Welke auto als eerste auto? en overige tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maliejane

Welke auto als eerste auto? en overige tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 12:14

Hallo allemaal!

Wegens een knieblessure (langdurig, inmiddels al ruim 4 maanden) en het erg afhankelijk zijn van de auto van mijn ouders overweeg ik nu een eigen auto te kopen.

Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die tips hebben over een goedkoop autootje dat qua aanschaf max. 1500 euro kost. Pech hebben kan altijd, maar een wat meer bekend merk dat normaal weinig gebreken heeft, heeft natuurlijk de voorkeur :D Liefst ook laag in maandelijkse kosten en redelijk in verbruik. Ik ben namelijk nog student en heb dus ongeveer 200/250 euro per maand te besteden.

Op het moment rijd ik ongeveer 90km per week (5000km per jaar). Dit zal weer minder worden natuurlijk als mijn knie weer goed is.

Ik hoop dat er mensen zijn die tips voor mij hebben waar ik op moet letten etc. en wat leuke beginnersautootjes zijn O:)

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:17

Ik rij momenteel een smart.
Weinig in aanschaf, goedkoop in de wegenbelasting en erg zuinig!

En niet te vergeten dat je overal kunt parkeren met dat kleine wagentje :D

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:18

Is een scooter of zo'n miniautootje geen optie? Zeker als je zeer weinig kilometers maakt. Ik ga even voor het gemak ervan uit dat je 5 dagen per week de auto meeneemt. 90:5= 18. 18 km per dag. Dat is op zich zeer goed te doen met een scooter. In aanschaf en onderhoud is het ook goedkoper.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:19

1500 euro voor een auto is niet erg veel. Heb je wel iemand in de buurt die veel van auto's weet ? Want zeker als je zo'n oude auto ( voor dat bedrag zal je geen jonge 2de hands vinden waarschijnlijk) wilt gaan kopen moet je wel zeker weten dat het veilig is. Of kopen bij een garage, dan heb je wat meer zekerheid en vaak ook een APK bijvoorbeeld.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:20

Ha leuk! Je eerste eigen auto :)
Ik heb als eerste auto een honda civic gehad, was een ijzersterk ding, zo'n ouderwetse nog.
Had het gevoel alsof ik in een sportwagen reed, maar was wel mega laag aan de grond, ook qua drempels
niet zo handig, en geen stuurbekrachtiging, dus inparkeren zorgde voor klotsende oksels. Die auto was nog ouder dan ik zelf (22) maar heeft me nooit in de steek gelaten! :D

Nu heb ik samen met mijn vriend een peugeot 206 en ik had altijd de pest aan franse auto's (vooroordeel hoor!) maar echt een goede koop geweest. We hebben m bij een dealer gekocht voor zo'n 1400 euro en daarna nog voor 300 euro aan reparaties gehad en nu rijdt ie als een tiet. Wel een stuk comfortabeler dan de honda hoor, en net zo pittig! Ik vind het een heerlijk autootje, lekker zuinig, pittig en eigenlijk nog zeer comfortabel! Wij rijden dr af en toe mee van arnhem naar maastricht en hij knalt zo met 120 km comfortabel over de snelweg. Je trilt niet met je handen van het stuur :') wat je wel vaak hebt met kleinere autos. Nu moet ik ook zeggen dat het de moeite waard is om de auto uit te laten lijnen, dat heeft veel gescheeld.

Lang verhaal kort: peugeot 206 is goed aan te raden! :)) zou na het kopen bij een occasion dealer wel gelijk na laten kijken bij je 'eigen' garage, dan weet je 't zeker dat je veilig rond rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:21

Wij hebben heel lang plezier gehad van een volkswagen polo uit 97. Zijn robuuste auto's, die vind je wel voor dat geld.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:21

MoonChloe schreef:
Is een scooter of zo'n miniautootje geen optie? Zeker als je zeer weinig kilometers maakt. Ik ga even voor het gemak ervan uit dat je 5 dagen per week de auto meeneemt. 90:5= 18. 18 km per dag. Dat is op zich zeer goed te doen met een scooter. In aanschaf en onderhoud is het ook goedkoper.

Mee eens! Wel een stuk minder comfortabel in de winter natuurlijk, of als je veel spullen mee moet nemen.. -O-

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:23

Ik ben ook op zoek naar mijn eerste autootje voor hetzelfde budget als jij. Ondanks dat de meeste autootjes oud zijn, zoek ik specifiek naar auto's met een lage kilometerstand.

