Wanneer verkoop je je auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Wanneer verkoop je je auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:39

Ik rijdt een diesel welke ik nu bijna 2 jaar heb. Gekocht met 60000 km en hij was 3.5 jaar oud.
Nu rijd ik dusdanig veel ( werk op grote afstand ), dat er na bijna 2 jaar ruim 135000 km opstaat.
Ik vroeg me af of het voordelen heeft om de auto te verkopen nu er nog een redelijk schappelijk aantal km opstaat of dat het hoe dan ook voordeliger is om door te rijden en hm evt op te rijden zelfs.
Nu krijg ik er natuurlijk nog geld voor terug ( natuurlijk minder dan waarvoor ik hm heb gekocht) maar een nieuwe kopen kost uiteraard ook geld.. En zelfs meer geld.
Mijn man heeft een eigen auto en rijdt niet met die van mij, wel hebben we echt de 2e auto nodig voor mijn werk.

Wat is jullie redenatie?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:01

Ik had een toyota gekocht met 99.000 op de teller, jaar mee gereden en verkocht met een km stand van 115.000, mooi bedrag voor gekregen. Ik was afgestudeerd en rijd boven de 40.000 km op jaarbasis waardoor ik besloten heb een nieuwe auto te kopen waarvan ik de helft heb aanbetaald en de andere helft renteloos binnen 2 jr aflos.
Ik zou uiteindelijk teveel kosten gaan krijgen aan vervanging als ik met de oude zou doorrijden.

palousa_boy

Re: Wanneer verkoop je je auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:03

Het mooiste (voor jou) is natuurlijk om hem te verkopen voordat er dure dingen gerepareerd moeten worden.

Voor het geld dat je er voor vangt hoef je het vaak niet te doen.

Bij inruil kan het weleens interessant zijn.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:10

Een diesel van een fatsoenlijk merk moet zonder al te grote kosten 2½ ton kunnen lopen. Je bent waarschijnlijk wel ongeveer aan de beurt voor vernieuwing van de distributieriem, als dat niet al is gebeurd. Dat is best prijzig, niet vanwege de kosten van het onderdeel, maar omdat je halve motorblok uit elkaar moet om het te vervangen. Maar als de rest van de auto nog goed is, moet je het zeker niet laten, zelfs niet uitstellen. Als de riem breekt terwijl de motor loopt, heb je dikke kans op grote schade aan het blok en dan kun je 'm waarschijnlijk wel afschrijven.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:12

Ik verkoop mijn auto als hij te duur wordt in de reparatie of als ik er geen vertrouwen meer in heb. Ik maak nog wel eens lange vakantiereizen en dan wil ik wel een auto waar ik het vertrouwen heb dat ik er er ook daadwerkelijk kan komen. Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, maar daar heb ik de ANWB voor. Maar ik wil niet van te voren al met het lood in de schoenen vertrekken.

Mijn auto's halen meestal de 2 ton wel. (geen diesels)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:30

Een diesel kan een flinke tijd mee zeker 2,5 tot 3 ton een benzine auto haalt normaal de 1,5 tot 2 ton gemakkelijk.

Hier kijk ik naar de hoeveelheid mankementen, wat kost reparatie, wat kost vervangen van de auto enz,

Eerste is helemaal op gereden. De tweede is vervangen toen er een dure reparatie aankwam. Derde is ingeruild omdat er op een plek roest had waardoor hij niet door de apk kwam. En die is omgeruild tegen een automaat. Met pijn in het hart. Die is nieuw na een jaar weggegaan omdat hij problemen bleef houden en ik er bij inruil meer voor kreeg als ik er nieuw voor betaald had. Daarna een heel dure reparatie en te weinig rijden. Atos toen omdat ik niet meer kon rijden. Canta daarna eerst een op gereden. Di daarna omgeruild bij problemen tegen het toen verkochte atos. Die mag hier nu op gaan. Net als de transit nu. Als ze echt op sijn gaan ze weg,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:13

Waarom de auto "niet" verkopen?
Het voordeel van de auto die je nu hebt, is dat je weet dat hij het goed doet en er geen "andere" problemen zijn.
Bij het kopen van een andere 2e hands auto is het altijd maar afwachten of hij goed is.

