Gevolgen hoge snelheid, lage versnelling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Gevolgen hoge snelheid, lage versnelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 13:30

Vanwege een bepaalde reden wil ik graag weten wat de gevolgen (kunnen) zijn voor de motor bij rijden met een te hoog toerental, dus hoge snelheid, te lage versnelling (lees; 50 km/h in 1e versnelling).

Het betreft een oud model Twingo (die nu dus helaas kapot is :+ ).

Ik heb uiteraard google volledig afgespeurd, maar daar werd ik weinig wijzer van, daar kon ik enkel info vinden over lage snelheid, hoge versnelling.

Zijn er technische bokkers die hier antwoord op hebben?? Thanks!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:43

Heb je de de motor dan niet opgeblazen, ik heb er geen verstand van, weet wel dst het niet goed is.. hoorde je dat niet.. :wow:

Riddershow

Re: Gevolgen hoge snelheid, lage versnelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:44

Of oververhitting door te hoog toerental?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 13:46

Als de motor opgeblazen was had ik de gevolgen wel geweten en geen topic hoeven openen :+

Edit; uiteraard ben ik niet degene geweest die 50 in zijn 1 heeft gereden ;)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:51

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat je distributieriem is geknapt. Dan was deze al niet in als te beste staat en dan loopt de motor in puin. Van even op te hoog toerental rijden gaat een auto niet snel kapot, tenzij dat je echt op volle toeren hebt gereden daar is geen een motor geschikt voor.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:53

50km/h in z'n 1 kan desastreus zijn maar ik weet niet hoe het toerenverloop van een Twingo is. Gokje: Iemand reed en heeft hem van 2 per ongeluk terug gezet in 1 en koppeling op laten komen? Als je volgas in z'n 2 ging (dus 60-80km/u) dan is nu inderdaad je motor+versnellingsbak zum klöten :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 14:02

Essxan schreef:
Van even op te hoog toerental rijden gaat een auto niet snel kapot, tenzij dat je echt op volle toeren hebt gereden daar is geen een motor geschikt voor.

Feit is, de motor is nu kapot. Er is echt op TE hoge toeren gereden. De motor liep niet direct in de soep, twee weken later was deze kaduuk.
Mijn vraag is dus wat het gevolg is van TE hoge toeren, kan de motor kapot zijn, of is het stom toeval?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:07

Hoe was je oliepeil? Kan het zijn dat van de combi de klap gekomen is? en daardoor de vertraging met 2 weken voordat motor stuk ging.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:10

Dat ligt ook echt aan de motor die erin ligt. Mijn auto haalt de 80 ook nog in zijn 1e versnelling zonder problemen.

Ga eens naar een garage, daar kunnen ze je wel helpen.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:25

Goof schreef:
Essxan schreef:
Van even op te hoog toerental rijden gaat een auto niet snel kapot, tenzij dat je echt op volle toeren hebt gereden daar is geen een motor geschikt voor.

Feit is, de motor is nu kapot. Er is echt op TE hoge toeren gereden. De motor liep niet direct in de soep, twee weken later was deze kaduuk.
Mijn vraag is dus wat het gevolg is van TE hoge toeren, kan de motor kapot zijn, of is het stom toeval?

Ja maar wat is op TE hoge toeren... Het kan zo zijn dat je langdurig op 7000 toeren zit en dat is niet goed maar ook niet desastreus, je kan prima plankgas rijden, dat wordt begrenst. Echter, als je terugschakelt van 2 terug naar 1 terwijl je dan boven de 8000RPM uit komt kan er weldegelijk motorschade ontstaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 15:42

Tazzey schreef:
Dat ligt ook echt aan de motor die erin ligt. Mijn auto haalt de 80 ook nog in zijn 1e versnelling zonder problemen.

Zoals ik zei gaat het om een oud type Twingo en niet om een nieuwe(re) auto die motorisch veel sterker is.
Bij de garage ben ik al geweest, de auto wordt gemaakt. Ik heb daar echter (nog) niet de vraag gesteld die ik in de OP stel.

Ik heb geen toerenteller in deze auto, hoeveel toeren heb ik dus niet kunnen checken. Ik ken de auto en weet hoe hij klinkt bij hoge toeren. Dit was echt op TE hoge toeren zoals ik enkele malen heb aangegeven.

Ik wil weten of de schade aan mijn auto het gevolg van dit verhaal kan zijn.
Ik zal het morgen bij de garage checken, ik had gehoopt dat er bokkers zouden zijn die technisch waren en me er iets meer over konden vertellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:46

Heb je het oliepeil gecontroleerd erna?
Ik heb zelf totaal geen verstand van auto's.. maar die van mij vorig jaar bij schoonmoeder laten staan die hem wel even terug naar huis wilde rijden maar niet wist hoe je moest schakelen in een semi-automaat en dus een heel blokje in de 1 heeft gereden.. Toen we een paar dagen later op de weg zaten ineens een motoroliemelding en toen bleek er ruim 2,5 liter olie uit te zijn, stokje was helemaal droog, terwijl we een maandje van tevoren nog hadden bijgevuld := Waarschijnlijk dus door dat hoge toerental in de 1..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:34

Een oude motor kan ook heel krachtig zijn. Het gaat mij meer om wel type zit erin. Ik heb er en 3.5 liter V6 in en die kan dat wel aan maar een 1.2 bezinemotor kan daar wel weer problemen mee krijgen, oud of nieuw.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 16:35

Tazzey schreef:
Een oude motor kan ook heel krachtig zijn. Het gaat mij meer om wel type zit erin. Ik heb er en 3.5 liter V6 in en die kan dat wel aan maar een 1.2 bezinemotor kan daar wel weer problemen mee krijgen, oud of nieuw.

