laptop hbo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

laptop hbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 16:09

Wij willen voor onze zoon een nieuwe laptop kopen. We hebben gewacht tot studie begon,maar er worden geen eisen gesteld. Hij is zelf niet heel erg van de computers. De laptop moet vlot werken en hij zal veel lezen,luisteren en met office werken.
We hebben al verschillende merken gehad,maar omdat we er niet uitgebreid mee werken,geen voorkeur gekregen. Hij moet niet te groot xijn,omdat hij mee moet.
Onze huis laptop is ook net gecrasht,dus we kijken zelf ook rond. Hadden nu een asus en zoon lief had een hp.
Ik zie veel acer,asus,lenovo?hp en toshiba.

Ook hebben we zitten kijken nasr chroombook. Klinkt allemaal heel mooi,maar las ook sl mindere recencies.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:12

Chroombook zou ik absoluut niet voor gaan, weinig opslagruimte en alleen werken met cloud en apps is niet praktisch voor studie. Ik zou in de richting van een 13" of 14" gaan kijken, een 15.6" vond ik zelf te groot om elke dag mee te slepen. Heeft hij voorkeur voor Apple of Windows?

Ik heb zelf een 14" Asus (windows dus) laptop gekocht, en tot op de dag van vandaag zeer tevreden. Handzaam, snel, niet te zwaar :)
Mijn voorkeur zou uit gaan naar een asus, hp of toshiba, lenovo vind ik zelf niet fijn en met acer heb ik slechte ervaringen.
Laatst bijgewerkt door Abracadabra9 op 01-09-15 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:13

Beste laptop voor college's te volgen is gewoon een Macbook. Mensen die zelf een Macbook hebben en HBO/Uni doen zullen het met me eens zijn. De Windows gebruikers niet vanwege imago en 'overpriced'.

Ik hoor bijna iedere dag wel iemand klagen 'mijn tas is zwaar'. 'Ik heb pijn aan mijn rug'. Terwijl we geen papieren boeken bij ons hoeven te hebben, dus puur en alleen vanwege de laptop. Onlangs iemand van Windows naar Macbook overgeschakeld, en super tevreden!

Ik zou in ieder geval een dunne, lichte laptop van ongeveer 13 inch pakken. En dan even op internet kijken naar de prestaties tegenover de waarde van de laptop.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:13

Wat is je budget? :)

Tillie20

Re: laptop hbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:15

Overigens: veel mensen hebben dit jaar een Lenovo. Mensen zijn tevreden over de prestaties, maar wel veel kwaliteitsdingetjes waardoor de laptop terug moet. En tsja, dat is gewoon bij elk merk een gedoe.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:16

Tillie20 schreef:
Beste laptop voor college's te volgen is gewoon een Macbook. Mensen die zelf een Macbook hebben en HBO/Uni doen zullen het met me eens zijn. De Windows gebruikers niet vanwege imago en 'overpriced'.

Ik hoor bijna iedere dag wel iemand klagen 'mijn tas is zwaar'. 'Ik heb pijn aan mijn rug'. Terwijl we geen papieren boeken bij ons hoeven te hebben, dus puur en alleen vanwege de laptop. Onlangs iemand van Windows naar Macbook overgeschakeld, en super tevreden!

Ik zou in ieder geval een dunne, lichte laptop van ongeveer 13 inch pakken. En dan even op internet kijken naar de prestaties tegenover de waarde van de laptop.

Inderdaad, als windows gebruiker ben ik het hier niet mee eens. Waarom de beste? Ik volg mijn colleges, vat samen in een word-bestandje etcetera, ik zie het verschil niet, behalve de levensduur en prijs wellicht. Voor iemand die niet veel met computers heeft (zoon van TS) maakt het volgens mij niet zoveel uit als het maar makkelijk werkt en (wellicht voor moeder) niet te duur is.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:16

Als je het geld er voor over hebt, zeker kijken voor een Macbook. Fijn, klein en licht.

Uit de consumentenbond test komen de huismerk computers van de mediamarkt erg goed uit de verf.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:18

sowieso geen acer
ik heb 6 jaar met veel plezier mijn asus gehad en nu alleen maar ellende met mijn nieuwe laptop

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:18

Amburtjoz schreef:
Tillie20 schreef:

Inderdaad, als windows gebruiker ben ik het hier niet mee eens. Waarom de beste? Ik volg mijn colleges, vat samen in een word-bestandje etcetera, ik zie het verschil niet, behalve de levensduur en prijs wellicht. Voor iemand die niet veel met computers heeft (zoon van TS) maakt het volgens mij niet zoveel uit als het maar makkelijk werkt en (wellicht voor moeder) niet te duur is.

