Hoe praten met buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lillith24

Hoe praten met buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 09:09

Hallo Bokkers!

Ik heb even een vraag en ik hoop dat ik hier op het juiste forum zit.
Sinds kort is mn vriend verhuisd naar een appartementje/studio in een huis met een aantal anderen. Hij woont volledig zelfstandig maar deelt wel een gang en voordeur met een x aantal mensen (weten niet exact hoeveel).
Helaas is het huis erg gehorig, zo liggen wij regelmatig wakker van de kat die illegaal is ondergedoken bij een van de buurvrouwen (ze past op hem) maar nu blijkt dat wij ook voor overlast veroorzaken! Mijn vriend krijgt regelmatig vervelende, dwingende anonieme briefjes.

Even de context wij hebben allebei een fulltime baan en hoewel ik mn eigen huisje heb buiten het centrum logeer ik regelmatig bij hem, omdat dit beter uitkomt met mijn werk maar ook omdat het gezelliger is natuurlijk. We moeten beiden vaak om 8 uur beginnen en zijn dan rond half 5/5 thuis. Doordeweeks gaan we uiterlijk om 11 uur op bed, het liefst eerder, daar we om half 7 weer naast ons bed staan.
Na 11 uur s avonds (en eigenlijk na 10 uur, want dat vinden we zelf niet prettig) maken we geen lawaai meer. We draaien dan geen muziek, kijken geen films en hebben geen luide gesprekken. Ik neem hoogstens s avonds nog even een korte douche voor het slapen gaan. Maximaal 5 minuten.

Het probleem is nu dat de buren dus briefjes in de brievenbus blijven stoppen waar op staat dat hij (maar eigenlijk wij) te veel overlast veroorzaken. Ze hebben last van dat wij met deuren zouden slaan, dat we te hard praten in de gang, dat we te hard praten binnenshuis en dat we te vaak en te lang douchen.
Dit zijn allemaal dingen die ik kan begrijpen, mits wij ons er ook echt schuldig aan zouden maken. Nu snap ik best dat je vaak je eigen fouten en overlast niet inziet of zwaar onderschat, maar ik heb eigenlijk voornamelijk een probleem met de briefjes. Ze zijn echt onvriendelijk geformuleerd en bijna dwingend. Ik durf niet eens meer een potje te kaarten met mn vriend omdat ik bang ben dat we te luide gesprekken voeren (om 8 uur s avonds!).
Hij is al een paar keer langs de deuren geweest heeft zn excuses aangeboden en gezegd dat hij echt z'n best wil doen zodat iedereen er prettig kan wonen maar ik (en hij ook) hebben nu telkens het gevoel dat we in zijn appartement op onze tenen moeten lopen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Wat zou nog meer een goede manier zijn om proberen het contact te verbeteren?
Ik heb hem al voorgesteld dat we ze eens uitnodigen voor de koffie, hij denkt alleen dat ze daar niet voor open staan.

Hij is trouwens ook de enige die contact met ze heeft, ik heb z'n buren eigenlijk nog nooit gezien (wel gehoord). Aangezien ik er niet officieel woon betwijfel ik of ik zelf even langs de deuren moet. Wat vinden jullie?

Anoniem

Re: Hoe praten met buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:12

Ik zou idd zelf niet langs gaan. Maar laat je vriend nogmaals het gesprek aangaan. Verandert er daarna niks, neem dan contact op met de verhuurder/woningstichting.
Probeer er overigens niets van aan te trekken, het is je goed recht om te doen en laten in je huis wat je wilt, en idd tot 23 uur zeker. Laat je niet beinvloeden door de buren, hoe vervelend de briefjes ook zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:19

Dat is ook niet echt waar, er loopt hier een ander topic over overlast van buren, en daar zijn er toch wel enkele die vinden dat je dat niet mag.

Heb daar ook al geopperd dat iedereens tolerantieniveau anders is en ieders gevoeligheid voor geluid, geur ook.

