Eerste auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Eerste auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 17:12

Ik ben op zoek naar een eerste auto en ben heel erg aan het twijfelen wat ik nou wil.
Vandaag gaan kijken naar een suzuki alto uit 2004 en een Daewoo Matiz uit 2003 . Maar de beste man raadde mij aan om voor een Ford Ka te gaan uit 2004. Prijs van alle3 2.000,-.

Ik zoek een betrouwbare auto die goedkoop is in wegenbelasting, benzine en onderhoud. En ik lees juist veel slechte ervaringen over de Ka(pot). De Alto heeft dan geen stuurbekrachtiging en airco, maar arko is voor mij prima. Ook heb ik een lichte voorkeur voor een 4 deurs. De Daewoo heeft wel stuurbekrachtiging, maar ook geen airco. Wat zouden jullie mij aanraden? Ook ervaringen met andere auto's zijn welkom. Uiterlijk van de auto doet er niet echt toe en alle luxe die er niet op zit, kan ook niet kapot gaan zeg ik altijd maar.

amandananana

Re: Eerste auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:21

Ik heb zelf een Ford Ka uit 2008, het oude model. Motorisch zijn het sterke autootjes maar het plaatwerk laat te wensen over, dat kan roesten. Ik heb er toevallig een zonder roest maar dat is zeldzaam en als je roest onder je auto hebt wordt hij al snel afgekeurd. Ik ben er verder wel heel blij mee, vind t een super fijne auto! Ook niet zo mini als de andere auto's die je opnoemt. Dat vind ik echt van die koekblikjes, de Ka vind ik dan net wat meer auto.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:24

Ik heb een Hyundai Atos welke voor z'n leeftijd echt enorm sterk is, klein maar motorisch goed gebouwd en toch ook nog best veel plek voor vervoer. Ik kan mijn Atos in elk geval van harte aanraden. Het model is echter misschien ietswat oudbollig haha

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:26

Neem in elk geval geen Opel corsa uit het bouwjaar 95-97. Net zoals Ford ka roest deze onder je vandaan. Ik heb nu een hyundai atos en wat ben ik blij met m'n auto (2004)! Fijn zuinig en vinnig ding. Kan 'm aanraden, lekker overzichtelijk autootje en je parkeert m er zo tussen omdat ie niet al te breed is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:27

Geen Ford Ka, die roesten onder je kont weg.
Wij zijn gegaan voor een Citroen Saxo, goedkoop in wegenbelasting en verzekering, rijdt ongeveer 1 op 17. We hebben 1 van 2004 die zonder problemen weer door de APK gekomen is. Onze tweede keus wat de Fiat Punto, ook niet zo duur, maar wel degelijk.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:30

Ik heb een altotje, de mijne is 1 jaartje ouder. Als er geen roest zichtbaar is, zijn het prima autotjes. Ze roesten (anders dan een ka) niet zomaar weg, maar ik zou bij zo'n oudje toch even goed kijken rondom je auto.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:32

Mijn eerste autootje was een Ford Fiesta uit 2008. Had 108.000 km gereden en ben er geweldig blij mee! Heb nu 1j3m mijn rijbewijs en hij staat al op 122.000 :+

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:37

Mijn eerste auto was een Opel Corsa van 1999.
Heel fijne auto en qua kosten en onderhoud best goed te doen.
Als ik geen beter aanbod had gehad 2 jaar terug had reed ik er nu waarschijnlijk nog mee rond.

Edit: nu rijdt de vriendin van mijn neef ermee rond :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:43

Ik ben 3 keer op vakantie geweest (3000km elke keer met 30-40 graden :') ) met een Daihatsu Cuore zonder airco of stuurbekrachtiging en het is ook een 3-deurs.
Ik rij er nog regelmatig in en ik vind het een geweldig autootje :D Auto gaat al 10 jaar mee.

De clio van mijn moeder zit relaxter en heeft stuurbekrachtiging en elektrische ramen maar ik vertrouw dat ding voor geen meter. Hoe meer luxe, hoe meer er kapot kan gaan..

Het fijne aan een goedkope en simpele auto is dat je de kosten die je bespaard in het onderhoud kan steken waardoor ze nog langer meegaan.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:47

Ik hoor veel goede dingen over de Ibiza (Seat). Vind het wel een mooie bak om te zien en volgens mij zijn het ook vrij zuinige auto's :)

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 17:49

Ik heb een alto en een punto gehad. Beide erg zuinig en deden het prima. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een punto wat btreft comfort. Qua wegenbelasting en onderhoud wijken deze niet veel van elkaar af. Nu rijd ik een peugeot 206 en is ook heeel fijn. Hier blijf ik aan. Mijn 206 zit 1 klasse hoger dan de punto. Al moet je dan wel op het gewicht van de auto afgaan.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:00

Ik heb een jaar een Toyota Aygo gehad! Ook als eerste auto. Top autootje! Wel wat duurder, maar super zuinig in benizne, goedkoop in verzekering en wegenbelasting! En zonder alle poespas ook zeker niet duur (wat oudere modellen dan). Ik heb m weggedaan omdat mn vriend een auto van de zaak kreeg en ik daardoor zijne kon overnemen. Anders had ik er nog wel een paar jaar mee willen rondtuffen!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 18:07

Bedankt voor jullie reacties. Ja dat idee had ik al. De Hyundai Atos en de Fiat Punto heb ik ook naar gekeken. Maar is het iedere keer net niet. Die kom ik vaak of te oud tegen voor een lagere prijsklasse of teveel kilometers op de teller.