Dat is prima, maar je ziet het verschil pas als je er zelf een tijd mee werkt :j
En ik zeg niet dat Windows laptops ongeschikt zijn voor dit werk, maar Macbooks zijn toch echt handiger.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:21

Tillie20 schreef:

ik ben het niet met je eens hoor :o Ik doe zelf een hbo opleiding, en heb een asus. Ook mijn gehele klas heeft een windows laptop.
Hier ieder geval op school zie ik weinig mensen lopen met een macbook.

chromebook zal ik inderdaad ook niet voor gaan heb hem 1 jaar gebruikt :( maar nee wat een domper, misschien ook omdat niemand het gebruikte in mijn klas en ik dus met projecten al een probleem had met bestanden uitwisselen( zij konden mijn bestanden niet openen)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:25

Alsof alleen macbooks lichtgewicht zijn. :')
Heb tijd met Mac gewerkt en het zijn echt niet de beste, kun je wel als mening hebben; is geen feit.

Ik heb een asus zenbook, heel tevreden over, start super snel op en ideaal voor school omdat ie super dun is en super licht.

Chromebook heeft vriendin en vind het helemaal niks.

Er zijn zat goed geschikte laptops die ook niet te zwaar zijn.
Wellicht rondje winkels doen ook om even te bekijken wat je zoon wilt.
Want wat de een de hemel in prijst vind de ander wellicht 10 keer niks.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:28

Ik ben het er ook niet mee eens dat de beste laptop's voor college's Macbooks zijn. :)
En geloof me ik heb alleen maar Apple thuis en op mijn werk/school (grafische industrie).

Ik zou kijken naar een Asus. Goede prestaties en techniek. Uiteraard is het afhankelijk van het budget wat jullie hebben.
Goede vragen die je jezelf kan stellen zijn:
- hoe groot moet het scherm zijn? Meest gebruikte voor een laptop is 15 inch, daarna 13,3
- Ga je puur voor snelheid? Kijk dan naar SSD harde schijven, deze starten applicaties veel sneller op
- Kies een werkgeheugen dat bij je past. Alleen tekst verwerken? 4gb voldoende. Ga je ook foto's bewerken kijk dan al snel naar 8gb

al met al kan je het zo duur maken als je wilt :) Asus Zenbook is wel een fijne serie
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 01-09-15 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:29

Zou gewoon een laptop van 400-500 euro kopen, als hij er verder niet veel speciaals mee wilt doen. Zelf vind ik ASUS, Dell en HP wel goede merken. Acer en Toshiba heb ik mindere ervaringen mee.

Overigens is de macbook van m'n vriend zwaarder dan mijn windows laptop. Mijn laptop is vrij licht, maar dat is een Toshiba, dus die raad ik af :+

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:30

Superpony, wat is je budget? En wat voor studie gaat je zoon doen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 16:56

Hij heeft gekeken en gevraagd, maar niemand heeft een macbook en die wordt ook niet gevraagd, dus vind ik onzin.

Hij had een hp, maar die is echt oud en op nu.

wij hadden een asus en die is nu binnen 2jr gecrasht. Mijn moeder heeft een acr, maar doet er weinig mee. Ik zelf merk geen vrschil.

bij een vergelijkingssite kwam een lenovo bet uit de bus dan een asus.

Hier zijn niet veel winkels en al helemaal niet veel keus wat ze hebben staan. We wilden wachten tot hij bij de studie zelf kon zien en vragen wat nodig is, dus online zien we sneller meer.
Hij dacht ook an een iets kleinere, dus rond de 13".
4Gb leek hem weinig, maar pas in hogere prijsklasse gaat dat echt uitmaken. Budget is niet zo belangrijk, maar hij doet er echt weinig mee. Hij moet dingen opzoeken en een office pakket erop. Ik heb ook al gezegd dat hij misschien beter een harde schijf rbij moet nemen.

bedankt voor alle tips zover.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:01

Ik heb al 5.5 jaar een Dell en werkt perfect.

Ik zou iets meer betalen voor een goede kwaliteit die langer mee gaat. Dell en Toshiba zijn alle 2 fijn. 13" zou ik niet doen dat is erg klein. ik zou toch echt voor een 15" minimaal gaan. Ik heb ook mijn laptop op school gebruikt en dat je tenminste alles op je scherm kan zien is gewoon fijner. Ze zijn tegenwoordig zo dun dat het mee brengen niet erg is :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:04

Ik heb een hele lichte 14" laptop met touchscreen en die je om kan klappen en dan een tablet is. Merk is Dell met Windows dus.

Echt ideaal! Vooral ook heel fijn en goed scherm op te kunnen lezen en doordat je m kan klappen als tablet ideaal met practica voor de handleiding. Ook zou ik niet meer zonder touchscreen willen.

Heb Dell xps 14.

Inderdaad niet groter dan 14" doen en zo licht mogelijk. Zeker als je elke dag de laptop heen en weer sleept.