Maar als je overgevoelig bent voor geluid, is dat de persoon zelf zijn eigen probleem en moeten andere mensen die "normaal " leven, daar niet onder lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:30

chanel1985 schreef:
Dat is ook niet echt waar, er loopt hier een ander topic over overlast van buren, en daar zijn er toch wel enkele die vinden dat je dat niet mag.

Heb daar ook al geopperd dat iedereens tolerantieniveau anders is en ieders gevoeligheid voor geluid, geur ook.

Maar als je overgevoelig bent voor geluid, is dat de persoon zelf zijn eigen probleem en moeten andere mensen die "normaal " leven, daar niet onder lijden.

Nja, volgens mij is er een (ongeschreven) regel dat je na 23 uur geen herrie moet maken. Nou lijken spelletjes spelen, praten, tv kijken en douchen me niet echt vallen onder herrie maken :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:33

Dat ligt eraan op welk niveau je het doet natuurlijk :D

maar wordt je vriend niet gewoon getreiterd door zn buren?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:35

Ik zou echt een andere plek zoeken, als je niet eens op normaal niveau kan praten zonder dat je buren alles letterlijk verstaan.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 09:43

Ik zou ook wel willen dat ie verhuist of desnoods bij mij intrekt maar hij woont er nog maar 5 maanden en heeft wel veel geld er ingestoken. Daarnaast vind ik het zo banketstaaf dat ie dan eigenlijk weggepest wordt. Dat slaat nergens op.
Een goede vriendin stelde voor dat hij voorstelt om een groepsapp aan te maken, aangezien hij het pand deelt en ze op deze manier direct (én niet meer anoniem) contact kunnen opnemen als ze ergens last van hebben. Ik hoop eigenlijk dat het voorstellen van zoiets laat zien dat hij/wij bereid zijn ons aan te passen (binnen de termen van het redelijke uiteraard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:45

Lillith24 schreef:
Ik zou ook wel willen dat ie verhuist of desnoods bij mij intrekt maar hij woont er nog maar 5 maanden en heeft wel veel geld er ingestoken. Daarnaast vind ik het zo banketstaaf dat ie dan eigenlijk weggepest wordt. Dat slaat nergens op.
Een goede vriendin stelde voor dat hij voorstelt om een groepsapp aan te maken, aangezien hij het pand deelt en ze op deze manier direct (én niet meer anoniem) contact kunnen opnemen als ze ergens last van hebben. Ik hoop eigenlijk dat het voorstellen van zoiets laat zien dat hij/wij bereid zijn ons aan te passen (binnen de termen van het redelijke uiteraard).

Enige is, dat ze dan(wellicht onterecht) blijven zeuren, alleen dan over de app. :+

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 09:54

Ja maar dan is het in ieder geval niet anoniem en aangezien het direct gebeurt kunnen we er gelijk iets aan doen! Het probleem is nu volgens mij dat ze gewoon van een aantal weken dingen verzamelen, dit in een gemene anonieme brief plempen en die dan in de brievenbus doen. Dan is het kwaad bij wijze van al geschied en kunnen wij ook nog eens niet reageren, behalve dan alle deuren bij langsgaan en een poging tot gesprek aan gaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:55

Maar... als ik het zo hoor dan wordt er geklaagd over zaken die niet plaatsvinden?

Hebben ze wel de goeie buren dan?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:55

Joolien schreef:
chanel1985 schreef:

Nja, volgens mij is er een (ongeschreven) regel dat je na 23 uur geen herrie moet maken. Nou lijken spelletjes spelen, praten, tv kijken en douchen me niet echt vallen onder herrie maken :P

Dat bedoel ik ook. Het is niet omdat iemand overgevoelig is aan geluid, dat een ander niet normaal mag leven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:59

chanel1985 schreef:
Dat bedoel ik ook. Het is niet omdat iemand overgevoelig is aan geluid, dat een ander niet normaal mag leven.

