Hoe span je gaas mooi strak? of ander idee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Hoe span je gaas mooi strak? of ander idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:57

Ja, waar is bokt allemaal al niet goed voor :D

Al enkele jaren heb ik een zelf inelkaar geknutselde kippenren van 6 bij 6 meter. Gemaakt van golfplaten tegen weidepalen en daarboven een strook gaas en dan een vijvernet er strak overheen gespannen.

Nu wil ik heel graag een mooie ren gaan maken, dus met mooi strak gaas, helemaal roofdierproof, en mooi.
Ik ben al een tijdje aan het sparen, helaas blijven die mooie volière panelen nog iets te prijzig voor dit oppervlakte, maar misschien kan ik zelf wel mooie gaaspanelen maken, of hebben jullie bokkers nog goede tips.

Ik wil het verblijf minimaal weer 6 bij 6 meter maken, de bovenkant moet ook dicht zijn (denk dat vijvernet daar wel het meest geschikt voor blijft) en ik moet er in kunnen staan.

Ik zat ook al te denken om bouwhekken te gebruiken, maar hiervan zijn de mazen te groot, er moeten geen ratten/marters/nertsen doorheen kunnen.

(Ik weet niet zo goed waar dit te plaatsen, ik dacht dat de vraag hier het best tot zijn recht kwam, ondanks dat de afrastering niet voor paarden maar voor kippen is)

malih

Re: Hoe span je gaas mooi strak? of ander idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:23

Je kunt metalen profielen gebruiken en speciaal gaas hier op vast maken met pop nagels. Dit kun je laten doen bij een volière bouwer maar online staat ook heel goed hoe je dit zelf kunt doen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:27

Ik heb helemaal rondom volieregaas gespannen, zelfs onder de grond. Palen stevig in de grond, en dan stukje voor stukje strak trekken en met krammetjes vast zetten. Helemaal strak wordt het niet, maar daar zie je van een afstandje niks van. En volieregaas is echt helemaal veilig tegen alle andere dieren.
Dit is mijn ren (nog steeds een beetje in aanbouw, het dak moet er nog op :+ )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-01-16 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:28

Wij hebben voor onze kippenren een houten frame gemaakt en daarop hebben we dat (kippen?)gaas vastgemaakt. Het is denk ik ongeveer 1.60 hoog. Hij staat wel met 1 kant tegen de schuur (naar het binnenverblijf)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 18:09

Ah kijk, experts :D

Goed idee om het met krammetjes vast te zetten. Heb je die met een hamer erin geslagen of zou je dit ook met een soort niet-pistool kunnen doen?

Mijn idee is om panelen te maken van hout met hiertussen fijn gaas, en deze dan tussen schutting-palen te plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:15

@draakje: ik moet je teleurstellen maar niets is roofdierproof, zeker kippengaas niet.
Het beste is kippen 's nachts opsluiten in een houten hok met een stevige deur die goed dicht kan.
Wil je overdag de kippen in een redelijk veilige ren hebben dan kun je best dikker gaas nemen of bijv. betonmatten met een fijne maas ( je hebt ze al van 3 cm). Helaas ben je dan al wel duurder uit als waarschijnlijk je bedoeling is.
Ook kun je een kombinatie nemen; dikker betongaas en een smallere kippengaas voor de kleine knagers/roofdieren.
Afbeelding

Als je zeskant- of vierkant gaas hebt kun je dit het best strak trekken met 2 man; de ene trekt het strak bijv dmv een brede mestvork als hevel te gebruiken en de ander timmert het vast.
Een net tegen roofvogels is ook een goed idee.
Persoonlijk zou ik het ook een stuk de grond in werken, want Reintje kan ook goed graven ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:29

idd gewoon trekken, en zorgen dat je nieuw gaas hebt. eenmaal vervormd is het lastig mooi glad te krijgen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:31

Waarbij vierkant gaas zich mooier laat verwerken dan 6-kant gaas.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 18:54

-even afkloppen- in mijn nu gemaakte ren hebben we geen last van roofdieren, hiervoor had ik de bovenkant niet dicht en toen zijn er wel kippen weggehaald en door roofvogels aangevallen. :(
Nu zitten er flinke kieren tussen de golfplaten, dus ik ga er vanuit dat gaas veiliger is dan dit. Ik zit er inderdaad over te denken om het oude gaas wat ik dan straks over hou inderdaad in te graven.

