Dringende auto vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

Dringende auto vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 20:16

Hallo,

Ik rij een golf 4 1.6 uit 2002
Ik heb deze gekocht in september 2015 waarbij de dealer zei dat hij hem even apk zou keuren zodat ik een jaar vooruit kon. Dat blijkt niet gebeurd te zijn want ik kreeg een boete deze maand omdat ik bij een politiecontrole gezien was, en de apk schijnbaar al in januari 2016 verlopen is.

Ik wil vanavond naar Limburg rijden ongeveer 200 kilometer dat moet vanavond omdat ik mijn 2 konijnen naar hun oppas moet brengen voordat ik op vakantie ga. En dan gelijk morgenvroeg in Limburg naar een garage. Ik ben mij bewust van het feit dat ik dan onverzekerd rond rij maar goed dat doe ik nu dus al een half jaar (omdat ik het domweg niet wist)

Ik durf niet naar Limburg te rijden omdat ik bang ben dat de distributieriem knapt omdat ik op internet lees dat dat om de 60000 kilometer vervangen dient te worden. Ik heb deze auto gekocht met 103000 kilometer en er is gezegd dat de distributieriem 1x "pas" (geen idee in hoeverre ik dat moet geloven) vervangen was. Hij heeft nu 147000 op de teller staan. Mijn vraag is wie weet bij hoeveel kilometer dat ding vervangen moet worden. En zouden jullie het aandurven om nog 200 kilometer te rijden.

Silly1972

Re: Dringende auto vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:19

Ja hoor, die kms is maar een indicatie.
Het onverzekerd rondrijden is erger.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:20

Nee dat zou ik niet aandurven. Als je distributieriem knapt ben je heel erg klaar.

Daarnaast,...is de auto inmiddels APK gekeurd....want anders heb je nog een boete aan je broekriem hangen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:21

Distributieriem moet meestal iedere 100000 km. Dus wat dat betreft moet t prima kunnen. Maar ik vind het wel echt heel onverantwoord om onverzekerd zo'n eind te gaan rijden. stel je veroorzaakt een ongeluk, je wilt niet weten wat de gevolgen kunnen zijn.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 20:22

Ja het is nu donderdagavond en kan daar op dit moment niks aan veranderen er word morgenochtend gelijk Actie ondernomen. En naar de keuring

Maar wie kan mij een antwoord geven bij hoeveel kilometer die vervangen moet worden want ben nu ik weet dat dat dus een half jaar te lang niet gecheckt is, heel erg bang om die 200km te rijden

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:23

Dus eigenlijk rijd je al bijna een half jaar onverzekerd rond? :x

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:25

Als je na de aankoop al 40000 gereden hebt mag ik hopen dat je een onderhouds beurt hebt gegeven weer. Distrubutie riem is een indicatie. Garage controleert bij elke beurt over het algemeen of hij nog een rondje meekan of vervangen moet worden. Als je garage zoveel steken laat vallen zou ik een andere garage nemen.

Bij aankoop had je een apk papier meemoeten krijgen van de garage. En als je auto nu niet apk gekeurd is mag je de weg niet op. Niet eens parkeren en zal je auto naar een garage moeten voor een keuring.

Wat betreft je distributie riem ik zou er rustig mee gaan rijden. Mits je de onderhouds beurten van je auto hebt bijgehouden.

Elk merk en type auto heeft zijn eigen regels voor de riemen. Atos is kwa kilometer nog lang niet toe aan een nieuwe riem maar die heeft er al twe gehad. Gewoon vanwege leeftijd.
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-06-16 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:25

Ho je bent wel verzekerd hoor. :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:26

Laatst bijgewerkt door tones op 30-06-16 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:27

Iris82 schreef:
Ho je bent wel verzekerd hoor. :)

Zeker niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:27

Even gekopieerd van een verzekeraar

Laat je je auto niet op tijd keuren en is je APK verlopen dan kan de dekking van je autoverzekering bij schade vervallen. Veroorzaak jij een aanrijding bijvoorbeeld doordat je met spekgladde banden, blokkerende remmen of slechte verlichting reed dan kan de verzekeraar besluiten dat je op dat moment niet verzekerd was. Je auto was namelijk met deze mankementen niet door de keuring gekomen. Een APK had de aanrijding dus kunnen voorkomen

Ts kun je je kenteken geven per pb dan kijk ik even na hoe het nu zit kwa verzekering en ze
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-06-16 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:28

Echt wel. :+

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 20:28

Lees op internet dat wanneer je geen apk hebt je ook niet verzekerd bent dus vandaar.

