Auto gezocht, stoere auto die evt trailer kan trekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Auto gezocht, stoere auto die evt trailer kan trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 07:51

Omdat ik ondertussen aan het denken ben om mijn peogotje cabrio te verkopen en iets terug te kopen met wat meer ruimte.

Ik bedoel qua ruimte dus een golf, clio etc.

Maar wil nu mijn briljante idee komen: het zou fijn zijn als hij af en toe een trailer kan trekken. Ik heb normaal een transporter voor de tweepaards, en kan eigenlijk de bmw 330 van mijn vriend mee, die kan 1800 trekken dus zeer ruim een anderhalf paards. Wil het niet zo zijn dat mijn vriend erg zuinig is op zijn auto en niet zo van paarden houd :+ :+

Ik zoek dus eigenlijk voor mezelf een autotje die af en toe kleine stukjes van 10 min een lichte trailer en paard kan trekken(onafhankelijkheid *\o/* ) voor grote stukken kijk ik wel lief :D

Ik wil dus geen typische gezinsauto, een leuk sportief ding. Ikzelf kom niet verder dan een golfje eigenlijk, hebben jullie nog do en donts?

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:06

Wij hebben voor een mazda 323 gekeken, is een sportievere auto.. gewicht rond de 1000kg trekgewicht 1200..

Heb erg dat, een groot nadeel is dat je lading dan meer of net zo veel weegt als je auto.
Ik reed eerst met een citroen c3, 1158 kg, trekgewicht 1180 hier reed ik met een 1,5paards trailer mee, 580 kg en pony 500kg, dus 1150, net zo zwaar als de auto.. En met remmen of uitwijken voelde je het wel..
Nu rij ik een mitubitsu space star, is van zich zelf al een zwaardere groter auto en trekt 1200 kg.. Ik ga hier liever mee de weg op!

Imre

Re: Auto gezocht, stoere auto die evt trailer kan trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:20

Herkenbaar probleem! Ik neem nu de Volvo V50 van mijn vriend mee, maar die houdt erg van zijn auto en helemaal niet van paarden. := Dus dat zorgt voor spanning.

Ik ben heel benieuwd naar de tips!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 08:40

Imre schreef:
Herkenbaar probleem! Ik neem nu de Volvo V50 van mijn vriend mee, maar die houdt erg van zijn auto en helemaal niet van paarden. := Dus dat zorgt voor spanning.

Ik ben heel benieuwd naar de tips!

Ja hier dus ook, een heerlijke auto voor de trailer maar daar is hij het niet zo mee eens haha

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:00

Je moet zelf even beseffen wat je wilt, veilig op de weg of niet.

Max massa, mag niet zwaarder zijn, dan wat de auto mag trekken, en bij voorkeur niet zwaarder dan de auto zelf.

Want als je eens een noodstop moet maken, omdat er iemand voor je plots op rem staat....dan moet jij ook veilig kunnen remmen, en niet dat je paard dan dubbel in trailer gebouwen ligt.

Ik weet niet wat voor relatie je hebt, maar zelf dit probleem nooit gehad, dat mn vriend niet wil dat ik zn auto gebruik! En die houdt ook niet van paarden, maar wil wel dat ik veilig op de weg ben.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 11:08

Ja sowieso veilig, maar als een auto max 1200/1400 kan trekken en je laad 1200 is dat prima toch?

Oh onze relatie is prima, hij vind die vieze dekjes etc gewoon smerig, en zonde van zijn auto. Hij vind het wel oke, maar zorgt elke keer voor gedram vandaar dat ik gewoon zelf een auto wil

Of iets als een audi a3?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:13

Melissa1996 schreef:
Wij hebben voor een mazda 323 gekeken, is een sportievere auto.. gewicht rond de 1000kg trekgewicht 1200..

Heb erg dat, een groot nadeel is dat je lading dan meer of net zo veel weegt als je auto.
Ik reed eerst met een citroen c3, 1158 kg, trekgewicht 1180 hier reed ik met een 1,5paards trailer mee, 580 kg en pony 500kg, dus 1150, net zo zwaar als de auto.. En met remmen of uitwijken voelde je het wel..
Nu rij ik een mitubitsu space star, is van zich zelf al een zwaardere groter auto en trekt 1200 kg.. Ik ga hier liever mee de weg op!

