(zelf) zonnecellen op dak plaatsen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

(zelf) zonnecellen op dak plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:52

Welke bokkers hebben er zonnecellen op hun huis liggen? Bevalt het? Waar moet je op letten bij aanschaf etc? Zijn er ook bokkers die ze zelf hebben geplaatst en aangesloten?

Anoniem

Re: (zelf) zonnecellen op dak plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:14

Wat is je huidige energie rekening?
Met verbruik van 1.000kwh en 500m3 gas betaal ik per jaar;
€105,27 aan elektriciteit en €386,21 aan gas en vaste kosten.

Wanneer je terug levert krijg je enkel kale kwh prijs vergoed zo ver ik begrijp. Kale kwh prijs is bijna niks. Gene wat elektriciteit zo duur maakt is de energie belasting die je er over betaald.

Mocht je zelf op dak aanleggen dan zal ik ook even informeren bij je verzekering of ze daar niet moeilijk over doen. Bijv bij brand.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:24

Mijn man heeft ze vorige week inderdaad zelf geplaatst! Hij is overigens wel elektrotechnisch ingenieur, dus hij weet waar hij mee bezig is.
Ik kan nog niet zo heel veel zeggen over hoe het bevalt, maar volgens mij hebben we tot nu toe (ze liggen er 6 dagen op) een goeie 50 kWh opgewekt, ondanks drie heel slechte dagen ivm regen. Best leuk!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:25

Even opletten of je dak er wel geschikt voor is, hier is dat helaas niet zo. Komt door de ligging op het NO en door de dakkapel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:35

wij hebben er 14 besteld...maar die leggen we neer.Dus daar heb je niets aan.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:36

Dat mag ik er inderdaad wel even bij zeggen - wij hebben een plat dak, dus kunnen de richting kiezen. Ze zijn op een soort schans (zoiets) recht op het zuiden geplaatst.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:38

Zonneboiler zou mijn eerste keuze zijn, gas is ong. factor 3 duurder en meer milieuvervuilend dan groene stroom.

Mijn dak kan het niet op helaas en zelf er op klimmen is mijn keus niet, plus verzekering, etc. die moeilijk doet ivm geen vertrouwen correct aanleggen, etc. Installatie zal dus gekeurd moeten worden en dat is ook niet gratis. Vraag is dus hoeveel je echt bespaard door zelf te gaan klimmen. Vragen of je mag meehelpen/kijken zodat je echt weet hoe alles in elkaar zit is weer wel iets wat ik zou doen. Overweeg een omvormer met eilandsetting, zodat je samen met een accu (of meerdere) ook wat aan je systeem hebt als er een stroomstoring is. Normaal is alles nl enkel netgekoppeld en ligt ook bij jouw dus alles plat als er storing is.

Let op waar je zonnepanelen vandaan komen, aantal Chinese fabrieken overleven niet lang, en dat kan lastig zijn als er aanspraak op garantie gemaakt moet worden.
Blue_Eyes schreef:
Dat mag ik er inderdaad wel even bij zeggen - wij hebben een plat dak, dus kunnen de richting kiezen. Ze zijn op een soort schans (zoiets) recht op het zuiden geplaatst.

Die laatste foto op je link herinnert me aan het advies om ze wel schoon te kunnen maken. Sneeuw of gewoon viezigheid kan je erg veel opbrengst kosten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 15:54

Ze moeten op een schuur komen. Schuur is zelfgebouwd door twee ingenieurs in Delft, waarvan eentje gewerkt heeft bij ESA en bouwde kunstmanen, dus die schuur zit wel snor die is supersterk. Ze leverden een handgeschreven sterkte berekening in bij de gemeente, daar konden ze niks mee, want zij deden als met een computerprogramma _O-.

Mijn partner en ik hebben een natuurkundige achtergrond dus ik maak me geen zorgen over snoertjes en stekkertjes. :+

Boiler is geen optie, want het reduceren van gasgebruik doen we al met de houtkachels.

Een vriendin van me zei dat een terugloopmeter de beste optie was. Is dat zo?