Normaal is echt een begrip wat op veel verschillende manieren uitgelegd wordt hoor..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:00

Hoe is je inrichting? Soms klinken huizen meer door omdat er weinig geluidsdempende materialen zijn gebruikt. Bv geen vloerbedekking of grote meubels.

Die briefjes zijn ook vervelend, maar 99 van de 100 keer doen mensen dat omdat ze de confrontatie niet aandurven. Dus beste is om wel naar de buren te gaan. Vraag bv eens aan de buren wanneer ze iets horen om jou te sms'en. Dan weet je om welk geluid het gaat en kun je er iets mee. Zo is het voor de buur wat toegankelijker.
Leg ook uit dat jij hun ook hoort (specifieke voorbeelden) en dat je denkt dat het een beetje bij het pand hoort.

Overigens, ga samen :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:01

Zal het anders formuleren dan,wat voor de wet normaal is.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 10:04

Het huis is gehorig, wij horen de andere buren ook altijd en we doen ons best om er rekening mee te houden maar moet ik dan maar niet meer douchen? Of geen spelletjes spelen of film kijken met hem? Het maakt me een beetje verdrietig. Hij gaat vanavond dus weer langs de deuren (hij vertelde net dat hij vermoedt dat de brief van twee dames in het huis komt die schijnbaar vriendinnen zijn, maar dat kan hij natuurlijk niet hard maken) en deze keer gaat hij vragen of ze een keer koffie willen drinken bij hem of een borrel of iets. Zodat ze het er rustig over kunnen hebben. Ik hoop heel erg dat ze het oppakken en enigszins positief reageren...

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 10:06

Veulen84 schreef:
Hoe is je inrichting? Soms klinken huizen meer door omdat er weinig geluidsdempende materialen zijn gebruikt. Bv geen vloerbedekking of grote meubels.

Die briefjes zijn ook vervelend, maar 99 van de 100 keer doen mensen dat omdat ze de confrontatie niet aandurven. Dus beste is om wel naar de buren te gaan. Vraag bv eens aan de buren wanneer ze iets horen om jou te sms'en. Dan weet je om welk geluid het gaat en kun je er iets mee. Zo is het voor de buur wat toegankelijker.
Leg ook uit dat jij hun ook hoort (specifieke voorbeelden) en dat je denkt dat het een beetje bij het pand hoort.

Overigens, ga samen :)

Goede tip, ik zal even overleggen of ik bij die eventuele borrel kan zijn. Mits dat door gaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:08

Dat hoop ik ook voor hem.. en als het zo is zoals jij zegt dan vrees ik dat ie gewoon gepest wordt..

Overigens, serieus.. ik ken genoeg mensen die om half twaalf snachts bulderen van het lachen wat je 4 straten verderop nog kan horen of bijv zo enthousiast gaan vertellen op luid niveau dat je wat verder weg gaat staan... zij vinden dan volkomen normaal :j Ik vraag mijn vriend ook om zachter te praten na bijv 2200 uur, ivm geluidsoverlast.. Is hij niet gewend (in zijn eigen flat is er altijd geluidsoverlast) dus bij mij thuis zeg ik tijdens een gesprek wel eens 5x "shh zachtjes"... omdat hij zich niet bewust is dat een normaal tot luider niveau best hard kan zijn.

Hetzelfde als het voeren van een mobiel telefoongesprek... luister maar eens hoeveel mensen dat best knap hard doen...

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 10:08

Overigens heeft hij geen vloerbedekking wegens een stofallergie maar grote meubels (wat is groot?) staan er wel. Het is inderdaad gehorig maar we hebben geen rechtstreekse onderburen want we zitten boven de gang en het trappenhuis, dus betwijfel of ze last hebben van voetstappen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:10

Lillith24 schreef:
Overigens heeft hij geen vloerbedekking wegens een stofallergie maar grote meubels (wat is groot?) staan er wel. Het is inderdaad gehorig maar we hebben geen rechtstreekse onderburen want we zitten boven de gang en het trappenhuis, dus betwijfel of ze last hebben van voetstappen.

