Ik ben bijna twee jaar de trotse eigenaresse van een Peugeot 206 2.0 GTI uit 2001. In Oktober 2013 gekocht, en daarop mijn Ford Ka (1.3 liter, kleine 60 PK) uit 1999 ingeruild. De Ford heb ik een half jaar gehad en was meer een nood-autootje. Technisch niet een fantastische auto, plus dat ik plankgas moest rijden om een beetje richting de 130 te komen op de snelweg. Vreselijk vond ik dat. Daarnaast liep hij ook maar krap aan 1/14.
Dus in oktober op zoek naar wat anders, ik hou van mooie auto's. Mijn ouders zijn best wel Peugeotrijders, maar pushen mij niet. Op dat moment werkte ik nog maar net en had ik nog collegegeld te betalen omdat ik mijn studie nog niet had afgerond. Daardoor had ik weinig mogelijkheden dan te gaan voor een sportief uitziende 206, iets anders vond ik niet mooi. En om eerlijk te zijn ben ik van de meeste 206jes ook niet echt fan. De meeste auto's waren ook regelrechte boodschappenwagentjes/tweede auto en zagen er niet uit. Vele deukjes, lak niet meer mooi etc. etc. Tot ik de GTI tegen kwam. Ik wilde geen GTI, want die loopt volgens de fabriek 1/13, nou mijn Ka zou volgens de fabriek 1/16 lopen en kwam daar bij lange na niet aan. Verkoper zegt tegen mij: "Ga er maar een stukje in rijden, dan ben je wel om." Nou, dat klopte dus helemaal. Auto gekocht.
En het is een genot om in te rijden, met name de snelweg op rijden, wauw... M'n hart slaat elke keer weer een slag over. Geweldig vind ik dat! Verbruik valt ook mee, ik zit in de zomer al snel op 1/14,5 en in de winter rond de 1/12. Vind ik netjes.
Maar zoals het een oudere auto betaamt, krijgen ze wel eens wat kuren. Nu heb ik tot nu toe alle geluk van de wereld. In januari heb ik er een nieuwe koppeling in laten zetten, was ook nodig. Nu is de uitlaat stuk, gelukkig heb ik een handige vader. Maar je moet realistisch blijven, het is voor mij geen boodschappenkarretje. Het is voor mij een auto die flink kilometers maakt. Mijn paard staat 17 kilometer verderop, ik ben op zoek naar ander werk wat ik vast niet binnen 10km van mijn huis vind. En wil natuurlijk ook wel graag uit huis. De auto heeft op dit moment geen prioriteit hoor, maar mocht ik straks toch flinke kosten krijgen, wil ik weten waar ik naar moet gaan kijken.
Wat ik wil?
- Niet te veel inleveren op vermogen (nu 136pk)
- Sportieve auto (geen oude wijven look)
- Betrouwbare auto
- 4 tot 6 jaar jonger dan mijn huidige auto
- Betaalbaar (6.000 erbij is voor mij echt de max. en dan moet het een hele mooie auto zijn)
- Ik verwacht dat ik nog 1.000 inruil voor mijn auto krijg
- Ben niet echt merk gebonden
- Benzine
Het hoeft niet van vandaag op morgen, mijn prioriteit ligt eerst bij een nieuwe baan en dan kijk ik weer eens naar mijn auto. Mocht de auto echt ineens flinke kuren krijgen, dan moet ik alleen wel gewoon paraat hebben waar ik naar wil kijken. Ik probeer weer eens verstandig te zijn
Vroegah wilde ik graag een Audi A3, het 2001 model. Maar in die leeftijd krijg je ze niet meer helaas.

Niet de T5, maar gewoon de 1.8 Kinetic met 125pk. Ja, mijn 206 GTI trok sneller op, maar vind mijn C30 fijner/rustiger rijden en helemaal op de lange afstanden. Wat betreft de hoge snelheden rijdt de C30 op de autobahn ook rustiger, maar deze is dan ook iets zwaarder/breder/langer.
Dus mijn C30 moet nog even een paar jaar mee.
Ik zie het niet als gezinsauto.
En de Karl inderdaad te duur.