Trappengat dichtmaken voor katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Trappengat dichtmaken voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 11:36

Hello there,

Mijn vriend en ik gaan 2 kittens nemen over een paar weken. We wonen samen in zijn appartement, alleen onder ons woont nog iemand. 1 probleem. Als je binnenkomt kom je bij de onderbuurvrouw in haar gang, als je deze doorloopt krijg je nog een trap omhoog naar ons appartement. Wij willen dit op een of andere manier afsluiten zodat de katten alleen bij ons op de verdieping kunnen blijven en niet bij de onderbuurvrouw..

Nu is de vraag, HOE, gaan we dit in hemelsnaam dichtmaken. We hebben al verschillende creatieve ideeën over de vloer gegooid, maar allemaal net niet even praktisch... Het vervelende is dat een redelijk open trap is. Ik zal de trap even uitleggen:

Ik heb helaas geen foto van de trap dus heb soortgelijke foto's gezocht. Deze komen aardig in de buurt: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... b09ff0.jpg.
https://s1.whbo.nl/uploads/order/1498/2 ... d1b953.jpg

1. Je kan onderaan een deur plaatsen alleen is het plafond wel 2,5 meter hoog en heb je naast de trap nog een enorm gat zitten wat je moet dichtmaken.
2. Boven een luik maken die je omhoog kan klappen. Dit kan weer niet omdat de trapleuning in de weg zit en daar een raam zit, met vensterbank. (die muur loopt ook schuin omhoog, daar zit het dak)
3. Op de verdieping zelf voor de trap een deur plaatsen of een hordeur. Alleen hoe moeten die zijkanten dan weer dicht gemaakt worden?

Iemand nog goede ideeën?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:41

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:42

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:43

Denk niet dat mijn kat zich laten tegenhouden door een kinderhekje. Ze springt ook over een schutting van 2 meter.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:43

Ik denk dat de kat er niet over heen gaat omdat de trap er achter zit. :+

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:46

Maar er is dus geen dichte deur tussen jullie en de buurvrouw?? Dus alleen een voordeur en dan kom je in 2 appartementen. Waar die van jullie niet afgesloten kan worden van de buurvrouw (die kan dus altijd zomaar binnen lopen?)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:48

Lolacabana schreef:
Zo'n kinderhekje die je voor de trap kan zetten? Volgens mij heb je die ook wel met redelijk smalle spijlen.

http://www.wehkamp.nl/Winkelen/KenmerkA ... wwodPt0HBw

Zoiets ofzo

Maar dan als deur? Tot het plafond zeg maar, dan kunnen ze er ook niet overheen.
Krijg je voor jezelf misschien wel een gevangenis gevoel, maar houdt ze wel tegen :Y)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:51

Lolacabana schreef:
Ik denk dat de kat er niet over heen gaat omdat de trap er achter zit. :+

:D optimist!
Vooral kittens gaan er echt wel doorheen of overheen... Een traphekje is een eitje voor ze.

Ik zou gaan voor een deur. Zonder foto is het heel lastig om mee te denken vind ik. Is de trap aan de zijkant zo open als die foto? Dan voldoet een deur onderaan natuurlijk niet, dan moet je die hele trap gaan dichtbouwen. Vind de buurvrouw dat uberhaupt wel goed? Dus in dat geval zou ik zeker kiezen voor een deur bovenaan.
Wat betreft dichtmaken zijkanten, gewoon een houten frame bouwen, gipsplaten tegenaan et voila, een muur! Deurkozijn erin, deur erin en klaar is kees. Meest veilig optie en het werk valt ook nog best mee, zoiets lijkt veel meer dan het is.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:51

Lastig. Je houd een kat niet zomaar tegen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:52

AnneJ1995 schreef:
Lolacabana schreef:
Zo'n kinderhekje die je voor de trap kan zetten? Volgens mij heb je die ook wel met redelijk smalle spijlen.

http://www.wehkamp.nl/Winkelen/KenmerkA ... wwodPt0HBw

Zoiets ofzo

Maar dan als deur? Tot het plafond zeg maar, dan kunnen ze er ook niet overheen.
Krijg je voor jezelf misschien wel een gevangenis gevoel, maar houdt ze wel tegen :Y)

Houd ze zeker tegen maar aan een open constructie zie ik 1 groot nadeel: het zal de interesse van de katten blijven trekken. Een dichte muur en deur vinden ze niet zo boeiend, een hekwerk is juist prachtig om doorheen te kijken. Dus je loopt het risico dat ze blijven proberen te ontsnappen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:53

En gewoon boven aan de trap een deur maken...?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:54

Ik zou het gewoon niet doen. Volgens mij wordt het een hele verbouwing en niet per definitie mooi of praktisch.

Samenwonen doe je trouwens ook snel! Ik kan me nog herinneren dat je het over je ex had. Gefeliciteerd!

