Klacht over makelaar.. wat doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirltjuh

Klacht over makelaar.. wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 10:50

Hallo allemaal..

Op 8 januari plaats ik mijn huis te koop bij een makelaar, lid van Vastgoed Pro.
Ten eerste vraag ik om nieuwe foto's te plaatsen omdat er gerenoveerd is maar zij weigeren dit omdat het huis nu in leegstand is. Vervolgens staat het huis nu enkele maanden te koop met 1 enkele bezichtiging. Ik vraag aan hen advies over de verkoopsprijs en advies over wat ik moet doen om het vlotter te verkopen: op dat moment krijg ik de prijs van 159.000 te horen en geen enkele bemerking. Als ik vraag het contract stop te zetten krijg ik het volgende te horen:

Wat betreft verkoop loopt het stroef. Ik denk dat de vraagprijs net even te hoog is. Daarnaast maakte de woning bij de paar bezichtigingen welke we hebben gehad niet echt een "opgeruimde" indruk. Het zou helpen dat wanneer er bezichtigingen zijn e.e.a. opgeruimd en gepoetst is. Wat ook opvalt is dat de deuren niet of half geschilderd zijn. Wellicht netjes wit verven.

We blijven uiteraard graag met enthousiasme zoeken naar een koper.
Indien je echter de opdracht wil beëindigen zijn de volgende kosten van toepassing:
Dossierkosten € 262,35
Internetkosten € 200,--
BTW € 97,09
-----------
Totaal € 559,44

Over het verven, ben ik het zeker eens, maar bij eerder advies zou dat niet nodig zijn.. Echter de dossierkosten en internetkosten vind ik absurt. Het staat alleen op hun eigen website en er zijn zelfs geen nieuwe foto's of advertentie gemaakt, alles is gekopieerd van de vorige eigenaar.
Is er niets wat ik hiertegen kan doen?
Ik moet mijn huis quasi gedwongen verkopen omdat ik geen werk meer heb en nu willen hun hun best niet doen en zit ik ook nog eens met een hoop kosten voor niks..

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Ik vind het zo erg, kan er om janken..
Ohja, daarnaast heeft mijn contract geen einddatum, dus ik kan sowieso niet onder deze kosten uit..
Heb ondertussen maar gemaild om 1500 euro van de prijs af te doen, maar nog minder gaat gewoon niet want dan blijf ik met de schulden zitten ;(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:02

Er staat (als het goed is) in je contract wat je wel/niet hoeft te betalen bij contractbreuk.
Wat staat er in de voorwaarden over eerder stoppen (contract voor onbepaalde tijd mag niet!).
Wel is 6-12 maanden een normale contractsduur.

Wat staat er op de website van de makelaar aan voorwaarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:03

Tja, als het goed is heb jij opdracht gegeven om jouw huis voor je te verkopen. Je had vooraf even moeten informeren wat de kosten zijn als je de opdracht wilt stopzetten.

Wat moeten ze volgens jou nog meer doen? Ze geven tips, dat je het moet schoonmaken, opruimen, poetsen en verven. Ik vind de kosten niet zo heel erg hoog eerlijk gezegd.

Verder is het afhankelijk van hetgeen jij met hun hebt afgesproken. Toen wij ons huis in de verkoop deden hebben we afspraken gemaakt over verschillende tarieven indien het binnen bepaalde tijd verkocht zou worden. M.a.w. hoe sneller ze het zouden verkopen des te hoger was het percentage dat wij zouden betalen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:06

Die makelaarskosten waren als het goed is bij je bekend, ik neem aan dat je een contract hebt afgesloten waarin staat welke provisie zij krijgen als het huis verkocht wordt en wat het je kost als je zonder verkoop de samenwerking wilt beëindigen.
In sommige kleine lettertjes staat dat je na een jaar kosteloos de samenwerking kunt stopzetten en sommige makelaars werken op een 'no cure no pay' basis, maar die sturen dan vaak weer voor alle dingen die ze apart doen (open huizen dag, foto's maken) een rekening.