Citaat:
Overweeg een omvormer met eilandsetting, zodat je samen met een accu (of meerdere) ook wat aan je systeem hebt als er een stroomstoring is. Normaal is alles nl enkel netgekoppeld en ligt ook bij jouw dus alles plat als er storing is.

Kijk :)* lang leve bokt :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:59

Arabesk schreef:
Ze moeten op een schuur komen. Schuur is zelfgebouwd door twee ingenieurs in Delft, waarvan eentje gewerkt heeft bij ESA en bouwde kunstmanen, dus die schuur zit wel snor die is supersterk. Ze leverden een handgeschreven sterkte berekening in bij de gemeente, daar konden ze niks mee, want zij deden als met een computerprogramma _O-.

Mijn partner en ik hebben een natuurkundige achtergrond dus ik maak me geen zorgen over snoertjes en stekkertjes. :+

Boiler is geen optie, want het reduceren van gasgebruik doen we al met de houtkachels.

Een vriendin van me zei dat een terugloopmeter de beste optie was. Is dat zo?

Citaat:
Overweeg een omvormer met eilandsetting, zodat je samen met een accu (of meerdere) ook wat aan je systeem hebt als er een stroomstoring is. Normaal is alles nl enkel netgekoppeld en ligt ook bij jouw dus alles plat als er storing is.

Kijk :)* lang leve bokt :D

Smartmeter lust ook stroom (+ alle IT kan gehacked worden), gewone analoge meter loopt idd achteruit en dat is het simpelst al is je energiebedrijf er niet zo blij mee, want zij moeten je voor alle stroom hetzelfde tarief rekenen en men is op dit punt flink aan het rommelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:08

Hier bevalt het super!

Hier wel heel sterk ervoor gewaakt dat ze onze oude draaischijfmeter niet vervangen hebben door zo'n nieuwerwetse meter :j

Nu kunnen ze namelijk niet vervelend gaan doen door minder voor teruggeleverde stroom te betalen dan wij betalen voor afgenomen stroom, het wieltje draait simpelweg terug als de panelen stroom opwekken dus wat we in de avond gebruiken wordt overdag weer "teruggedraaid" *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:04

Ik lees even mee, want zonnepanelen lijkt ons ook ideaal! Al willen wij nog even wachten totdat er goede accu's op de markt zijn waar je energie in op kan slaan zodat je helemaal niet meer afhankelijk bent van het net. Oa Tesla is daar nu mee bezig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:20

Dan zou je idd aan auto-accu's moeten denken, en dan niet de normale, maar die van een elektrische auto, die is wat groter ;) maar dat kost ook wat.
Je zou er bijna een oude Prius voor kopen ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:28

Ja, wij hebben 5 grote units, dak is er op aangepast en de stroomvoorziening, (meterkast wel de oude... want dan draait die automatisch terug) e.d. Ze zitten ook aan de ideale zonkant op een schuin dak wat zorgt voor het beste resultaat. Mijn man heeft alles zelf gedaan.
Ik ben er erg tevreden over, op tweemaal per jaar even schoonmaken zit er geen onderhoudt in. En ons energiezuinige huis draait er, wanneer je het jaar gemiddelde bekijkt, er volledig op.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:47

Voor de mensen die niet willen kopen is zelfstroom.nl misschien wat? Ik volg dit bedrijf al een tijdje en het idee staat mij wel aan.

Je huurt panelen voor een laagbedrag wat ongeveer gelijk staat aan je verbruik in stroom. Dus per saldo kost het weinig. Natuurlijk ben je altijd meer kwijt dan kopen maar op deze manier kan je ook met minder geld zonnepanelen plaatsen. Zelf is mijn verbruik zo laag dat het geen zit heeft om ze te plaatsen.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:42

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierbij foto van onze panelen. Wel met nieuwe slimme meter, bewust gekozen. Als kleinverbruiker kun je toch onbeperkt salderen tot minimaal 2020. Daarnaast krijgt iedereen in Nederland tot 2018 toch een nieuwe meter. Het kiezen voor behoud van een oude meter is m.i. sinds juli 2013 sinds iedereen onbeperkt kan salderen verleden tijd. Accu kan financieel nog niet uit. Wellicht als na 2023? de salderingsregelgeving wordt aangepast, maar ben er bang voor dat het financieel dan nog moeilijk blijft om een accu rond te rekenen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 11:47

Gaaf! Jij hebt veel panelen zeg!! 30 telde ik er?