Wil je ongeveer het zelfde qua trekkracht en gewicht, ga dan opzoek naar een leuke 307 2.0 HDI. Leuk sportief autootje. Weegt 1318. Mag 1300 trekken. Zou je naar de zelfde auto alleen dan de SW kijken, dan kom je uit op 1500 kg om te trekken. De SW is identiek dezelfde auto, alleen iets langer, iets zwaarder en trekt dus iets meer.
Nadeel, je vind ze vooral in de hogere KM's. Voordeel, de 90 pk 20.0HDI blokjes zijn mega sterk. Hier al verschillende 307's met verschillende KM standen, en ze blijven rijden! :) Ik heb hem in willen ruilen op een nieuwere auto omdat hij 3 ton had gelopen, en de dealer gaf mij het advies dat niet te doen, aangezien ze normaal bij hun pas ingeleverd worden als ze 4,5/5 ton gelopen hebben, en dan nog jaren in de export mee rijden.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:20

Ik heb zelf een Audi A3, 2 paards trailer en 1 paard.
Het mag niet dat is 1 ding dat zeker is!!
Ik hoef maar 5 minuten naar de manege toe en achteraf dus geen snelweg.

Maar ookal zou ik verder moeten( doe ik af en toe op concours)...

De Audi trekt het prima! Ik kan fantastisch remmen, hij trekt goed op en heeft er weinig moeite mee.

Heb een Audi uit 1998, 1.8 ambiente met 92 kw.

We hebbe ook een Renault megane een nieuwe en die mag officieel 1200kg trekken.
2 paards trailer met 2 paarden en t rijdt fantastisch! Ga er ook verder mee weg.

Noem het onverantwoord, onveilig of hoe je t wilt. Maar wij doen t al 15 jaar met auto's waarmee t eigenlijk niet mag, heb vaak zat een noodstop gehad en nog nooit problemen gehad...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:24

Ik lees even mee. Want een diesel is leuk natuurlijk maar kost bij weinig km per maand goud geld aan wegenbelasting.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:30

Jester_ schreef:
Ja sowieso veilig, maar als een auto max 1200/1400 kan trekken en je laad 1200 is dat prima toch?

Oh onze relatie is prima, hij vind die vieze dekjes etc gewoon smerig, en zonde van zijn auto. Hij vind het wel oke, maar zorgt elke keer voor gedram vandaar dat ik gewoon zelf een auto wil

Of iets als een audi a3?

Is het dan niet een goedkopere/simpelere oplossing om dekjes e.d. in sporttassen te vervoeren? Blijft de auto schoon en hangt er ook weinig geur.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 18:24

Nja zou kunnen maar vind het ook wel gewoon fijn zelf te kunne beslissen zonder eerst met hem weer een discussie aan te gaan :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:34

sigrid1182 schreef:
Je moet zelf even beseffen wat je wilt, veilig op de weg of niet.

Max massa, mag niet zwaarder zijn, dan wat de auto mag trekken, en bij voorkeur niet zwaarder dan de auto zelf.

Want als je eens een noodstop moet maken, omdat er iemand voor je plots op rem staat....dan moet jij ook veilig kunnen remmen, en niet dat je paard dan dubbel in trailer gebouwen ligt.

Ik weet niet wat voor relatie je hebt, maar zelf dit probleem nooit gehad, dat mn vriend niet wil dat ik zn auto gebruik! En die houdt ook niet van paarden, maar wil wel dat ik veilig op de weg ben.

Zucht, gaan we weer.....
DAT IS NIET WAAR!!!

Het DAADWERKELIJKE gewicht van de aanhanger mag niet hoger zijn dan het toegestane trekgewicht van de auto!

Daarnaast, als je hard moet remmen, ligt je paard dubbelgevouwen in de trailer, ongeacht wat voor auto je hebt. Als je hard moet remmen, heb je als chauffeur niet op zitten letten!

Koop gewoon de grootste, sterkste en dikste auto die je je kunt veroorloven. Pas daarbij op dat Golfjes vaker wel dan niet zijn afgetrapt.
Sportief, snel en up to the job:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/28 ... asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/28 ... asrc=st|as

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 18:44

Dat snap ik idd ook niet. Stel aanhanger mag 2000 wegen, mijn auto mag 1500 trekken. Ik laad de aanhanger tot 1500 kilo is er toch no problemo?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:49

Die discussie is nu denk ik al 100x gevoerd. Kijk even op de boktwiki.

Een Volvo v40! Sportief ding en mag nog 1300 kilo trekken ook. Fijne ruime wagen is het.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:57

vibabu schreef:
Die discussie is nu denk ik al 100x gevoerd. Kijk even op de boktwiki.

