Wie heeft er een 45 km brommobiel of citycar? Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Wie heeft er een 45 km brommobiel of citycar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 07:55

Zoals de OP zegt zoek ik mensen met een brommobiel of 45 km autootje.
Hoe bevalt het en waarom heb je er een?

Hier is het iets wat we overwegen, ik ben al met 15 ziek geworden en ben al sinds mijn 19e zoet met rijlessen, soms een paar maanden/jaar niet maargoed.
Eerst afgehaakt omdat het gewoon qua pijn en vermoeidheid niet ging, daarbij een instructeur die zero rekening hield met het ziek zijn.
Daarna het opgepakt met een instructeur die achteraf geen ervaring had met speciale trajecten, waardoor vooral papierwerk en aanvragen echt verpest zijn.
Nu een instructeur die prima is, maar fysiek red ik het gewoon zo slecht het lessen.
Het koppelen is te zwaar en krijg ik niet meer optimaal, waardoor ik verkramp en ook in de rest van mijn lichaam erg pijn krijg.
Daarbij is mijn armhouding zoals 80% van nederland maar dat kan met je examen nou eenmaal niet, maar mijn armen correct houden, met name mijn schouders levert teveel pijn op ondanks sterke pijnstillers.
Nu verloopt met een half jaar ook nog eens mijn theorie, en ik ben gewoon zo op!
Ik kon ca twee jaar geleden nog hartstikke goed koppelen en tegenwoordig niet meer door de pijn en klachten.
Het lessen duurt daarom langer, terwijl ik daar geen energie voor heb.
Automaat lost ook dat arm issue niet op nu, en ik heb nog zo weinig tijd ook.

Nu willen we kijken voor een elektrische brommobiel, geen brandstof en lekker stil!
Daarbij hoef ik dan geen rijbewijs te halen, autotheorie heb ik in een keer glansrijk gehaald en ik ben zeker geen gladiool op de weg.
De 30+ rijlessen en autotheorie zijn zo geen weggegooid geld ook, en eigenlijk hoef ik ook zelden verder als het bereik van deze autootjes.
Degene die we op het oog hebben kan ca 70 km rijden op een accu, en die is vrij snel ook weer vol.
Schakelen en koppelen is dan verleden tijd en we willen als het even kan gelijk een handbediende om mijn benen optimaal te ontlasten.
De ritjes hier in de omgeving zijn echt prima te doen via de fietspaden, dus ik hoef echt niet gauw de 80 wegen op hier.

Wie heeft zo'n autootje en hoe bevalt je dat? En hoe gedragen je medeweggebruikers zich om je heen?
Een voordeel is dat ik men, en dat inhalen overal en op de meest idiote manieren bijna gewoon is geworden helaas. :+
Het enige wat ik mwah vind is het negatieve eromheen, tuurlijk rijden er idioten in rond, maar dat zie ik in de auto met rijles ook genoeg. :+
De laatste dingen krijg ik nu gewoon niet in orde, terwijl dit de laatste sprint zou moeten zijn loop ik echt enorm vast fysiek. -O-
Ik wil dus verzoeken hier geen discussie te starten over hoe gevaarlijk jullie die dingen vinden, deze keuze maak ik niet zonder reden helaas.
Een scooter willen we niet i.v.m. niet verwarmd en overdekt, dat is in mijn geval echt wel een beetje noodzaak i.v.m. de kou op mijn lijf.
Een E-bike gaat ook niet best, die hebben we.
Echter wil ik nu graag eindelijk de mogelijkheid hebben om zelf op pad te gaan, in plaats van altijd afhankelijk te zijn.
En mocht ik over een paar jaar opgeknapt zijn gaan we alsnog voor rijbewijs B, maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat dat op korte termijn gaat lukken gezien het chronisch is.

Dus wie o wie? :D

karuna
Drukke kabouter

Re: Wie heeft er een 45 km brommobiel of citycar? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:38

Ik zou eerder een canta aanschaffen. Deze zijn makkelijker in gebruik, trillen niet zo en je mag op meer plekken rijden. Zou wel een bromfietscertificaat gaan halen. Brommobielen zijn best lawaaierig en hebben veel trillingen.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:45

Zelf eigenlijk nog nooit mee gerede maar mijn schoonvader heeft er een aantal te koop staan en ik vond ze verbluffend veel auto om te zien en in te zitten! Had het minder verwacht

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:46

Ik heb zelf jaren een canta gehad, heerlijk gewoon, rustig rondtuffen. Mensen weten dat je langzam gaat, voordeel van een canta is dat je op het fietspad mag rijden ook. Heel fijn als je erg moe bent. Dan kun je met 25 per uur veilig rondsukkelen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:54

Gewoon B rijbewijs, jaren gewone auto gereden, maar sinds er een eigen is, is dat een 45km. Onderhoudskosten zijn laag en 1 op 30 diesel is ook stukken goedkoper dan benzine. Ik gebruik het als alternatief voor fiets (wat heup en knieen niet volhouden + teveel en te zwaar spul moeten meenemen) en bus (routes lopen haaks op waar ik naar toe wil), wil ik verder dan parkeer ik hem bij het treinstation.