@tones dit was uit onwetendheid niet bewust

En nee de auto heeft geen onderhoudsbeurt gehad wel zijn er 2 weken geleden een aantal onderdelen vervangen omdat hij een raar geluid maakte

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:28

Rijd alsjeblieft niet onverzekerd rond, er kan altijd wat gebeuren. 2 jaar geleden aangereden door iemand die niet verzekerd was en war een circus is dat geworden...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:29

Niet meer in de auto stappen.

Als jij nu iemand aanrijdt ben jij de rest van je leven de sjaak..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:29

Copy van overkoepelende verzekeraars voor autos

Citaat:
Verlopen APK, wat nu?
Elke autoverzekeraar verplicht een geldige APK. Veroorzaak je dus een ongeluk door bijvoorbeeld gladde banden, geen of slechte verlichting of blokkerende remmen, dan zal de verzekeraar de schade waarschijnlijk niet vergoeden. Het ongeluk had namelijk voorkomen kunnen worden wanneer de auto een geldige APK-keuring had ondergaan. Een verlopen APK kan er dus voor zorgen dat de dekking van je autoverzekering bij schade vervalt. Zorg er daarom altijd voor dat je auto voorzien is van een geldige APK.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de APK is verlopen, maar het ongeval niet is veroorzaakt door een gebrek aan je auto. Schade die ontstaan is zonder geldige APK wordt dan meestal wel door de autoverzekering vergoed. Na het ongeval is het dan wel belangrijk bewijzen te verzamelen, zoals een verklaring van getuigen en foto’s van het ongeval. Het is van belang dat je daadwerkelijk kunt aantonen dat het ongeval niet is ontstaan door een mankement aan de auto. Hiervoor kun je eventueel rechtshulp voor inschakelen. Deze hulp kun je vergoed krijgen wanneer je bent verzekerd voor rechtsbijstand. De rechtsbijstandsverzekering moet je dan wel afgesloten hebben bij je autoverzekering als aanvullende dekking.

Voorkom een boete
Naast het feit dat je met een verlopen APK jezelf en anderen moedwillig in gevaar brengt, kun je ook een boete van zowel politie als de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) krijgen. Deze boete kun je voorkomen door de auto tijdig APK te laten keuren of de auto tijdelijk te laten schoren. In dat geval mag je niet meer de openbare weg op met de auto. Als de auto geschort is, heb je geen autoverzekering nodig en hoef je geen wegenbelasting te betalen. Mocht je de auto vervolgens weer gebruiken, dan moet je eerst een autoverzekering afsluiten. Vervolgens ben je verplicht de auto eerst APK te laten keuren.

Is de auto afgekeurd voor de APK? Dan kun je binnen twee maanden de auto laten repareren en opnieuw laten keuren. Mocht je auto het niet meer waard zijn om te laten repareren, dan kun je deze naar de sloperij brengen. Vervolgens kun je dan de autoverzekering opschorten. Tijdens deze opschortperiode betaal je geen premie en zijn je schadevrije jaren nog drie jaar geldig.

Samengevat mijn atos staat nu geschorst bij de garage omdat de voorremmen en de banden apk afkeur zijn, omdat zij niet voor morgen (einde apk) de boel konden repareren is ie geschorst, zou ik aanrijding met deze maken ben ik zwaar de pineut.