Een Volvo v40! Sportief ding en mag nog 1300 kilo trekken ook. Fijne ruime wagen is het.

Welke versie V40 heb jij dan?
Ik had vorig jaar een poosje een V50 maar vlot kon ik die niet noemen. Was up to the job, maar mijn V70 is beduidend vlotter.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:02

Mijn vriendin rijd een Super leuke golf die 1500 mag trekken

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:11

Jester_ schreef:
Dat snap ik idd ook niet. Stel aanhanger mag 2000 wegen, mijn auto mag 1500 trekken. Ik laad de aanhanger tot 1500 kilo is er toch no problemo?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

kort samengevat:
ja dan is er wel een probleem als jij tot max 1500 belaad als de max.massa van de aanhanger hoger ligt (en je auto maar 1500 mag trekken)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 19:16

Ook met be?

Niet dus:

BE-rijbewijs

Combinatie voor BE-rijbewijs
Je mag rijden met het aanhangergewicht dat de auto mag trekken. Kijk hiervoor niet alleen naar de auto maar ook naar het typeplaatje van de trekhaak!
Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een TMM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:25

MirandaDvG schreef:
Jester_ schreef:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

kort samengevat:
ja dan is er wel een probleem als jij tot max 1500 belaad als de max.massa van de aanhanger hoger ligt (en je auto maar 1500 mag trekken)

Nee, het rijbewijs heeft helemaal niets te maken met daadwerkelijk gewicht!!

Hier moet je zijn voor het juiste antwoord:
Technische regels voertuigen tot 3500kg TMM:
Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:32

oh, dan ben ik verkeerd geinformeerd
ben me ook aant orrienteren voor eventueel trailer/ veewagen/ andere auto/ aanvullend rijbewijs halen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:11

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 21:20

Adrienne93 schreef:

De Audi trekt het prima! Ik kan fantastisch remmen, hij trekt goed op en heeft er weinig moeite mee.

2 paards trailer met 2 paarden en t rijdt fantastisch! Ga er ook verder mee weg.

Noem het onverantwoord, onveilig of hoe je t wilt. Maar wij doen t al 15 jaar met auto's waarmee t eigenlijk niet mag, heb vaak zat een noodstop gehad en nog nooit problemen gehad...

Tot het een keer echt fout gaat en je er achter komt dat de verzekering niet betaald en je ook nog een boete krijgt wegens rijden met verkeerde combi/rijbewijs.

Niet slim om hier te vertellen dat je de wet overtreedt en nog regelmatig ook.

Je moet het helemaal zelf weten maar erg verantwoordelijk is het niet. Megane mag 1200 trekken en jij hangt er rustig 2 paarden achter?? Wat is de max kogeldruk van die auto?.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:18

cissy schreef:
Adrienne93 schreef:

Tot het een keer echt fout gaat en je er achter komt dat de verzekering niet betaald en je ook nog een boete krijgt wegens rijden met verkeerde combi/rijbewijs.

Niet slim om hier te vertellen dat je de wet overtreedt en nog regelmatig ook.

Je moet het helemaal zelf weten maar erg verantwoordelijk is het niet. Megane mag 1200 trekken en jij hangt er rustig 2 paarden achter?? Wat is de max kogeldruk van die auto?.

+1. Ik vind het echt belachelijk, en absoluut niet getuigen van volwassenheid door dit soort dingen te doen. Als er iets gebeurd ga je kei nat! En dan is een ander er de dupe van. omdat jij met je volle verstand(al vraag ik mij oprecht af welk verstand) De wet overtreed, en daarnaast behalve andere mensen, ook nog je eigen dieren in gevaar brengt. Daar kan ik echt niet bij.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:23

Ik heb een Toyota rav.
Heerlijk klein jeepje fijn te parkeren.
En trekt met gemak mijn 1.5 prds trailertje.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:29

Ik heb een landrover freelander. Met hardtop, maar ook met softtop dus ik kan er ook een cabriolet van maken! ! Hij mag 2000 kg trekken wat hem sterk genoeg maakt. Ik rijd dan ook zonder E-rijbewijs met mijn anderhalfpaardstrailer erachter.
Hij rijdt normaalgesproken ca 1 op 10 benzine. Niet heel goedkoop maar ik vind het een heerlijke en safe auto om mee te rijden.
Laatst bijgewerkt door Linda2B op 30-04-16 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt