Laminaat met vloerverwarming als hoofdverwarming

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Laminaat met vloerverwarming als hoofdverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:48

Hoihoi bokkers!

Eind mei gaan mijn vriend en ik verhuizen naar een nieuwbouwappartement.
We krijgen daar vloerverwarming als hoofdverwarming. Alleen in de badkamer zit een kleine radiator, verder nergens.

Nu huren wij in de sociale huursector, en hebben wij dus ook geen groot budget om ons huis in te richten. Ik had gelezen dat het Tundra laminaat van de Ikea geschikt is voor vloerverwarming, en de classificatie (31) is best hoog voor zulk goedkoop laminaat.
Gamma en Praxis en dergelijke hebben niet echt laminaat binnen ons budget/het is niet onze smaak.

Nu komen wij echter net van de Ikea, en een mevrouw daar vertelde ons dat het Tundra/Slätten laminaat niet uitermate geschikt is voor vloerverwarming die als hoofdverwarming werkt; het kan wel, maar je verliest veel warmte.

Nu ben ik dus heel benieuwd of mensen ervaring hebben met ikea-laminaat op vloerverwarming.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:50

Geen ikea laminaat ervaring maar juist wel gamma, de goedkoopste die ze hadden. Ging prima bij ons, wij hadden een systeem wat in de zomer ook kon koelen en dan ben je echt extra blij met je vloerverwarming/verkoeling!

Edit: let vooral goed op de ondervloer die moet ook geschikt zijn voor vloerverwarming.

Nachtlampje

Re: Laminaat met vloerverwarming als hoofdverwarming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 22:15

Ook fijn om te weten! Dat was dus dat OK beuken laminaat?
Hoe ging dat met leggen, was dat niet heel erg snel kapot qua bovenlaag ed?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:18

Laminaat weet ik niet, wij hebben PCV over onze vloerverwarming heengeleid. Eerst laten egaliseren en daarna PVC. Prachtig geworden en geleid heel goed! (is wel duurder, maar veel onderhoudsvriendelijker. Kan goed tegen water, kiert niet, zet niet uit en maakt ook geen lawaai.)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 06:25

Inderdaad dat ok spul, je moet wel enigszins voorzichtig zijn met leggen en in elkaar klikken maar de bovenlaag heeft t goed gehouden bij ons. Alleen op de plek van bijv je bureaustoel waar je vaak rolt, dat zag je wel. Voor zover ik weet heeft de huidige bewoonster het er nog steeds in liggen dus das nu een jaar of 7.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 06:43

Het enige waarmee je echt goed rendement hebt is met PVC. Laminaat en parket kan allemaal wel maar je loopt daarmee toch het risico om aan het eind van de rit duurder uit te zijn. Ofwel doordat je veel hogere stookkosten hebt (omdat laminaat niet geschikt is om doorheen te verwarmen) ofwel doordat je uiteindelijk toch je vloer gaat vervangen omdat alles aan alle kanten krom is getrokken.

Wij hebben persoonlijk het risico niet durven nemen en direct een vloer gekocht die er gewoon geschikt voor is. Ik moet zeggen dat ik PVC erg mooi spul vind. Buiten dat het minder hard klinkt is het ook veel makkelijker schoon te houden dan laminaat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:18

Mijn dochter heeft ook een appartement met vloerverwarming/koeling en heeft gewoon laminaat maar wel een speciale ondervloer daarvoor en het werkt super. Ze is wel even bezig geweest want je wordt van het kastje naar de muur gestuurd qua info als je zo'n systeem hebt maar als het eenmaal klaar is vind ik het heerlijk.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:28

Ik zit ook in een nieuwbouw appartement met vloerverwarming en ik heb er pvc op liggen. Het is zelfs zo dat er bij ons geen laminaat in mag vanwege de gehorigheid. Dat staat in de kleine lettertjes. Voor zover ik weet heeft iedereen hier pvc of plavuizen. Ik zou dat als ik jou was nog even goed navragen.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:41

wij hadden precies hetzelfde. Als je laminaat wil met vloerverwarming moet je toch echt wat nemen wat hogere kwaliteit heeft dan de ikea. wij hebben op basis van de adviezen die ons zijn gegeven gekozen voor vyniel met laminaat print. zou hadden we het minste warmteverlies en dus minder stook kosten