Waarom zou je de auto "wel" verkopen?
Bijvoorbeeld als je een ander type auto nodig hebt. Eentje die kleiner of juist groter is. En daarmee bijvoorbeeld nog minder verbruikt of meer laadruimte heeft.

Een auto die al wat ouder is en waar binnenkort wat duurder onderhoud aan gedaan moet worden, daar krijg je natuurlijk niet zoveel voor als je 'm verkoopt.
Terwijl als je een wat nieuwere auto wil gaan kopen met minder kilometers, dan ben je dus weer meer geld kwijt.

In het kort: de verkoop levert je relatief weinig op en de aankoop van de nieuwere auto zal relatief duur zijn.

Is het voor jou om een bepaalde reden belangrijk om een nieuwere/jongere auto te nemen?
Dan is dat de reden om wat geld te investeren in een andere.

Maar anders zou ik zeggen: lekker in blijven rijden.
Een diesel met 135.000km is nog niet eens op de helft van z'n leven. Dus die kan nog makkelijk een lange tijd mee.
Want je rijdt dus ongeveer 37.500km/jaar... (75.000km in bijna 2 jaar tijd)

Als we zeggen dat je auto met ongeveer 3 ton op is (en vaak gaan diesels nog heeeeeeeel veel langer mee), dan kun je er dus nog 8 jaar in rijden voordat je op de 3 ton zit.

Hoe duur het precies wordt, is nog niet te zeggen.
Want we hebben geen info over type/merk/etc dus geen idee wat ie op zou leveren. En wat een nieuwere auto die je dan graag wil, zou kosten.
En het is lastig te zeggen welke "problemen" jouw auto nog in de toekomst gaat tegenkomen.
Er zitten natuurlijk standaard dingen aan te komen... De koppeling zal na een tijd misschien vervangen moeten worden, als je een distributieriem hebt (sommige hebben een ketting) dan moet die binnenkort waarschijnlijk, de uitlaat zal misschien bijna op zijn... Remmen, remblokjes...
Tja, standaard dingen. Maar er kan ook een keer wat heel erg kapot gaan, wat niet te voorspellen is.

Dus die inschatting is niet gemakkelijk in een rekensommetje te maken.

Puur risico technisch gezien, zou ik zeggen: blijf lekker rijden in deze als hij je nog bevalt.
Want deze is fijn/goed. En je weet nooit wat je je op de hals haalt met een andere gebruikte auto :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:56

Hier word elk jaar een auto gekocht en na een jaar weer verkocht.
Zo hebben we de laatste paar jaar gratis auto's gereden, en zelfs al enkele malen met winst verkocht.
Ik geef wel eerlijk toe dat ik het soms wat lichtelijk irritant vind, maar vriendlief vind het erg leuk, dus ach.. Prima natuurlijk.
Leuke is dat we al veel verschillende type autos hebben gehad ( nu een supergave BMW cabrio), en dus ook tussendoor wat luxere plezier exemplaren hebben.
Nadeel is het steeds weer wennen aan een nieuwe auto, en soms is het best zonde om een mooie goede auto ook weer zo van de hand te doen terwijl ik hem best langer had willen hebben.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:00

Ik kocht mijn eerste auto 8 jaar geleden met 70.000 km op de teller, is dit jaar naar de sloop gegaan met 115.000 km op de teller :'). Rij soort van niet zo veel kms :=.

Femke geeft wel goede voors en tegens :j.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:06

Hij kan makkelijk nog heel wat kilometers mee, maar je zal je op een gegeven moment wel blauw betalen aan bijvoorbeeld nieuwe banden, nieuwe moter, nieuwe remschijven, distrubutieriem vervangen. Naar mijn mening kan je hem beter nu verkopen, hij is immers nog goed en nog niet 'op', en niet gaan wachten totdat je de onderdelen moet gaan vervangen. Een nieuwe auto is zeker niet goedkoop, maar je bent er wel van verzekert (indien de auto van een Bovag-garage vandaan komt) dat je geen onverwachte gebeurtenissen aan je laars krijgt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:12

