Lease of nieuwe auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Lease of nieuwe auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 17:36

Gisteren hebben we onze heerlijke volkswagen touran laten keuren. Met vlag en wimpel er weer doorheen!
Alleen... Hij lekt koelvloeistof.. Zeer waarschijnlijk de koppakking..

De auto is van 2005 en heeft 220000 km gelopen en heeft een "rammeltje" in de motor. Als je vermogen van de motor vraagt dan hoor je dat. De distributieriem is twee jaar geleden vervangen en de koppeling ook.
Nou hebben wij de touran vooral voor de vakantie. Wij gaan graag naar berg gebieden. Het is best een dure auto in onderhoud dus nu zijn we aan het denken wat we nu moeten doen..?

Is een klein autootje leasen (ANWB bijvoorbeeld) a 200 pm een goede optie en dan een grote auto huren voor de vakantie? (misschien wel lenen van mijn vader?) Dan kunnen we eventueel sparen voor een andere auto.
Of is het beter een kleine diesel te kopen? Mijn vriend rijdt ongeveer 30 km per dag met de auto voor zijn werk.
Of toch maar weer een trekauto?
We hebben geen spaargeld meer vanwege verhuizing dus als we een andere willen dan moeten we lenen.

Optie van onze garage was de auto inruilen voor een ford focus van 2007 1.6 motor 100pk. Hoeveel we moeten toebetalen weten we nog niet.

Valerie93

Re: Lease of nieuwe auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:40

Ford focus is zeker geen verkeerde optie.
Wij hebben een station uit 2004, over de 200.000 en rijd nog steeds als een zonnetje, weinig problemen gehad met apk's en rijden hier toch wel 1x per maand 500km mee.

Ik kan helaas je niet verder helpen maar kon wel mijn ervaring delen met een ford focus

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:44

Waarom zou je een diesel kopen als je zo weinig km rijdt?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:47

Selka schreef:
Waarom zou je een diesel kopen als je zo weinig km rijdt?

Exact mijn gedachte. Overigens zou ik ook niet voor een bepaalde auto kiezen voor die paar dagen per jaar dat jullie naar de bergen gaan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 17:57

De 150 km is alleen voor zijn werk, er komt dus zeker nog het een en ander bij.

De focus heeft trouwens 170000 op de teller staan..

Jullie idee is dan een klein autootje er bij te kopen?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:02

Ik vind 150km per week voor werk nog vrij weinig hoor. Om die reden zou ik nog niet voor een diesel gaan.

Ik zou inderdaad gewoon voor een kleine, zuinige auto gaan. Dat scheelt gewoon ontzettend veel geld en zeker als je alleen een grote (trek)auto neemt voor een paar keer in de bergen.

Zelf heb ik ook net een nieuwe auto gekocht omdat ik straks minimaal 500km per week ga rijden voor mijn werk. Mijn grens voor een tweedehands auto lag bij 100.000km gelopen. Ik zou echt niet aan een auto beginnen met al 170.000 op de teller...

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:28

Ik zou in jullie situatie absoluut niet voor diesel gaan. Het gemiddelde omslagpunt licht tussen de 25.000 en 35.000 km/j. Afhankelijk van auto en rijgedrag. Als ik even snel reken, dan is 150x52=7800km. Dan mag je vriend wel behoorlijk veel er naast gaan rijden om tot de minimum van 25.000 te komen. Ook zijn dieselauto's vaak duurder in onderhoud. Dus de maandelijkse lasten wat de wegenbelasting betreft gaat in jullie geval lekker linearecta naar de schatkist zonder dat jullie echt "gebruik" hebben gemaakt daarvan. Je gooit t gewoon weg dat geld.

Persoonlijk zou ik ook niet voor lease gaan. 200 p/m is exclusief brandstof. Als ik naar mijn auto van 5 jaar oud kijk betaal ik 20 euro P/m wegenbelasting en 45p/m verzekering (alles er op en aan ivm jongere auto) dus 65 euro aan vaste lasten. Ff weer berekenen, 65x12= 780 euro. Aan bandenwissel en onderhoud en reparatie was ik dit jaar vrij duur uit. Omgeveer 1000 euro. Dealer onderhouden. Dus mijn auto heeft mij aan vaste lasten 1780 euro gekost. Dat tegenover jou 2400 euro lease is dat toch een behoorlijk verschil. Nu weet ik niet wat voor auto je voor de 200 zou rijden. Een zwaardere auto is wat hoger in belasting. Maar al zou dat 50 euro P/m zijn voor dat type auto, dan nog zou je een paar 100 euro duurder uit zijn. Ook zijn leaseauto's vaak jonger en zullen minder onderhoudskosten hebben.
Nu heeft lease natuurlijk wel bepaalde gemakken en geen aanschaf kosten van de auto, maar dat is een keuze. Het is een lening zo'n auto en uiteindelijk ben je vaak toch duurder uit. De maatschappijen moeten ook geld op jou verdienen.