Lolacabana

Een beetje optimistisch inderdaad :+

Mijn monster komt ook overal doorheen, kan zelfs de kasten openmaken inmiddels. :')
Misschien is dat hekje inderdaad geen goed idee dan haha.

elenaMM77

ik snap de situatie niet helemaal?

hebben jullie een onzelfstandige wooneenheid dan of zo, zonder deur naar jullie eigen ruimtes?

ik woon hier ook in een appartement, maar ze komen hier niet op de gang voor de voordeur (of dus voor de deur met mijn ruimten)?

ik loer altijd even of de deur naar de volgende ruimten dicht zit voor ik onze deur open voor het geval er een kitten uitglipt en als een soort superman over de rand van het overloopbalkon zijn vrijheid tegemoet denkt te kunnen vliegen.

de foto's lijken mij meer een toegang tot een bovenetage, bovenkamer?
dat kun je simpelweg oplossen door een luik te maken, dus feitelijk een liggende deur.
trapleuning weghalen en m de kamer in laten klappen in plaats van richting de muur? dan moet je alleen een constructie bedenken voor dat deel waar je doorheen komt, dat dat op de een of andere manier, omhoog en zijwaards kan.. of daarvan een schuifluik maken over de rest van de plaat.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 08-10-15 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje81

Of je laat eurokooi uit best komen, zij kunnen wel iets moois maken van gegalvaniseerd gaas.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:55

schuifdeur maken en naast de schuifdeur eventueel met plexiglas afsluiten, heb je wel zicht wie er eventueel op de trap is en maakt het niet zo heel donker afgesloten stuk van.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:57

Boven een deur? Of de buurvrouw vragen of ze het erg vind?
Afsluiten word lastig en voor jezelf ook onveilig.
Je kunt toch niet je gehele trap boven de leuning afzetten met kippengaas of zo.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:05

Je moet natuurlijk geen deathtrap maken voor jezelf.Als er brand is en je moet nog 3 handelingen boven doen voor je weg kan.En dan ben je ook nog in paniek.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 08-10-15 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:05

speurneusc schreef:
schuifdeur maken en naast de schuifdeur eventueel met plexiglas afsluiten, heb je wel zicht wie er eventueel op de trap is en maakt het niet zo heel donker afgesloten stuk van.

Of een vouwdeur:
http://link.marktplaats.nl/m959005406

Shauniraquel

Re: Trappengat dichtmaken voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:07

Ik zal vanavond even een foto maken van de trap vanaf beneden en vanaf boven.

Het zit boven een garage, hierbij een foto van het huis zelf.
Afbeelding

Je komt binnen en gaat meteen de trap op. Aan het eind van deze trap zit een schuifdeur. Daar kom je uit op de 1e verdieping, de gang van onze onderbuurvrouw. Als je deze doorloopt kan je aan het einde links weer een trap op naar boven. Wij hebben dus geen deur naar ons appartement, dus ja de onderbuurvrouw, kan gewoon naar boven lopen... Ik vind het zwaar irritant want ze hoort dus ook alles wat we zeggen, no privacy.. Dus onze oplossing is 2 in 1.

(En ja, naja niet officieel samewonen, maar ik ga veel meer daar zijn ivm de katten) :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:40

Eerlijk? Ik zou in deze situatie niet kiezen voor katten. Dat wordt een grote ellende. Zo'n trapgat dicht maken is al een hele kostenpost en niet gegarandeerd.

Zou eerst eens overleggen met de buurvrouw. Is zij er op tegen dat er af en toe een kat door de gang loopt? Zo ja, niet doen en eerst eens een andere woonruimte zoeken.
Deze woonruimte is gewoon niet geschikt voor katten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:30

Ik ben het eens met Percy. Zoek iets waar katten wel passen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:32

Ik zou het ook niet doen, geen plek voor 2 kittens.

Buiten dat, vindt de huisbaas het wel oke? En mag je verbouwen? want als het trapgat dicht maakt verander je wel weer wat aan de woning immers.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 08:42

We hebben erover na zitten denken om een schuifluik te maken, en als ze af en toe wel eens naar de buurvrouw ontsnappen is het niet erg, maar het is ook meer voor onszelf dat we wat privacy hebben.

We zouden niet met plannen komen voordat we het überhaupt gevraagd zouden hebben aan de huisbaas, aangezien dit de oom is van mijn vriend. Dus ja, we mogen het veranderen.

Om te zeggen van 'doe het niet en zoek iets waar wel katten passen', vind ik een beetje kort door de bocht. Er zijn genoeg mensen die slechter wonen en ook deze mensen hebben huisdieren. Het is onze eigen keus en ik vraag hier immers om een oplossing en niet om een mening of jullie ermee eens zijn of wij katten mogen houden...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:43

Zonder duidelijke fotos van de situatie is het zowiezo al moeilijk om een beeld te vormen en tips te geven...