Niet kloppende rekening Gas en Licht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xLeoniee

Niet kloppende rekening Gas en Licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:05

Ten eerste weet ik niet of het hier goed staat, en ten tweede gaat dit een heel lang en ingewikkeld verhaal worden dus alvast bedankt voor t lezen :+

Ik woon sinds een maand op mezelf in een huis met nog 2 andere meiden. Ik en mijn andere huisgenootje maken elke maand een bepaald bedrag over voor Gas en licht naar mijn andere huisgenootje omdat het op haar naam is afgesloten. Dit huisgenootje heeft hier 3 maand alleen gewoond voordat wij erin kwamen wonen. Het meisje wat hier al woonde noem ik voor t gemak even S en het meisje met wie ik hier ben komen wonen noem ik A.

Nu kregen wij vandaag een brief van Oxxio op naam van iemand die deze kamer voor mij heeft gehuurd. Hem noem ik even D. Voordat zij eruit gingen was het Gas en licht op D zijn naam afgesloten. D woont hier al 3 maanden niet meer en S heeft dus 3 maanden alleen in dit huis gewoond. Ik zal het eerste deel van de brief even letterlijk overtypen, want de rest gaat over de gevolgen als we dit niet betalen. :

Beste heer/mevrouw,

Hoewel we je er al vaker aan hebben herinnerd, ontvingen we helaas nog geen betaling voor het nog openstaande bedrag van €433,40. Daarom brengen we je €40,00 administratiekosten in rekening. Het verschuldigde bedrag loopt hiermee op tot €473,40.

Nu zit het zo dat A en ik allebei het bedrag voor Gas en licht hebben overgemaakt naar S en dat deze rekening dus alleen geld voor S omdat wij hier in die tijd nog niet woonden. S heeft in de tijd dat ze hier alleen woonde geen G&L betaald omdat het niet van haar rekening af werd geschreven (heel logisch om er zelf dan niet naar te informeren.... 8)7 ).

Nu heb ik net met S gesproken en die zegt dat ze samen met D alles heeft geregeld dat het op haar naam werd gezet toen D uit dit huis ging. Echter staat het nog steeds op zijn naam en hebben wij dus ook een acceptgiro gekregen met zijn rekeningnummer. S wil dit openstaande bedrag gaan delen door 3, zodat wij allemaal meebetalen aan deze achterstand. Wij zijn het hier niet mee eens omdat A en ik hier net een maand wonen en keurig ons bedrag voor G&L naar haar over hebben gemaakt.

Ik weet nu dus echt even niet meer wat we moeten gaan doen. Ze wil het bedrag dus niet in haar eentje betalen terwijl dit openstaande rekeningen zijn van de tijd dat zij hier alleen woonde. Als ze niet betaald worden we alle 3 afgesloten. Wij zijn er ook achter gekomen door een nota die bij de brief zat dat A en ik €60,- teveel G&L aan haar betalen. Zij heeft een bedrag genoemd wat wij moesten betalen en wij zijn hier in goed vertrouwen mee akkoord gegaan. Nu we de nota hebben gezien weten we dus ook dat dit bedrag helemaal niet klopt.

Tips zijn welkom want wij zitten nu echt met onze handen in het haar...

En als je dit hele bericht hebt gelezen: Heel erg bedankt voor het lezen en het (hoop ik) meedenken! :j
Laatst bijgewerkt door xLeoniee op 24-09-15 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:10

Dit gaat over enkel gas en elektra. Water betaal je per kwartaal bij een ander bedrijf. Oxxio doet geen water :) maar ik vind het bizar dat er verwacht word dat jullie mee betalen aan haar achterstand...en 433 euro voor 2 maanden is behoorlijk veel. Helemaal in de zomer!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:12

Oeps ik dacht dat gas water en licht door 1 bedrijf werden geregeld.. :=

Ik vind t bedrag ook belachelijk hoog, maar dit zijn ook de kosten van aanmaningen en rente wat er bij komt.

Edit: Heb t aangepast in de titel en in mn bericht.
Laatst bijgewerkt door xLeoniee op 24-09-15 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:12

De huiseigenaar even hierover berichten. Zou wel vreemd zijn als jullie mee gaan betalen aan haar achterstand en je nu ook al teveel betaald.

Maar als dit een bedrag van 2 maanden niet betalen is hebben jullie een heel flink voorschot. Ik zit op 111 euro per maand voor gas en water in een hoekhuis,

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:14

Ik gok dat dit over een grotere periode dan 2 maanden is hoor... Ik ga er van uit dat een gemiddelde gezinswoning rond de 120 euro per maand zit,..maar ik zou even met oxxio en huiseigenaar bellen en dit probleem voorleggen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:14

Als het je een beetje oorlog waard is (en mij zou het dat waard zijn!) dan hou je gewoon voet bij stuk, en je poot stijf, en je geeft niet toe enz en je betaald die achterstand NIET.