Het is een lastige keuze. Als je goed vertrouwen in de garage hebt, en de auto die is aangeboden rijd verder goed en is goed onderhouden zou ik het overwegen. Maar ik zou ook zeker even verder kijken en informeren wat er elders te vinden is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:32

Lautje138 schreef:
Ik zou in jullie situatie absoluut niet voor diesel gaan. Het gemiddelde omslagpunt licht tussen de 25.000 en 35.000 km/j. Afhankelijk van auto en rijgedrag. Als ik even snel reken, dan is 150x52=7800km. Dan mag je vriend wel behoorlijk veel er naast gaan rijden om tot de minimum van 25.000 te komen. Ook zijn dieselauto's vaak duurder in onderhoud. Dus de maandelijkse lasten wat de wegenbelasting betreft gaat in jullie geval lekker linearecta naar de schatkist zonder dat jullie echt "gebruik" hebben gemaakt daarvan. Je gooit t gewoon weg dat geld.

Persoonlijk zou ik ook niet voor lease gaan. 200 p/m is exclusief brandstof. Als ik naar mijn auto van 5 jaar oud kijk betaal ik 20 euro P/m wegenbelasting en 45p/m verzekering (alles er op en aan ivm jongere auto) dus 65 euro aan vaste lasten. Ff weer berekenen, 65x12= 780 euro. Aan bandenwissel en onderhoud en reparatie was ik dit jaar vrij duur uit. Omgeveer 1000 euro. Dealer onderhouden. Dus mijn auto heeft mij aan vaste lasten 1780 euro gekost. Dat tegenover jou 2400 euro lease is dat toch een behoorlijk verschil. Nu weet ik niet wat voor auto je voor de 200 zou rijden. Een zwaardere auto is wat hoger in belasting. Maar al zou dat 50 euro P/m zijn voor dat type auto, dan nog zou je een paar 100 euro duurder uit zijn. Ook zijn leaseauto's vaak jonger en zullen minder onderhoudskosten hebben.
Nu heeft lease natuurlijk wel bepaalde gemakken en geen aanschaf kosten van de auto, maar dat is een keuze. Het is een lening zo'n auto en uiteindelijk ben je vaak toch duurder uit. De maatschappijen moeten ook geld op jou verdienen.

Het is een lastige keuze. Als je goed vertrouwen in de garage hebt, en de auto die is aangeboden rijd verder goed en is goed onderhouden zou ik het overwegen. Maar ik zou ook zeker even verder kijken en informeren wat er elders te vinden is.

Je moet nog wel de afschrijving en financieringslasten meenemen in je berekening. Verder overigens wel eens met de conclusie dat lease eigenlijk altijd duurder is dan zelf (verantwoord) kopen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 18:32

Ik vind lease zelf niets hoor, maar mijn vriend begint daar steeds over. Ik denk zelf dat een klein autootje het beste is.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:36

Lautje138 schreef:

Waar ben jij verzekerd dan? Wij betalen namelijk 98,- euro voor een normale gezinsauto met alles erop en eraan. Als ik ergens 48,- kan betalen worden we al jaren afgezet :+.

TS, diesel ga je met zo weinig km's echt niet goedkoper uit zijn. Een optie is misschien LPG? Dat rijd mijn moeder ook en dat is een stuk goedkoper tanken!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 20:59

Voor mijn eigen auto, ford fiesta, betaal ik €25.- pm zonder no claime. Is tot 15000 km per jaar.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:12

Ik betaal ook 25 euro per maand en ik ben zelfs nog beginnend bestuurder met 0 schadevrije jaren.

Toen de AH zo'n leaseactie had vorig jaar heb ik gekeken voor zo'n Opel Karl, maar mijn eigen autootje is zo goedkoop dat private lease alleen maar voordeliger zou zijn als ik meer dan 1250 km in de maand zou rijden. En dat red ik bij lange na niet.

Ik zou het goed narekenen, kijk-en-vergelijk speurwerk doen bij verschillende aanbieders, kijken wat je op internet te koop vindt binnen jouw budget/eisenlijst en even uitrekenen wat een huurauto je zou kosten voor die paar vakanties per jaar.

Zet alles op een rijtje, bespreek het nog eens rustig met elkaar...