Ik zoek wel de auto's die bij bedrijven te koop staan, maar misschien moet ik toch eens gaan kijken naar particulier en dan een aankoopkeuring laten doen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 18:17

iirrssjjee schreef:
Ik heb een jaar een Toyota Aygo gehad! Ook als eerste auto. Top autootje! Wel wat duurder, maar super zuinig in benizne, goedkoop in verzekering en wegenbelasting! En zonder alle poespas ook zeker niet duur (wat oudere modellen dan). Ik heb m weggedaan omdat mn vriend een auto van de zaak kreeg en ik daardoor zijne kon overnemen. Anders had ik er nog wel een paar jaar mee willen rondtuffen!

Deze lijkt me zeker wat, maar die ben ik nog niet tegen gekomen onder de 4.000 helaas. En als dat wel zo is, is er ook vaak wat mee.
Opel Corsa hoor ik ook vaak slechte dingen over of de prijsklasse is veel hoger.

Ik ben zo slecht in kiezen :') Ik wil gewoon een goede aankoop doen. Ik ben ook aan het reageren op huurwoningen en moet echt alles nog kopen, dus ik sta niet te wachten op extra uitgaves.

Edit: Ik heb ook de Mazda Demio zien staan, een wat grotere auto en goedkoop in wegenbelasting. Iemand ervaring?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:23

Ik lees hier Ibiza... De Ibiza van 1999-2002 (of zoiets? Niet die een beetje vierkante, maar daar net na) staat bekend om waterproblemen in de zekeringenkast. Die zou ik dus lekker overslaan :P

Ik heb zelf een Clio uit 2000. Hij kost per maand 26 euro wegenbelasting en 26 euro verzekering (goedkoper als mijn moeder hem verzekert, maar dan bouw ik zelf niks op). En rijdt prima!

Met de Corsa hebben wij ook niet zulke goede ervaringen... Zowel met de B als de C niet :+
Met de D dan weer wel, maar die heb je niet voor 2000 euro.

Mazda is wel een betrouwbaar merk volgens mij :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:11

Ik rij nu een Alto uit 97 als winterauto (in mei wordt hij dus al weer 20). Ik heb er sinds ik mijn rijbewijs heb zo'n 25.000km mee gereden en het rijdt nog altijd als een jekko. Maar één keer langs de kant gestaan vanwege een mankement en dat bleek in het verleden een slecht uitgevoerde reparatie te zijn (en 1 keer omdat ik band stukgereden had, maar dat is niet autogerelateerd). 4 jaar terug aangeschaft voor 500€.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:46

Mijn eerste auto was een toyota starlet uit '92. Die dingen zijn mega betrouwbaar en niet kapot te krijgen. Dat ding rijdt nu nog steeds rond. Nu een toyota Yaris. Beide goedkoop in wegenbelasting en brandstof. Starlet was bij mij wel iets goedkoper in verzekering dan de Yaris.

Als ik moest kiezen tussen een Ka en een Alto dan zeker een Alto!

Verder is Mazda ook nog een betrouwbaar merk. Franse merken zoals Citroen en Renault ben ik niet zo'n fan van.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:52

Geen Ford ka. Zijn echt niet veilig. Echt koekblik :o

Ik heb een Volvo 340 uit 1987 , hardstikke stevig , geen roest , dikke balken er onder mocht ik aangereden worden gebeurd er niet veel , dus een super veilige sterke auto voor maar weinig geld (-1000) . Ze hebben ook vrij weinig km's . Die van mij kocht ik met 91xxx op de teller

Afbeelding

Ik zou gaan voor de alto in deze keuze

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:54

Ik heb een Toyota aygo uit 2011, wel heel wat duurder maar ze zouden ook onder de 4000 te koop moeten staan, anders een yaris? Ook goede dingen over de Suzuki swift gehoord

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:03

De Swift is weinig auto voor veel geld, of je moet echt zo'n oude bedoelen. Die nieuwere hippe zijn mega overpriced, dan is een Aygo misschien wat minder hip maar wel een veel betere koop.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:09

Wij hebben een Daewoo Matiz gehad én een Ford Ka. De Daewoo is echt een buitengewoon fijn autootje. Allergoedkoopst in wegenbelasting, je rijdt er prima mee, er past bizar veel in en voor het kleine koekblikje dat het is pasten wij (2.05 en 1.91) er comfortabel in. Wij reden 1 op 17, met op de snelweg gemiddeld 100 km/u.
Boven de 100 km/u maakt hij wel echt flink geluid.

De Ford Ka was enorm aan het einde van zijn latijn, maar reed een stuk minder prettig vond ik.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 20:15

lifaya schreef:
Ik heb een Toyota aygo uit 2011, wel heel wat duurder maar ze zouden ook onder de 4000 te koop moeten staan, anders een yaris? Ook goede dingen over de Suzuki swift gehoord

Toyota komt niet voorbij onder de 3.000. Ik denk dat ik toch de prijsklasse ga verhogen naar 2.500,-. Dan kom ik bij een Kia Picanto uit 2004.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:25

Hier een peugeot 206, rijd ook prima en zijn best stoere auto's. :)

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:30

Ik had een renault clio dat was echt een monster auto, goedkoop en zuinig.
Maarja nu rijd ik een mitsubishi pajero dus dat is dan weer het tegenovergetelde van zuinig.
206 zijn ook leuke autotjes.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:32

Heb zelf ook een ford Ka gehad, prima autootje, rijd goed alleen de roest is wat minder! Let daar goed op als je voor zo'n auto gaat

Daarvoor heb ik een Nissan micra gehad! Aanrader! Reed als een tierelier, en nooit gezeik mee gehad! Ik had wel een ander type (volgens mij 1994 en heb hem in 2012 naar de sloop gebracht)