Daarnaast staan een heleboel huizen onder water, soms is verkopen en een restschuld overhouden goedkoper dan het huis aanhouden en zo maandelijks geld kwijt zijn. Al zijn ze allebei zuur. Ik weet helaas waar ik het over heb.
Ook al kun jij het je niet veroorloven om verder te zakken in prijs, als je huidige prijs niet conform de markt is, ga je het niet verkopen. De markt heeft er niets mee te maken dat jij erbij inschiet.

Bedenk je ook dat nieuwe foto's ed maken vaak niet kosteloos is, vooral niet als er een goede fotograaf op de klus wordt afgestuurd. En een huis zonder meubels maakt vaak ook geen beste indruk op verkoopsites.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:06

Als de foto's van de vorige eigenaar zijn, zijn die niet kloppend met de huidige staat begrijp ik ? Dat is zeker niet netjes en erg slecht gedaan... Dat is makkelijk werk afranselen en volle pond voor werkuren vragen.

Heb je meerdere makelaars gevraagd om advies en of offerte ? En zijn deze kosten die nu bekent zijn afgesproken van te voren of was er niks duidelijk van te voren?

Ik zou eisen om nieuwe foto's te plaatsen en anders noemen dat je kijkt naar een andere makelaar omdat dit ten koste gaat van jouw verkoop van t huis. Onbepaalde tijd contract mag niet namelijk, dus je hebt vast ook een opzegtermijn, anders even nalezen.

Advies is zeker om te zorgen dat je huis netjes en strak eruit ziet voor er een bezichtiging komt, even opruimen doekje erdoor stofzuigen etc. Staat altijd netter als een "zooitje" omdat men dan vaak denkt als ze al niet netjes zijn wat is dan nog meer verborgen... Ik zou zeker even de deuren af maken, haal even goedkoop pot verf en maak het af, staat toch weer netter...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:13

het contract heeft normaal ook geen einddatum volgens mij, staat in die van mij ook niet..

maar over het algemeen genomen mag je na een jaar kosteloos verder je opdracht beëindigen omdat het dan gewoon niet het gewenste resultaat heeft.. wel moet je er rekening mee houden dat als je het wilt aanvechten, je zoveel mogelijk van de adviezen van de makelaar ter harte moet hebben genomen en zelf ook enige investeringen moet hebben gedaan om mee te werken aan de verkoop (meer in tijd dus)..

dus sowieso een keertje meedoen aan open huis.. de boel even goed aan kant maken, wellicht toch even verven en dergelijken. En de woning zit net boven het lage segment.. afhankelijk van de plek in het land is die markt nog niet aangetrokken of zelfs nog dalende (markt in friesland zit nog in een daling bijvoorbeeld).

Helaas is de markt nog niet sterk, dus als het enige maanden of zelfs een jaar te koop staat moet je echt niet raar opkijken.. heb zelf 2 huizen in de markt staan, beide geerfd.. dus na 1 jaar x2 vermogensbelsting over bakstenen hopen we nu toch wel op kopers van tenminste een van beide woningen. Gelukkig gaat een van de huizen nu in een verhuurscontract voor een jaar met optie tot koop. dan worden in ieder geval de lopende kosten gedekt en een groot deel van de vermogensbelasting (hypotheekrente aftrek gaat niet op, zit geen hypotheek op gelukkig)

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 12:56

@Brainless: in het contract staat het volgende over beëindiging:

Verkoper kan zonder opzegtermijn de opdracht intrekken of opschorten. Deze is dan naast de tot op dat moment gemaakte kosten aan de makelaar een vergoeding verschuldigd van 10 % van de courtage, passend bij de laatst gehanteerde vraagprijs, met een minimum van 150 euro exclusief BTW.

en: de makelaar is negen maanden na ingang van de overeenkomst gerechtigd deze te ontbinden. Verkoper is in dit geval de overeengekomen advertentiekosten verschuldigd.

bij hun algemene voorwaarden staat dit: ARTIKEL 5 – Duur van de opdracht
Tenzij tussen partijen anders is overeengekomen loopt de opdracht voor onbepaalde tijd.
maar dat contract heb ik nooit gezien gehad, maar in het contract dat ik getekend heb staat wel dat ik overeenstem met de algemene voorwaarden, dom van mijn kant dus..