Ah excuus, verkeerd begrepen. Het is een Twingo'tje, simpele motor, 1.2 volgens mij.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:04

Wat is er precies kapot dan aan de motor of hebben ze dat nog niet gezegd?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:09

Maar wat is er precies gebeurt en hoe ver/lang is er op die manier gereden.

Goof schreef:
Tazzey schreef:

Zoals ik zei gaat het om een oud type Twingo en niet om een nieuwe(re) auto die motorisch veel sterker is.
Bij de garage ben ik al geweest, de auto wordt gemaakt. Ik heb daar echter (nog) niet de vraag gesteld die ik in de OP stel.

Ik heb geen toerenteller in deze auto, hoeveel toeren heb ik dus niet kunnen checken. Ik ken de auto en weet hoe hij klinkt bij hoge toeren. Dit was echt op TE hoge toeren zoals ik enkele malen heb aangegeven.

Ik wil weten of de schade aan mijn auto het gevolg van dit verhaal kan zijn.
Ik zal het morgen bij de garage checken, ik had gehoopt dat er bokkers zouden zijn die technisch waren en me er iets meer over konden vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:18

Het lijkt me inderdaad het meest logisch dat de bak stuk is gelopen, of dat de motor te veel in de toeren is gejaagd waardoor de motor is geploft. Zelfs met voldoende olie en koelvloeistof kan dat gewoon gebeuren. Mag hopen dat degene die je motor de vernieling in heeft gejaagd goed verzekerd is :') Zeker als de distributie geknapt is, dan kun je 'm afvoeren naar de sloop.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:32

Wanneer is de distributie riem voor het laatst vervangen?

Opzich kan een motor best wel wat hebben. Dus in toeren jagen, daar gaat hij niet direct stuk van. Maar als je distributie riem al niet geweldig meer is, dan kan die wel sneller kapot gaan als je hoog in toeren komt.

Distributie riem er af, de kleppen werken niet meer op het juiste ritme, motor kapot. Dus dat zou een gevolg kunnen zijn...

verder kan ik me weinig voorstellen bij hoge toeren en een kapotte motor na 2 (? Toch?) weken.

En als de distributie riem al flink wat kilometers mee ging, was het sowieso een kwestie van tijd.. dan is het misschien wat versneld door dit gebruik, maar het was bij normaal gebruik er ook zeker een keer van gekomen.

Dus concreet antwoord: ja het kan door te hoge toeren komen, als de distributie riem lang mee is gegaan. En de eigenaar van de auto dus zelf ook verzuimd heeft in noodzakelijk onderhoud.

dit even puur vanuit de info die ik nu heb hoor. Als ik weet wat er precies met de motor is kan ik misschien meer of iets anders vertellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:42

wat is er kapot aan de moter?Dan is het misschien makkelijker om te bedenken dat het daar door kan komen?
Was diegene doof die in je auto reed?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:52

geerke schreef:
wat is er kapot aan de moter?Dan is het misschien makkelijker om te bedenken dat het daar door kan komen?
Was diegene doof die in je auto reed?

_O-

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:57

Na dat ritje wel :+

Verder ga ik mee met veel posters: niet genoeg info om iets concreets te zeggen. Als de auto van tevoren al in mindere staat van onderhoud was (al dacht je misschien zelf dat het nog prima was) kan (maar hoeft dus niet) zo'n geintje het zetje zijn. Aan de andere kant heeft ie daarna nog twee weken gereden. En hoeveel km is dat? De één rijdt net 20-30 km in die tijd, de ander 2000.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:39

Ik heb het aan mijn vriend gevraagd, hij zegt dat het weinig kwaad kan als het van korte duur was (bv flink optrekken). Bij langere duur kan de versnellingsbak kapot gaan en kan de motor oververhit raken.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurd is? Je hebt het zelf dus niet gedaan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 19:42

Ik weet idd wat er stuk is, ik wilde dat even in het midden laten omdat ik anders antwoorden in monden zou kunnen leggen vandaar ;)

De distributieriem is niet kapot, die werkt nog.
Ik weet even voldoende, dank voor het meedenken mensen!

En ja, die persoon was op dat moment kennelijk even doof voor de auto en daarna door mijn gegil dat er verdorie geschakeld moest worden!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:44

Pfoe dat kan idd door een hoop dingen komen.

zoals hier al genoemd is..

Distributieriem, lang op hoge toeren rijden raakt de motor overhit, kan niet genoeg koelen en dan knalt ie er alles uit. Te weinig olie in je blok, dan loopt je blok vast enz enz

Edit;

Wat is er nu uiteindelijk kapot goof? :)
Ben nieuwsgierig

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 19:50

Haha ok ok, komt 'ie.

Tijdens vakantie reed een ander op dat moment in mijn auto, trok gigantisch op, vergat in alle stress in verkeersdrukte door te schakelen en trapte door tot net over 50 in 1e versnelling. Auto maakte gruwelijk herrie, het is een oud simpel Twingo'tje, simpele motor, ik ben er zuinig op, hij moet nog even mee.

Twee weken later blijk ik een lekke koppakking te hebben. Ding rijdt dus nog, maar is wel goed kapot. Geen kapotte of geklapte distributieriem etc dus, olie was niet op.
Ik was op het moment zelf al bang voor schade en toen ik dit merkte was ik dus niet blij. Ik wilde weten of dit een gevalletje 'oorzaak-gevolg' kan zijn, want dan kan ik het eventueel verhalen op de verzekering van de ander, maar uiteraard alleen als ik hier zeker van kan zijn.
Ik weet immers ook dat ouderdom dit ook kan veroorzaken. Omdat de auto vorige maand gecheckt is en voor apk gegaan is en volledig goed was, kan ik me niet voorstellen dat het toeval is eigenlijk.

Vandaar dus mijn vraag ;)