Dat kan ... er is niks irritanters dan met schoenen (of sloffen met plastic zolen) over laminaat lopen.. dat kan je 3 huizen verderop nog horen... vooral snachts of s avonds laat.. Ik kan mijn schuinbovenbuurvrouw ook horen als ze rond 6 uur sochtens op dr hakken of laarzen nog even door het huis loopt te rennen...

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 10:25

Hm ik zal mn vriend zeggen niet meer met schoenen aan te lopen binnen. Jk doe altijd mn schoenen direct uit als ik thuis ben en loop dan op sokken of blote voeten. Kan inderdaad dat ze de schoenen van mn vriend horen!

Ik weet niet of ze de juiste buren hebben, het is wel overduidelijk aan hem (ons) gericht aangezien ze het in zijn brievenbus doen maar ook hebben over dat we samen lawaai maken terwijl hij er alleen woont. Ja of er moeten meer buren zijn die onofficieel samenwonen, het lastige is dat we ze eigenlijk (nog) niet (goed) kennen omdat hij er nog maar zo kort woont.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 09:46

Oké mn vriend heeft gisteravond geprobeerd langs te gaan. Een van de buurvrouwen was er niet, haar vriend wel en die zei dat hij om 22 uur terug moest komen omdat ze dan thuis zou zijn. Zo gezegd zo gedaan maar toen deden ze ineens niet meer open ... Geen van de andere buren was thuis (of ze deden niet open kan dus ook maar daar gaan we niet vanuit).
We hebben de hele avond heel stil gedaan dus ik hoop niet dat ze weer een brief zullen achterlaten. Ik heb wel gewoon een lekkere douche gehad om half 9 omdat ik echt een rotdag had gehad dus daar had ik echt even behoefte aan, maar aangezien geen van de buren thuis was hebben ze er vast geen hinder van ondervonden.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:02

Joh. Ik zou je er niet zo veel van aantrekken.

Als jij tot 22 uur gewoon geluid maakt dan hebben ze t daar maar mee tr doen, zeker als ze daarna gesprekken niet aan willen gaan.

Eerstvolgende briefjes lekker ongeopend retourneren. Als je niet weet van wie t komt wellicht op de voordeur plakken met: van wir is deze brief? Was verkeerd aan mij geaddresseerd.

Toedeloe. Zou ik geen geduld voor hebbemln.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:05

T zou wat zijn, dat je na een lange werkdag, je nog niet eens een douche mag nemen.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:11

Kan je geen briefje op de brievenbus hangen met "Gelieve bij overlast even aanbellen" of iets in die richting?
Vind jullie erg netjes met het willen aankaarten en langs de deuren gaan om tot een oplossing te komen. Maar als er helemaal niet gereageerd word, zou ik er wel een beetje klaar mee zijn.
Niet mogen douchen in je eigen huis :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:16

Lillith24 schreef:
Oké mn vriend heeft gisteravond geprobeerd langs te gaan. Een van de buurvrouwen was er niet, haar vriend wel en die zei dat hij om 22 uur terug moest komen omdat ze dan thuis zou zijn. Zo gezegd zo gedaan maar toen deden ze ineens niet meer open ... Geen van de andere buren was thuis (of ze deden niet open kan dus ook maar daar gaan we niet vanuit).
We hebben de hele avond heel stil gedaan dus ik hoop niet dat ze weer een brief zullen achterlaten. Ik heb wel gewoon een lekkere douche gehad om half 9 omdat ik echt een rotdag had gehad dus daar had ik echt even behoefte aan, maar aangezien geen van de buren thuis was hebben ze er vast geen hinder van ondervonden.

Jeeeees laat je niet zo koeieneren zeg hee ...
Jullie worden in de maling genomen en als je je zo soft blijft opstellen wordt het alleen maar erger...