@[***]: nee daar gaat het hier juist over: Ze zijn komen kijken bij het opmaken van het contract: ZIJ hebben de prijs bepaald en ZIJ hebben gezegd dat ik niks moest veranderen... En nu; nu het voor die prijs en staat niet verkocht geraakt zou ik een hoop moeten veranderen.. Daar gaat het mij om.. En dat ze niet eens nieuwe foto's maken.. Het huis is half gerenoveerd en geeft een heel andere indruk.. dat klopt niet..

@Dreamybol: er staan wel meubels in, maar zeker minimaal.. En het gaat mij erom dat er een hele nieuwe vloer in ligt.. Het is volledig opnieuw geverfd en er zijn zelfs muren uitgesloopt..

@Mioux: de andere makelaar waar ik het bij wil zetten zegt dat de vraagprijs zeker realistisch is en wilt ook nieuwe foto's maken, ondanks dat het dan dus een stuk minder bewoond is.. Het is wel gerenoveerd en ik kan moeilijk meubels kopen voor er in te zetten omdat mensen t dan sneller zouden komen..

Ik woon er al een half jaar niet meer en het is dik 1h reistijd.. Het was mooi gepoetst toen ik er vertrok maar ook een leeg huis maakt stof en door het werk kan ik vaak niet even naar daar..

Dat van die deuren ben ik het zeker mee eens maar die makelaar zei toen: Nee, is niet nodig.. tsjaa...

Mioux

Re: Klacht over makelaar.. wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:00

Meubels gaat het ook niet om, is juist vaak fijner ook leeg zodat men de ruimte kan zien en zelf kan indelen...

Maar zou wel de boel verven,zoals de deuren die niet af zijn, dat maakt het meer af en goeie tip van de makelaar!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:07

Ik zou gewoon eisen dat ze waar leveren voor hun diensten waar je tenslotte voor moet betalen. Tot nu toe hebben ze er niet veel aangedaan, een foto kopieëren is zo gedaan en kost niets. Eis dat ze nieuwe foto's komen maken, deze nieuwe foto's zijn zeker bevorderlijk voor meer kijkers als ik het zo hoor. Willen ze geen nieuwe foto's maken zeggen dat ze het waarschijnlijk niet zo graag willen verkopen zoals ze eerst hadden aangegeven en dat je dan niets aan ze hebt.
Dat alle partijen gebaad zijn bij een vlotte verkoop, ook zij als makelaar.

Wij hebben het ook gehad met de makelaar van ons oude huis, de nieuwe bewoners hadden een aantal dingen vernield nadat zij de sleutel hadden gehad, zij klopten bij ons aan en wij hebben niet thuis gegeven, toen zijn ze naar de makelaar gegaan, die was van mening dat wij daar best voor op konden draaien ook al was het onze schuld niet.... En daar betaal je dan zoveel voor... :(
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 20-04-15 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:07

Staat het huis niet op Funda? Fundakosten zijn inderdaad vrij hoog namelijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:08

Cowgirltjuh schreef:
Ik woon er al een half jaar niet meer en het is dik 1h reistijd.. Het was mooi gepoetst toen ik er vertrok maar ook een leeg huis maakt stof en door het werk kan ik vaak niet even naar daar..

Dat van die deuren ben ik het zeker mee eens maar die makelaar zei toen: Nee, is niet nodig.. tsjaa...

je zult er toch tijd voor vrijmaken..

als er zeer minimaal meubels in staan kun je het misschien beter leegmaken..

je moet eigenlijk of volledig meubileren, met name het vrouwelijke deel van de kopers heeft zo een betere kijk op de ruimtes en hoe het ingericht kan worden (niet alle, maar veel). Mannen kunnen makkelijker in een open ruimte beoordelen, maar ja meestal is de keuze van de vrouw doorslagevend :').. een man schikt zich makkelijker, als hij kan zitten, slapen en de afstandsbediening heeft, maakt het al vaak niet meer zoveel uit, of de keukentafel nu echt mooi staat, of dat bank eigenlijk net te groot is (beter, kun je languit voetbal kijken).. klinkt heel seksistisch maar het is wel zo..

er tussen in met hier en daar een verstrooid meubelstuk werkt averechts helaas.

