Alleenstaand, een eigen huis en een eigen paard. Kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alleenstaand, een eigen huis en een eigen paard. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:11

Ten eerste: sorry als het hier niet goed staat, ik wist niet zo goed waar ik het anders neer kan zetten.

Zoals vele van ons heb ik al lang een droom: een eigen paard. Helaas is dat tot nu toe alleen bij dromen gebleven, en ik denk dat dit ook een tijdje zal blijven. Maar voor hoelang?

Momenteel heb ik een baan van 40 uur in de week als uitzendkracht, omdat ik dit jaar een tussenjaar heb. Ik verdien momenteel voldoende om een eigen paard aan te schaffen, maar dit is niet verstandig omdat ik van de zomer wil gaan studeren, ik bij deze baan geen zekerheid heb en daarnaast zal ik ook niet echt de mogelijkheid hebben om te sparen. En dat terwijl dit juist het moment is om te sparen, ik woon namelijk nog thuis en heb bijna geen vaste lasten.

Maargoed, ik ga als het goed is in het nieuwe schooljaar weer aan een hbo studie beginnen. Zodra ik die afgerond heb hoop ik dat ik een vaste baan heb en genoeg gespaard heb zodat ik het huis uit kan. Dit zal echter nog wel een jaar of 3-4 duren(ik ben nu 18) Huren wil ik liever niet, het liefst koop ik. Echter ben ik 'happy single' en ik verwacht dit ook nog wel een tijdje te blijven. :')

Maar nu vraag ik me af, is dit financieel wel mogelijk? Alles wordt tegenwoordig maar duurder en duurder, en de paardenhobby is nou eenmaal niet goedkoop, waardoor ik bang ben dat een eigen paard er nooit in gaat zitten. En dat terwijl het echt, hoe kinderachtig het ook klinkt, het echt mijn grote droom is. Eigenlijk moet ik me er nog niet druk over maken, het is nog lang niet zo ver. Maar toch spookt het door mijn hoofd heen.

Dus Bokkers, kunnen jullie mij vertellen : Alleenstaand, een eigen huis en een eigen paard. Kan dat? Of alleen als je écht een goede baan hebben of als je alleen op brood en water leeft?

Neroo

Re: Alleenstaand, een eigen huis en een eigen paard. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:12

Ik heb in juli een huisje gekocht, via een instantie die huizen verkopen met korting om starters te stimuleren.

Ik heb een 36 uren vast contract. Pony in pension staan. Het kan makkelijk, maar is wel keuzes maken. Ik heb bijvoorbeeld geen auto. Maar genoeg geld over om te stappen, boodschappen en wat leuks voor mezelf te kopen :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:17

Toen ik fulltime werkte en thuis woonde kon het prima! Tot paard ziek werd... Toen was al mijn spaargeld er doorheen en ook maandelijks was ik een groot deel van mijn salaris kwijt aan de ziekte kosten. Ze is uiteindelijk ingeslapen maar ik zou zelf niet meer zo snel zoveel kosten (vooral op deze jonge leeftijd) willen hebben.

Wat voor mij de ideale oplossing is geweest is het leasen van een paard waardoor ik een maandelijks vast bedrag betaalde en dit veranderde niet door onverwachtse kosten. Nu ik eenmaal uit huis ben lease ik dit paard niet meer maar ben ik op verschillende stallen bijrijder. Ik kan op die paarden 2 á 3 keer per week rijden en het scheelt zoveel dat je geen onverwachtse kosten hebt. Zou dat een optie voor je zijn? Misschien zou dat wat meer in je plaatje voor nu passen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:24

In mijn situatie? Nee, ik denk het niet. Als mijn vriend niet in the picture was, dan zou ik mijn paard niet kunnen houden. Althans, misschien lukt het nog om het stalgeld op te hoesten maar paarden hebben de neiging altijd ziek te worden als het eigenlijk net even niet uitkomt. Ik verdien niet slecht, maar zou het risico niet aandurven.

Ik betaal mijn paard overigens wel helemaal zelf.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:30

Voor ziektekosten kan je natuurlijk ook een verzekering afsluiten.

Ik ken ook mensen met eigen paarden en alleenstaand. Sommige hebben er zelfs 2 en van die mensen ook mensen met koophuis.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:33

Mijn vriend (26) is de enige bij ons die geld verdient. Hij onderhoud mij en onze 2 paarden en we zijn nu bezig een huisje te kopen. Moet best kunnen toch?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:36

Cowgirl schreef:
Voor ziektekosten kan je natuurlijk ook een verzekering afsluiten.