Ik vind het altijd lastig...Wanneer is een auto op? Ik rij ook veel kilometer, zo'n 1000 per week. Heb nu 102.000 op de teller en dacht de auto eerst deze zomer te verkopen. Nu is die net voor de apk geweest en 600 betaald, maar nu heb ik wel weer 4 nieuwe banden,verder waren er nog geen opmerkingen. Als je bij de apk hoort dat de reparatie in de 1000 loopt, kun je er eigenlijk niet meer omheen om deze te laten maken voor de verkoop want als het verlopen is kun je de auto denk ik ook nergens meer inruilen. Had ik er maar verstand van zodat ik 3 maanden voor de apk zelf zou weten of er wat zou zijn :Y)

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:15

Ik zit met hetzelfde dilemma, alleen is mijn auto al 16 jaar oud en 214000km, is een benzine auto, maar rijdt nog fantastisch.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:16

Wanneer verkoop ik mijn auto? Als het motorseizoen weer begint :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:24

Is er niet en optie een apk uit te laten voeren zonder apk :P de apk is meestal best goedkoop, met zo'n check halverwege het jaar waarbij die nog niet afgekeurd word heb ik een idee voor de echte apk of ik de auto zou inruilen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:29

Mijn eerste auto was een Ford Ka. Met de bedoeling een autootje onder de 1000 euro te kopen en er een half jaartje mee te rijden.

Na een half jaar kocht ik mijn huidige auto een Peugeot 206 GTI met 156.000km op de teller. Ik rij er nu bijna 2,5 jaar in en hij heeft nu 180.000nogwat gelopen. Helaas word ik binnenkort werkloos, maar zodra ik weer werk heb gaat er een nieuwe auto komen. Vorig jaar heeft mijn auto een nieuwe koppeling gekregen, dat was werkelijk het enige wat er aan mankeerde. Verder is het echt een fantastische auto altijd starten, nooit maar dan ook echt NOOIT moeilijk doen.
Helaas zit er een roestplekje op de dorpel die gelast moet worden voor de APK dit jaar en zijn er nog wat kleine dingetjes. Tevens is de uitlaat niet meer 100%, wat in dit geval een hele dure is helaas. Daarbij verbruikt hij nogal wat. Het is even afhankelijk van mijn woon-werk situatie straks, is de kans aanwezig dat ik richting een diesel ga. Maar ik vind het wel heel erg moeilijk, moet ik zeggen. Je weet nooit wat je er voor terug krijgt, tenzij je een splinternieuwe koopt. En dat zit er voor mij helaas niet in.

In jouw geval is er wat mij betreft te weinig relevante informatie: Wat voor onderhoud voorzie je in de toekomst? Zijn er hoge kosten? Is een nieuwe/andere auto goedkoper? Of ben je hier op uitgekeken?

Voor mij zijn kosten en uitgekeken zijn op de auto een belangrijke factor om een andere auto te willen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:40

Dat is nou een hele goeie vraag TS.. _/-\o_

En het antwoord is voor iedereen verschillend.. zo ook met een auto kopen.
Het is heel simpel.. auto rijden kost geld.. niet alleen brandstof, maar juist ook goed onderhoud.

De auto die we nu hebben, hebben we gekocht met 304.000 op de klok.. maar wél goed onderhouden.
Ok.. nu wel wat kosten gehad omdat het bekende 'probleem-onderdeel' opspeelde, maar verder een probleemloze (en fijne!) auto..
Maar moet zeggen.. de auto was goed onderhouden en alle rekeningen waren ter inzage.. :o

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:22

Hier worden de auto's verkocht als we verwachten dat de onderhoudskosten in de nabije toekomst hoger gaan uitvallen dan de auto nog waard is.
Vorig voorjaar onze Opel Omega na 4 jaar verkocht. Diesel gekocht met 220.000 op de teller, de deur uitgedaan met bijna 350.000 op de teller en o.a. remschijven die vernieuwd moesten worden om hem nog weer door de keuring te krijgen. Nu hebben we een Ssangyong Rexton als trekauto gekocht. 2e hands met 150.000 km op de teller.
Eind vorig jaar de Ford Focus de deur uitgedaan (zelfde verhaal als de Opel: te hoge kosten om hem nogmaals door de TÜV heen te krijgen) en een Volvo V40 ervoor terug gekocht.