Kom vooral de volgende auto's tegen:
-Opel Corsa
-Ford Ka
-Fiat Seicento
-Renault Clio
-VW Golf
-Peugeot 206/106

Allemaal laag in maandelijkse kosten en vrij zuinig.
Ik ga deze week eens langs een paar garages om ze in het echt te bekijken.
Laatst bijgewerkt door Laurahh op 07-03-16 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:23

Ik heb een opel corsa gekocht voor minder als 1500 euro. Betrouwbaar en degelijk. Per maand ben ik 25/26 euro kwijt aan wegenbelasting en ongeveer 40 euro per maand aan benzine kosten maar ik rijd niet zoveel kilometers. Verzekering is rond de 30 euro per maand maar deze staat ook op mijn vriend zijn naam, hij heeft al meer als 10 schade vrije jaren.
Mijn vriend zei dat je nooit auto's moet nemen waar je een deuk in ziet, ook al is die dan goedkoper. Ook als je kleurverschil ziet, niet doen. Je weet niet wat ermee is gebeurd.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:24

M'n sloeber-girls en ik (ons geld gaat allemaal naar de paarden, of kinderen :D ) rijden Twingo's. Goedkoop in aanschaf, lage maandelijkse lasten en ook goed te doen qua onderhoud. Maar het is wel belangrijk om iemand mee te laten gaan die wat van auto's weet, zodat je niet een schroothoop koopt.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:24

leeneliefje schreef:
MoonChloe schreef:

Mee eens! Wel een stuk minder comfortabel in de winter natuurlijk, of als je veel spullen mee moet nemen.. -O-

Waar. Als de kou echt een belemmering zou vormen, 45 km autootje? (Geen idee hoeveel dat in aanschaf/onderhoud kost). Nu wordt het ook al weer wat warmer (uhuh) en ik denk dat als TSer eens veel spullen moet vervoeren dat ze vast wel de auto kan lenen.

Zeker met zo'n laag budget en heel weinig kilometers (en gezien TS'er van plan is om later nog minder te gaan rijden) zou ik zelf behoorlijk zonde vinden om maandelijks veel kosten te hebben voor iets wat je zeer weinig gebruikt. Daarnaast heb je ook het aspect milieu, een auto is niet perse milieuvriendelijk :P

ClaudiaHS

Re: Welke auto als eerste auto? en overige tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:31

Idd een Twingo, vw Lupo of polo. Renault Clio (mijn eerste auto) Opel Corsa.
Suzuki Alto of Swift.
Toyota Starlet.

Begonnen met een Clio. Oerdegelijk uit 1994.
Toen wilde ik een 5 deur ivm kids, dat werd een Daewoo Matiz. ook nooit wat mee gehad.
Daarna een Corsa die ik helaas Total loss heb gereden, verder nooit wat mee gehad.
Daarna een Alfa 145 ofzoiets. NOOOOIT weer een Alfa, wat een pokke auto.
Nu rij ik een nieuwe Suzuki Alto.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:31

Mijn eerste was een Ford Fiësta uit '95. Voor 600 euro particulier gekocht. Ruim 2 jaar mee gereden zonder gekke dingen. Wegenbelasting maar 21 euro p/mnd en net zo zuinig als de nieuwe Up! waar ik nu mee rij :j

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:34

Ik zou dan richting een Nissan Micra, Opel Corsa, Fiat (punto/panda), Suzuki Alto, Ford Fiesta denken. VW Polo/Golf is ook prima mits je een niet afgeragde versie kan vinden. Toyota is over het algemeen erg betrouwbaar maar vaak wat duurder in aanschaf.

Geen Smart en geen Ford Ka. Kan wel natuurlijk maar monteurs vinden dat echt pokke-auto's om aan te werken, zijn meer tijd kwijt aan reparaties waardoor het onderhoud duurder wordt. Van Smarts gaat de motor maar een heel beperkt aantal km's mee en dan moet de hele motor vervangen worden :').