zelf wonen wij op 2.5 uur rijden.. maar we proberen iedere maand - anderhalve maand er even heen te gaan.. ene maand doen we de tuin, andere maand alleen maaien en binnen even overal een doekje langs.. beiden ongeveer een halve dag werk... we willen er wel een mooie prijs voor krijgen, dus dan moeten we ook zorgen dat het er optimaal bij staat.. het is leeg en dat werkt al wat tegen, dus dan moet het spik en span zijn (lol, kijk niet naar de rozenboog, want ik weet niet hoe ik dat kreng goed kan snoeien)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Klacht over makelaar.. wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:10

Heb je rechtsbijstand? Heel misschien kun je iets doen met het feit dat ze jou de algemene voorwaarden niet gegeven hebben....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:11

Een makelaar is een bemiddelaar. Tuurlijk kunnen zij aangeven dat het huis 'leeg' fotograferen niet verstandig is, maar weigeren vind ik wel erg vreemd :? Zo werkt het niet. Jij bent hun opdrachtgever.

Heb je eerder communicatie met hun op papier staan?

Je kunt beter investeren in een pot verf dan in enkel de vraagprijs lager doen, want dat eerste is echt belangrlijk voor het zicht.

Of het nu komt dat jij het zo typt of ze zijn echt zo, maar het lijkt alsof ze je liever kwijt dan rijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-04-15 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:11

wwillemijn schreef:
Staat het huis niet op Funda? Fundakosten zijn inderdaad vrij hoog namelijk.

iets lager dan zelf plaatsen inderdaad.. 550 euro volgens mij. dit zit in meestal in de courtage verwerkt.. maar als het contract wordt gestopt, zul je nog idd een rekening daarvan krijgen.. dat kan aardig oplopen.. goed dat je dat opmerkte.

--

ts je geeft aan niet verder omlaag te kunnen dan 1500 euro..

maar wat kost je de woning momenteel wel niet per maand (minus de kosten voor sociale huurwoning natuurlijk).. hoe snel 'verdien' je dat terug als de woning sneller verkocht wordt.

immers als je in de oliebol terecht komt en echt de gedwongen verkoop in moet.. dan heb je het niet meer over 5000 euro restschuld.. maar ga dan maar uit van zo'n 25.000-40.000 als je pech hebt.

het is rot.. maar je kunt beter een restschuld overhouden, die je wellicht ook nog kunt opvangen met je NHG (als je tenminste daarvoor gekozen hebt en niet een tophypotheek hebt).. dan ben je een stuk beter af dan uiteindelijk echt gedwongen te worden.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-04-15 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:12

Ik zou het Juridisch Loket even bellen. Zoals ik lees, hebben ze namelijk in de opdrachtbevestiging alleen naar de algemene voorwaarden verwezen en deze niet bijgevoegd? Dit zou kunnen betekenen dat de algemene voorwaarden dan niet van toepassing zijn. Maar daar kunnen ze bij het Juridisch Loket je zeker een antwoord op geven. Bellen kost niets, ik zou het zeker even proberen.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 13:12

@Mioux: dat was nu ook het plan maar daar ben ik niks mee als ze toch geen nieuwe foto's komen maken..
Ik wil gewoon van hun af.. en dat daar kosten aanhangen snap ik best.. Maar internetkosten van 200 euro terwijl ze het enkel en alleen op hun site hebben geplaatst vind ik nogal overdreven..

Ja ok, maar inmiddels zijn er al 2 maanden geen bezichtigen geweest en voor die ene bezichtiging was het gepoetst.. dus waar zijn opmerking op sloeg weet ik verder ook niet..

Er staat een keuken en een bank met bijzettafeltje.. verder is 1 slaapkamer nog helemaal ingericht en dat is het..

Het huis is niet door hun op funda geplaatst.. Ze mogen dat zelfs niet want ze zijn geen NVB makelaar..
Je kunt het wel op funda vinden omdat funda het gratis doorklinkt naar hun site

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:13

Maak het huis in orde en verkoopklaar en laat nieuwe foto's maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:14

Doorplaatsing op Funda kost 200 euro, maar bij een NVM makelaar is dit bij de prijs inbegrepen. Meestal betaal je die bij een andere makelaar trouwens vooraf. := Dit zou echter allemaal in de opdracht van dienstverlening moeten staan.