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:10

Ik heb hier ikea laminaat liggen met vloerverwarming, was destijds een hele dure vloer(zeker voor ikea begrippen, dit is een versie met een echte bamboe toplaag)
Nou 1 grote ramp, het laminaat is ondertussen aan alle kanten bol gaan liggen. Zou volgens ikea prima kunnen tegen vloerverwarming, maar dat is dus niet te zien.
Verder qua kwaliteit van het laminaat zelf een top vloer, krast bijna niet. Maar de combi vloerverwaring en dit type laminaat gaat dus niet.
Ik heb overigens elektrische vloerverwaring(als hoofdverwarmning, iets anders heb ik niet) dus geen water vloer. Geen idee of hij dan anders zou reageren.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 19:39

Dankjullie voor al de reacties! Veel andere ervaringen dus.

@lianne, wij mogen (moeten) zwevend laminaat of ander zwevend bedekkingspul. Omdat wij op de begane grond zitten hoeven wij geen rekening te houden met geluidsoverlast en demping.

Van wat ik weet is heel weinig laminaat geschikt voor elektrische verwarming. Wij hebben zogenoemde natte vloerverwarming (met waterbuizen dus), daar zit wel een verschil in dus.

Tot nu toe vind ik vinyl erg vies aanvoelen, zo'n plak rubber op de grond. Plakt aan je blote voeten. Ik ga eens kijken naar het verschil tussen vinyl en pvc.

Edit; alles wat een beetje in ons budget zou liggen (alsnog te hoog digenlijk helaas) is zelfklevend of moet worden verlijmd. Geen optie dus, aangezien onze vloer zwevend moet.
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 10-04-15 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:42

Haha ik deel je mening over vinyl! Vreselijke plak onder je voeten. Pvc is wel echt heel anders, meer zoals linoleum maar dan minder glad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:46

Kijk uit met PVC in een huurhuis, het is er niet fatsoenlijk uit te krijgen. Kost je klauwen vol geld en daarna is je hele dekvloer beschadigd, dus die kun je ook nog eens egaliseren. Dat wil je niet in een huis wat je gaat verlaten...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 19:48

Sonja schreef:
Kijk uit met PVC in een huurhuis, het is er niet fatsoenlijk uit te krijgen. Kost je klauwen vol geld en daarna is je hele dekvloer beschadigd, dus die kun je ook nog eens egaliseren. Dat wil je niet in een huis wat je gaat verlaten...

Dat had ik dus ook gezien ja. Laminaat is dus de enige optie (en tapijt, maar daar gaan we niet aan beginnen :'))

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:48

wij hebben ook pvc en ook (water) vloer verwarming. plakt echt niet aan je voeten.
Het voelt net als hout aan je voeten. en het is heel fijn te onderhouden.
je kan er bij wijze een emmer water overheen gooien. maar het is alleen geen zwevende vloer, bij ons tenminste niet het zit gelijmt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:49

Mijn ouders hadden overigens van dat 'zeil' liggen, een wat dikkere, zachtere kwaliteit. Ging uitstekend met de vloerverwarming.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:55

Pvc kliklaminaat, los te leggen goed rendement en betaalbaar.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:18

Sonja schreef:
Mijn ouders hadden overigens van dat 'zeil' liggen, een wat dikkere, zachtere kwaliteit. Ging uitstekend met de vloerverwarming.

Novilon?

En hoe vaak loop je op blote voeten in huis? (wij dus eigenlijk nooit).

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 01:00

Wij lopen veel op blote voeten, vooral mijn vriend. Daarnaast is het dus geen optie omdat vinyl verlijmd moet worden om gebruikt te kunnen worden met vloerverwarming.

