Vocht in woonkamer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Vocht in woonkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 10:06

Wij hebben een jaren 30 huis. Vrijstaand. Dikke muren, zonder spauw.

Ik dacht dat ik voldoende ventileerde, maar blijkbaar niet in de woonkamer.
Wij hebben 1,5 jaar geleden een giga kast tegen een (buiten)muur gezet. Op deze muur staat normaal gesproken geen regenslag.

Nu gaan we het plafond vervangen en hebben we de woonkamer zo goed als leeggehaald. De giga kast ,die bijna een hele wand in beslag neemt, hebben we een stuk van de muur getrokken en nu zien we onderaan de gehele muur een baan schimmel.
Ik had al eerder gezien dat we in een hoek ca. 1 meter van de kast af (waar wel regenslag op staat) we "zout"vlekken hebben.

Ik heb maar aan 1 kant van de woonkamer verwarmingsplaten. Het kan zijn dat het niet voldoende opwarmt achter de kast en hierdoor condensvorming ontstaat. De kast staat een cm of 5 van de muur en heeft pootjes van ca. 10-15 cm, maar er zal niet veel natuurlijk trek plaatsvinden, omdat de muur zich aan het einde van de woonkamer bevindt, waar geen deur is.

Hoe los ik dit vochtprobleem nu op? Een straalkacheltje kopen die af en toe achter de kast in blaast?
Isolatie aan de binnenmuur vind ik geen optie, omdat dan de woonkamer kleiner wordt en we om de ramen (die al best diep liggen) heen moeten werken. Ik wil niet dat de raamkozijnen nog dieper worden, dan wordt het ook donkerder in huis.

Toen we deze kast nog niet hadden, had ik dus ook geen last van die schimmel. Kast weg is ook geen optie, want het is een bloedmooi ding :D.

Wat ik wel vreemd vind, is dat er voorheen een Ikea Billy kast tegen de hele wand stond tot in de hoek en ik me niet kan herinneren dat we er toen schimmel achter hadden staan., terwijl die kast echt tot aan het plafond rijkte en dicht was tot op de vloer. Zou de kast toen misschien als een soort van isolatie hebben gezorgd?
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 29-06-16 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:09

Het klinkt eigenlijk eerder als optrekkend vocht vanuit de vloer?!

Lastig probleem. M'n schoonouders hebben het ook. Vochtvreters plaatsten kan iets schelen.

Brainless

Re: Vocht in woonkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:19

Ik heb ook een 30er jaren woning zonder spouw.
En ook deze winter veel meer last gehad van schimmel/vocht.

De winters daarvoor amper last gehad.
Heeft toch met de "natte" winter te maken helaas.
Hebben standaard een vochtvreter achter de bank en deze winter zat hij veel voller dan "normaal".

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:26

Wij hebben (hadden) hetzelfde probleem.
Inderdaad, bij ons staat er nu ook full time een paar vochtvreters achter de bank.
Ook hebben we de muur van buiten af op nieuw laten inpregneren. Dat heeft ook goed geholpen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:29

Dit vocht zit in de muur, dat heeft niets te maken met de kast, die staat namelijk vrij van de muur.
Ik zou ook je vloer eens goed checken, dikke kans dat het inderdaad vanuit de vloer omhoog komt. Helaas heb ik daar ook ervaring mee.
Je zou de muren kunnen laten impregneren, verder goed verwarmen en ventileren.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:40

Wij hebben de buitenmuur opnieuw laten voegen en dat werkt hier goed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:45

Goof schreef:
Dit vocht zit in de muur, dat heeft niets te maken met de kast, die staat namelijk vrij van de muur.
Ik zou ook je vloer eens goed checken, dikke kans dat het inderdaad vanuit de vloer omhoog komt. Helaas heb ik daar ook ervaring mee.