Die 200/250 euro, kan je die uitgeven aan je auto of is dat al je leefgeld? Want benzine is niet bepaald gratis en de verzekering is duur als beginnend autobezitter. Belasting valt wel mee bij kleine autootjes. Als je wat meer geld over wilt houden zou ik voor een scooter gaan en dan even investeren in een goed warme jas en handschoenen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:35

Ik rijd momenteel nog in mijn eerste auto. Een ford fiesta uit 2002. Voor 1250 van mijn broer gekocht. Ik betaal 31 euro verzekering en 27 euro wegenbelasting p.m. Echt een fijn auto'tje :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:41

Ik had als eerste autootje een Toyota starlet uit '92. Zijn 'harde' auto's en bijna niet kapot te krijgen :)
Loopt gemiddeld 1/16 dus dat is relatief zuinig, kostte ook niet veel in verzekering en belasting.
Ik heb er 3 jaar met plezier in rond gereden, auto had nooit wat. Heb hem een half jaar geleden doorverkocht aan een nicht van mij omdat ik een 'upgrade' kon krijgen. Die heeft er ook nogsteeds veel plezier van.
In aanschaf kosten ze denk ik 500-1000 euro.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:43

Oudere auto's gaan ook minder zuinig rijden met de tijd he, dus ik zou niet teveel waarde hechten aan wat er op papier staat. Bij nieuwe auto's kan je daar al zeker 3 km per liter afhalen, bij oudere auto's dus nog meer.

Bij een oudere auto moet je ook denken aan het vervangen van je distributieriemen wat hoog op kan lopen + nog meer dingen die versleten zijn. Denk dus goed na over je budget, want je kan ook voor een nieuwere auto kijken met wat meer geld op zak waarbij het risico kleiner is dat er wat mis is.

Zelf heb ik voor de VW up! gekozen als eerste auto, scheurt heerlijk weg, goede weg ligging, goedkoop in onderhoud. Op papier rijd hij 1:24 maar in praktijk haalt hij de 1:21 en voor de wegenbelasting betaal ik geloof ik 56 per kwartaal.

Mocht je toch voor dit bedrag gaan zoeken kijk dan naar degene met de minste technische snufjes. Elektrische ramen mankeert namelijk vaak wat aan maar kan de dealer makkelijk verbergen. Hoe minder techniek hoe minder er stuk kan gaan :+

Daarnaast is het veiliger om bij een officiële dealer van het merk te kopen dan bij een gewone garage/dealer.
Succes

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:46

Mijn eerste auto was een seat ibiza uit '95. Ding was toen ik hem kocht 12 jaar oud en had hem voor 1500 euro. KM stand was wel iets langer, maar dat kwam doordat de vorige eigenaar regelmatig heen en weer over de Afsluitdijk ging (woonde in NH, werkte in Groningen). Heb er zelf eigenlijk heel weinig kosten aan gehad. Inmiddels rij ik alweer 4 jaar in mijn ibiza uit '05 zonder problemen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:48

Joolien schreef:
Wij hebben heel lang plezier gehad van een volkswagen polo uit 97. Zijn robuuste auto's, die vind je wel voor dat geld.

Mijn eerste auto was ook een VW Polo. Een station nog wel. :))
Hartstikke fijne auto, oerdegelijk.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:48

Toyota starlet
Daihatsu charade (werkelijk waar niet kapot te krijgen, heb er alles aan gedaan om het ding kapot te krijgen maar ging echt niet)
Mazda 323/121
Nissan Micra
Suzuki Alto

Stuk voor stuk goede autootjes. Maar als je ga kijken neem een monteur of iemand die verstand heeft van auto's mee.
Wij hebben een autobedrijf en zeggen altijd tegen de klanten als ze ergens anders een auto hebben gezien dat ze langs moeten rijden zodat we even kunnen kijken en luisteren of ie goed is. En er zijn er zoveel die dat niet doen en daarna met de gebakken peren zitten omdat er vanalles kapot is enz.

Ik ben ook met een vriendin wezen kijken voor een auto voor haar. 1e die we meenamen dachten wij dat het een leuke auto was, maar vriendlief van mij (monteur) die hoorde wat en zag ook dingen die wij niet hebben gezien en daardoor hebben we de auto weer terug gebracht en laten staan. De 2e auto was wel goed en mocht ze kopen. Ze heeft er een super auto aan.

Succes met je zoektocht

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 12:50

Wat een hoop reacties meteen al! Leuk!

MoonChloe schreef:

Ik ga toch liever voor een auto. Ik moet regelmatig best wat spullen meenemen en ik vind het ook fijn voor eventueel met vakantie. (Ga in Augustus naar de Ardennen dus is beter dan OV) xD

Daarnaast studeer ik af deze zomer dus zal ik daarna wat meer budget krijgen en mogelijk ook verder moeten gaan reizen ivm een nieuwe baan/geen studenten OV meer. Tis dus meer ga ik nu een auto kopen of moet ik het nog even een paar maanden uitstellen en mijn ouders auto blijven lenen?