Denk ook even aan de negatieve kanten: private lease is best een langetermijncontract, althans, die lage prijzen waarmee ze adverteren gaan meestal over een looptijd van 5 jaar. Hoe korter, hoe duurder.
Heb je een vast contract? Wat als je je baan verliest? Kun je het dan nog betalen? Hoe werkt het als je er eerder onderuit wilt, of als je tussentijds besluit een grotere auto te willen.

Als de auto je bezit is, kun je ook tegenvallers hebben, zeker met een tweedehandsje, maar ook met een nieuwe. Pech, groot onderhoud dat duur uitvalt, schade, diefstal...

Niet alles is te voorspellen, maar houd er in elk geval rekening mee. :P

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:22

Diesel maak je te weinig km voor

Lease is ook te duur als je weinig km maakt als je onderhoud gaat kijken.

Die inruil is wel een goede 170.000 is niet veel maar ook niet weinig. Ik heb er lang elke dag 120 km mee gereden met een Peugeot 307 sw uit 2002. Rijd nog steeds goed hoor ok mee na frankrijk gereden.

Kijk naar wat je met de auto gaat doen. Een kleine auto is goedkoper in verzekering en wegenbelasting regen over een grotere

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:25

watchthesky schreef:
Ik betaal ook 25 euro per maand en ik ben zelfs nog beginnend bestuurder met 0 schadevrije jaren.

Toen de AH zo'n leaseactie had vorig jaar heb ik gekeken voor zo'n Opel Karl, maar mijn eigen autootje is zo goedkoop dat private lease alleen maar voordeliger zou zijn als ik meer dan 1250 km in de maand zou rijden. En dat red ik bij lange na niet.

Ik zou het goed narekenen, kijk-en-vergelijk speurwerk doen bij verschillende aanbieders, kijken wat je op internet te koop vindt binnen jouw budget/eisenlijst en even uitrekenen wat een huurauto je zou kosten voor die paar vakanties per jaar.

Denk ook even aan de negatieve kanten: private lease is best een langetermijncontract, althans, die lage prijzen waarmee ze adverteren gaan meestal over een looptijd van 5 jaar. Hoe korter, hoe duurder.
Heb je een vast contract? Wat als je je baan verliest? Kun je het dan nog betalen? Hoe werkt het als je er eerder onderuit wilt, of als je tussentijds besluit een grotere auto te willen.

Als de auto je bezit is, kun je ook tegenvallers hebben, zeker met een tweedehandsje, maar ook met een nieuwe. Pech, groot onderhoud dat duur uitvalt, schade, diefstal...

Even voor mijn beeldvorming, wat maakt het aantal kilometers in je keuze private lease of niet?
Voor beide moet je de benzine gewoon zelf betalen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:27

watchthesky schreef:

Ben ik toch nieuwsgierig, hoewel ik al even gevorderd bestuurder ben: waar ben jij zo goedkoop verzekerd met 0 schadevrije jaren. Is dat op je eigen naam. Daar worden wat neefjes en nichtjes misschien nog eens blij van. :D

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:31

Renee16 ik denk dat je mij bedoelde.

Lease is vooral handig als je veel km maakt ( brdrijven biiv ) Veel km is meer onderhoud aan je auto.
Als je weinig km maakt is het minder onderhoud.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:37

Maar, ik weet niet hoe jullie woonsituatie nu is, maar stel jullie willen gaan kijken naar een koophuis is een lease auto heel onaantrekkelijk.
Dat wordt namelijk gezien als schuld waardoor je met het aanvragen van de hypotheek weer hogere lasten krijgt.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 02:24

iirrssjjee schreef:
Lautje138 schreef:

Waar ben jij verzekerd dan? Wij betalen namelijk 98,- euro voor een normale gezinsauto met alles erop en eraan. Als ik ergens 48,- kan betalen worden we al jaren afgezet :+.

TS, diesel ga je met zo weinig km's echt niet goedkoper uit zijn. Een optie is misschien LPG? Dat rijd mijn moeder ook en dat is een stuk goedkoper tanken!

Ik hoop dat de quoot goed gegaan is...
Maar ik ben verzekerd bij Achmea. Ik realiseer mij net dat mijn auto 4 jaar oud is. Heb nu 6 schadevrije jaren en ben geloof ik nu geen beginnende bestuurder meer. Ik ben met deze auto begonnen op 58 euro. Heb alleen de pechhulpoptie niet omdat ik dat via de dealer krijg.
Maar 98 euro, dan vraag ik mij oprecht af waar jij verzekerd bent en hoe dat bedrag op gebouwd is. Ik zou in jouw geval ook zeker eens rond kijken bij andere maatschappijen. Ik kan mij niet voorstellen dat het niet goedkoper kan.