Ik ken ook mensen met eigen paarden en alleenstaand. Sommige hebben er zelfs 2 en van die mensen ook mensen met koophuis.

Je hebt zeker gelijk over de ziekte kosten, maar mijn paard moest door de ziekte ook verhuizen waardoor mijn stalgeld verdubbeld werd... Daar kan de verzekering niks mee oplossen. Goed om dat mee te nemen in de overweging. Daarnaast is een ziek paard mentaal ook een zware belasting wat zeker iets is om over na te denken.

Al hebben vele mensen geluk dat alles goed gaat en is het zeker van mij ook weer een droom om ooit nog een eigen paard te hebben. Maar na deze ervaring het wel op een andere manier gaan bekijken. Al was het het paard 120% waard, had het niet willen missen...

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:41

Ik ben 23, alleenstaand, 2 paarden, 2 pony's en 4 katten. Ik heb dan geen koopwoning maar een huurwoning en een auto. Dus het kan wel! Ik betaal alles volledig alleen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:43

Ja hoor, dat kan zeker! Nu moet ik zeggen dat mijn paarden aan huis staan en ik nauwelijks iets betaal voor mijn huis, maar ik ben 22, zelfstandig ondernemer van een beginnend en dus jong bedrijf, heb voorheen een voltijd HBO opleiding gedaan (nu gestopt vanwege het bedrijf), ben vrijgezel en ben in het bezit van 4 paarden, kat, hond en hoop knaagdieren.
Alles wordt door mij betaald, voer, dierenarts kosten en hoefsmid. Ik ben zeker niet rijk, maar ik heb wel heel veel manieren gevonden om zoveel mogelijk te besparen. Zo haal ik hooi voor een vriendenprijsje bij de buurman, vijl ik de hoeven van mijn paarden zelf waardoor ze eigenlijk nooit bekapt worden (onder begeleiding van de hoefsmid uiteraard ;) ) en probeer zo veel mogelijk kansen aan te pakken om wat extra's te verdienen.

Nu kwam één van mijn paarden een paar maanden terug op de kliniek te staan, dat geld heb ik wel deels moeten lenen. Maar verder ben ik altijd prima rond gekomen.
Als jij een duidelijk beeld hebt van de financiën en zeker weet dat je genoeg over hebt voor op z'n minst het onderhoud en een klein potje, dan kan het toch prima!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:45

Ligt ook aan de regio. In Assen zijn huizen BV veel goedkoper dan in de randstad. Zelfde geld voor pensionstallingen...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:45

Ja, het kan.
Happy single, net in mijn nieuwbouwwoning getrokken en paard staat netjes in vol pension.
Het is in mijn geval goed te doen, maar ik kan me voorstellen dat het zeker als starter wat krapjes kan zijn. Overweeg alles goed, zodat je later niet voor nare verrassingen komt te staan. Goede paardenverzekering is zeker geen overbodige luxe.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:51

Azmay schreef:
Mijn vriend (26) is de enige bij ons die geld verdient. Hij onderhoud mij en onze 2 paarden en we zijn nu bezig een huisje te kopen. Moet best kunnen toch?

Zou ik zelf een hele vervelende situatie vinden als ik zo afhankelijk was van mij partner ik zou altijd mij zelf willen kunnen onderhouden.
Wat als er iets mis gaat en je er ineens alleen voor staat?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:59

genja schreef:
Azmay schreef:

Zou ik zelf een hele vervelende situatie vinden als ik zo afhankelijk was van mij partner ik zou altijd mij zelf willen kunnen onderhouden.

Er zijn ook mensen die bv door ziekte niet kunnen werken. :)*

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:02

Ik ben om die reden weer thuis gaan wonen na mijn HBO studie en werk periode toen ik besloot om door te gaan studeren aan de universiteit.
Ik ben nu bijna klaar aan de VU en dus aan het solliciteren, maar ik denk dat ik het straks niet ga redden om op mezelf te gaan wonen en mijn 2 paarden erbij te houden en alles zelf te financieren.
Voor degenen hier die het wel redden, rijden jullie ook wedstrijden?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:07

Ik rijd sinds kort wedstrijden. Ik moet zeggen dat dit wel vrij snel oploopt, maar dat komt ook omdat ik als voorbereiding workshops volg en nieuw tuig moet kopen (ik mag bijvoorbeeld niet bitloos starten, dus dat werd weer een hoofdstel met kinriem, bit en teugels..). Nu scheelt het bij de WRAN erg veel vergeleken met de KNHS, ze zijn een stuk goedkoper wat betreft startkaart en ze hebben ook daglicenties.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:08

Ik volg even ik wil ook weer gaan studeren en op mezelf wonen en een eigen paard :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:09

Ja, het kan (wel huurhuis, maar qua kosten hypotheek hoeft dat geen verschil te maken). Wel inkomen tussen minimum en modaal in en dus sociale huur, en grote, gezonde! pony bij een boer staan.

