Welke scooter is betrouwbaar in de winter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Happiness91

Welke scooter is betrouwbaar in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 13:42

Hoi allemaal,

Aangezien mijn scooter mij onlangs al weer een paar x heeft laten staan omdat hij niet wil starten bij kou, word het tijd om te gaan kijken naar een nieuwe.

Ik gebruik mijn peugeot v-clic dagelijk voor woon/werk verkeer waarbij ik 20km heen en 20km terug afleg. Hij heeft nu bijna 30.000 op de teller en al vele beurten gehad. Helaas kan ik er momenteel niet meer van op aan.

Heeft iemand tips en/of ervaringen met een scooter die betrouwbaar blijft in de winter? Daarnaast moet hij wel betaalbaar zijn. En anders moet ik kijken naar een goede 2ehandse.

Ik hoop op wat hulp.

fjordjes

Re: Welke scooter is betrouwbaar in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:43

Al een keer de accu vervangen? Dat scheelt ook heel veel.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:44

Ik heb zelf de peugeot fox, rijd er bijna elke dag mee ook nu als het koud is. Krijg hem altijd gestart, heeft me nog nooit in de steek gelaten. En ze zijn lekker goedkoop :)
Wel niet echt een modern scooter model, dus geen plaats onder het zadel om spullen op te bergen enz.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 13:45

fjordjes schreef:
Al een keer de accu vervangen? Dat scheelt ook heel veel.

Ja vorige maand nog.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:52

Ik heb al jaren een Yamaha Neos, nog nooit geen problemen mee gehad. Ook niet toen ik nog nachtdiensten had en er 3 keer per week op en neer naar mijn werk reed.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:06

Ik heb vijf jaar een yamaha neos gehad.
Nooit problemen.
Na bijna 50.000 km heb ik m weg gedaan.
En voor een modernere yamaha neos gegaan.
Heb deze nu inmiddels anderhalf jaar. 20.000 km. En nooit problemen nog gehad.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:07

Mijn peugeots zijn altijd enorm langzaam met starten maar ze doen het iig wel altijd. Hoewel de vivacity beter was dan mijn huidige v-click. Ik lees mee, misschien heb ik wel eens wat nieuws nodig..

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:16

Mijn Kisbee start keurig in een keer met deze kou. Nu moet ik hem wel altijd kickstarten omdat dat knopje stuk is, geen idee of dat scheelt.. ik heb hem zo gekocht :')

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:21

Ik heb vroeger een Honda SFX gehad. startte ook altijd. Weet niet of ze nog gemaakt worden want ik had hem ook al 2de hands maar heeft het altijd super gedaan. Ging maar 1x per jaar binnen voor regulier onderhoud. Heb hem weg gedaan ivm aanschaf auto anders had ik hem nog gehad denk ik.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:23

ik heb een nieuwe piaggio zip uit de winkel vandaan en is een prima scooter, starten en lopen.
ook zijn ze niet zo groot wat ik persoonlijk erg fijn vind

nieuw €1700 voor betaald incl rijklaarmaakkosten

maar je hebt ze ook prima 2e hands, zelf ooit een keer eentje op de kop getikt voor maar 350 euro, 1,5 jaar met plezier op gereden (tot hij gejat werd en ik hem aan stront terug kreeg)

daarvoor heb ik 3 jaar met plezier en weinig onderhoud op mijn Kymco Vitality gereden, ook een super fijne scooter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:25

Niet de mijne, maar de peugeot Vivacity hier laat het ook wel afweten als het koud word... vooral als er een paar dagen niet op gereden is. Kickstart werkt dan ook niet altijd.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:49

Ik heb een AGM Retro, in de winter even koude start vooral om ook niks te beschadigen maar zou vaak niet eens nodig zijn. 2 beurten precies volgens km plaatje en nooit een probleem mee gehad

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:55

Ik heb een speedfight, zip en agm scooter gehad. Agm is rotzooi, reed sowieso niet fijn. Met de zip en speedfight nooit start problemen gehad. Speedfight rijd nog steeds rond en is inmiddels al 11 jaar oud. Niet meer in mijn bezit maar ken degene die hem heeft wel.

Zip vond ik zelf fijner en lichter. Ik had van de speedfight een 307 wrc en van de zip een 4 takt. Beide snor brommers overigens. Verder ook niet diefstal gevoelig de speedfight. Heb hem een keer met sleutels in het contact midden in Utrecht laten staan een aantal uur :+

Mijn AGM was eentje met helm maar wat een ellende ding zeg. Reed niet harder dan 35-40km/u en als ie harder reed ging hij stuiteren een soort van. Hij startte vaker niet dan wel. Was blij dat mijn vriendin hem total loss reed :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:01

Mijn scooter wilde ook niet starten, carburateur was verstopt doordat hij lang stil had gestaan... Wellicht dat dat het is?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:27

Puch-Maxi (je weet wel zo'n oude), weinig onderdelen, dus kan er ook weinig stuk.l

Van die kwaliteit die vroeger zo gewoon was.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 00:02

Bedankt voor al jullie reacties. Daar zal ik morgen eens uitgebreid doorheen gaan om te orienteren.

