Help! Scooter kopen, geloof verkopers niet?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

Help! Scooter kopen, geloof verkopers niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 11:01

Beste allemaal,

Ik heb een vraagje.
Namelijk ben ik aan het kijken om een 2e hands scootertje te kopen op marktplaats.

Maar ik zit met een probleempje, namelijk snap ik iets niet helemaal wat sommige verkopers vertellen.
Het is namelijk zo dat ik een 4takt wil eigenlijk, 2 takt vind ik namelijk niks mede omdat je met het mengen van je brandstof/olie zit.

Nu heb ik 2 scooters op het oog.

Maar met scooter 1:
Zegt de verkoopster dat het een 2 takt is, dus ik wilde de koop afwijzen omdat ik 4 takt wil.
De verkoopster heeft me verteld dat het qua tanken niks verschilt met een 4takt en dat er ook gewoon in de 2takt euro 95 ongelood gaat en dat er verder geen verschil is.

Dit leek me stug, want heb nog nooit gehoord van een 2takt zonder mengsel.
Nu kwam ze er in een latere mail mee dat ze me kan verzekeren dat er gewoon euro 95 ongelood in gaat en dat ze nog 2 kannen olie heeft die ik zo over mag nemen. Daar gaat het dus al voor zo iets was ik al bang.
Nu lees ik wel dat er ook 2takt zijn met een aparte olie tank en dat je verder niks met het mengen te maken hebt.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe veel olie (kosten) heb je er ongeveer aan in vergelijking met een 4takt scooter?

Nu scooter 2:
Hier bij heb ik aan de verkoper gevraagd of het een 4takt is.
Daar op kreeg ik het antwoord dat het euro 95 loodvrij tanken is en dat ie daarnaast nog een olietankje heeft.
Dan komt het er dus volgensmij op neer dat het een 2takt is?

Kan iemand mij verder helpen?
Waar doe ik dan het beste aan? Wat zouden jullie doen en wat zijn nou de voor en nadelen van 2takt?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:07

Ik heb in het verleden een 2 takt gehad waar ik gewoon 95 ongelood mee moest tanken en er zat inderdaad ook een apart olie reservoir.

Edit,
wbt de kosten durf ik niet zo meer te zeggen daar het langer geleden is als 10 jaar.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:10

Dit lees ik op internet: Een tweetakt beschikt niet over kleppen waardoor hij vaak minder zuinig met benzine kan omspringen dan een viertakt. Omdat een tweetakt niet over een apart reservoir voor de olie die het blok moet smeren beschikt zal deze door de benzine gemengd moeten worden. Een tweetakt verbruikt dus naast benzine ook olie. Tegenwoordig kan deze vaak in een aparte tank worden bijgevuld waarna de motor de olie zelf in de goede verhouding door de benzine mengt.

Ik heb zelf ook een 2 takt gehad, maar er zaten wel 2 verschillende tanks in voor olie en voor benzine.
Het laatste jaar heb ik wel mengsel moeten gebruiken. Volgens mij was de olietank kapot of het kon niet meer goed mengen.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:11

Mijn 2takt scooter gaat ook gewoon Euro95 in. Daarnaast moet ik soms het oliereservoir bijvullen met 2takt motorolie, de scooter mengt de benzine en olie dan gewoon zelf :)

Azmay

Re: Help! Scooter kopen, geloof verkopers niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:12

De viertakt is vaak net wat zuiniger, maar bij nieuwere modellen heb je bij zowel 2 als 4 takt gewoon een apart oliereservoir en maakt dat dus helemaal niets uit.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:16

Idd wat al gezegd is, hier ook een 2 tact, aparte olie tank. Ik koop mijn olie bij de action en dan ben ik nog geen 5 euro voor een fles kwijt. Kwa kosten zit er dus niet veel verschil in. Ik denk dat ik ongeveer 1x in de 2 of zelfs 3 maanden mijn olie bij moet vullen, dus dat betekend eens in de zoveel tijd even een paar euro extra maar dit valt dus heel erg mee. Je moet je olie niet bij een pomp kopen want dan betaal je de hoofdprijs van 12 euro.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 12:50

Dankjewel voor de reactie's! Als ik zomlees hoe dat dus idd gaat met dat extra tankje en hoe "weinig" hij gebruikt aan olie denk ik dat het niet veel uit moet maken wat dat betreft om voor 2 of 4 takt te gaan.