Ons bed (1ste verdieping) staat ook vrij van de muur; maar ook daar voor het eerst schimmel achter gekregen deze winter.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 11:24

Goof schreef:

Onder de woonkamervloer (onder dat gedeelte in elk geval) zit de kelder, dus kan het niet vanuit de vloer omhoog komen. In de kelder hebben we de hele winter en voorjaar geen wateroverlast gehad. Toevallig dat met de hoosbui van vorige week voor het eerst wat water in de kelder stond, maar deze schimmel moet al van veel langer geleden zijn.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 11:25

SARINO schreef:
Wij hebben de buitenmuur opnieuw laten voegen en dat werkt hier goed.

Hebben we een paar jaar geleden net opnieuw laten voegen :P , zou niet goed zijn als dat nu alweer moet.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:32

Wij hebben hetzelfde probleem. Een paar jaar geleden opnieuw laten voegen, maar wij hebben het idee dat het vanuit de vloer komt. En dat muurisolatie zou helpen (en vloerisolatie, maar daar moeten we nog even voor sparen, want dan moet de hele houten vloer eruit en vervangen worden door beton).

Ik lees dus even mee!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 12:24

Ik ga maar eens naar de Action, wat vochtvreters halen.
Op de slaapkamer had ik er al eentje staan, omdat het raam altijd kletsnat was in de winter. Ik slaap nu met de ramen open, maar in de winter vind ik dat wat fris :). Elke ochtend gooi ik zowieso de ramen open. Het is de laatste maanden inderdaad veel vochtiger in huis. Ik moet nu ook mijn was binnen drogen, omdat buiten niks droogt met al die buien. Maar op dit moment duurt het ook veel langer eer dat het binnen droog is. Helaas kan niet alles in de droger. Zou ik nu niet grotendeels in de serre wonen (doordat de woonkamer leeg is), dan kon ik daar de droogrekjes kwijt, maar ja, het is nu even niet anders.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:34

Ik heb hetzelfde probleem afgelopen winter gehad. Ondanks dt ik dacht genoeg te ventileren had ik een luchtvochtigheid van 70% in huis. Zo voelde et absoluut niet. Nu heb ik bij alle luiken een plastic klip tussen zitten zodat er meer luchtstroom in huis is maar geen tocht. En warempel luchtvochtigheid is ruin 30% gezakt en alle schimmel die ik achter kasten had is weg.

Ts als ik jou was zou ik een luchtvochtigheidsmeter kopen. Zien wat die aangeeft en dan weet je vrij snel waar je probleem zit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:35

Isabonny schreef:
Goof schreef:

Onder de woonkamervloer (onder dat gedeelte in elk geval) zit de kelder, dus kan het niet vanuit de vloer omhoog komen. In de kelder hebben we de hele winter en voorjaar geen wateroverlast gehad. Toevallig dat met de hoosbui van vorige week voor het eerst wat water in de kelder stond, maar deze schimmel moet al van veel langer geleden zijn.

Ik ook niet, maar vocht kan vanuit de muur zelf helemaal omhoog trekken ;)

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:36

Bij ons is het maar 1 muur.....dus werken vochtvreters dan wel?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:14

Santos_05 schreef:
Bij ons is het maar 1 muur.....dus werken vochtvreters dan wel?

Bij ons was het ook enkel 1 muur maar uiteindelijk toch een ventilatieprobleem. Ondanks het hoge vochtpercentage in de
Lucht vulde de vochtvreter zich nauwelijks.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:35

Wij vermoeden ook ventilatie. De kou blijft achter de kast zitten, dus nu muur schoongemaakt / geverfd en geen kast er meer voor gezet. Maar wat helpt dan om de vocht niet in de muur te krijgen? Meer ramen open (op een kier) laten staan?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:44

Schimmel op muren betekent eigenlijk altijd - zoals je zelf ook al zegt - condensvorming. Wanneer het optrekkend vocht of vocht van regenslag zou zijn krijg je geen schimmel, maar gelige doorslagplekken, net als bij lekkage bijvoorbeeld. Als vocht kan neerslaan betekent dat:
1) Dat er niet effectief genoeg geventileerd wordt;
2) Er een te hoge luchtvochtigheid heerst in die ruimte of rond die plek (achter de kast); en
3) De muur waarop het vocht neerslaat koud is (dat laatste kan wèl weer veroorzaakt worden door optrekkend vocht).

