Ik vond wel verspreid in wat andere topics berichten hierover, maar ik kon nog geen apart topic vinden over het besluit, de aanschaf, de plaatsen etc van zonnepanelen op je dak.
Wij denken erover om zonnepanelen op ons huis te leggen. We hebben al een offerte gekregen en het valt mij alleszins mee eigenlijk.
Ik hoop dat er in dit topic mensen willen delen hoe het bij hen is gegaan. Waar je op moet letten, tips, do's en don'ts, etc.
Ik heb al gehoord dat het de moeite loont om 'optimizers' aan te schaffen. Die zorgen ervoor dat elk paneel onafhankelijk van de rest rendement levert. Zonder die dingen wordt de werking van elke paneel minder als er ook maar eentje bijvoorbeeld in de schaduw ligt, of zelfs als er vogelpoep op zit. En dat je er bij de plaatsing zelf goed bij moet blijven, want dat sommige installateurs de neiging hebben om panelen gewoon over zojuist kapotgetrapte dakpannen heen te leggen waardoor je kans op lekkage krijgt.
Ben benieuwd of hier nog meer mensen zijn die al panelen hebben liggen of die ook over aanschaf denken.
enorm interessant om te zien hoeveel het nu eigenlijk opbrengt 

Ik zou er wel meer willen maar dat past niet/is niet rendabel op ons dak.
afgelopen maart. Maar dat is allemaal netjes opgelost en gelukkig verder geen schade aan personen of het huis. De monteurs hadden het nog nooit gezien, voor hun was het tot nu toe alleen theorie