Mensen die koophuis eerst een jaar willen huren en dan kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirltjuh

Mensen die koophuis eerst een jaar willen huren en dan kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 11:44

Hallo allemaal..

Momenteel heb ik mijn huis te koop staan en ik kreeg nu van mensen de vraag of ik mijn huis eerst een jaar zou willen verhuren en dat de mensen het dan zouden kopen.. Nu het hele verhaal:

De man in dit verhaal zou enkele jaren geleden naar Curacoa vertrokken zijn om te werken.. Hij was gewoon netjes uitgeschreven in NL maar in Curacoa zou er iets mis gegaan zijn met het inschrijven waardoor hij hier in NL werd gezien als 'zwerver'. Nu willen ze een hypotheek afsluiten maar dat gaat niet omdat haar man hierdoor bepaalde rechten verloren zou zijn, die ze volgend jaar pas terugkrijgen.. Ze vinden mijn huis heel leuk en willen het daarom een jaar huren en vervolgens kopen..

Nu heb ik het juist te koop gezet en niet te huur omdat ik geen zin heb in mensen die me de boel afbreken etc.. Maar ik zou wel blij zijn als ik al van die rotte kosten af zou komen.. Alleen vind ik hun verhaal zo vreemd..
Het gaat trouwens maar om een huisje van 157.500 euro.. Zij zouden beiden full time werken.. Daarnaast huren ze nu een huis waarvan alleen de huur al meer is als bij mij de totale vaste kosten.. Maarja,dat zeggen ze..

Kan iemand mij advies geven hierin?

Kirrr

Re: Mensen die koophuis eerst een jaar willen huren en dan kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:47

Staat je huis al lang te koop?
Zo nee, dan zou ik gewoon even afwachten of er niet andere geïnteresseerden zijn om ineens te kopen.

Verhaal klinkt mij ook vreemd en ik zou het ook niet vertrouwen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:47

Ik zou het nooit doen. Ten eerste heb je nooit de garantie dat ze het na een jaar kopen en ten tweede weet je niet of het nog in dezelfde staat is om te verkopen als dat het nu is.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:48

Niet doen... Dat was tenminste het advies dat onze makelaar gaf toen wij deze vraag kregen. Hij kende een geval waar dit wel was gedaan, en tijdens de huurperiode raakte koper zijn baan kwijt, en kon dus geen hypotheek meer krijgen.. Ookal was er al een voorlopig koopcontract getekend.. Verkoper bleef met een huis en lege handen achter..

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:49

Ik ben altijd heel huiverig als ik dit hoor, ik lees en hoor meer verhalen dat het verkeerd is gegaan dan wat wel goed is gegaan. Denk aan je huis uit leven, plantages, achterstallige betalingen en er niet uit weten te krijgen zonder rechter bla bla bla. De waarde van je huis zegt niks, schade die hersteld moet worden alvorens je het weer kunt verkopen, moet je wel voorschieten. Sorry, ik ben er wat negatief en sceptisch over.
Mocht je toch overwegen het te doen, google de mensen heel goed na!!! Bel oude verhuurders.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:49

En het kan ook nog zo zijn als ze het huren en het toch niet kopen dat jij ze er niet uit krijgt.

Het is een groot risico.
En inderdaad niet betalen van de huur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:51

Ehhh zou ik niet doen.
Huurder heeft eindeloze hoeveelheid rechten
Wie garandeert jou dat ze na een jaar gaan kopen en daarbij iets met hennep???
Hier moet je een door een jurist volledig dichtgetimmerde huurovereenkomst laten opmaken en dan nog.
Snap best dat het leuk klinkt, heb al heel wat rare verhalen gelezen maar deze kende ik nog niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:53

Niet doen hoor! Stel je nou voor dat ze je huis helemaal uitwonen. Helaas kunnen sommige mensen dat. Dan zit jij over een jaar met een huis dat je eerst weer moet opknappen voordat je kunt verkopen. En de huurders zeggen doodkalm dat ze een beter huis hebben gevonden.

Het kan natuurlijk ook wél goed gaan. Maar niemand kan die garantie geven.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 11:59

Ik was sowieso van plan een contract te laten opstellen waarbij ze 10 procent van de verkoopprijs in borg moeten zetten bij de notaris.. Maar toen bedacht ik me, als ze dat geld borg kunnen zetten zouden ze op zo'n bedrag ook wel een hypotheek moeten kunnen krijgen..
Maar dan komt het er eigenlijk op neer dat je je huis nooit kunt verhuren..

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:01

Nu als ze het zouden huren en echt iedere maand netjes betalen zou het allemaal nog geen ramp zijn.. Dan had ik al geen kosten meer.. Maar verhuren is altijd zo'n gezeik he..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:04

Vraag even na bij je gemeente of je kan verhuren onder de leegstandswet, dat geeft iets meer mogelijkheden om huurders er uit te werken bij een te koop staand huis. (zelf even zoeken naar meer info :) )

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:10

Ik vind het best een risky iets...

Ze huren het, maar waar is de 100% zekerheid dat ze het ook kopen? Borg is op zich wel een idee, maar wat gebeurd er in dat jaar?

Onderhouden ze het ook? Weten ze dat omdat ze het huren ze niks moeten gaan verbouwen of veranderen of dergelijke? Hoe is de staat na een jaar?(zou ik dus de borg wel zo zetten dat het er van op te knappen is evt)

Ik zou eens kijken als je een tussen persoon hebt (ik heb dat bv ook en die kent ook het 1 en ander) wat die ervan vind.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:11

linnie050 schreef:
En het kan ook nog zo zijn als ze het huren en het toch niet kopen dat jij ze er niet uit krijgt.