Daar heb jij geen last van behalve dus de oorlog met S. Want Oxxio zal HAAR lastig blijven vallen, niet jullie.

Ik weet niet of gas/stroom kan worden afgesloten... dat is iets dat je wel moet voorkomen.

Maar als het ook maar even lukt: NIET meebetalen.

Is S nou helemaal van de pot gerukt?

Als alles straks geregeld is kan het voorschotbedrag aangepast zijn. Zorg dat je zwart op wit het voorschotbedrag te zien krijgt, en deel dat door drie.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:16

In ons huurcontract staat dat huurders zelf moeten zorgen voor deze diensten en dus zelf in contact moeten staan met het nutsbedrijf.. Op de nota staat dat het voorschot €139,35 is. Omdat dit dus al 3 maanden niet betaald is staat er dus een rekening open van de voorschotten van €418,05. Tel daar de aanmaningen en de rente bij op en je komt dus op het openstaande bedrag.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:18

Door deze brief met nota zijn wij er dus ook achtergekomen dat het voorschotbedrag veel lager is dan het geld wat wij naar haar overmaken..
Laatst bijgewerkt door xLeoniee op 24-09-15 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelijn

Re: Niet kloppende rekening Gas en Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:22

Nou.. ik hoop dat je inmiddels wel hebt doorgegeven dat jullie de nieuwe bewoners zijn... want zij is gewoon verantwoordelijk voor haar eigen nota.
Dus nota aan haar doorsturen en zorgen dat één van jullie zelf verantwoordelijk voor gas en elekra.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:24

Ik zou hier niet aan meebetalen. En tevens even ingesproken gaan over het te hoge bedrag wat je maandelijks betaald...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:24

Ze zal er zelf ook last van hebben als het afgesloten wordt dus laat haar maar op de hete kolen zweten. Dit Is niet jullie aanmaning. Mocht dit resulteren in een afsluiting zou ik ook zeer zeker niet je voorschot betalen tot het weer aangesloten Is. Anders betaal je alsnog lekker voor die rekening. Laat het haar maar met de vorige huurder uitzoeken.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:26

Als het bedrag niet wordt overgemaakt meldt oxxio haar aan bij schuldhulpverlening. Wil ze hier niet aan meewerken worden we dus afgesloten.

Dit staat in de brief over de schuldhulpverlening:
Vraag je ons niet of we je aanmelden bij een instantie voor schuldhulpverlening en meld je jezelf ook niet aan? Dan geven wij je contactgegevens, klantnummer en de hoogte van je schuld door aan een instantie voor schuldhulpverlening bij de gemeente. Dit doen we om een mogelijk aanbod voor schuldhulpverlening voor je te realiseren. Blijkt binnen 1 maand, nadat we je gegevens hebben doorgegeven, dat je schuld bij een traject van schuldhulpverlening is betrokken? Dan blijven we gedurende dat hele traject energie leveren.

Hieruit maak ik op, dat als zij niks betaald en dus niet vrijwillig meewerkt met de schuldhulpverlening, ze ons geen gas en licht meer leveren.

Wij staan overigens beide ingeschreven op dit adres. Hebben hiervan ook bericht gekregen van de gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:28

Je komt als student niet zomaar in schuldhulpverlening te zitten, de gemeente gaat je ook niet accepteren. Wat het bij haar lijkt te zijn is laksheid in het betalen van haar rekening..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:32

Maar als D nog op de rekening staat is D verantwoordelijk...
zou iig zorgen dat S niet vanaf nu verder de huisrekeningen beheert.... maar ik zal wel eens de huisbaas bellen of ze ook zo lastig haar huur betaald want dan zou het ook nog weleens kunnen dat je lastig geld van haar krijgt voor de komende rekeningen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:33

Tjoh, met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig...

Wanneer je niet bereid bent om mee te betalen (je zou gek zijn), dan zou ik mijn poot stijf houden. Daarnaast zou ik ook mededelen dat je nu weet wat het maandbetalingen is en dat dat bedrag gedeeld door 3 keurig overgemaakt zal worden in het vervolg.

Is ze helemaal gek!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:33

Als D de rekening hoort te betalen en die woont er niet meer... Oxxio dit gelijk laten weten dat degene die moet betalen er niet meer woont.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:39

Dus D, de vorige bewoner, heeft de brief ontvangen? Dan is hij verantwoordelijk voor deze schuld.