Loveuggs mag ik vragen hoe veel jij kngeveer rijd? Want ga er van uit dat je olieverbruik wel sneller gaat als je meer rijd natuurlijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:52

Ricie schreef:
Dankjewel voor de reactie's! Als ik zomlees hoe dat dus idd gaat met dat extra tankje en hoe "weinig" hij gebruikt aan olie denk ik dat het niet veel uit moet maken wat dat betreft om voor 2 of 4 takt te gaan.

Loveuggs mag ik vragen hoe veel jij kngeveer rijd? Want ga er van uit dat je olieverbruik wel sneller gaat als je meer rijd natuurlijk.

Ik hoef maar 2x per jaar olie bij te vullen bij zowel mijn 4 als 2 takt. Had eerst een tweetakt en merk alleen verschil met optrekken en het verbruik. Rijd elke dag ong 10 kilometer gemiddeld.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:57

2 takt is idd aparte tank, maar ook veel minder zuinig en maakt veel meer herrie :o

Ik heb dus onlangs om deze redenen een 4 takt aangeschaft (Sym Cello/Allo), rijdt maar 1/45 ongeveer en een mooi zacht geluid :D

Nog een tip: Koop aub geen Chinese rommel!!!! Goedkoop is duurkoop...
Betrouwbare merken zijn Sym, Kymco, Peugeot, Piaggio, Aprilia, Vespa enz.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:07

Ik had een tweetaktje, en had gewoon een tank voor euro 95 en een tankje voor de olie.
Die olie ging echt super lang mee, maakte me altijd druk dat ik weer eens bij moest vullen en dan bleek 'ie nog half vol te zitten!
Ik had één kleine jerrycan en daar heb ik anderhalfjaar mee gedaan en hij is nog niet op.

Daarnaast trekt een tweetakt veel sneller op...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:09

Ik vind dat mijn 4 takt ook ontzettend veel lawaai maakt xD hij is dan wel een beetje opgevoerd, maar als ik het vergelijk met een zip ofzo, is de mijne een bulldozer haha. Ik rijd een kymco agility overigens.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 13:27

Dank nog voor de reactie's.
Ga binnenkort eens kijken denk ik bij een 2takt dan denk ik en dan zie ik wel hoe het met geluid zit.

Zijn 2 takt scooters echt veel minder zuinig of is het maar een klein verschil?

Was zoizo niet van plan om n chinees te kopen of iets, heb naar diverse merken zitten kijken en denk dat het een peugot of kymco word.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:48

Yamaha is ook erg fijn, oersterke scooters.
Peugeot was ik niet zo kapot van... een snor en een bromacooter van gehad, regelmatig issues , vriendin van me ook een peugeot met veel reparaties.m.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 13:55

Oke! Yamaha is ook nog wel een optie, maar daar heb ik het niet zo op.
Weet niet waarom, miss beetje vooroordeel. Geen ervaringen mee gehad maar weet niet waarom ik het daar niet zo op heb.

Mijn vriendin heeft ook een peugot. Maar die heeft er niet veel problemen mee. Dus vandaar dat ik er voor wilde kijken ook misschien.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:13

Ik ben erg tevreden over kymco. Wel gehad dat hij niet meer wou starten maar was iets met kabels enzo doordat die door de wind meerdere keren gevallen was. Verder zit die heerlijk. Mocht ik hem ooit vervangen word het een aerox 4 takt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:18

Ik heb een Yamaha, 2 tankt. Idd, de olie doe je heel lang mee. Gaat gewoon een lampje branden als je t bij moet vullen.

