Nieuwe gasleiding door MIJN weiland, mag dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Nieuwe gasleiding door MIJN weiland, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 09:08

In het hele buitengebied waar ik woon zijn ze druk bezig met het vernieuwen van alles gasleidingen. Blijkbaar is dit bedrijf niet zo best in de communicatie, want we hebben alleen een simpel briefje gehad dat er werkzaamheden zijn, wat soms voor overlast kan zorgen. Geen duidelijke data of omschreven wat die last kan zijn.
Nou hadden we vorige week al ineens gedoe met de CVketel, blijkbaar hadden ze het gas tijdelijk afgesloten... Vind ik al niet netjes zonder aankondiging maar ach, ik doe niet snel moeilijk.

Nou kwamen ze gister aan de deur met de mededeling dat ze vandaag in mn weiland moeten zijn... Nieuwe leiding moet daar blijkbaar komen te liggen. Ik ben heel slecht in juridische termen e.d. dus dacht laat ik het aan de bokkers vragen. Mag dit zomaar?

Ik baal er vreselijk van, want ik ben al 4 jaar intensief met dat weilandje bezig. Het was zwaar verwaarloosd dus zit flink wat geld en tijd in. Dit jaar voor het eerst een prachtige grasmat. Na al dat harde werk eindelijk goed resultaat.... Een deel daarvan gaan ze vandaag dus doodleuk uitgraven.... Ik heb al geeist dat ze het uitsteken en terugleggen, opnieuw inzaaien is hier zo simpel niet (paardengras en nog altijd problemen met de grond, dus onkruid wint het van gras als de huidige stevige mat weg zou zijn).

Weten jullie wat mijn rechten en plichten zijn op dit gebied? Wat kan ik vragen/verwachten en wat heb ik maar gewoon te accepteren?

eestheer

Re: Nieuwe gasleiding door MIJN weiland, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:15

Ik weet de rechten en plichten niet. Maar vind het een rare situatie, en volgens mij mag het niet zomaar.

Bij kennissen van mij kwam er ook een nieuwe gasleiding door de wei, en deze liep helemaal door over het manege terrein.
De wei van de kennissen heeft een nieuwe omheining gekregen, nieuw zand, en een netjes ingezaaid grasmatje. Ook heeft de manege een nieuwe omheining gekregen voor alle paddocks en een nieuwe bakrand..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:15

Volgens mij mag het wel maar moeten ze je weiland een heel eind in staat terug brengen zoals het was.
En eigenlijk zodra je het briefje had gehad meteen aan de bel trekken bij het bedrijf over hoe en wat, tja voor veel bedrijven is communicatie niet zo makkelijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:18

Mijn wederhelft zegt, ja ze mogen dat. Het is algemeen belang die leiding (nutsvoorzieningen), en je mag ze dus niet weigeren je weiland op te gaan. Wel is het zo zegt hij dat ze schade wel vergoeden moeten.

(Wederhelft werkt in de gasindustrie ;-) )

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:23

klopt je kan er zeker een vergoeding uit halen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:23

Ze hadden dit ruim van te voren moeten aangeven en jou ook van de plannen uitgebreid op de hoogte moeten brengen, zodat jij de kans hebt om er eventueel in beroep tegen te gaan.
Als ze dat verzuimd hebben (ze doen dat vaak express) kan jij wel degelijk moeilijk erover doen en weigeren dat ze op je land komen.
Ik ben wel van België. Maar hier is afgelopen jaar een nieuwe waterleiding gelegd en ik weet dat enkele boeren daar tegen in beroep zijn gegaan en op basis van hun klachten is het traject ook aangepast.
Er werd toen ook door hen gezegd dat men geprobeerd had hen in het ongewisse te laten om te vermijden dat men zou protesteren. (beetje zoals bij jou dus) Want veel mensen kennen hun rechten niet.
Dus als je het echt niet wilt, zou ik wel degelijk juridisch advies erover inwinnen en bekijken wat je ertegen kan doen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 09:27

rumay schreef:
Volgens mij mag het wel maar moeten ze je weiland een heel eind in staat terug brengen zoals het was.
En eigenlijk zodra je het briefje had gehad meteen aan de bel trekken bij het bedrijf over hoe en wat, tja voor veel bedrijven is communicatie niet zo makkelijk.

Enige brief die ik heb gehad was afgelopen juni, dat het pand soms moeilijk bereikbaar zal zijn. Meer niet. Deze mededeling kreeg ik van 2 mannen aan de deur, aangezien er dieren in mn weiland lopen moesten die er vandaag wel uit.

Weigeren zou ik sowieso niet doen, ben ik veel te braaf voor.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:28

van wie is het weiland, huur/pacht je het of een gekocht stuk grond?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 09:29

butengeweun schreef:
van wie is het weiland, huur/pacht je het of een gekocht stuk grond?

Eigendom, agrarische bestemming.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:33

Dan zou ik toch eerst bellen met het bedrijf, ze kunnen niet verwachten dat je binnen 24 uur ander onderdak/weide heb voor je dieren. Ze hadden je beter moeten informeren zeker met levende haven op het perceel.