Vierkant gaas dus, goede tip, ik heb nu 6-kantig gaas en dan trek ik inderdaad krom/scheef.
Het allerliefst zou ik gaas panelen aanschaffen, maar dan moet ik nog eens heel goed gaan rekenen of ik dat red mijn het budget wat ik voor ogen heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:08

40/50 euro per paneel of zo toch ??
Dan heb je wel iets van 2 meter hoog, dus makkelijk om in te lopen.
Met betongaas ben je dan misschien goedkoper uit én het is steviger (dikker materiaal).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:16

VSW → HTT

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:22

Het voilieregaas is echt heel sterk, en met mazen van een centimeter komt er echt geen roofdier doorheen. Ik ben er iig erg blij mee :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:26

Een vos zet zijn tanden er in en trekt het zo los...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:30

Ik kan me echt niet voorstellen dat een vos daar doorheen komt. Mijn hond rende er een paar keer met volle snelheid tegenaan en hing in het gaas en daar is niks van te zien. De mazen zijn te klein om in te bijten, ze krijgen hun kaak er niet doorheen..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:35

neem nertsengaas, dit is verkrijgbaar op rollen van 25 meter maten 19x19x1.45 , hier komen alleen muizen door, bij mij houdt dit ook wezeltjes buiten.
Aluminium profielen kun je heel goed zelf maken en schroeven met zelftappende schroeven, dit is veel makkelijker dan pop nagels. alles verkrijgbaar bij de voliere handel inc. de hoekverbindingen etc.
Gaas eerst omgekeerd oprollen dan blijft het mooi strak, kan eventueel ook op houten profielen met krammen.

de goedkoopste zijn

http://www.lm-volierebouw.nl/
http://www.obie.eu/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:53

Je hebt duidelijk nog niet gezien wat een vos met honger kan aanrichten aan een ren met gewoon gaas. Ik heb hier meerdere buren die met kippen gestopt zijn omdat ze overdag in de ren niet veilig waren.

Als je niet wilt dat een vos door het gaas komt moet je een ren maken van materiaal waar vossenhokken zelf van gemaakt zijn... en dat is geen kippengaas :D
Hieronder dus wat een vos met kippengaas kan doen.

Afbeelding

en daken hebben ze ook geen moeite mee
Afbeelding

Hier een voorbeeld van een goede ren
Afbeelding
Hier staan enkele uitzonderlijke foto's waartoe een vos in staat is.
http://www.kooien.be/vos%20omheining.html

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:26

Maar dat hierboven is kippengaas, daar ben je inderdaad zo doorheen.
Ik heb dit soort gaas, en dat is écht sterk hoor! Ik heb het met een betonschaar geknipt want met een tangetje kwam ik er niet doorheen, dus ik ben echt niet bang voor de vos :)
Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 22:18

Echt onwijs fijn al die goede tips, ik ben alweer heel wat wijzer geworden!

Heb gelukkig nog mooi de tijd om het allemaal goed te overwegen, de grond is nu te hard om iets in de slaan :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:50

@8nnemiek : dat is idd stevig gaas. Wat is de materiaaldikte ??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 07:41

Materiaaldikte weet ik zo snel niet meer. Is alweer vijf jaar geleden dat ik die kocht, maar het was de allerzwaarste kwaliteit die ik kon vinden.
Er hebben vier jaar lang konijntjes in gezeten (daarom heb ik het ook onder de grond door gelegd) en sinds afgelopen jaar kippen erin, maar het ziet er nog uit als nieuw :)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:00

Het gaas op de foto lijkt mij 19x19x1.45 , je kunt ook 19x19x2.05 krijgen dus dat zou ook kunnen, maar dat is dusdanig zwaar en weerbarstig dat het niet zo makkelijk te verwerken is. Bij het knippen moet je dan aardig oppassen, dat wanneer het terugspringt je het niet voor je hoofd krijgt.. en omdat gaas een "geheugen" heeft en steeds weer terug in de rolvorm wil.. is dit dikkere gaas ook moeilijker strak te bevestigen. je kunt het laten walsen, maar dat is meteen weer duurder
Dit gaas is gegalvaniseerd en qua kwaliteit niet te vergelijken met kippengaas. Bij beide maten komt hier echt geen vos door, of hij moet met een haakse slijper om kunnen gaan..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:02

Een rol gaas laat zich makkelijker bewerken als je her eerst uitrolt en recht neerlegt en wat verzwaard, of andersom oprollen en dan uitleggen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:51

Dat had ik gisteren al geschreven, maar met gaasdikte 2,05 moet je hiermee dus oppassen, omdat het zo sterk is rolt het zich achter je weer op terwijl je aan het uitrollen bent, een rol is voor 1 persoon bijna niet te handelen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:27

Je moet het ontrolde deel ook omgekeerd neerleggen, dan wil het de grond in oprollen en dat kan niet :D Ook helpt het om er iets zwaars op te leggen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:30

Nertsengaas is roofdierproof. Je hebt gaas nodig met kleine maaswijdtes en een draaddikte van min. 1,4 mm.
Een vijvernet zal alleen niet beschermen, ik zou voor de bovenkant dus ook gaas gebruiken.