Een huis in deze tijd verkopen kost investering van tijd. Ik vind het een slecht excuus om te zeggen ik woon er een uur vandaan en ja stof gebeurd nu eenmaal. Opruimen en schoonhouden is een must! Desnoods vraag je een buuf of ze voor een klein bedragje door je huis wil gaan daar. Maar je krijgt je huis echt een stuk moeilijker verkocht als er overal dode vliegenlijkjes en spinrag hangt. Een huis moet fris ogen en zoals ik al zei: Je kan beter even een likje verf geven dan alleen maar de VP naar beneden doen. Zo zit de markt niet in elkaar. Mensen willen veelal het liefst hun spullen er in mikken en verder niet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:16

Niet als ze geen nieuwe foto's maken, maar wel met de bezichtigingen ! Lijkt me toch ook erg belangrijk ;).

En je kan eisen om foto's zo niet weigeren te betalen tot er nieuwe foto's zijn (na het verven anders heb je er nog niks aan) omdat het jouw opdracht is. Het is niet zo dat je alleen maar mag betalen en overal akkoord mee moet zijn. Reclame maken is overigens duur, vergis je niet ;) deze kosten zullen ongeveer gelijk zijn aan (ook al ze nieuwe foto's maken) andere makelaardij.

Bel even rond naar een andere makelaar, ook kwa kosten opvragen dan weet je het meteen. Ik zou zeggen ik bel de makelaar waar ik nu zit en zeg op, dit omdat hun niet t huis in de huidige staat op de reclame gooien, maar van de vorige eigenaren die hebben t huis al verkocht,jij wil zelf je huis verkopen niet die van de vorige eigenaren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:18

Tja, met zoiets moet je van te voren uitzoeken hoe en wat. Je moet gedwongen verkopen vanwege geldgebrek, misschien is het een optie dat je zelf leuke foto's maakt en eventueel een advertentie op marktplaats of een andere woningsite zet. Kost ook geld maar hoe langer je met het huis zit hoe meer schulden je krijgt. Zoek ook uit waar de huizen , vergelijkbaar met de jouwe, voor worden verkocht. Dit kun je via de kadastertelefoon vaak wel achterhalen. Wat is je WOZ waarde en schiet je er veel bij in als je hem inderdaad nog goedkoper op de markt zet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:18

Cowgirltjuh schreef:
Je kunt het wel op funda vinden omdat funda het gratis doorklinkt naar hun site

dat doorlinken is volgens mij niet gratis hoor.. wel veel goedkoper dan funda plaatsing, maar niet gratis.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 13:19

Ja maar Sammie: als er bezichtingen zijn ga ik het huis wel poetsen hoor.. Maar er is op al die maanden maar 1 bezichtiging geweest en ik ga niet iedere week naar daar om te poetsen als er toch geen kijkers komen.. Dat bedoelde ik.. Maar volgens mij komt de makelaar er dus wel ooit, want hij is er blijkbaar ooit geweest toen het ongepoetst was.. Of hij heeft een bezichtiging gehad waar ik helemaal niks over weet.. Snap het ook niet zo goed..

Het staat voor minder dan de WOZ waarde te koop..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:19

Doorlinken is inderdaad niet gratis via funda ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:21

Maak dan zelf foto's, neem de tekst over van de makelaar en vertel de woz waarde en de vraaprijs, woz waarde is wel van dit jaar neem ik aan. Want huizen zijn heel hard gezakt de afgelopen drie jaar. Bij de onze scheelde dat 80.000 euro, ik bedoel maar. Is niet erg want wij verhuizen toch niet maar voor verkopers is het niet prettig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:23

Het staat je trouwens vrij om specificatie van de kosten te vragen. Als jij zegt dat je niet volledig op Funda staat en zij zeggen dat die 200 euro voor Funda is is het gelogen. Wat het bedrag voor de minimale plaatsing is weet ik niet. Als die er al. Maar iig niet 200 euro :)) Elke makelaar kan op Funda komen, ook niet NVM makelaars. En dat kost 200 euro. Incl. verkooptekst en foto’s. Excl interactieve plattegrond en 360g view. Plaatsing op hun eigen website zit bij de courtageprijs in begrepen. Tenminste.. afhankelijk van de voorwaarden. Maar dit zou hoogstens vreemd zijn als ze hier 200 euro voor rekenen.