Maris schreef:
1500 euro voor een auto is niet erg veel. Heb je wel iemand in de buurt die veel van auto's weet ? Want zeker als je zo'n oude auto ( voor dat bedrag zal je geen jonge 2de hands vinden waarschijnlijk) wilt gaan kopen moet je wel zeker weten dat het veilig is. Of kopen bij een garage, dan heb je wat meer zekerheid en vaak ook een APK bijvoorbeeld.

Mijn vader weet veel van auto's en heeft er zelfs eentje gebouwd O:) Dus als ik eenmaal ga kijken zal hij wel het een en ander aan de auto's kunnen zien en kleine mankementen kan ik samen met hem oplossen wat erg scheelt in onderhoudskosten. Echter, hij heeft niet veel inzicht op het moment wat goede leuke auto's zijn die ook betaalbaar zijn. Daarom ook dit forum :D Ik weet dat 1500 niet veel is, maar helaas op dit moment niet echt meer budget nog....

Citaat:
Die 200/250 euro, kan je die uitgeven aan je auto of is dat al je leefgeld?

Dit is puur voor de auto. Ik leef nog bij mijn ouders en heb bij dit bedrag al rekening gehouden met een bedrag over houden om te sparen/extra uitgaven/leuke dingen en zo.

Voor al die auto's moet ik een keertje goed gaan zitten en vergelijken en alles O:) Had echt niet zoveel reacties verwacht in een kwartiertje *\o/* Dus alvast heel erg bedankt allemaal!

En ik weet dat verzekering ook nog een puntje is... Mijn vader heeft het al eens nagevraagd hoe dat zit met wel al 4 jaar schade vrij rijden in mijn ouders auto's, maar dit telt helaas niet. Maar eerst een auto kiezen op aankoop, zuinigheid, algemene betrouwbaarheid en wegen belasting denk ik dan maar. Laatste stap is dan kijken hoeveel een verzekering zou kosten en waar ik die dan zou afsluiten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:52

Ik zou de Starlet ook zeker overwegen. Ken er toch een aantal (waaronder mn zusje) die die als eerste auto hebben en ze zijn er allemaal zeer over te spreken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:54

KellyR schreef:
Oudere auto's gaan ook minder zuinig rijden met de tijd he, dus ik zou niet teveel waarde hechten aan wat er op papier staat. Bij nieuwe auto's kan je daar al zeker 3 km per liter afhalen, bij oudere auto's dus nog meer.

Prima als jij hufterig onderhoud wil afschuiven op de auto, maar dan wil ik jouw auto's niet hebben.

Een goed onderhouden auto gaat echt niet meer verbruiken in de tijd.

Lage km-standen en oude auto's is ook niet altijd een voordeel! Ik kocht een 20 jaar oude Pinda met 90k op de teller (als ie niet terug gedraaid is geweest) maar die auto reed na een half jaar beter dan toen ik 'm kocht. Ding ging ook opeens drie keer zoveel rijden en ik heb het ding zelfs over de Engelse heuvels gejaagd.........
Maarre, juist ja, na 3/4 jaar had ik wel de koppakking eruit liggen! dat is op zich niks raars en die eerste fire-motoren staan erom bekend maar als je dat niet weet, ga je wel vloeken op je kar.

Nou had ik die Pinda voor 500 euro (het was goedkoper om een hele Pinda te kopen dan de losse onderdelen voor een project), dus dan kun je wel wat meer opzij leggen voor reparatie.
Laatst bijgewerkt door ikke op 07-03-16 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:55

Ik rij in een peugeot 106 diesel uit 1998. Km stand is nu wel +230.000 km
Het stelt helemaal niks voor zon klein autootje, maar vind het een heerlijk klein ding en toch past er een hoop in. Ik rij elke dag 90 km (45 km enkele reis) en kan een week op een tank doen...
Hij heeft ons zelfs op één tank van Apeldoorn naar Normandie (FR) gebracht :D
Toen we m kochten 3,5 jaar geleden hebben we er, geloof ik, rond de 1300 voor gegeven. In die 3 jaar is wel het een en ander vervangen.. Distributieriemen, uitlaat etc... Dat waren geen goedkope reparaties, maar mijn broer heeft zijn eigen auto bedrijf, dus dat scheelt een hele hoop in de kosten voor ons..

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:57

Goed onderhoud is belangrijk voor je brandstofverbruik, maar ook banden tellen daaraan mee.
Lage kilometerstanden zeggen niet altijd wat. Stilstaan en weinig gebruik is niet goed voor een auto. Lange afstanden en normaal rijgedrag is beter.