(tamme?) rat in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

(tamme?) rat in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 10:34

Zoals de titel al zegt, ik heb een rat in huis. Ik heb hem nu een paar keer zien lopen, en hij is allesbehalve bang... Komt zo langs me heen lopen. Ik schrik me elke keer dood van het beest.
Omdat hij zo brutaal is, denk ik dat het misschien een tamme rat is, is er een manier om dat te zien? Hij is donkerbruin/zwart.
Enig idee hoe ik van het beest afkom? Liefst zo snel mogelijk... Ik vind het beest echt doodeng...

Tigress

Re: (tamme?) rat in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:35

Een (diervriendelijke) rattenval zetten? Dan kun je kijken waar je mee te maken hebt :j

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:39

Een berichtje op fb? Misschien dat iemand zijn rat kwijt is en kan diegene hem zo voor je vangen :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 10:59

Twee kleine complicaties... Ik heb geen Facebook, hopeloos ouderwets, ik weet het. Heb al wel mijn buren geappt of ze wat kwijt zijn.
En ik mag op het moment geen autorijden omdat mijn oog net gelaserd is. Vangkooi halen word dus ook lastig. Zou het tuincentrum zoiets hebben? Dat is nog wel te doen op de fiets.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:01

Heb je niet een kennis die Facebook heeft en een berichtje wil plaatsen? Of een bokker die in jou buurt woont. Je kunt ook het tuincentrum even bellen en vragen of ze het hebben.

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:10

Heb je toevallig een foto kunnen maken van het diertje? Zoals je zijn kleur beschrijft klinkt het als een wildkleur, en wilde ratten hebben een wildkleur. Heb je al eens op Google een afbeelding opgezocht van een wilde rat en van een tamme rat? Waar lijkt hij of zij het meeste op?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:14

Klinkt als een zwarte rat.
Die beesten zijn nergens bang van en brutaal en moeilijk af te komen.
Laats hier in de buurt hebben ze er last van gehad.
Even vergift zetten ander heb je er straks een stuk of 20.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:18

Die kleur lijkt idd. op een wilde rat. En vaak zitten er meerdere dan 1,als het een wilde rat is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:18

Opruimen dat beest, je kan heel ziek worden van ratten in je huis.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 11:19

Foto heb ik niet. Heb hem ook niet goed genoeg gezien om te vergelijken met een plaatje. Hij is wel heel erg brutaal, ik hoorde hem achter de bank terwijl ik erop zat... Ik ga morgen gewoon maar een bestrijder bellen. Heb in de keuken alles al in bakken gedaan, hopen dat hij geen eten kan vinden.
Vind het heel gek, ik zit op één hoog. Ben een beetje bang dat hij van de onderbuurman komt, die is niet bepaald fan van schoonmaken...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:21

Mag hopen dat ie geen vriendinnetje heeft.... Anders heb je er binnen nog time 50!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 11:23

Fijn... Ben ik echt heel blij mee. Ga vannacht maar bij mijn ouders slapen, lig echt niet op mij gemak te slapen zo.
Heb alleen verder niks aan keutels ofzo gevonden. Heb niks gemerkt, tot ik hem zag lopen. Van daar dat ik een beetje bang ben dat de onderbuurman een plaag heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:47

Als je onderbuurman het niet zo nauw neemt met de hygiëne,dan is er grote kans dat ze daar idd. vandaan komen.
Ik weet niet of je huurt? anders de eigenaar inschakelen,die moeten er dan ook voor zorgen dat de bestrijdingsdienst komt,hoef jij dan niet te betalen,ze schijnen n.l. best prijzig te zijn.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:53

Hm, sowieso zijn wilde ratten grijsbruin, dus als het dier duidelijk een andere kleur is weet je zeker dat het wel een tamme rat moet zijn. Of hij moet natuurlijk geboren zijn in het wild uit een ontsnapte rat.

En tja, misschien even aan je buren vragen of zij voor jou een diervriendelijke vangkooi willen halen als jij niet mag rijden? :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 13:00

Hij lijkt verdacht veel op een zwarte rat... Dan heb ik dus echt en probleem want die zijn zelden alleen. Ik zit in een huurhuis, maar volgens de site van de woningbouw is muizen en rattenbestrijding voor eigen rekening. Ik ga ze morgen wel bellen, en even melden dat ik denk dat ik ratten van de buurman heb.

Morgen ook gelijk maar de ongediertebestrijding laten komen...

Zit nu bij mijn ouders thuis. Ik zit thuis echt niet op mijn gemak nu, en mag nog niet teveel doen met mijn oog. Ouders zijn op vakantie, dus die kunnen niet rijden voor me. Tuincentrum had ook geen vangkooien ofzo.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:03

Als je ervoor zorgt dat je eten en drinken goed is afgeschermd hoop ik dat de rat van je bedrading afblijft.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 13:13

Ik ook. Hij had al aan een rieten mand zitten knagen zag ik. Als hij het daar maar bij laat.

Krijg net en berichtje van de buurman dat hij nog een muskusrattenval heeft staan. Geen idee hoe hij daaraan komt, maar ik mag hem lenen in ieder geval.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:22

Extra tip van een ratteneigenaar: berg ook je kleding goed op! Ze vinden het heerlijk om in je kleren te nestelen en knagen overal gaten in. Wasmand goed dicht, kasten goed dicht, niks laten slingeren. Ze kunnen door kleinere kieren dan je denkt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:31

Kesje schreef:
Extra tip van een ratteneigenaar: berg ook je kleding goed op! Ze vinden het heerlijk om in je kleren te nestelen en knagen overal gaten in. Wasmand goed dicht, kasten goed dicht, niks laten slingeren. Ze kunnen door kleinere kieren dan je denkt.

Klopt ja... ben zelf ook eigenaar van ratten. :')

Succes/sterkte, met het vangen, TS!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:35

Verwacht niet teveel van een vangkooi, ratten zijn reteslim en de kans is groot dat ze daardoor voortaan alleen maar meer op hun hoede zullen zijn. Daarbij, stel dat je er wel eentje vangt, wat ga je er dan mee doen? Als je zelf niet in staat bent om het diertje vakkundig om het leven te brengen zou ik het als ik jou was mooi aan de professionals overlaten. Sterkte ermee. :(:)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 13:40

Kledingkast zit dicht, maar daar komt ie zo in volgens mij. Kan daar verder weinig aan doen ben ik bang. Zijn van die schuifdeuren. Ga zo die val zetten, hopen dat hij erin loopt. Anders morgen de proffesionals erbij! GA er niet vanuit dat hij erin trapt, maar dan kan ik in ieder vandaag iets doen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:40

Zwarte ratten zoeken het trouwens vaak hogerop, dus hoewel het natuurlijk mogelijk is dat ze via de onderbuurman zijn gekomen hoeft dat helemaal niet het geval te zijn.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 13:42

Dan is wel de vraag, wat moet hij bij mij? Ik heb geen etenswaren open staan, alles is netjes schoon. Hoe kom je aan zo'n beest?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:55

Wilde ratten zijn een heus gezondheidsrisico, ik moet ook nog melding maken dat ze hier in de tuin zitten. Schijnt dat ze dan moeten komen verdelgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:16

Een kat kopen of een tijdje lenen van iemand?