Vanochtend de zonnemeneer op bezoek gehad. Accu's wordt inderdaad pas rendabel rond 2020 als de minister het belastingvoordeel op je geleverde stroom wil gaan afromen ;-)

Ze komen hier op de tweede nok van de schuur die op het zuiden gericht staat. Mooi uit het zicht. We gaan het helemaal zelf aanleggen. Er moet ook een dikke kabel van de schuur buitenom naar de meterkast van het huis. Gaan we ook zelf ingraven, graafmachientje huren en gaan met die banaan.

Ons verbruik ligt op 4500 kWh en de we nemen 2 x 9 = 18 panelen die ook ongeveer 4500 opwekken.

Heel interessant verhaal ook over serie/parallel en de omvormer met software. Omdat wij een natuurkundige achtergrond hebben en de zonnemanier HTS heeft, was het leuk vakinhoudelijk babbelen :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:07

Dat salderen mag zolang men het toestaat, als ze "morgen" de regels veranderen dan ben je de pineut.
En 2020 is ook al over 4,5 jaar :)

Ik weiger daarom die nieuwe meter zolang het kan... zolang ze niet kunnen zien wat we terugleveren kunnen ze het ook niet verrekenen :j

Die "slimme meter" biedt (ons) ook geen voordelen dus zolang de oude niet kapot is en ze me niet kunnen dwingen om die nieuwe te nemen, blijven ze er lekker vanaf :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:21

Wij hebben ook zelf panelen gelegd, ca. 2,5 jaar geleden. Bevalt prima. Gekocht via internet bij Zaanzon. 2 schoonbroers + schoonouders deden mee. Buren van schoonouders hebben ze later ook door mijn man en schoonbroer laten leggen.

We wekken ongeveer net zoveel op als we verbruiken, dus energiekosten zijn flink gedaald :).

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:27

Parallel schakeling met optimizers werkt wel erg mooi. Enkel wel duur. Stringomvormer wat goedkoper, wel ietsjes minder rendement als je echt schaduw hebt. Het heeft allebei voor en tegens, ben er nog niet over uit of er onderaan de streep aan de één of de andere nu een financieel voordeel zit.

Micro-omvormers op het dak zou ik wel afraden, is alweer een verouderde techniek.

En @Arabesk zorg dat de kabel echt dik genoeg is! max 1.5% verlies veel bedrijven raden aan conform nen1010 met een max van 5% dit is echter afnamegericht en niet productiegericht. Heb je meer dan 1,5% verlies dan vliegt de omvormer in storing door opstuwing van het voltage naar boven de 253volt. Bezuinig niet op de kabel, een dikker kost maar ca. 2 euro per m1 meer maar dan weet je zeker dat je niet weer hoeft te graven en eventueel kunt uitbreiden in toekomst.

Wij hebben inderdaad 30 panelen maar deze zijn maar 170 watt per paneel, deze afmeting kwam mooier uit op ons dak. Totaal 4950 Wp vermogen. Hebben vorig jaar 5300 kWh opgeleverd met een stringomvormer in het oosten van het land.

@pmarena; Ieder zijn idee over de slimme meters, ik juich het toe. Steeds vakers situaties dat de kabels van de netwerkbeheerder te dun zijn lang de openbare wegen, als je deze bedrijven inzicht geeft in de vermogens opwekking enzovoorts kunnen de netbeheerders hier ook op inspringen, trafo's goed afstellen eventuele dunne stukken kabels vervangen enzovoorts. Hier zitten zeker voordelen aan in mijn ogen. De nadelen zie ik niet gezien je een meter huurt. Ze worden dus toch vervangen voor 2020 en tot dan staat de regelgeving vast qua salderen. Daarna zal er niet veel spannends gebeuren verwacht ik anders zet de overheid daarmee de ontwikkeling van DE stil en gaan ze de 16% duurzaam in 2023 niet behalen en heeft de overheid zelf een probleem. Het zal dus denk ik zo'n vaart nog niet lopen..... maar is ook gedeeltelijk een gevoel/inschatting, overheid is nu eenmaal beetje onbetrouwbaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 12:38

Ja ze leveren ook een kabel die geschikt is. We nemen stringomvormer, omdat we geen echte harde schaduw hebben, alleen wat diffuse van bomen die ver weg staan (en in de winter toch geen bladeren hebben).

