Er hangt iets los onder mijn auto!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Er hangt iets los onder mijn auto!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 08:29

Hoi bokkers,

Gisteravond reed ik naar huis en merkte ik bij elk drempeltje een schrapend geluid onder de auto. Allereerst dacht ik dat ik gewoon iets te hard over de drempel had gereden (hoge drempels), maar vanmorgen merkte mijn vriend op dat er iets los hing!

Ik kan zelf niet zo goed bukken door een ontsteking in mijn mond, dus heeft mijn vriend even een foto gemaakt.

Foto even in een link want hij is volgens mij redelijk groot:
http://i63.tinypic.com/2lj74ev.jpg

Ik heb uiteraard de garage al gebeld, maar kan pas dinsdag ochtend langskomen. Op zich geen probleem, in het weekend staat mijn auto altijd stil, maar ik moet nog wel zometeen naar stal (15 km enkele reis) en weet niet zo goed of het kwaad kan. Ik weet immers niet wat er precies los hangt.. is er iemand die mij dat kan vertellen?

Alvast bedankt!

alexonline

Re: Er hangt iets los onder mijn auto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:34

is de auto van vriendlief meenemen ook een optie?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 08:37

alexonline schreef:
is de auto van vriendlief meenemen ook een optie?

Nee helaas, die is al naar zijn werk met de auto. :\

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:47

bedoel je dat gaas of je uitlaat? :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:50

Fietsen!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:50

Lijkt de catalysator

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 08:52

HermaMaria schreef:
bedoel je dat gaas of je uitlaat? :+

Het gaas. :D De uitlaat zelf hangt niet los voor zover ik weet. Mijn vriend heeft het stukje gaas enkel weer een beetje vast geprobeerd te duwen, maar hij zag ergens een scheurtje in dat gaas. De foto is gemaakt nadat hij het heeft terug geduwd, het hing lager over de grond.

Zo zag het er daarvoor uit: (slechte foto door het licht, sorry)
http://i67.tinypic.com/54iypu.jpg

Fietsen wordt me wellicht iets te veel. Normaal fiets ik graag, maar door de ontstekingen ben ik futloos en koortsig.

Vumana89 schreef:
Lijkt de catalysator

Oei dat klinkt niet heel goed. Kan ik er dan nog een stukje mee rijden of is dat uit den boze? Ik moet er sowieso dinsdag een klein stukje mee rijden om hem naar de garage te brengen..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:55

Misschien beschermingsplaat die is losgeroest.
Als je Googled op Katalysator kan je zien hoe die er uit ziet. Dan weet je of dat het is wat loshangt. Want daar lijkt het ook op.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 09:01

MiniMouse schreef:
Misschien beschermingsplaat die is losgeroest.
Als je Googled op Katalysator kan je zien hoe die er uit ziet. Dan weet je of dat het is wat loshangt. Want daar lijkt het ook op.

Het lijkt, als ik google, inderdaad wel op de katalysator. Ik bedenk me ook net dat ik de afgelopen dagen al een soort rammeltje hoorde, alsof er een deur niet goed dicht zat. Ik kan alleen nergens op internet vinden of het kwaad kan om er nog een stukje mee te rijden op die manier. Wil de auto niet kapot rijden natuurlijk..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:07

heb zo'n vermoede dat het je hitteschild is van je katalysator los is geroest.
heb dat ooit met mn tigra gehad,gewoon mee gereden omdat t weinig kwaad kon en uiteindelijk hebben ze hem eraf gehaald.
als ik flink gas gaf hoorde je hem trillen/ratelen.
heb hem eraf gehaald omdat ik shows met die wagen deed :o
Laatst bijgewerkt door cinniz123 op 13-05-16 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:07

Waarschijnlijk gewoon het hitteschild. Kan geen kwaad dat dat los zit. Geeft inderdaad een rammeltje. Kan je gewoon mee rijden.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:09

Je kunt ook altijd even de ANWB bellen :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:09

Als het alleen dat gaas is dat loshangt kun je gewoon tot dinsdag doorkachelen hoor.

Het gaas dat los hangt lijkt namelijk op een bescherming die zorgt dat een warme uitlaat geen fikkie creeert. Nou is die kans sowieso al niet zo groot, maar goed. Misschien alleen de auto na een flink stuk rijden niet in hoog en droog gras parkeren. Je kunt volgens mij gewoon doorrijden, in elk geval tot dinsdag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:11

Er is vast wel een kwikfit of andere garage in de buurt waar je gewoon direct even kan langsrijden om het te laten checken en evt vast te laten zetten voor je volgende week naar je eigen garage gaat.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 09:13

Hitteschild zag ik op google ook al voorbij komen, ik heb het vermoeden dat dat het zou moeten zijn. Zit de katalysator onder het hitteschild? Als het het hitteschild is, dan neem ik aan dat ze dat ook gewoon weer vast kunnen zetten (zonder dat ik honderden euro's kwijt ben? :+)) Deze auto heeft me tot nu toe alleen nog maar ellende bezorgd!

AmkeE schreef:

Ik ben geen lid van de ANWB (stom, ik weet het :')). De laatste keer dat ik die moest laten komen, moest ik 150 euro aftikken, dus die bel ik liever niet meer haha.

Cowboy55 schreef:
Als het alleen dat gaas is dat loshangt kun je gewoon tot dinsdag doorkachelen hoor.

Het gaas dat los hangt lijkt namelijk op een bescherming die zorgt dat een warme uitlaat geen fikkie creeert. Nou is die kans sowieso al niet zo groot, maar goed. Misschien alleen de auto na een flink stuk rijden niet in hoog en droog gras parkeren. Je kunt volgens mij gewoon doorrijden, in elk geval tot dinsdag.