Ondanks dat je niet wil huren is je inschrijven bij een of meer woningbouwverenigingen aan te raden. Kost je 1x wat en dan 1x/jaar bevestiging dat je ingeschreven wil blijven. Paar jaar opgebouwd hebben tegen de tijd dat je een huis nodig hebt is handige uitwijkmogelijkheid. Ook bv als het lastiger blijkt een vaste baan te vinden zodat je een hypotheek kan krijgen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:11

Ik ben een soort van alleenstaand .
Moeder van 2 kinderen en heb 2 paarden , nou ja moeder en dochter .
Ze staan wel op mijn werk .
Ik krijg maandelijks minder salaris maar daarvoor staan mijn paarden daar .
Heb sinds kort ook onze Mini merrie Annelie weer terug en een vriendje voor haar aangeschaft .
Een Shetlander genaamd Ukkie.
Ik kan t zo wel redden maar heb eigenlijk niets over om zelf een keer lekker te gaan stappen of goed uit eten te gaan .
De extra s die ik overhoudt zijn voor de kids , de paarden en daarna voor mezelf
Is het een idee om een bijrijd paard of lease paard te zoeken tot je meer zekerheid hebt .
Of ben je bereidt om straks kleiner te wonen bijvoorbeeld omdat je ook je eigen paard nog moet onderhouden .
Een paard kopen is zo gebeurd maar dan begint het pas qua kosten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:11

Cowgirl schreef:
genja schreef:

Er zijn ook mensen die bv door ziekte niet kunnen werken. :)*

En (helaas) is dat precies wat er aan de hand is bij ons.
Als wij uit elkaar zouden gaan heb ik geen keuze dan de paarden weg doen of bij hem laten en terug naar mijn ouders te gaan. Het is niet anders, ik ben nou eenmaal erg ziek zonder echt uitzicht op verbetering.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:12

bliksempie schreef:
Ik ben 23, alleenstaand, 2 paarden, 2 pony's en 4 katten. Ik heb dan geen koopwoning maar een huurwoning en een auto. Dus het kan wel! Ik betaal alles volledig alleen.

Wow!
Vind ik echt super knap van je!
Betekent natuurlijk wel dat je heel goed met geld om moet gaan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:16

Yacintha schreef:
Ja hoor, dat kan zeker! Nu moet ik zeggen dat mijn paarden aan huis staan en ik nauwelijks iets betaal voor mijn huis, maar ik ben 22, zelfstandig ondernemer van een beginnend en dus jong bedrijf, heb voorheen een voltijd HBO opleiding gedaan (nu gestopt vanwege het bedrijf), ben vrijgezel en ben in het bezit van 4 paarden, kat, hond en hoop knaagdieren.
Alles wordt door mij betaald, voer, dierenarts kosten en hoefsmid. Ik ben zeker niet rijk, maar ik heb wel heel veel manieren gevonden om zoveel mogelijk te besparen. Zo haal ik hooi voor een vriendenprijsje bij de buurman, vijl ik de hoeven van mijn paarden zelf waardoor ze eigenlijk nooit bekapt worden (onder begeleiding van de hoefsmid uiteraard ;) ) en probeer zo veel mogelijk kansen aan te pakken om wat extra's te verdienen.

Nu kwam één van mijn paarden een paar maanden terug op de kliniek te staan, dat geld heb ik wel deels moeten lenen. Maar verder ben ik altijd prima rond gekomen.
Als jij een duidelijk beeld hebt van de financiën en zeker weet dat je genoeg over hebt voor op z'n minst het onderhoud en een klein potje, dan kan het toch prima!

