Inductie plaat, hoe werkt die?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inductie plaat, hoe werkt die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:23

Iemand enig idee hoe we deze inductie plaat aankrijgen?

Afbeelding

Het is een fagor.. Inductie plus? Met een k in hoekje..

Mijn ouders hebben ook inductie en die werkt toch 10x makkelijker.

We komen zover dat we de juiste plaat wel het nummer in kunnen stellen.. Maar aan gaat die niet?

Lynaro

Re: Inductie plaat, hoe werkt die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:24

Je weet dat je bij inductie geen rode lamp op de plaat gaat zien branden he? Zo te zien heb je namelijk die plaats rechtsonder aan op stand 9 (heet).

Zet er maar eens een pan voor inductieplaten op, inductie werkt namelijk magnetisch!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:25

Rechts zie je dat sleuteltje, als je daar je vinger lang op houdt krijg je dan geen piep te horen waardoor hij ook daadwerkelijk aanschiet?

Bij ons zit er een soort van kinderslot op.

En anders misschien heel stom weet je zeker dat je de goede pannen heb, gewone regulieren pannen werken niet op inductie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:25

Die staat gewoon aan hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:28

Op onze pannen staat dat ze ook voor inductie zijn.. Zit ook zo plaatje op.. Bij mijn ouders gaan ze wel rood gloeien.

De vorige bewoner heeft thank god pannen achter gelaten en die doen het indd wel magnetisch..

Die van mijn ouders werken dus niet magnetisch, wist amper dat dat bestond. Hij doet het nu met de andere pannen, thanks people!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:28

Test je pannen met magneet.
Magneetje moet aan bodem van de pan blijven plakken, zo niet, krijg je de aardappelen nooit gaar.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:31

Haha xD Fijn dat hij het doet, ik wilde net reageren.
Bij sommige inductieplaten zit er wel een rode lamp onder, puur zodat de gebruiker het idee heeft dat het ding aan staat. De grap is dat die rode lamp helemaal, maar dan ook echt helemaal niets doet qua verwarming.
Een inductieplaat zal als hij aan staat ook nooit warm aanvoelen (hooguit de glasplaat als er een warme pan op heeft gestaan een beetje)

Inductie is altijd via een principe dat werkt met magnetisme, daarom heb je wel geschikte pannen nodig voor je effect zult merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:32

Als ik een magneet had :+

Mijn ouders hebben ook inductie en geen magnetische pannen nodig. Deze blijkbaar wel dus.. Handig.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:34

Dan hebben ze geen inductie. Je hebt ook zoiets als een elektrische plaat (die wordt wel warm, en heeft vaker zo'n rode lamp). Inductie werkt trouwens ook op stroom, maar nevermind. Een elektrische plaat zit een soort verwarmingselement in zoals ook in je tosti-ijzer of grill zit zegmaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:34

Beloven schreef:
Op onze pannen staat dat ze ook voor inductie zijn.. Zit ook zo plaatje op.. Bij mijn ouders gaan ze wel rood gloeien.

De vorige bewoner heeft thank god pannen achter gelaten en die doen het indd wel magnetisch..

Die van mijn ouders werken dus niet magnetisch, wist amper dat dat bestond. Hij doet het nu met de andere pannen, thanks people!

Als de pannen van jouw ouders niet magnetisch werken hebben ze geen inductie. Dat leid je ook af aan het feit dat ze rood worden, ze warmen op. Ze zullen een keramisch kookvuur hebben.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:35

Denk dat je ouders den keramisch hebben :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:35

Beloven schreef:
Als ik een magneet had :+

Mijn ouders hebben ook inductie en geen magnetische pannen nodig. Deze blijkbaar wel dus.. Handig.

Dan was het geen inductie maar keramisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:36

Elektrisch is inductie toch :+?

Kan goed zijn dat ze dan elektrische plaat hebben hoor, dat ding van hun is al 20 jaar oud. Haha.