We zitten hier in een gebied met behoorlijk wat zon (het waait DUS ook altijd blegh), tov bijv Enschede is maakt het aantal zonuren nog behoorlijk uit.

De liggen én de helling van het dak vielen in het 98% gebied. *\o/*

Afbeelding
De schuur, cellen komen op de tweede nok, dus veel meer uit het zicht.

Afbeelding

en hier goed te zien:
Afbeelding
De druif pas gesnoeid en opgebonden, nu alweer ontploft....
Wij hebben niet zo'n mooi strak opgeruimd erf :+, hoe doen jullie dat toch %). Als we voor klaar zijn, kun je achter weer beginnen met onkruid/gras/takken

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:48

Bij ons is het erf ook nog niet zo lang zo;).. elke jaar afgelopen jaren een klus gedaan en nu begint het erop te lijken. Maar goede keuze. Bij jullie zou je zonder schaduw ca. 110% van het opgestelde vermogen moeten kunnen halen. Testopstellingen van ons op Texel/Amsterdam/Rotterdam in die streek halen met poly/mono panelen perfect op het zuiden ca. 105-110% procent. Dunne film technieken gaan zelfs naar 120%.

Maar die schuur kan prima. Valt het ook niet zo op!!. Leg met mulder pannen wel maar vast een paar reserves klaar;)... Breken vrij snel, daarnaast is het wellicht verstandig de pannen in de slijpen zodat ze niet te veel omhoog gaan staan als je de dakhaken/steunen plaatst.

Probeer als je tenminste een twee mppt omvormer hebt diegene in de schaduwzone van de bomen op de andere tracker te leggen. Oftewel 9 panelen links op één ingang en 9 rechts op de andere. Niet de stringshorizontaal leggen. Dit scheelt je een paar procent opbrengst!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:48

Mijn gevoel / inschatting zegt dat ik het niet van de overheid af wil laten hangen :)

Ik vind het ook prima om 1 en ander inzichtelijk te maken, ze mogen zo weten wat hier aan panelen op het dak ligt hoor :j

Maar niet via een "slimme meter" met het risico dat we straks ineens nog maar een habbekrats voor onze zelf opgewekte stroom terugkrijgen terwijl we wel volle pond betalen voor de stroom die we van het net af halen. Het is wel de bedoeling om de investering terug te verdienen en niet een oor aangenaaid te krijgen wat dat betreft :)

En zolang je zelf geen toestemming geeft om de oude meter te vervangen dan blijft die gewoon hangen :j Vooralsnog mag je vervanging gewoon weigeren gelukkig :)

Door dat te doen hou je zelf zoveel mogelijk de opties open. Heb je eenmaal de slimme meter dan is er geen weg meer terug.

In de praktijk zouden ze misschien best wel druk uit kunnen gaan oefenen door bvb. een tariefsverhoging of desnoods geen stroom meer te leveren als je de meter niet wilt laten vervangen, maar dat zie ik allemaal nog niet zo snel gebeuren.

Kans op het afschaffen van salderen en veel lagere prijzen zetten op teruggeleverde stroom lijkt me veel groter.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:13

Ik had het over oude Prius accu's maar zag toevallig wat voorbij komen over een Toyota dealer die de oude accu's wil gaan gebruiken voor de opslag. Maar volgens mij zijn ze nog niet zo ver.
Als het wat verder is zet ik eventueel gewoon een oude auto naast de stal als daar panelen op komen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:14

Kabel trekken naar kippenhok en auto daar zetten...kippen zijn gek op auto's :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:19

Dat zal 300 meter kabel worden, weet niet of het dan nog veel goedkoper is ;)

En de kippen hebben al een mooi hok :)