Is het mogelijk om de kast ietsje verder van de muur af te zetten zodat er een betere mogelijkheid is voor luchtcirculatie achter de kast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:52

Vergis je niet in het weer van de afgelopen periode.
Heb zelf een super goed geïsoleerd jaren '80 huis
Maar met het weer van de afgelopen welken trekt er toch vocht op.
Avondje flink gestookt. Hele huis rook nl vochtig.
Tip voor jezelf, zoek een hygrometer en dan weet je het zeker of er te veel vocht in het huis zit,
of dat het gewoon dat klereweer is van de afgelopen periode.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:46

Santos_05 schreef:
Wij vermoeden ook ventilatie. De kou blijft achter de kast zitten, dus nu muur schoongemaakt / geverfd en geen kast er meer voor gezet. Maar wat helpt dan om de vocht niet in de muur te krijgen? Meer ramen open (op een kier) laten staan?

Afbeelding

Ik heb bij allen ramen/luikjes die open kunnen zulke plastic dingen er tussen gedaan. Wrikt ze net genoeg open om luchtstroming te creëeren maar je ervaart geen tocht. Verder heb ik de gordijnen net wat minder ver dicht zodat die de stroming van lucht niet tegenhouden.

Deze plastic dingen komen van de bouwmarkt. Gebruik je bij het leggen van vloeren geloof ik. Voordeel is dat ze niet lijden onder vocht. Papier verlept nml.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:01

Wij dus ook deze winter.

We hebben een ontvochtiger gekocht. Deze staat verscholen achter de eettafel en heeft gelijk een hygrometer. Het was echt veel te vochtig bij ons in huis.
Mn in een hoek waar ook de bank staat schimmel was het gevolg. Nu staat de ontvochtiger geregeled aan en dit helpt geweldig! Schimmelplekken schoongemaakt en ze zijn niet meer teruggekomen!

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:10

Ik heb ook een electrische ontvochtiger,echt een geweldig ding

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:25

Ik heb dus zo'n simpel bakje gekocht :+ . Eerst maar eens de woonkamer verbouwen. Misschien dat mijn man toch een wandje voor deze muur maakt met isolatiemateriaal/dampwerende folie of waar had hij het over :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:10

Isabonny schreef:
Ik heb dus zo'n simpel bakje gekocht :+ . Eerst maar eens de woonkamer verbouwen. Misschien dat mijn man toch een wandje voor deze muur maakt met isolatiemateriaal/dampwerende folie of waar had hij het over :P

Wat werd mij ook door een bouwbedrijf aangeraden. Uiteindelijk door een 2e bedrijf afgeraden die de lucht heeft gemeten en me doodsimpel vertelde dat ik meer moest ventileren.
Dat 2e heb ik gedaan en alle problemen zijn weg. Zoek het dus goed uit voor je allerlei onnodige kosten maakt. Dat zou zonde zijn

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:04

Zo'n bakje is echt niet genoeg om je kamer droog te houden. Vocht in huis betekent ook hogere stookkosten . Ventileren is idd belangrijk maar werkt alleen goed in combinatie met verwarmen en dan nog is dit een zeer ingewikkeld verhaal. Een electrische vochtvreter is echt niet zo duur en bovendien zeer zuinig in gebruik.
Ik gebruik hem op de camping en het scheelt op jaarbasis bijna 350 euro aan stookkosten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:38

Ook wij hebben doorslag aan een buitenmuur. De oorzaak is bekend, maar niet te verhelpen.
Wij hebben ook een elektrische ontvochtiger en dit werkt top!
Inderdaad veel beter als vochtvangerbakjes.