Nouja gelukkig heeft de vorige bewoner pannen achtergelaten en dan gaan deze naar mijn tante ofzo

Oh keramisch dus, ik zie geen verschil :+ weer wat geleerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:38

Nee.
Bij inductie wordt de plaat niet warm als je hem aanzet.
Door de magneet wordt de bodem van de pan verwarmt.

Het voordeel is dus; geen pan erop geen warme plaat.
Ook koelt hij veel sneller af zodra de pan eraf gaat.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:38

Ik gok dat jouw ouders een ceramische kookplaat hadden, die worden rood (en heet!) en heb je geen magnetische pannen voor nodig.
Mijn ouders hadden vroeger ook ceramisch en nu inductie. Zelf heb ik een gaskookplaat want met inductie en ceramisch kan ik écht niet koken.

Er is een groot verschil tussen een elektrische, ceramische en inductie plaat.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:40

Elektrisch, is wat anders als inductie inderdaad.
Inductie zorgt voor een constante hitte, elektrisch verwarmt naar een bepaalde warmte en koelt dan weer af en verwarmt weer tot dat punt :)

Inductie blijft altijd even warm, behalve als er geen (goede) pan op staat.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:43

Weer wat geleerd.. :) Ik was altijd in de veronderstelling (vriend ook) dat wij op inductie koken. Maar uit jullie omschrijving haal ik dat we dus keramisch koken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:44

Nou weer wat geleerd. Dan gaan deze pannen fijn naar mijn ouders of tante toe en gaan wij even voort op de pannen van de vorige bewoner en kopen we later wel eigen nieuwe pannen.

Thanks voor de quick help and lesson of today!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:57

Beloven: let dus bij het aanschaffen van nieuwe pannen op dat ze geschikt zijn voor inductie koken!
Mocht iemand je tweedehands pannen aanbieden die dat zijn, maar hebben ze al eens op een andere kookplaat gestaan (dus iets wat geen inductie is), niet aannemen. Vaak zijn je pannen dan namelijk niet meer geschikt voor inductie.

Het probleem met al die platen is dat ze er hetzelfde uitzien: als een zwarte glasplaat. Bij gas zie je heel duidelijk dat het gas is natuurlijk ;)

Ik denk trouwens dat wat ik aanhaal als elektrisch hetzelfde is als keramisch, maar daar ben ik niet 100% zeker van. In elk geval lijken die 2 soorten qua werking wel heel veel op elkaar.

(ik vind koken op elektrisch ook een ramp! T duurt altijd zo lang voordat je daarmee je warmte kunt veranderen! Geef mij maar gas :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:04

Succes met inductiekoken, is in het begin best lastig. Maar nu na 1,5 jaar ben ik eindelijk content :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:05

Ja ik had bij deze ook gekeken.. En zou geschikt moeten zijn.. Zelfde soort plaatje ook.. Nouja het zal allemaal wel. Ik kan koken. Komt goed, haha.

Ik heb 17 jaar op keramisch gekookt blijkbaar dus zo moeilijk moet het niet zijn tog :+?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:07

Inductie gaat veeeeeel sneller dan keramisch! Ik heb zelf de hoop dat het ook net zo snel als gas afkoelt als je je pit lager zet.
Keramisch is zo traag, moet je eerst 5 minuten wachten tot je pit warm is en als dan je aardappelen (over)koken, kan het niet meteen zachter, maar blijft het eerst een paar minuten nog volle bak gaan. Ik vind het moeilijk xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:09

Mijn inductie zit een booster op, kookt binnen een minuut 2 liter water :') Ideaal! En koelt ook snel weer af, maar wat lastig is, ik speelde graag met de pan, optillen enzo, maar dat kan dus niet met inductie want dan ben je meteen je warmtebron kwijt. Daar moest ik heel erg aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:09

Oefening baart kunst :D

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:11

Inderdaad, inductie gaat hard :)) goed je pannen in de gaten houden want als hij bijvoorbeeld hard kookt blijft hij hard koken. En je vlees is ook binnen mum van tijd zwart :')

Dat komt omdat hij zoals ik al zei niet afkoelt zoals keramisch/elektrisch.