Transit wordt afgekeurd op extreme roest, word gelast. Maar zou ik daarmee een ongeval veroorzaken wordt het wel vergoed omdat roest niet de oorzaak kan zijn van een ongeval. Die gaat eind volgende week naar de garage en moet dan binnen 1,5 week gerepareerd zijn anders wordt die ook tijdelijk geschorst tot na de reparatie en nieuwe apk
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-06-16 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:30

Iris82 schreef:

Misschien moet je je auto toch maar laten keuren :D :D :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:31

Precies wat karuna nu kopieert. Je hebt je WA verzekering. Enkel wanneer je een dusdanig groot ongeval veroorzaakt waar de technische staat van je auto beoordeeld wordt en aantoonbaar is dat het niet hebben van de APK bijgedragen heeft aan de ernst van het ongeval kan de verzekering de schade op je verhalen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:32

janderegelaa schreef:
Iris82 schreef:

Misschien moet je je auto toch maar laten keuren :D :D :D

Zou ik ook doen. :+

karuna
Drukke kabouter

Re: Dringende auto vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:35

Heb een aanvulling gegeven wat nu gaande is met beide autos die allebei zonder degelijke aanpak apk afgekeurd worden. De een zou vergoed worden de ander niet.

Maar ts je hebt dus ruim 40000 km gereden zonder een onderhouds beurt te doen? Dat is zelfs voor een auto met een ruime periode extreem lang. Kwa riem geen risico met olie en filters loop je wel kans op problemen, maar geen apk is niet rijden, geen meter meer of de garage letterlijk om de hoek en duimen of auto laten ophalen.

Controleer je wel oliepeil en andere nivos bandenspanning enz?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:35

Zo te lezen moet je een hoop leren van auto's, want 44.000 km rijden zonder een onderhoudsbeurt is bijna nog kwalijker dan die distributieriem.
Als je dat aandurft, maken die 200km ook niks meer uit

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:36

Verzekering: even checken met je verzekeraar, een apk die korte tijd verlopen is geldt zover ik weet (maar ik kan dus fout zitten!) niet meteen tot onverzekerd zijn.

APK: kijk gewoon eens bij je autopapieren, daar zit als het goed is een wit A4tje bij met de apk goedkeuring. Daar staan ook de data op. Als je op http://www.rdw.nl het kenteken intypt krijg je de gegevens van je auto te zien, bij "vervaldata en historie" staat wanneer de apk verloopt.

Meestal krijg je van tevoren ook een brief van de rdw (of van b.v. Volkswagen als zij de gegevens van de rdw gekocht hebben). Kortom, het is best mogelijk dat die boete helemaal niet voor jouw auto is, foutje kan altijd gebeuren.

Distributieriem: dat ding weet echt niet hoeveel km hij gelopen heeft. Als ie iets scheef loopt kan ie eerder versleten zijn, in de meeste gevallen zal ie veel langer meegaan. Juist omdat de gevolgen in van een kapotte distributieriem meestal zeer ernstig zijn zit er een behoorlijke veiligheidsmarge op de vervangingstermijn (mag ik hopen tenminste, automakers sjoemelen wel meer vreemde dingen de laatste tijd).

Er zijn ook auto's met non-interference motorblok. Dan sta je met een gebroken riem wel stil maar geen verdere schade aan zuigers en kleppen. Die blokken zijn echter weinig voorkomend.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:39

Wat ik me nu afvraag is heb je in januari geen brief gehad van het RDW. Normaal gesproken krijg je deze als je auto bijna een apk keuring nodig heeft.

Maar verder zou ik er nu niet mee rijden tot na de apk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:39

Ik ben aan het zoeken rest komt per pb. Apk is verlopen op 04 04 2016 zowiezo dat is ook datum van eerste tenaam stelling in bouwjaar

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:40

je verzekering kan je prima in orde brengen hoor.
beetje goeie verzekeringsmakelaar neemt ook nu zijn telefoon op,leg het probleem uit,hij kan zo een voorlopig verzekeringsbewijs printen en dan geeft hij dat door en ben je in orde.