Hiervoor een 4 takt gehad en ja, die was stiller, zuiniger en hij stinkt niet naar scooter. :p

Maar ben ook blij met mijn huidige scooter hoor.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:22

Heb ook een 2 takt, rij gemiddelde van 25km per dag. Mijn olie reservoirje wordt ongeveer elke 2 maand aangevuld. Maarja ik rij ook vrij veel ermee. EN mijne scooter( SACHS een duitse merk) is idd wel wat aan de luide kant. Maar hij doet wat moet en is iets sterkers en heeft minder onderhoud dan de 4takt dat is ervoor had.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:30

Volgens mijn broer 2 takt ongeveer 1/25 a 1/30 en 4 takt 1/40 a 1/50 qua verbruik, ligt aan het merk/motor

Dit staat op internet:

Citaat:
A] Type motorblok:

Tegenwoordig zijn scooters uitgerust met 2-takt motoren of met 4-takt motoren. Eventueel zijn deze uitgerust met injectie-technieken. 4-takt motoren zijn zuiniger in benzineverbruik dan 2-takt motoren. Injectie-motoren zijn zuiniger dan carburateur-motoren maar toegepast op 2-takt motoren geeft deze techniek teveel problemen. Scooterland levert dan ook geen 2-takt injectie scooters. Op 4-takt motoren is injectietechniek wel een probleemloze en goede oplossing, een nadeel is wel dat deze laatste techniek relatief duur is. Hieronder vindt u het gemiddelde verbruik van de type motoren voor 50cc scooters. Uitgegaan is van 75% vermogen en uiteraard kan er per afzonderlijk model wel enig verschil inzitten: - 2-takt motor: 1 : 25 (1 liter benzine op 25 kilometer) - 4-takt motor: 1 : 40 (1 liter benzine op 40 kilometer) - 4-takt injectie motor: 1 : 50 (1 liter benzine op 50 kilometer)

Dus ja de 4 takt is een stuk zuiniger.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:49

Dan denk ik dat ik in eerste instantie toch maar mezelf wat meer ga richten op een 4takt....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:52

Ik heb beide gehad, bij beide gewoon 95 ongelood.
Bij 2takt bij elke tandbeurt olie controleren en eventueel bijvullen. Bij 4 takt eens per kwartaal oid.
Heb nu een 4, mijn volgende wordt weer een 2. Merk dat de 4 in de winter veel moeite heeft om op gang te komen, moet echt ff warm lopen zeg maar

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:55

Mijn ex vriend is scooter monteur en heb er daardoor aardig wat verstand van gekregen.
Een 2 takt is inderdaad vaak met een aparte olie tank er zijn nog weinig 2 takt scooters dat je het zelf moet mengen hoor.
Een 4 takt is veel zuiniger kwa brandstof en kilometers.
Maar ook een 4 takt moet af en toe de olie gecontroleerd worden en soms zelfs aangevuld hoor.
Elke scooter gebruikt olie ongeacht of het 2 of 4 takt is.
Alleen een 2 takt heel veel vergeleken een 4 takt scooter.

Ik zou lekker gaan kijken naar een piaggio zip 4 takt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:06

Een 4 takt heeft bijna geen olie nodig, maar heeft wel een aparte olietank
(ik wist dit niet toen ik mijn eerste scooter kocht }:0 , na 4 jaar wees een monteur mij er op dat er geen olie meer in zat, en toen kwam ik er achter dat er in een 4 takt dus ook olie moet :Y) )

Nu heb ik een 2-takt met een apart oliereservoir, daarbij raden ze aan om na 500 km rijden je olie bij te vullen, dan is je olietank ongeveer half leeg. Bij mij gaat er na 500 km ongeveer 300/400 ml olie in.

Qua verbruik merk ik niet zoveel verschil tussen de 4-takt en 2-takt, hoewel 4-takt dus zuiniger zou moeten zijn.

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:17

Ik heb ook een 2 takt. Gaat gewoon euro 95 ongelood in. Ik heb een reservoir voor benzine en een voor de olie. De olie haal ik gewoon bij de action voor 3-4 euro en daar doe ik dan wel een tijd mee. af en toe even bijvullen en verder geen omkijken naar.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:26

LadyMadonna schreef:
Ik heb beide gehad, bij beide gewoon 95 ongelood.
Bij 2takt bij elke tandbeurt olie controleren en eventueel bijvullen. Bij 4 takt eens per kwartaal oid.
Heb nu een 4, mijn volgende wordt weer een 2. Merk dat de 4 in de winter veel moeite heeft om op gang te komen, moet echt ff warm lopen zeg maar

Nu je het zegt, deze ervaring heb ik ook..

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 19:23

Bedankt allemaal voor de tips en adviezen!

Heb inmiddels een mooie scooter aan weten te schaffen.

Een 4 takt kymco agillity.

Afbeelding