ervaring isolerende raamfolie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

ervaring isolerende raamfolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 08:37

ja, het wordt weer kouder en dat betekent de verwarming aan.

Ik wil voor ons huis isolerende raamfolie aanschaffen.
wij hebben geen dubbel glas. wel rolluiken. De rolluiken houden de warmte wel binnen, maar zodra deze open staan stookt de verwarming continue.
ik wil toch graag overdag deze open hebben om daglicht naar binnen te laten en kwam op internet isolerende raamfolie tegen.
deze zouden tot max. 44 % de warmte meer binnen kunnen houden.
graag hoor ik of het echt werkt.

BartVB
Eigenaar

Re: ervaring isolerende raamfolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:18

Oei, geen dubbel glas? Dan zou ik echt even doorsparen en het glas laten vervangen door modern dubbelglas. Hier zit de folie waar je het over hebt al ingebouwd en dit gaat je echt HEEL veel meer comfort in zowel zomer als winter opleveren. En natuurlijk ook een lagere energierekening en een beter milieu :)

Prijzen van vervangen vallen over het algemeen best mee, zeker als je kijkt naar wat dit oplevert als je van enkelglas af komt. Voor een indicatie:
https://www.eigenhuis.nl/onderhoud-en-v ... /isolatie/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:56

Ik weet niet hoe veel ramen je hebt, maar dubbelglas is inderdaad niet meer zo gek duur tegenwoordig, zeker als je de oude kozijn kan gebruiken en iemand kan vinden die het goedkoop kan zetten. Het glas zelf vind je al voor zo'n 50 euro per vierkante meter, als je het goedkoopste dubbelglas neemt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:06

Ik lees even mee, op de bovenverdieping enkel glas en de aankomende jaren geen buget om te vervangen voor HR glas

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:36

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:51

het is een eigen huis ja.
op dit moment hebben we geen budget en zijn we aan het sparen.( hebben vorig jaar en 2 jaar geleden de benedenverdieping en bovenverdieping verbouwd)
We hebben geinformeerd naar dubbelglas en het gaat bij ons toch aardig wat kosten.( grote ramen en nieuwe kozijnen)
Vandaar de tijdelijke oplossing met raamfolie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:53

Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met dit folie. (huurhuis)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:02

Ik volg even om de ervaringen te horen.

Wij huren een 300 jaar oude boerderij met enkelglas en zonder cv. En besparen vind ik wel leuk als je ons maandbedrag bekijkt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:08

Ik wil ook wel meer weten over dit folie, ik zit in een huurhuis met enkel glas

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:17

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:22

Ik heb het folie voor de ramen zitten. Volgens mij komt het bij de Aldi vandaan(dit weet ik niet zeker omdat ik het van mijn mama heb gekregen).

Mijn geduld is nog nooit zo erg op de proef gesteld als bij dit spul. Mijn inmiddels ex had gelukkig wat meer geduld en heeft het klusje wat ik half had gedaan afgemaakt. Eigenlijk moeten nog meer ramen gedaan worden maar ik durf er zelf niet meer aan te beginnen.
Weet niet hoe veel verschil er zit in rekening omdat ik het gelijk op de ramen heb gedaan toen ik hier kwam wonen. Wel weet ik dat ik heeel weinig betaal aan gas/licht ondanks dat ik in een oud hoekpand zit met veel ramen en waarvan dus veel enkel glas. Denk dat dat plastig dus zeker helpt.

Als je engelen geduld hebt zou ik het zeker aanraden. Al is het gewoon voor een goeie relatie test ;).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:26

Als het een eigen huis is zou ik er niet eens over twijfelen, als je gaat verbouwen is dat een van de eerste dingen die je aanpakt lijkt mij.
Ik heb zelf ervaring met wonen achter enkel glas (en zonder cv) en het is echt een hele verademing dus ik zou het gewoon zsm doen, desnoods met wat extra lening ofzo, het heeft zich in notime terug verdient.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:27

Niet persoonlijk bedoeld maar vraag me af waarom mensen eerst binnen gaan verbouwen en vervolgens geen budget meer is voor de "buitenzijde"
Ik heb altijd geleerd eerst zorgen voor de buitenzijde incl. kozijnen enz. dan pas de binnenkant.