Edit: Google verteld mij dat de woonplaats ook invloed heeft. Randstad valt veel duurder uit dan in Groningen. Dus daar heb je um al :P jij randstad ik provinvie Groningen. Maar ook gewicht auto, brandstof, eerdere gemelde schades, wanbetalers, etc heeft invloed op de prijs. Dus tenzij je naar Groningen verhuisd ;) zou ik inderdaad eens met jouw gegevens gaan vergelijken bij verschillende maatschappijen. Dan pas kun je zien of je afgezet bent of niet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 04:09

Ik volg even

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 07:36

Prive lease zou ik niet doen. Je moet sowieso een vast contract hebben en als je een (nieuwe) hypotheek wilt aanvragen wordt je er flink op geminderd. Mijn vriend wilde dat eerst ook. Maar was toen net veranderd van baan, achteraf gelukkig! Bij de Hypotheker geweest tijdje daarna. Konden bijna een ton minder lenen als we een lease auto hadden gehad.

Ik zal gewoon kijken voor een kleinere benzine auto.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 07:41

Gekvanfleur: ZLM, maar die verzekeren alleen in Zeeland en Brabant, waar natuurlijk relatief weinig ongelukken gebeuren. :)

TS: Die kilometers maken uit omdat ik die 1250 kan rijden van het verschil tussen de vaste lasten van mijn eigen auto en het leasebedrag bij private lease. :)
Vanaf die 1250 km maakt het niet meer uit, dan is het beide even duur en zou ik dus ook lekker kiezen voor de luxe van een nieuwe private lease auto :P

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:44

miranda_x schreef:
Prive lease zou ik niet doen. Je moet sowieso een vast contract hebben en als je een (nieuwe) hypotheek wilt aanvragen wordt je er flink op geminderd. Mijn vriend wilde dat eerst ook. Maar was toen net veranderd van baan, achteraf gelukkig! Bij de Hypotheker geweest tijdje daarna. Konden bijna een ton minder lenen als we een lease auto hadden gehad.

Ik zal gewoon kijken voor een kleinere benzine auto.

vast contract, sinds wanneer :+ en tegenwoordig zijn de leasecontracten niet meer 100% BKR geregistreerd. mijne bijvoorbeeld maar voor 20% :+

ik heb ook private lease. Afgelopen jaar ruim 2500,- aan mn oude autootje uitgegeven, de barrelbak. ik wilde ook geen auto op leeftijd meer na dat fiasco. En aangezien ik geen spaargeld had en bijna geen no claimkorting, gekozen om te leasen:
Ik heb het zo berekend:

'nieuwe' auto kopen:
5000 moeten lenen
+- 70 aan verzekering
+-30 aan wegenbelasting
+ afschrijving
+onderhoud.
Bij 5000 financiering zou ik ongeveer 150,- per maand kwijt zijn daaraan, en dan voor 3 jaar.
Kom je op totaal +- 250 excl onderhoud, geen afschr meegerekend.

Leasen:
280,- per maand
20.000 km per jaar
nieuwe auto
geen onderhoud betalen
geen afschrijving

Dat sommetje was voor mij snel gemaakt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:12

Over wat voor lease auto wordt dan gesproken?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:16

Een Kia Picanto

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:25

Diesel is echt onzin in dit geval.
Ik rij ruim 700km per week, ik zou een diesel moeten hebben. Wil een diesel uit kunnen, moet je volgens mij echt meer dan 500km per week rijden hoor.

Benzine is een stuk goedkoper voor jullie. Er zijn wel wat sites voor, als je het berekent zal het jullie waarschijnlijk honderden euro's per jaar schelen.

Diesel en benzine maakt in onderhoud ook weinig meer uit tegenwoordig, er zit in beide een heleboel electronica, dus dat moet geen bezwaar meer zijn.

Ik rij zelf in een Opel Astra GTC (1.6 rond de 100pk) van 2008. En ik rij er zo mee naar Zuid Frankrijk. Dat kan die auto prima hebben.

Met de 700km die ik wekelijks rij betaal ik zo'n 300 euro aan benzine per maand, wegenbelasting is 43 euro en verzekering is nogal duur omdat ik net ben begonnen.
Onderhoud.... ik heb er nog niets mee gehad, straks voor de APK krijgt hij weer een grote beurt, dat doet m'n vader zelf dus kost me een keer 50 euro aan materialen, als ik ruim reken. Verwacht ook geen problemen, auto loopt als een zonnetje.

Trekauto is het alleen niet, maar mogelijk de station versie wel? Althans, ik zet 'm niet voor een trailer want ik vind de auto gewoon te licht.

Van een VW Touran naar een klein gebakje lijkt me nogal een overgang :o