Hoe zo niet in hoog en droog gras? In verband met ongedierte? De auto staat gelukkig gewoon in de straat, niet in gras of dergelijke.
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 13-05-16 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:14

Als de kat zelf stuk is is het een dure grap. Ik denk, door je rammel, dat dit gekit kan worden.
Rijden zou ik niet doen. Risico is dat hij breekt en helemaal stuk gaat of hij breekt verkeerd en je wordt gelanceerd... willen we niet hebben!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 09:21

Vumana89 schreef:
Als de kat zelf stuk is is het een dure grap. Ik denk, door je rammel, dat dit gekit kan worden.
Rijden zou ik niet doen. Risico is dat hij breekt en helemaal stuk gaat of hij breekt verkeerd en je wordt gelanceerd... willen we niet hebben!

Aan de ene kant denk ik; ik gok het er even op, die kleine 28/30 km, maar gelanceerd? Nee dat moet ik zeker niet hebben. :oo

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:22

[quote=

AmkeE schreef:

Ik ben geen lid van de ANWB (stom, ik weet het :')). De laatste keer dat ik die moest laten komen, moest ik 150 euro aftikken, dus die bel ik liever niet meer haha.

[/quote]

Oei das idd best veel. Als je gewoon lid bent komt er altijd gratis iemand kijken :D .
Als je vorige x 150 euro hebt betaald ben je nu toch gewoon lid?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:25

Vumana89 schreef:

Gelanceerd? _O- _O- _O- Laat me raden: je hebt mythbusters gekeken?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 09:25

AmkeE schreef:
Oei das idd best veel. Als je gewoon lid bent komt er altijd gratis iemand kijken :D .
Als je vorige x 150 euro hebt betaald ben je nu toch gewoon lid?

Nee die 150 euro was slechts de prijs die ik moest betalen om iemand te laten komen (auto stond compleet stil langs de weg met een kapotte koppakking). Als ik lid wilde worden moest ik daarnaast nog een lidmaatschap afsluiten.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:26

Ja das t ergste scenario he!
Ik rij zelf niet door met een kapotte uitlaat omdat het kan gebeuren. Maar is het snelweg? Of met name landweggetjes? Dat laatste zou ik wel doen. Dat eerste niet. Wegens de snelheden..

Kan je niet een andere garage bellen? Als mijn eigen garage niet kon, ging ik naar een ander... heb ooit een keer achter een vrachtwagen gereden waarvan de klep kennelijk niet goed dicht was. Er viel iets uit op de snelweg en dat knalde onder mijn auto, harde klap, geen vluchtstrook.
Eigen garage kon niet, de eerst volgende wilde hem nakijken, kosteloos als service. Echt top.

@cowboy55, nee. Een vriend van me heeft dit gehad... in een bocht op de snelweg. Die is goed terecht gekomen maar kon wel mee met de ambulance.. kans is 1 op 10.000 maar het kán wel

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:28

Ik zou er niet mee doorrijden. Als het nu al los hangt heb je grote kans dat de schade met doorrijden alleen maar erger wordt. Laten staan zou mijn advies zijn.

Kan je geen auto lenen van vrienden/familie/buren voor die 15 km van straks?

Je auto niet in het gras zetten heeft met de warmte te maken. Aangezien er wat los hangt heb je meer kans op bermbrand omdat een warm onderdeel van je auto in het gras hangt als je deze parkeert.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:28

GrumpyCat schreef:
Cowboy55 schreef:

Hoe zo niet in hoog en droog gras? In verband met ongedierte? De auto staat gelukkig gewoon in de straat, niet in gras of dergelijke.

Niet in hoog gras omdat er een MINIMALE kans is dat als je een auto met een HEEL ERG WARME uitlaat in HEEL ERG DROOG lang gras zet dat gras kan gaan schroeien omdat het hitteschild van de uitlaat af is. Kernwoord is MINIMALE.

Ik heb zelf eens een auto zo over de zeik gejaagd dat het hitteschild er vanaf 'gesmolten' was. Daar hebben we gewoon nog jaaaaren mee gereden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:30

Vumana89 schreef:
@cowboy55, nee. Een vriend van me heeft dit gehad... in een bocht op de snelweg. Die is goed terecht gekomen maar kon wel mee met de ambulance.. kans is 1 op 10.000 maar het kán wel

Van een gebroken uitlaat?! Als je nou zegt: een gebroken aandrijfas bij een achterwiel aangedreven auto, OK. Maar een gebroken uitlaat?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 09:30

Vumana89 schreef:
Ja das t ergste scenario he!
Ik rij zelf niet door met een kapotte uitlaat omdat het kan gebeuren. Maar is het snelweg? Of met name landweggetjes? Dat laatste zou ik wel doen. Dat eerste niet. Wegens de snelheden..

Kan je niet een andere garage bellen? Als mijn eigen garage niet kon, ging ik naar een ander... heb ooit een keer achter een vrachtwagen gereden waarvan de klep kennelijk niet goed dicht was. Er viel iets uit op de snelweg en dat knalde onder mijn auto, harde klap, geen vluchtstrook.
Eigen garage kon niet, de eerst volgende wilde hem nakijken, kosteloos als service. Echt top.

Oei dat klinkt ontzettend eng zeg, ik zou bijna niet meer in de auto durven stappen nu. :oo

Het is ongeveer 10 km snelweg (enkele reis). Ik kan wel binnendoor rijden, maar dat zijn ook geen landweggetjes (80 km wegen en 50 km wegen). Andere garage kan ik nog wel proberen, maar dan moet ik ook nog wel een stukje rijden voordat ik bij de garage ben.

@ Marlies:
Ik woon pas net hier in Amersfoort, ken hier verder niemand en familie woont ruim 45 km verderop helaas.