Apple werkt niet altijd, omdat je die niet altijd kunt koppelen aan apparatuur op school... Ook zijn niet altijd alle programma's van de opleiding compatibel met Apple.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:14

Tweakers is een handige site met goede reviews als het gaat om laptops. Als je een laptop op het oog hebt kijk dan even hoe hij daar beoordeeld wordt.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:23

Misschien kun je hier kijken, vaak prima 2e hands laptops
http://www.mr-at.nl/

Voor mijn studie moet ik vrij zware programmas draaien en ik heb mn laptop altijd nodig(programmeur) Ik ben zelf erg tevreden met mn HP Elitebook. Hij ziet er niet strak uit zoals de laatste nieuwe, maar de processor is goed, heb een usb3 aansluiting. Ik ben er helemaal tevreden mee!

2 klasgenoten van mij hebben een lenovo die ze terug hebben moeten sturen wegens een kapot beeldscherm, binnen een jaar nadat ze m gekocht hadden. Dat was erg onhandig..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:32

De reden waarom ik een Macbook aanraadt is omdat ze snel werken. Wanneer je college volgt heb je vaak allerlei schermen open staan en meerdere programma's. Bij Apple gaat het wisselen van schermen heel vloeiend en in mijn beleving sneller dan bij Windows. Verder zijn ze licht en hebben ze de ideale schermgrootte om ze mee te nemen(13"). Bovendien gaan ze heel lang mee en zijn ze erg waardevast, hierdoor kan je vaak achteraf gewoon nog verkopen voor een aardig bedrag waardoor ze vaak uiteindelijk nog goedkoper zijn geweest. Bovendien hebben ze een veel betere bouwkwaliteit dan de meeste Windows laptops.

Mijne is al meerdere keren van de trap, bank en tafel gevallen. Geen een krasje. Hij is nu bijna 4 jaar oud. Nog even snel als de eerste dag. Geen gebreken.

Dáárom is het een hele goede laptop voor studenten en voor college's. Ik zeg niet dat er geen andere goede Windows laptops zijn. En zeker, als je niet om kan gaan met het besturingssysteem of als je opleiding Windows eist, dan moet je zeer zeker een Windows laptop pakken.

Coolblue heeft hier een overzicht van wat zij studentenlaptops vinden, misschien heeft TS daar iets aan:
http://www.laptopshop.nl/category/16905 ... ptops.html

(Voor de mensen die kritisch zijn: kijk voor de grap naar de laptops met 5 sterren, de enige zijn Macbooks :Y) )

Nogmaals: er zijn genoeg alternatieven. Maar TS vroeg om suggesties en ik suggereerde een Macbook. Er zijn goede redenen waarom Macbooks fijne (studenten)laptops zijn!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:50

Hier thuis heeft iedereen een asus, zeer over te spreken. Ik heb met colleges nooit super snel van scherm hoeven wisselen ofzo. Wel heb ik zo'n groot ouderwets lomp ding, die zal ik niet aanraden mee te nemen naar college elke dag. Maar ik gebruikte meestal gewoon pen en papier tijdens college. Apple is gewoon enorm duur..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:51

Klopt, maar daarom kan je ze doorgaans na 4 jaar voor nog zo'n 500 euro verkopen. Nieuws kosten ze ongeveer 1200 euro. Bovendien kan je ze refurbished of in nieuwstaat via bepaalde site's kopen. Als je het over de totaalkosten hebt zijn ze niet duur voor de kwaliteit(waardevast). Aanschafwaarde zijn doorgaans wel relatief hoog :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:56

Ligt er ook een beetje aan welke opleiding hij gaat doen, maar als er geen eisen gesteld worden dan zou ik gewoon gaan voor een simpele laptop. Maximaal 15.6 inch qua grootte en let ook even op het gewicht. In dit geval zou ik niet voor een Apple gaan, als hij er vrij weinig mee doet is dat gewoon niet nodig. Lenovo, Asus, Acer, HP, etc. zijn mi goede merken. Ik vind zelf laptopshop.nl een hele fijne site :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:57

Hier is alles Apple thuis en ik ben dan ook fan. M'n de pro ivm stevige behuizing.
Nu hebben we voor mijn vriend het een en ander uit gezocht voor z'n werk.
Uit eindelijk kwam de lenovo (volgends mij edge )uit

Oh en nog nadeel v Mac dat sommige programma's er niet op werken. (Althans dat probleem had ik)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:03

Gewoon voor een laptop gaan die voldoende werkgeheugen heeft. Op mijn opleiding moesten we veel monteren en daar gebruikte we Macs voor. Als Windowsgebruiker moest ik erg wennen aan deze computers. Thuis heb ik een tweedehandse acer en die werkt prima, zelfs als ik meerdere programma's tegelijkertijd draai.