Ze mogen inderdaad je land op en moeten het naar gevonden staat terugbrengen of een mindere staat als je bv kale grond terug zou willen als het grasland was. Alleen dit wel allemaal in overleg met de eigenaar of bij spoed (lekkage/breuk of iets in die trant met de leiding). Maar dan moeten ze na de werkzaamheden je land weer in gevonden staat terugbrengen. Of je een vergoeding geven dat je het zelf kan laten doen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:34

Ik zou dat braaf zijn even aan de kant zetten en op hoge poten de gemeente / bedrijf bellen. Zijn ze helemaal gek geworden.
Dat het door jouw weiland moet kan zo zijn, maar dan wel vooraf vastleggen wat er gaat gebeuren, hoe het achter wordt gelaten en wat voor schade vergoeding jij krijgt.
Niet zo maar akkoord gaan hoor. Jij hebt hier overlast van en daar hoor je een vergoeding voor de krijgen.
Heb je rechtsbijstand? Dan die bellen.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:36

Als je eigenaar bent, kun je gewoon toegang weigeren. Ik heb diverse leidingen door mijn land en als er werkzaamheden uitgevoerd moeten worden, krijg ik ruim van tevoren bericht.
Het land word daarna altijd teruggebracht naar de oude staat en over het algemeen krijg je compensatie.
Je moet je alleen niet bang laten maken met termen zoals "algemeen belang".

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:42

Als jij echt eigenaar bent van de grond, dan heb jij het meest omvattende recht op die grond. Maar, als het algemeen belang groter is dan jouw eigen belang, dan gaat die voor.. Alleen daar valt natuurlijk over te speculeren. Het moet inderdaad zoals eerder gezegd wel goed aangezegd worden EN de schade die jij lijdt, moet vergoed worden.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:48

Ben je lid van Vereniging Eigen Huis? Bel ze!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:51

Je hebt het briefje in juni al gehad? Dan vind ik je nu wel wat rijkelijk laat met actie ondernemen..

Maar wel verschrikkelijk vervelend dat je mooie grasmat eraan moet. Die krijg je natuurlijk nooit in dezelfde staat terug van ze...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:54

Cayenne schreef:
Je hebt het briefje in juni al gehad? Dan vind ik je nu wel wat rijkelijk laat met actie ondernemen..

Maar wel verschrikkelijk vervelend dat je mooie grasmat eraan moet. Die krijg je natuurlijk nooit in dezelfde staat terug van ze...

Maar zoals TS het zegt, was dat alleen een brief waarin stond dat ze overlast/problemen met bereikbaarheid zou kunnen krijgen door werkzaamheden. Dat is op zich niet iets waar ze actie op had moeten ondernemen.
Die mededeling op zich is ook niet echt een aanwijzing dat er een leiding dóór haar wei gelegd zou worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:04

HAhaha sorry hoor, ik zou ze echt heel hard uitgelachen hebben.
Een paar dropveters die aan de deur komen vertellen dat ze de volgende dag mijn weiland overhoop gaan halen? Dat dacht ik dus niet. Laat ze eerst maar eens netjes contact opnemen, uitleggen wat er moet gebeuren, hoe lang dat gaat duren en vertellen hoe ze de schade gaan oplossen icl de dagen dat mijn dieren dus op stal moeten staan.
Afhankelijk van de antwoorden mogen ze dan volgende maand het land wel in.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:19

Een mededeling aan de deur "We komen straks even uw weiland overhoop gooien" had ik niet gepikt.
Ze komen maar netjes van te voren schriftelijk hun melding doen en wel ruim van te voren zodat ik mij daar op voor kan bereiden.
Zal lekker wezen...rap een advocaat bellen nog voordat ze ook maar een voet op het land hebben gezet.Zijn ze nu helemaal belazerd!!

Misschien kun je hier iets mee?

http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuu ... 0130.lynkx

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:29

bel rechtsbijstand even? Of de gemeente?

Zou er ook niet echt zomaar mee akkoord gaan eigenlijk. Gevoelsmatig (ik heb geen kaas van regelgeving gegeten) zou ik zeggen dat je toch op z'n minst wel over de plannen geïnformeerd zou moeten worden, en dan graag iets eerder dan een dag van tevoren :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:31

TS hoe zit het er nu mee?

Ik zou echt de toegang ontzeggen hoor, zeg maar dat je je bedacht hebt.
Ik zou eerst willen weten hoe en wat.

Overigens is het heel normaal als ze daarbij een noodafrastering zetten zodat jouw dieren wel het land in kunnen. Ze kunnen niet verwacht dat je ze wekenlang binnen houd. Want het leggen van een gasleiding zal toch heus niet in 2 dagen gedaan zijn. Daarbij komen ze ws ook met groot materieel over je erf ed? Brr nee hoor dat ging bij mij echt niet zomaar door. Voor je het weet zit jij met een enorme kostenpost en zijn zij gevlogen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:39

Vooral nu de grond waarschijnlijk ook aardig nat is rijden ze veel stuk. Dus ze zullen het sowieso in overleg en met voorbereiding moeten doen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:40

Oh en maak sowieso ook even voor foto's van hoe de situatie nu is. Dan heb je bewijs achter de hand als ze het niet netjes herstellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:44

Inderdaad zeker foto's maken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:47

Dat mag ja... Het moet wel hersteld worden en je krijgt een vergoeding voor het gebruik van jouw grond...

Even bellen naar de gasunie rn vragen naar de afdeling grondzaken

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:50

Djilna schreef:
Vooral nu de grond waarschijnlijk ook aardig nat is rijden ze veel stuk. Dus ze zullen het sowieso in overleg en met voorbereiding moeten doen.

daar heb je inderdaad nog een punt. de grond rijden ze inderdaad in zijn geheel kapot met dat spul wat ze meenemen.