Rij je in een 30 km zone netjes 30, dan kan je erop wachten dat je nog ingehaald wordt. Ik noem het maar een pavlov reactie dat 45km autotjes altijd ingehaald moeten worden := Rij met dit soort autotjes zeer defensief, je accelleratie is lager, dus je hebt meer ruimte/tijd nodig om bv de kruising over te steken (meer als fietser/voetganger dan auto) en vang fouten van het overige verkeer op, want ookal heb je voorrang, etc. je krijgt het niet altijd of ze schatten je snelheid anders in.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:57

Mijn ouders hebben een elektische scooter. Die zou ook 70/80 km moeten kunnen rijden maar dat haalt 'ie niet. Als het koud is gaat de accu sneller leeg, als je lichten aan staan gaat je accu veel sneller leeg. Als je een eind wil rijden moet je altijd de oplader bij je hebben en lang genoeg daar blijven dat de accu weer opgeladen is. Als je zekerheid wil hebben kan je beter voor benzine gaan! Volgens mij rijden ze behoorlijk zuinig dus dat zijn de kosten niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:04

xSCWx schreef:
Mijn ouders hebben een elektische scooter. Die zou ook 70/80 km moeten kunnen rijden maar dat haalt 'ie niet. Als het koud is gaat de accu sneller leeg, als je lichten aan staan gaat je accu veel sneller leeg. Als je een eind wil rijden moet je altijd de oplader bij je hebben en lang genoeg daar blijven dat de accu weer opgeladen is. Als je zekerheid wil hebben kan je beter voor benzine gaan! Volgens mij rijden ze behoorlijk zuinig dus dat zijn de kosten niet.

Ik ken geen 45km autootjes op benzine, enkel diesels, vandaar ook dat ze zo 1 op 25-30 halen en sommige smalletjes voor op het fietspad zijn misschien wel nog zuiniger.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:06

Ik heb van mijn 16e tot mijn 18e in een Aixam gereden, brommobiel dus.
Dat trillerige is allang niet meer met de nieuwere modellen (vanaf 2006 ong), liggen voor zn klein ding stevig op de weg, en hij was niet kapot te krijgen.
Het trouwe ding bracht me altijd op me plek, kon er hele einden mee rijden! Navigatie op snelwegen vermijden en gaan!
Zou je het zeker adviseren en als je vragen hebt mag je PBen!
Succes!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:08

Een brommobiel moet je bij mijn weten minstens een bromfietscertificaat voor hebben. Dit is tegenwoordig ook theorie en praktijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:13

Ik heb een brommobiel, een chatanet, zo een die op een mini cooper lijkt. Kan echt niet zonder! Hoe de andere weggebruikers rijden is echt verschillend. In het begin, ben ik best onzeker geweest. Maar nu ben ik eraan gewend dat sommigen idioot inhalen, of bumperkleven.

Je moet wel je bromfietscertificaat hebben he?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:15

Niet overal hoeft dat bij blijkt, een canta vind ik gewoon no way een optie.
Duur en ook nog vreselijk uiterlijk, ik ben 23 geen 80. -O-

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:18

Laatst bijgewerkt door Liselot op 20-10-15 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:18

Liselot schreef:
Een brommobiel moet je bij mijn weten minstens een bromfietscertificaat voor hebben. Dit is tegenwoordig ook theorie en praktijk.

Brommobiel is voor de wet een brommer op 4 wielen. In de praktijk is het meer een auto met snelheidsbegrenzer. Paar lessen in een gewone auto ivm verkeersinzicht is volgens mij sterk aan te raden (fiets in het verkeer is heel iets anders), maar ik weet niet wat nu de praktijkexamens hiervoor zijn.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:20

Voor een bromfietscertificaat moet je een praktijkexamen op een scooter afleggen

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:22

Ik heb er een gehad, ik had een Aixam roadline, ik heb er ontzettend veel plezier van gehad, ik makkelijk en licht te rijden,die van mij liep standaard al 60 haha.
Kreeg soms wel leuke reacties van andere weggebruikers hoor, dat er gingen "racen" bij het stoplicht haha, ik vind het een aanrader!
Je kan ook speciaal alleen voor je brommobiel afrijden, maar dan mag je niet op een scooter.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:29

Er zijn elektrische 45 km autootjes die officieel onder de scootmobielen vallen.
Daar mag je gewoon 45 mee zonder scootercertificaat, aldus diezelfde rijksoverheid.
We zijn al rond aan het kijken her en der, maar officieel heet het dan geen brommmobiel meer.
Maar geef ik het een andere naam snapt half bokt niet meer waar het over gaat.