@Dungen, vanaf 25,- per m2 kunnen wij helaas niet betaalbaar noemen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 01:07

Ik heb een nieuwbouwappartement met vloerverwarming en laminaat! Ons laminaat komt van het laminaatpark in leeuwarden, was het ritje echt waard, bij de ene winkel was het 19,95 de m2 en hier hebben wij een leuke deal kunnen maken ondervloer voor een euro de speciale voor de vloerverwarming en gratis bezorging en nog heel wat van de prijs kunnen kletsen!

Wij zaten rond de 13,50 inclusief ondervloer per m2 geloof ik, extra brede planken, warm grijs en het is lekker warm in huis joh! Wij hebben het laminaat goed laten acclimatiseren want dat is heel erg belangrijk met vloerverwarming, dus goed stoken dat het hout al vervormd voordat je het legt.

Ik heb er nog geen moment spijt van gehad overigens hoor! Het is hier heerlijk warm en het laminaat in combinatie met de speciale ondervloer geeft genoeg warmte, ook met blote voeten :D

edit: volgens mij hebben jullie ook een WKO systeem? Is dat wat jij bedoeld met de waterbuizen? Komt er op neer dat er straks in je huis staat NIET IN DE VLOER BOREN haha hilarisch :P Wij hebben dat ook, gewoon een tip voor hoge kosten, zomers als het koelt je warmwater aansluiting dichtdraaien, anders blijf je warm tabwater verbruiken, heeft ons zo'n 90 euro gescheeld :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 01:19

Dankjewel voor je tips!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 08:50

Nachtlampje schreef:
Wij lopen veel op blote voeten, vooral mijn vriend. Daarnaast is het dus geen optie omdat vinyl verlijmd moet worden om gebruikt te kunnen worden met vloerverwarming.

Ter info het begint op internet rond de 19 euro. En als je geluk hebt met een restpartij kan dat zo 50% schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:16

Marie111 schreef:
Sonja schreef:

Novilon?

En hoe vaak loop je op blote voeten in huis? (wij dus eigenlijk nooit).

Klinkt bekend, dus zou het best kunnen zijn geweest. Ik weet alleen niet hoe het gelegd was, 'los' (alleen randen vastgelijmd dus) of volledig verlijmd.

Wij lopen juist heel veel op blote voeten :)
Zelf hebben we PVC liggen. Al jaren. Nooit meer anders, ideaal spul.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:00

Nachtlampje schreef:
Dankjullie voor al de reacties! Veel andere ervaringen dus.

@lianne, wij mogen (moeten) zwevend laminaat of ander zwevend bedekkingspul. Omdat wij op de begane grond zitten hoeven wij geen rekening te houden met geluidsoverlast en demping.

Van wat ik weet is heel weinig laminaat geschikt voor elektrische verwarming. Wij hebben zogenoemde natte vloerverwarming (met waterbuizen dus), daar zit wel een verschil in dus.

Tot nu toe vind ik vinyl erg vies aanvoelen, zo'n plak rubber op de grond. Plakt aan je blote voeten. Ik ga eens kijken naar het verschil tussen vinyl en pvc.

Edit; alles wat een beetje in ons budget zou liggen (alsnog te hoog digenlijk helaas) is zelfklevend of moet worden verlijmd. Geen optie dus, aangezien onze vloer zwevend moet.

het ligt ook aan de kwaliteit die je koopt. we hebben geen zeiltje van de blokker van 3,- om zo maar te zeggen. we hebben eentje met extra dikke toplaag waardoor het duurzaam is. en van plakken hebben wij totaal geen last ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 14:00

Dungen schreef:
Nachtlampje schreef:

Ter info het begint op internet rond de 19 euro. En als je geluk hebt met een restpartij kan dat zo 50% schelen.

Dan alsnog is het niet betaalbaar voor ons helaas. Voor 19 euro per m2 kunnen we ook een luxelaminaat kiezen waar sowieso het probleem "vloerverwarming icm goedkoop ikealaminaat" niet van toepassing is.