en waarom de keuze voor deze specifieke?

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:23

Ons zoontje is ook bijna toe aan autostoel groep 1 of 1-2-3. Ik keek zelf naar een 1-2-3, omdat je die lang kan blijven gebruiken en je bij een eventuele tweede al van te voren weet dat je een nieuwe stoel moet kopen.

Het enige waar ik mee zit is dat ik in mijn auto geen isofix heb, dus moet de volgende stoel naar voren gericht worden. Er is een (zweeds, dacht ik?) merk waarbij het wel kan, maar die zijn duur en nemen gigantisch veel plek in beslag, volgens mij past het niet eens in mijn auto. Hebben jullie je kindjes ook al voorwaarts gericht vervoerd direct na de maxi cosi?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:29

Nee, mijn zoontje zit met 19 maanden nog steeds achterwaarts :) omdat wij dit veiliger vinden. Wij hebben de 2way Pearl op de 2wayFix van Maxi Cosi.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:34

Ja de oudste is hier ook direct voorwaarts gericht. En de jongste zal dat dus ook. De opties waarin dat anders is zijn voor ons gewoon te duur.
De enige waar ik half uit haal dat het wel kan is de titanium baby isafety,(al weet ik niet helemaal zeker of het zo is)en die is niet eens zo duur.
Nadeel is dat de autogordel zoals ik het zie door een niet verstelbare gordelklem gaat. Dus zodra je kindje niet meer in de 5 punts zit kun je niet meer aanpassen aan je kindje

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:53

JustMe8484 schreef:
Welke heb jij phormicola, als ik vragen mag? En waarom jouw keuze voor de combinatie en waarom de keuze voor deze specifieke?

http://www.nania-autostoelen.com/autost ... a-racer-sp

Het was de combinatie gemak en prijs die ervoor zorgde dat ik deze koos. Ik zie nu niet zo snel of hij hier nog te bestellen is maar hij zal elders ook vast wel te vinden zijn.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:01

Onze meiden schelen 19 maanden en we hebben daarom een paar jaar twee Maxi-Cosi Priori's op de achterbank gehad. Totdat de oudste met 4 jaar groot genoeg was voor de Rodi.

Een van de Priori's was destijds een tweedehandse, omdat ik graag twee dezelfde wilde en ze toen niet meer in die bekleding nieuw te koop waren (15 jaar geleden).
Was niks mis mee.

De Priori vond ik trouwens een ideale autostoel.
Zag dat ze tegenwoordig aardig betaalbaar zijn.
https://www.bol.com/nl/s/baby/zoekresul ... 9325338587

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:45

Wij hadden destijds (inmiddels geen auto meer) een Britax (Römer) Evolva 1.2.3 wat een van de betere stoelen is. Altijd heel tevreden over geweest, en ze zaten er beter in dan in de Priori die we ook gehad hebben.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:45

Ik weet niet of de kinderen veel slapen in de auto (hier viel vooral oudste in slaap zogauw de auto werd gestart), dan is een stoel met een beetje fatsoenlijke slaapstand wel zo prettig voor de kinderen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 08:02

Bedankt voor de reacties allemaal. Uiteindelijk gisteren avond de knoop al door gehakt en het is de britax Römer evolva geworden. Hoewel deze hier door bv Consumentenbond niet is getest komt Römer over het algemeen wel goed uit de test.

Deze stoel kan in een relax stand, heeft de klemmen voor de gordels aan de hoofdsteun, waardoor die dus ook in hoogte verstelbaar zijn en is betaalbaar. Eigenlijk heeft ie alles wat ik de afgelopen dagen hier en van vrienden heb gehoord. Ben heel benieuwd...

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:49

Ideale stoel! Hier in Engeland ook een van de meest populaire (samen met de Maxi cosi Axiss wat natuurlijk geen 1,2,3 stoel is) Relax stand is heel comfortabel,mijn kinderen konden er altijd prima in slapen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:06

Die lijkt mij ook wel wat, die Britax. Ik zit in hetzelfde dilemma.
Achterwaarts schijnt wel veiliger te zijn, maar mijn zusje had dat voor mn neefje en dat was geen succes. Hij wilde absoluut niet achteruit kijken dus na twee maanden ellende, woedeaanvallen, ruzie en stressvolle ritjes toch maar een vooruitstoel gekocht :+ en hij zal niet de enige zijn denk ik...

Isofix vind ik ook onhandig dus dat hebben we hier ook niet. Moet wel een stoel zijn die met de gordel kan. Dat kan met britax toch wel?
En die is voor 9mnd tot 12 jaar las ik, maar hoe dan??
En met 12jr hoeven ze toch niet meer op een zitje/verhoging? :?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 31-01-17 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:07

Die van mij moest er van overgeven :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:09

Ja, dat is dus ook geen succes :') ik ben altijd wagenziek geweest, dus weet nu zeker dat ik voor een vooruitstoel ga :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:11

Die van mij vind het heerlijk :) kan vanalles bekijken :) hoor hem nooit mopperen en we maken héél veel kilometers :) Hij heeft het formaat van een 2.5 jarige, maar zijn beetjes passen nog prima achterstevoren in de stoel trouwens :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 14:22

De evolva 123 kan idd gewoon met gordel. Hier ook geen isofix.

Stoel lijkt op een groep 1 stoel, maar als ze groter worden schuif je de hoofdsteun uit en haal je de 5punts gordel eruit. Zo creëer je de groep 2/3 stoel.

Nieuwe wetgeving is dat kinderen pas vanaf 125cm en >22kg op een zitverhoger mogen, maar als het langer in een stoeltje past, liever langer.
Edit: kon m verder (in NL) enkel op de site van Babypark vinden maar daar was hij uitverkocht.

Denk dat achteruit zitten net als zo'n vangtafel per kind verschilt. Overigens zag ik op de site van de Consumentenbond nog dat, hoewel ze wel goed uit de test komen, het nog maar de vraag is hoe veilig de stoelen met vangtafel daadwerkelijk zijn. Dat kind er bv bij grote botskracht uitgeslingerd zou kunnen worden.

Ik heb de evolva overigens nu voor 143,99 bij Pink OR blue kunnen bestellen met een kortingscode voor 10%.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:03

hier ook een RÖmer, bevalt prima (wel andere dan die jij hebt)

Römer en maxi cosi wel de merken volgens mij

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:06

Er is een test geweest over die 1-2-3 stoeltjes geweest. En die zijn helemaal niet zo veilig als ze lijken. De punten die je uitschuif zijn een stuk gevoeliger om te breken/kantelen als je een ongeluk zou krijgen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:45

Ik heb ook twee groep 1 romer king II ats stoeltjes. In beide auto's maar hetzelfde stoeltje genomen. Heb gewoon meerdere stoeltjes geprobeerd bij Babypark. In het ene stoeltje zat mijn kind echt heel anders dan in het andere stoeltje. We wilden eerst een maxi cosi maar na passen was de romer veel geschikter. Volgens mij kunnen ze hier tot ruim 3 jaar in. Daarna zien we wel weer verder.