Volgens de regels mag je met breder als 1.10 niet meer op het fietspad, en ik wil gewoon niet op de weg moeten, stukjes ok maar niet altijd.
Verder hadden we een model op het oog wat ons aan stond, maar daar zit het stuur meer naar rechts als de stoel. :\
Gevolg: mijn schouder hangt niet meer neutraal en dus geeft dat pijn.
Echt een drama vind ik het uitzoeken ed, nu al. :n :(

Een Canta is voor mij gewoon echt geen optie, ik moet dan al voorlopig mijn rijbewijs opgeven, om in zo'n voor mij rampzalig autootje rond te moeten rijden.
Mijn fiat punto is verkocht door dit gedoe plus schakelauto.
Maar zo positief als ik was heb ik nu echt zoiets van laat ook maar.
Dan sta je bij de dealer en zegt de dealer ja dat is een gehandicaptenvoertuig he?
Ja wat denk je dat ik hier doe? Ik ben hier niet voor de fun hoor. %)
Kijk ik snap de reactie want je ziet er niks aan, maar nu blijkt dat ze zo snel duur zijn zinkt de moed me in de schoenen.
Als ik kon had ik een nieuwe naar mijn wensen besteld, gelijk handbediening, stoelhoogte en stuurhoogte 1000% zeker goed en verwarmd.
Maar voor 15000 euro kan je een verdomd knappe auto kopen tegenwoordig. #)

Sorry ik ben er even klaar mee. :n
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 20-10-15 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:35

Ik heb sinds augustus een Ligier brommobiel Afbeelding
Ik heb Fibromyalgie en daardoor last van mijn spieren en gewrichten, in het begin dat ik hem net had, kreeg ik wel spierpijn van de houding waarin je zit en last van mijn schouders, nu heb ik daar geen last meer van. Wel moet je een AM rijbewijs halen, theorie niet verplicht. Trillingen vind ik niet extreem, die van mij is van 2009. Ik pas mijn snelheid aan aan het overige verkeer, dat betekent dat ik vaker 50 rij, soms zelfs 60, op 70 en 80 km wegen. Je mag niet op auto- en snelwegen en niet op het fietspad, dat zorgt soms wel voor wat puzzelwerk vooraf met google, hoe ik mijn route moet plannen. Maar ik ben er superblij mee!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:38

Als je het gewoon een gesloten scootmobiel had genoemd was het toch veel duidelijker geweest? Daarbij zijn het nogal andere karretjes dan echte brommobielen en zijn de regels nogal anders, dus lijkt me dat je dan ook betere reacties met ervaringen krijgt :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:39

@bubleee. Je navigatie op vermijd snelwegen zetten is niet voldoende.
Wegen met een C9 bord zijn ook niet toegestaan.

Moonfish.
Ik denk toch dat je Am moet hebben.
http://www.brommobielcenter.nl/brommobiel-rijbewijs

Omdat je nu al zoveel lessen hebt gehad zou ik eerst toch eens automaat proberen.
Heb je er al in gelest?
Mocht je dan slagen heb je automatisch je brommobiel rijbewijs.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:47

Indien een canta geen optie is zou ik eens kijken naar een jdm city of een amica 1100/1200. Dit zijn benzine autootjes en dan heb je geen problemen met opladen. Ik heb ooit een electrische gehad toen mijn canta in de garage stond voor het inbouwen van een standkachel (aanrader!!)

Voor een brommobiel breder als 1.10 m heb je het AM rijbewijs nodig, electrisch of niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:51

bruintje123 schreef:
@bubleee. Je navigatie op vermijd snelwegen zetten is niet voldoende.
Wegen met een C9 bord zijn ook niet toegestaan.

Moonfish.
Ik denk toch dat je Am moet hebben.
http://www.brommobielcenter.nl/brommobiel-rijbewijs

Omdat je nu al zoveel lessen hebt gehad zou ik eerst toch eens automaat proberen.
Heb je er al in gelest?
Mocht je dan slagen heb je automatisch je brommobiel rijbewijs.

Lezen, dit is officieel geen brommobiel meer en dus vrij van AM.

Verder zoek ik geen adviezen om weer auto te gaan rijden, ik ga finaal aan de lessen onderdoor.
Bij aanvang is het met 12 lessen heb ik je examenklaar en na 5 was er nog niks veranderd, puur doordat er elke keer wat anders tegen zit.
Dat is onbegrijpelijk, ook voor mij maar het houdt voor mij hier nu op.
Ik kan het niet meer en daar leg ik me voor voorlopig bij neer, op de hoop dat het over x jaar beter gaat.
Maar ik ga me echt niet beter voelen met een advies ga weer lessen, het zit me hoog zat allemaal.