Volgens mij had jouw antwoord moeten zijn: "nee, eigenlijk kan het bij mij niet.
Ik heb dan wel 4 paarden, maar ik heb geen eigen huis en moet geld lenen voor de onverwachte kosten.
"

Ontopic: een vriendin van me redt het wel, maar daar moet ik wel bij zeggen dat het paard bij haar ouders gestald staat. Dat zal toch schelen in de kosten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:20

Je situatie kan nog zo veranderen dat ik denk dat je je er nu vooral niet zorgen over zou moeten maken. Je oriënteren kan natuurlijk nooit kwaad. Je kunt de komende jaren gebruiken om jezelf te informeren en lol te hebben tijdens het leren. :) Daarna weer verder zien. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:30

[***] schreef:
. Zodra ik die afgerond heb hoop ik dat ik een vaste baan heb en genoeg gespaard heb zodat ik het huis uit kan. Dit zal echter nog wel een jaar of 3-4 duren(ik ben nu 18) Huren wil ik liever niet, het liefst koop ik. Echter ben ik 'happy single' en ik verwacht dit ook nog wel een tijdje te blijven. :')

Maar nu vraag ik me af, is dit financieel wel mogelijk? Alles wordt tegenwoordig maar duurder en duurder, en de paardenhobby is nou eenmaal niet goedkoop, waardoor ik bang ben dat een eigen paard er nooit in gaat zitten.?

Ik zou zelf wachten tot na je studie je bent nu pas 18 en in de komende 3 a 4 jaar kan er zoveel in je leven veranderen (vooral je leeftijd :') ) ik heb op geluk toen ik 16 was mijn eerste pony gekregen... Toen ik 20 was kocht ik 2 andere paardjes en ja dat was dus de eerste keer dat ik echt zelf paarden kocht...ik kon ze heel goedkoop in het dorp waar mijn vriend en woonde stallen en dat was ook een grote reden waarom ik ze kocht gewoon omdat ik ze goedkoop en dichtbij huis kon houden :P ik had toen de tijd niet veel inkomen maar ruim genoeg om mijn verzekering en de kosten vd paarden eruit te halen (woonde gratis bij vriend)
Toen ik het uiteindelijk heb uitgemaakt met hem toen moest ik terug naar de grote stad en nam mijn paard in eerste instantie mee maar uiteindelijk besefte ik dat ik andere dingen wou (reizen) en besloot hem dus te verkopen toen ik 23 was...

Zie je hoeveel er kan veranderen in minder dan 4 jaar?

Nu wil ik in September naar Friesland verhuizen en daar gaan studeren en nadat ik die heb afgerond ga ik zeker weten weer een paard kopen! Het liefst zou ik hem nu al kopen maar heb nu niet echt een inkomen waar ik zeker van ben dus eigenlijk dezelfde situatie als jij...
Het kopen van een paard moet geen haast hebben en het is niet belangrijk of je hem nu hebt of op je 30ste... Zo denk ik nu :)
Laatst bijgewerkt door shilady op 04-03-16 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:32

Ik heb nu dik vijf jaar een eigen koopwoning, ben nog veel langer vrijgezel :)) en heb twee paarden. Eentje had ik al op m'n 14e, de ander heb ik deze zomer ook 9 jaar. Ik had en heb een goede baan, paarden staan goed en ook de kat krijgt goed te eten. Dus ja, het kan zeker wel. Wel heb ik de paarden niet zelf aan hoeven schaffen, dat scheelt wellicht ook wat :))

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:32

Wendy schreef:
Yacintha schreef:

Volgens mij had jouw antwoord moeten zijn: "nee, eigenlijk kan het bij mij niet.
Ik heb dan wel 4 paarden, maar ik heb geen eigen huis en moet geld lenen voor de onverwachte kosten.
"

Ontopic: een vriendin van me redt het wel, maar daar moet ik wel bij zeggen dat het paard bij haar ouders gestald staat. Dat zal toch schelen in de kosten.

Nee hoor, mijn antwoord klopt volledig. Ik heb een eigen huis én ik heb een potje voor onverwachte kosten, maar zodra paarden sneller ziek worden achter elkaar dan ik kan sparen, dan houdt het een keer op. En dan bedoel ik niet enkel de kliniek, ik heb het hier over onverwachte kreupelheden, kliniek, onverklaarbaar ziek paard waar alle symptomen zijn maar geen probleem te vinden is en andere ziekten.
Je kent mijn situatie niet en je weet niet wat er omliggend is gebeurt waardoor ik wat geld moest lenen (wat dus een zeer klein deel was vergeleken alle dierenartskosten), dus hierdoor kun je zéker niet mijn antwoord 'even verbeteren want ik schreef het vast verkeerd'.

Het kan heel goed, als je maar goed weet hoe je met geld om moet gaan!
Oh, het is wel zo dat ik maar 2 van de 4 paarden heb aangekocht. Eentje kreeg ik al toen ik 14 was, een ander kreeg ik gratis omdat ze bij de manege met pensioen ging en dus een ander huis zocht. De andere twee heb ik zelf aangekocht.