Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Narya schreef:Ik woon sinds oktober in Hamburg en moet zeggen, tot nu toe geen echte cultuurshock. Mensen doen af en toe wat rare dingen (denk aan ijsjes eten in de winter, warme lunches etc.), maar ik heb niet het idee dat ik in een extreem ver en exotisch land woon. Scheelt misschien dat ik hiervoor o.a. in Turkije, Egypte en Koeweit heb gezeten. De enige dingen waar ik af en toe tegenaan loop zijn praktische zaken als 'heb ik een huisarts nodig?'. Geen horrorverhalen over de Duitse mentaliteit hier dus
Benita schreef:Ik woon in Kleve, net over de grens bij Gennep. Op de internetsite http://www.verhuis.de kun je heel veel informatie vinden. Denk er wel aan dat er meerdere Nederlanders naar Duitsand zijn verhuisd, maar toch weer terug naar Nederland gaan omdat ze zich er niet thuis voelen. Het is nl. wel een emigratie naar een ander land, ook al blijf je in Nederland werken.
Juist de Nederlanders die niet willen of kunnen integreren zie je binnen de kortste tijd weer terug gaan naar Nederland. Ook de Duitsers vinden het niet leuk als je alleen maar in Duitsland komt wonen en de rest (werk, hobby's, sport, school etc.) in Nederland doet. Werken in Nederland vinden ze geen probleem, er zijn meerdere Duitsers in de grensstreek die in Nederland werken.
Je zult je dus ook aan moeten passen aan de regels, wetten en omgangsregels in Duitsland en dat valt niet altijd mee. In Nederland is het allemaal wat vrijer en zijn ze erg tolerant. In Duitsland is de sociale controle erg groot, is er veel respect voor de oudere en het gezag en worden de regels strikt nageleefd. Als je je er niet aan houdt, dan wordt je daarover aangesproken door andere burgers. Dit is voor Nederlanders echt een hele aanpassing en als je daar veel problemen mee hebt moet je daar niet heen verhuizen. Ook op de scholen gaat het er veel strenger en autoritairder toe dan in Nederland. Er is ook op de werkvloer veel meer hierarchie.
Het wonen in Duitsland is voordeliger en verder zijn er nog veel meer voordelen; goedkoper onderwijs, goedkopere gezondheiszorg, goedkopere brandstoffen en nog veel meer. Maar ik heb in het begin toch veel moeite gehad met voornamelijk de omgang, de sociale controle en de hierarchie. Ik denk dat dat juist voor Nederlanders een groot probleem is. Als je dat hebt geaccepteerd dan is het een prima land om in te wonen. Ik voel me er thuis. Vooral als je je aanpast aan de normen en waarden van de Duitsers nemen ze je graag op in de gemeenschap.
Wat betreft de Duitse taal, dat leer je wel beter als je er eenmaal woont. Succes bij jullie beslissing.
woon overigens ook in kleven.. taal heb ik iets meer moeite mee
opisop_shop schreef:Voor de mensen met kinderen ben ik benieuwd hoe dat is gegaan. Zaten de kinderen al op school in Nederland, of?
), ze respecteren dat we nou eenmaal geen Duitsers zijn. 
zigranta schreef:Narya schreef:Ik woon sinds oktober in Hamburg en moet zeggen, tot nu toe geen echte cultuurshock. Mensen doen af en toe wat rare dingen (denk aan ijsjes eten in de winter, warme lunches etc.), maar ik heb niet het idee dat ik in een extreem ver en exotisch land woon. Scheelt misschien dat ik hiervoor o.a. in Turkije, Egypte en Koeweit heb gezeten. De enige dingen waar ik af en toe tegenaan loop zijn praktische zaken als 'heb ik een huisarts nodig?'. Geen horrorverhalen over de Duitse mentaliteit hier dus
Heb gelijk een stukje van je blog gelezen, gaaf!
NenaC schreef:ik woon inmiddels ook al een paar jaar net over de grens, en ik kan hier gewoon niet aarden. En ik spreek vloeiend duits, dus daar ligt het niet aan![]()
Ja het is leuk dat je meer grond en huis hebt, maar de mensen hier op het platteland, nee dank je.
Ik houd dus helemaal niet van het strikte, hiearchie en sociale controle, so what als er onkruid in mijn tuin groeit.Dus dan heb je het best wel hard te stellen hiero.
Ben helemaal in het begin heel enthousiast bij de rijvereniging gegaan, maar daar ben ik inmiddels na 4 jaar nog steeds die hollander, dus daar word ik ook niet heel blij van. Eerst heb ik ook nog in dld gewerkt, maar inmiddels weer in nl werkzaam en daar ben ik wel heel gelukkig mee.
zelf ervaar ik trouwens niet dat het leven hier goedkoper is, ja het huis kopen of huren wel, maar daar houdt het ook mee op. Ook qua bureaucratie etc is het hier op allerlei verschillende plaatsen geregeld, en ik vind de medewerkzaamheid van duitsers maar heel minimaal.
Als je meer wilt weten of vragen hebt, kun je me pb sturen.
opisop_shop schreef:Voor de mensen met kinderen ben ik benieuwd hoe dat is gegaan. Zaten de kinderen al op school in Nederland, of?

)