Osiana: klopt helemaal. Daarom zoek ik er een van max 1.10. :)
Ook omdat het mij veel comfortabeler lijkt veel fietspad, hier hebben we prachtige en veilige fietspaden in de omgeving.

De JDM city heb ik vanmiddag in gezeten, maar daar zit dat stuur zo raar naar rechts tov de stoel.
Mijn schouder moet neutraal kunnen hangen, dat was zeer twijfelachtig.
Laat net mijn rechter schouder een van de grote problemen zijn, een bankje kan erin gezet worden maar is wel weer duurder.
Plus die bij de dealer was 9500 euro, voor een vind ik knap afgeleefd autootje.
Dus als er een komt moeten we daar wat op verzinnen waarschijnlijk.
Wat ik ook een minpuntje vond is de hoogte, deze was 2 cm verhoogd en ik zat met mijn hoofd praktisch tegen het dak. O:)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 20-10-15 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:56

Nou sorry hoor
Het was goed bedoeld.
Maar dan niet ook goed.
Ik denk dat jij niet beseft dat ik meer dan jij denkt weet wat het is lichamelijke mankementen te hebben.

En volgens andere heb je ook am nodig.
Maar ook dan niet. Jou feestje

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:15

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:19

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 23:05

moorcats schreef:
http://www.degraafmobiliteit.nl/Elektri ... o-wit.html Deze is 2 jaar oud. (hier heb ik mijn karretje vandaan, heel aardige mensen)

We zitten net te kijken naar een Biro. :D
Die vind ik echt gaaf, we waren vanmiddag bij een minicar dealer en hij had niks staan nu, maar heeft ons fijn geholpen.
Zo weten we dat Biro echt prima is, wij waren nl bang voor elektronica wat lastig te fixen is, hij gaf aan dat het goede autootjes zijn, accu's blijven altijd lastig dus dat moet je incalculeren.
Het elektrische spreekt me enorm aan, dat zie ik echt zitten.
Mijn ouders zijn het trouwens met mij eens dat een grotere die een scootercertificaat vereist niet heel handig is.
Zeker mijn vader vind het niks dat ik met 45 km per uur op de weg moet en geen optie heb om op het fietspad te gaan.
En officieel is dit een gehandicaptenvoertuig, maar 45 is 45 en elektrisch vind is super.

Bruintje123, het zijn bij mij tig dingen.
Overal stijf en pijn, ik slik altijd tramadol.
Beide schouders uit de kom gehad, rechts is stuk en zou niet meer pijnvrij worden.
Dat is het nu, mits ik goed kan zitten dan.
Mijn rug en de rest is ook knudde, linkerbeen heb ik krachtverlies wat met autorijden opbreekt.
Tel er bij op dat dat komt door neurolyme, dit geeft ook schade in je hoofd.
De ene dag kan het voor mijn gevoel super gaan, dan lees ik op de snelweg wat en is het zo duidelijk. De andere dag kan dat een stuk langer duren.
Er is geen les dat ik hetzelfde in de auto stap, ik moet doorgaan met behandelen en die behandeling verergert de klachten in mijn hoofd enorm.
Dat is onprettig, het kan maar het blijft een uitdaging.
Stress trekt mijn accu enorm leeg en ik kan slecht slapen door vaak verhoging en al die medicijnen en reut.
Met mijn allerbeste moment was het voor de rijtest niet goed genoeg, terwijl ik op voor mij de dubbele dosis tramadol zat plus supplementen voor mijn spieren ed.
Dat niveau kan ik niet weken vasthouden, er leven rotzakken in mijn lichaam die ik twee jaar keihard bestreden heb en ik kan niet nu niks doen.
Dan ben ik straks alsnog niet in staat om te rijden, of door ziekte of door de overbelasting.
Maar rijles is nu gewoon niks.
Ik kon vorig jaar na 8 jaar eindelijk eens onthouden wat er in een boek stond.
Dan was ik niet op blz. 2 in de stress omdat het gewoon niet binnen kwam.
Met dagelijkse dingen zat ik gevangen in hoofd en lichaam.
Het gaat nu naar verhouding erg goed, ik heb weer een soort leuk leven.
Ik kan elke dag e.e.a. doen zonder me non stop ziek te voelen, en ik voel me niet beperkt maar ben blij dat ik er nog ben. Dat had heel anders kunnen zijn.
Daarom nu deze keus: ik wil verder! Ik accepteer dat een B rijbewijs nog niet wil lukken en ooit gaat dat er komen.
Maar nu moet ik verder, ik wil leven en vervoer hebben naar stal.

Mijn theorie heb ik vorig jaar rond deze tijd mijn theorie met dagcursus in een keer gehaald, maar dat is echt een ander verhaal als de praktijk..