Maar goed je hebt al verbouwd en dus geen geld meer voor de ramen, misschien werkt de folie maar is die ook niet prijzig?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:30

Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar ben ook heel erg benieuwd naar de werking hiervan.
Wij hebben een stacaravan op een camping staan en daar is dubbelglas helaas geen optie. Op zich is de caravan goed geïsoleerd en kunnen we er gewoon in de koudere maanden verblijven, maar door het enkel glas hebben we wel veel last van condens. Ik ben benieuwd of dat dat ook hiermee beperkt kan worden.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 16:38

we hadden zo onze redenen om eerst de binnenzijde te doen.daarnaast hebben we overal rolluiken die veel warmte binnenhouden, maar overdag wil ik toch graag wat zonlicht binnen. de folieprijzen vallen wel mee. behalve als je het bijv door essent laat doen. dan kost het 65 euro per m3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:38

Ik heb er ervaring mee, en ik vind het super spul :j
Geen koude tocht meer bij de ramen vandaan, enige nadeel wat bij mij wel was is dat er toch condens achter kwam en dat het zicht belemmerde.
Maar verder is het echt een heel verschil in warmte +:)+

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:38

Dorus schreef:
Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar ben ook heel erg benieuwd naar de werking hiervan.
Wij hebben een stacaravan op een camping staan en daar is dubbelglas helaas geen optie. Op zich is de caravan goed geïsoleerd en kunnen we er gewoon in de koudere maanden verblijven, maar door het enkel glas hebben we wel veel last van condens. Ik ben benieuwd of dat dat ook hiermee beperkt kan worden.

En voorzetramen dan?

http://houhetwarm.nl/isolatie/glasisola ... rzetramen/

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:45

bubbeltjes folie zou ook tijdelijk kunnen. is ws goedkoper. al staat het niet overal even fraai

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:56

Zonde van je geld. Wij hebben vrij dure isolerende folie laten plaatsen, en het helpt voor geen ene meter. Weggegooid geld.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:26

Er zijn trouwens (minimaal) twee soorten folie. Je hebt folie die je direct op het raam plakt die vooral straling tegenhouden (warmte binnen houden). Zelfde principe als het laagje dat op HR++ glas zit.

Ook is er folie die je op het kozijn plakt waardoor er tussen je raam en de folie een luchtlaag ontstaat. Op die manier heb je een (behoorlijk halfslachtige) versie van dubbel glas. Een vriendin van me heeft zoiets gedaan in haar huurappartement. Kan wel eens vragen hoe dat uiteindelijk is bevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:33

Folie is eigenlijk altijd een behoorlijk armzalige poging tot isoleren. Het is de stilstaande luchtlaag tussen dubbel glas die voor de belangrijkste 'start' van de isolerende waarde zorgt, en deze wordt versterkt door de coating (geen folie, dan heb je het over gelaagd glas) die aan de binnenkant van het glas zit. Alleen die coating proberen na te bootsen dmv folie, zonder dat je zo'n stilstaande luchtlaag hebt om de isolerende waarde op te starten, gaat niet heel veel doen. Vergelijk het maar met aluminiumfolie voor je raam zetten om de warmte uit je kamer terug te kaatsen de kamer in. TOT 44% klinkt heel leuk, maar dat is echt in het theoretische geval zonder enige vorm van tocht, met maximale zonkracht en alle andere positieve voorwaarden die ze maar konden verzinnen.

Als het budgettechnisch mogelijk is, zou ik je echt van harte adviseren om te zien of voorzetramen een optie kunnen zijn. Met een beetje handigheid kom je zelf een heel eind, en je hoeft er geen heel duur glas voor te gebruiken. Met 3 of 4 mm floatglas (gewoon simpel vensterglas, dikte af laten hangen van grootte van het raam) en een houten frame kom je een heel eind.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-15 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:35

Behalve folie houden gordijnen en vitrage ook heel wat warmte binnen en kou buiten. Lichtdoorlatende witte gordijnen bijvoorbeeld. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:08

Juist geen lichtdoorlatende gordijnen, die zijn dun, daar heb je weinig aan.
Je moet van die ouderwetse dikke velours gordijnen halen (kringloop) en dan kamerhoog.
Vroeger had men ook altijd een gordijn achter de voordeur, dat was ook niet voor niets.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:12

Niet alleen vroeger hoor, dat hebben wij nu nog steeds en scheelt heel veel tocht en kou

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:14

Wilde ik net zeggen. Wij hebben voor alle deuren die naar buiten gaan een dik gordijn hangen.

We hebben in de woonkamer zelfs voor alle ramen 2 gordijnen hangen. Een rol gordijn en een overgordijn. Als we willen kunnen we de luiken ook nog dichtdoen. Maar dan wordt het wel heel donker in huis.