Kortom: wij rijden onze auto's zo goed als helemaal op. Over het algemeen gaan onze auto's na ons dan ook vaak op transport naar Oost-Europa of de Balkan.
Het enige 'vervoermiddel' waar we wel in blijven investeren is onze 33 jaar oude Böckmann trailer (waar alleen het chassis en de polyesterkap nog origineel is := )

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 01:38

Als de kosten van reparatie duurder zijn dan de waarde van de auto.Auto is nu 12 jaar oud en doet het nog prima.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 01:41

Als Pasen en Pinksteren op dezelfde dag komen terwijl de Kerstmand met pepernoten loopt te strooien :)

Maar als dit geen auto was waar ik gek mee was, maar een 'gewone' auto, dan ging hij inderdaad weg als het onderhoud duurder wordt dan de waarde.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 01:45

De auto van mijn man was 15 jaar en had bijna 300.000 op de teller.Maar toen het iedere keer de vraag was smorgens of de auto wilde starten is hij ingeruild en richting polen gegaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 01:54

Bijna vier ton op de teller, maar autootje mag nog een poosje blijven.
:D

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 02:35

Hier is de auto met 7ton (!!) op de teller weggegaan. Een benzine overigens. Iets met emotionele waarde. Toen begon hij motorisch pas slecht te worden en was het tijd om hem weg te doen.

Ik vind dit nog best meevallen voor een diesel. Je weet wat je aan de auto hebt en als het een prettige auto is zou ik hem niet zomaar de deur uit doen. Mochten er kosten aan zitten te komen die het eigenlijk niet meer waard zijn zou ik hem wel weg doen. Zo doen wij dat hier eigenlijk.

Zeker als hij nog goed is dan zou ik niet zomaar iets weg doen waarvan je weet dat het goed is.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 06:11

Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is.
Zeker een diesel als je daar normaal mee omgaat en zo nu en dan eens een onderhoudsbeurt geeft kunnen erg lang mee gaan.
Zeker als je veel kilometers rijdt, korte stukken zijn echt funest voor een diesel!
Onderhoud en reparaties heb je aan elke auto. En als je deze weg doet, wat krijg je dan?
Een alleen maar ellende auto? Of een even afkloppen nooit iets mee?
Onderhoud aan je eigen auto is vaak goedkoper als het aankopen van een nieuwe gebruikte. Ja een enkele keer een duurdere beurt door bijvoorbeeld distributie riem, maar dat is eens in de 10 jaar of 100.000 kilometers.
Ik zou zeggen, zolang je happy bent met je auto en hij komt bijna vlekkeloos door de apk, lekker blijven rijden ermee!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 07:17

Eirikur schreef:
Een diesel van een fatsoenlijk merk moet zonder al te grote kosten 2½ ton kunnen lopen.

Wat schrijven sommige hier (diesel)autos snel af!

Mijn eigen auto zit nu op 2,5 ton en loopt nog als een zonnetje. Hoop hem ook nog een paar jaar te rijden (50 000 per jaar) en wil hem oprijden.
Wat financieel gezien niet het verstandigst is. Maar ik ben dol op mijn autotje :+

Die van mijn vriend zit nu op 4 ton. Intercooler is aan vervanging toe maar loopt verder ook nog prima.
Dit zijn beide diesels, wel met het normale onderhoud er aan. In mijn ogen is onderhouden overhouden.

Dan hebben we er ook nog een staan met ruim 6ton! Ook deze rijd gewoon nog, al wordt deze niet meer gebruikt en staat hij geschorst.
Dit is een benzine met LPG.

Overigens betreft het allemaal Volvo, wat best degelijke auto's zijn in mijn ervaring.

Ik weet niet wat voor auto je nu rijdt.
Maar denk dat financieel gezien inruilen verstandiger is. Nu krijg je er nog wat voor terug. Straks niet meer, de waarde daalt heel snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:45

Volvo's zijn inderdaad onverwoestbaar wat dat betreft Tyrcanol!
7 Ton op de teller en nog prima lopen, is daar geen uitzondering.
Wat dat betreft qua duurzaamheid echte toppers _/-\o_