Het is een groot risico.
En inderdaad niet betalen van de huur.

Dit dus. Wij hebben/hadden een huis uit een erfenis wat te koop stond. Mensen wilden het ook tijdelijk huren en dan uiteindelijk kopen. We hebben het niet gedaan, stel dat ze niet meer willen kopen maar het huis ook niet meer uit willen.

Mag je van je bank wel verhuren?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:12

Niet doen! Bekend verhaal en hoe vaak je achteraf niet hoort hoe enorm mis het gegaan is (inclusief wietplantages etc). Uiteraard hoeft het niet mis te gaan, maar ik zou het risico niet nemen.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:13

Pmarena: ik kan verhuren volgens de leegstandwet.. Eventueel kan ik nog een andere constructie doen aangezien ik naar BE verhuis en dan kun je het een jaar diplomatiek verhuren ofzoiets.. Ze eruit krijgen is mijn grootste angst dus niet.. Mijn grootste angst is dat alles vernield achter gelaten wordt en ik niks meer heb :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:13

Dat puntje wilde ik net nog noemen cayenne !

Wietplantages of andere dergelijke illegale dingen, jij blijft de eigenaar in dat jaar en dus ook eind verantwoordelijke. En dus zeker niet zonder risico's !

Edit: zie dat jij zelf naar BE gaat ? Dan zeker niet doen...je hebt er dan tenslotte geen zicht op, en even heen en weer voor controle doe je dan ook niet zo snel...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:15

Dat diplomatiek verhuren kan volgens mij alleen als je echt tijdelijk je woning achterlaat doordat je bvb. een jaar in het buitenland gaat werken, en daarna zelf weer terug komt en je woning zelf weer nodig hebt.

Dan gaat je eigen gebruik van je eigen woning voor op de rechten van de huurder en moet de huurder vertrekken zoals afgesproken. Ga je zelf niet de woning weer bewonen maar wil je gewoon de huurder er uit hebben om te verkopen dan heb je er niets aan meen ik. (wederom zelf even verder bekijken)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:20

Wat een kulverhaal zeg.
Alsof het een jaar moet duren om je ergend in te schrijven. Als hij nu zogenaamd nergens ingeschreven staat moet je je afvragen waar hij dan belasting betaald...

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:23

Wij hebben ons huis ook geprobeerd te verhuren met diplomatenclausule (zaten ook inderdaad voor een beperkte tijd in het buitenland en keerden ook weer naar het huis terug).

Als zekerheid hadden wij ingevoerd dat de huurprijs inclusief schoonmaakster was. Die zou dan dus twee keer per week over de vloer komen en de boel in de gaten kunnen houden. Een paar keer gehad dat er boven de huurprijs werd geboden als we van die voorwaarde af zouden zien. Dan weet je dus wel wat ze van plan zijn :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:25

Citaat:
De man in dit verhaal zou enkele jaren geleden naar Curacoa vertrokken zijn om te werken.. Hij was gewoon netjes uitgeschreven in NL maar in Curacoa zou er iets mis gegaan zijn met het inschrijven waardoor hij hier in NL werd gezien als 'zwerver'. Nu willen ze een hypotheek afsluiten maar dat gaat niet omdat haar man hierdoor bepaalde rechten verloren zou zijn, die ze volgend jaar pas terugkrijgen.. Ze vinden mijn huis heel leuk en willen het daarom een jaar huren en vervolgens kopen..

Wat ik me ook even afvraag...Hoe is het zo zeker dat volgend jaar alles wel geregeld is en in nl ingeschreven is? Waarom duurt dit een jaar? Want inderdaad, ook belasting moet betaald worden in nederland, en een jaar is wel erg lang...Dan zou er dus zekerheid zijn dat deze meneer zich in kan schrijven in nl, waarom zou het dan een jaar duren als die zekerheid er al is ?

Ik heb erge twijfels aan dit verhaal... vind het beetje vreemd klinken.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:25

@Sizzle: hoeft geen kulverhaal te zijn. Probleem is dat je een onderbroken BKR registratie hebt als je niet in de GBA hebt gestaan voor een tijdje. Als je dit goed kunt onderbouwen met documenten uit het buitenland hoeft dit geen probleem te zijn, maar soms kan het toch behoorlijke hindernissen oproepen.

Zo hadden wij in het buitenland juist weer moeite om bv een creditcard aan te vragen, omdat daar geen krediethistorie te achterhalen was.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:27

Als hun de papieren hebben, dat deze informatie dus ook daad werkelijk klopt en door hun ontvangen is. Zou ik toch vragen of ze hier een kopie van willen maken, klinkt misschien gek en is misschien privé maar dan heb je daar in iedergeval zekerheid van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:28

En wie garandeerd dan dat je over een jaar wel een hypotheek krijgt?
Als je anders echt niet van het huis afkomt kun je nog een huurkoop contract overwegen dan heb je tenminste nog wat rechten. Of je vraagt 20% van de koopsom vooraf.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:31

die 20% zal denk ik lastig gaan, als ze dat al niet hebben en geen hypotheek krijgen dan is het denk ik voor hun niet haalbaar.

Ik zou dan in iedergeval kijken of ook naast een huur contract als je het ze laat huren, kijken of iemand bv maandelijks controle kan doen? Je bent zelf niet in de buurt begrijp ik (BE verhuizen?) en in dat jaar kunnen ze van alles doen in dat huis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:36

Tja, dan zou het pech zijn voor mij.
Tweeverdiener, geen kinderen die geen hypotheek krijgen voor minder dan 2-ton. Dat vind ik sowieso al twijfelachtig en als ze dan geen gespaard deel hebben en dan ook nog met een vaag verhaal komen......
Ik ben erg wantrouwend met zulke dingen.