Om de tafel gaan zitten met S. Kan zij contracten tonen, waarvoor en welke bedragen? Dus GWL, internet?

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:58

We zijn met met S om de tafel gegaan. Zij zegt dus dat ze alles heeft geregeld samen met D toen hij het huis hier uit ging. We gaan er sowieso over bellen omdat deze rekening op D zijn naam staat.

Waar wij ons meer zorgen over maken is dat de rekening wel op dit adres staat maar op naam van D. D woont inmiddels in Duitsland en daar heeft S dus geen contact meer mee. Oxxio kan geen gegevens opvragen van klanten die in Duitsland wonen.

De schuld staat dus op naam en rekeningnummer van D en op het adres van ons. Wij kunnen niet in contact komen met D.

Wij gaan ook met zn 3en een rekening openen waar de uitgaven van het huis op komen te staan en hier gaan we het bedrag van het G&L naar overmaken zodat wij ook inzicht hebben in de uitgaven en aan de hand daarvan het zwart op wit hebben staan dat wij teveel geld overmaken naar S.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:01

Tja... en dat is eigenlijk het probleem van Oxxio...
maar wel zorgen dat je nu zelf de rekening kan betalen.
D. is verhuisd en hoe D en S het hebben geregeld is echt niet netjes maar niet jou probleem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:11

Vervelend dit soort zaken maar nog vervelender is het feit dat jullie blijkbaar diegene die verantwoordelijk is voor de rekening ook nog eens flink spekken. Voorschot is 139 euro en dat gedeeld door drie zou dus 40 euro per maand zijn. Nu ben ik benieuwd wat jullie aan deze dame betalen, is dit veel meer dan mooi hiermee confronteren en eisen dat ze de rekening voldoet. En daarnaast niet meer dan 40 of 50 euro per maand als voorschot aan haar betalen. Daarnaast is een mail naar oxxio niet zo verkeerd, in die drie maanden had jullie huisgenoot gewoon de rekening moeten betalen, namelijk die 139 per maand. Als zij het geregeld heeft kan ze nu niet bij jullie aankloppen want jullie woonden er niet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:19

Brief retour naar oxxio meg de mededeling bewoner verhuist/niet meer wonende op dit adres. Daarna ook oxxio bellen en vragen naar wie ze de rekeningen sturen. Is dit nog D dan aangeven dat deze persoon niet meer op dit adres woo t en je eigen gegevens doorgeven. Is dit S dan moet je duidelijke afspraken gaan maken omtrent de betalingen en dit ook maandelijks controleren.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:19

Het lijkt erop dat D nooit zijn contract bij oxxio heeft beeindigd. Die schuld is dus van hem.
S daarintegen heeft zich ook nooit aangemeld blijkbaar, of er is administratief iets fout gegaan bij Oxxio.
Mij lijkt het verstandig dat S morgen even met Oxxio gaat bellen. Dat ze aangeeft dat D er niet meer woont, maar dat ze wel een contract op haar naam wil afsluiten omdat zij nu op dat adres woont.

Verder zou ik wel wat betreft de voorschotten ed een specificatie van S vragen. Maar zit water en internet/tv niet ook in bij dat bedrag, dat dat daarom hoger uitkomt dan alleen gas en electra?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:28

Niet betalen hoor aan S (of D) Dit is allemaal voor jouw tijd gebeurt en je hebt er dus niets mee te schaften.
Gas en stroom komen ze bij je binnen afsluiten met vaak een heleboel heisa erbij. Er is met de heisa erbij vaak heel veel te regelen door, voor en met S.

Ik denk dat S misschien wat laks is geweest met Oxxio, Of Oxxio heeft een foutje gemaakt.

Als S je ook teveel laat betalen vind ik dat absoluut niet eerlijk. Delen door 3 is delen door 3...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:33

Kan ook zijn dat het een naverrekening is voor D. Als hij opzegt en de eindstand door geeft, gaat Oxxio berekenen of je in de voorafgaande periode teveel of te weinig hebt betaald. Indien te weinig, krijg je dus een nota. Indien teveel, krijg je het terug, in dit geval D.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:42

S heeft het contract dus niet van D overgenomen. Heeft ze dat wel gedaan dan gaat er bij oxxio iets niet goed. In de oxxio app kun je precies zien wat je bedrag is en op wiens naam het contract staat. Ook is het wijs om de meterstanden in deze app goed bij te houden. Het voorkomt bijbetalen in de toekomst. Dus contracten op tafel en elke maand samen de rekeningen betalen. Alleen zou ik deze niet betalen aangezien die niet voor jullie is.