Morgen doe ik nog een laatste poging met nog een simpele nieuwe bougie en anders verklaar ik hem officieel dood. Al gok ik niet dat daar het probleem ligt. Bougie is nog niet onwijs lang geleden vervangen. Hij is het afgelopen half jaar zo'n 5x bij 3 verschillende zaken geweest dan weer een nieuwe dit en een nieuwe dat.
Dan deed hij het weer eventjes, maar schijnbaar zit het probleem dieper.
Maar tot op heden nog door niemand gevonden. Wil er ook niet meer te veel geld in pompen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:04

Ik heb een yamaha neos en een Peugeot sport. Beide van 2005 en over de 50.000 km.
Allebei starten niet meer op contact (neos start motor kapot en Peugeot geen idee). Op de kick starten ze allebei altijd, ook na een koude nacht.
Je kan wel kijken voor een zwaardere accu.
Neem in elk geval geen aprilia of yamaha aerox. Die kunnen slecht tegen kou

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:44

Ik had vroeger een 2e handse peugot zenith die me nooit in de steek heeft gelaten. Reed er door weer en wind mee in de winter, zelfs door sneeuw _O- (dagelijks naar werk 2x 15 min en naar paard 2x 30 min)

Weet alleen niet of ze nog gemaakt worden/betrouwbaar te krijgen zijn 2e hands

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:49

Marie111 schreef:
Puch-Maxi (je weet wel zo'n oude), weinig onderdelen, dus kan er ook weinig stuk.l

FAN :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:07

Marie111 schreef:

Kan mijn koningspoedel niet meenemen met zo'n ding, anders had ik er zeker een gekocht :j

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 19:00

Bedankt allemaal! Ik kan wat met deze tips.

Voor nu doet mijn v clic het wonder boven wonder weer en gaat mijn pa er dinsdag nog even aan sleutelen. Zou mooi zijn als hij nog een jaartje mee kan.

Mocht dat niet het geval zijn kan ik terug vallen op jullie tips! Thanx!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:11

Ik heb zelf enkele jaren op een Kymco Filly gereden, zomer en winter elke maandag tot en met vrijdag. Heeft me nooit ook maar 1 dag laten staan, fijn 4tact dingetje was het. Ook ruimte genoeg in de klep voor helm en of andere dingen. Ik vond het een super fijn ding, ging weer of geen weer er elke dag mee naar amersfoort en of ede voor mijn werk.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:19

Ik heb zelf een Mio en die heeft het ook altijd gedaan. Vroeger reed ik er elke dag mee naar school en de paarden maar sinds een jaartje of 3 wordt hij door het hele huis voor vanalles en nogwat gepakt maar staat ie ook soms weken stil maar doet het daarna ook altijd weer.
Hebben m nu bijna 6 jaar en geloof dat er toch ook al wel zo'n 50.000km op staat..

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:25

Rivendell schreef:
Ik heb een yamaha neos en een Peugeot sport. Beide van 2005 en over de 50.000 km.
Allebei starten niet meer op contact (neos start motor kapot en Peugeot geen idee). Op de kick starten ze allebei altijd, ook na een koude nacht.
Je kan wel kijken voor een zwaardere accu.
Neem in elk geval geen aprilia of yamaha aerox. Die kunnen slecht tegen kou

pff schei uit, mijn vriend en ik hebben in totaal 3 aeroxen gehad en allemaal binnen 3 maanden kapot, wat een rotzooi is dat. Zijn mooie scooters om te zien maar houd het ook bij op, bij de een deed alleen electrische start het (kickstarter niet) en dan moest je hem in 1x kunnen starten anders kon je weer een half uur wachten voordat je het opnieuw kon proberen, al zo vaak mee stil gestaan. Bij de ander deed beide het maar ging ook super slecht aan, en bij de laatst heb ik er een gekocht die al niet reed (membraam zat verstopt) schoongemaakt en hij reed weer, maakte een stofzuiger geluid, andere uitlaat erop en hij ging in ene boven de 100 ;( nog 1 maand mee gereden en toen was de krukas door de midden (officieel dood want blok kapot)

wat een ellende

en dan ook nog al die kappen die half vast zitten en bij elk losliggend steentje leek het wel alsof ze uit mekaar vielen.

ben nog nooit zo blij geweest met mijn nieuwe zip (al had ik mijn kymco die ik voor die aeroxen had nooit weg had moeten doen)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:29

Happiness91 schreef:
Bedankt allemaal! Ik kan wat met deze tips.

Voor nu doet mijn v clic het wonder boven wonder weer en gaat mijn pa er dinsdag nog even aan sleutelen. Zou mooi zijn als hij nog een jaartje mee kan.

Mocht dat niet het geval zijn kan ik terug vallen op jullie tips! Thanx!

Goed dat hij het nu wel doet, het is de afgelopen twee nachten ook niet zo heel koud geweest. (hier althans)
Collega had ook moeite met starten van de scooter, bleek dat er best wel wat water in de tank was gekomen op een of andere manier. Vinden verbrandingsmotoren niet leuk...