Een aquarium in een potje...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een aquarium in een potje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:07

... Is dat mogelijk?

Gisteravond lag ik in bed eens na te denken. Ik heb een lege appelmoes pot waar ik iets leuks mee wil doen, maar wat dan... Toen bedacht ik me dat mensen wel eens plantjes houden in die potten (vetplantjes etc.)
Gewoon ter decoratie.
Nu vroeg ik me af, kan ik er ook een soort aquarium van maken, steentjes op de bodem, plantje er in? Of wil dat niet in zo'n potje? Kan dat zonder een filter en hoef ik dan niet iedere week de algen van mijn potje af te boenen?

Het lijkt me zo leuk staan, drie van die lege glazen potten met een soort mini aquarium erin.
Hoe moet ik dit aanpakken?

Maak je geen zorgen, ik ga er geen dieren in huisvesten!

_Reneee

Re: Een aquarium in een potje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:09

Ik denk dat je dan inderdaad met algen zit :+ Groen potje haha.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:11

Ligt eraan of je er vissen in wil! :P

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:12

Volgens mij valt dat met algen wel mee :) die ontstaan vooral door direct te veel zonlicht. Verder ben ik een leek, maar het is zeker een leuk idee

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:13

Google eens op aquarium jar. Vooral bij afbeeldingen staan leuke voorbeelden. Ik weet alleen niet of een appelmoes pot groot genoeg is :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:14

assileM schreef:
Ligt eraan of je er vissen in wil! :P

Vier goudvissen :j :')

_Reneee schreef:
Ik denk dat je dan inderdaad met algen zit :+ Groen potje haha.

Toch he... Ik weet wel dat die plantjes die je bij de dierenwinkel krijgt voor je vissen heel veel algen afgeven/je water vervuilen maar ik dacht; misschien weet Bokt nog plantjes die dat minder hebben.

muntdrop schreef:
Google eens op aquarium jar. Vooral bij afbeeldingen staan leuke voorbeelden. Ik weet alleen niet of een appelmoes pot groot genoeg is :p

:Y) Waarom ben ik daar zelf nog niet op gekomen. Ik ga 'ns googelen!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:17

Hoho, plantjes die je water vervuilen??? o.o Als je goede planten groei hebt pikken ze juist alle voedingsstoffen in het water in waardoor algen niet kunnen groeien.

Je zou in je potje een cryptocoryne of anubia soort kunnen doen, die groeien niet zo snel. Moet je hem alleen niet te koud zetten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:20

Anubias is inderdaad een sterke plant :j groeit langzaam dus ideaal voor een potje. Je hebt van die klei bollen voor de voeding; dus die kun je bij de wortels stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:21

Echt waar? Ben ik zo slecht ingelicht met mijn guppies van 7 jaar geleden? Het klinkt bijna zo simpel dat het onmogelijk lijkt. Ik kan dus echt gewoon steentjes op de bodem, water er in, plantje er in en klaar is m'n decoratie?

Kan ik die kleibollen bij de dierenwinkel/tuincentrum kopen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:21

Ja hoor :j hornbach heeft ze bv wel en anders wel een aquarium zaak.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:22

Kan prima hoor :j
Je kan er zelfs wat kleine waterdiertjes in zetten als waterslakjes of garnaaltjes als je bv een dichte vaas/weckpot van een paar liter neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:24

Gaaf! Dan ga ik daar morgen eens achteraan. Ik neem aan dat het dekseltje er af kan blijven dan? Het is zo'n 1-2-3 open dekseltje van de Hak appelmoes :Y)

edit: als ik er geen diertjes in doe.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:29

Leuk idee! Volgens mij kan het wel. Ik zag een keer in een tijdschrift van iemand die ook zulke potten in de kamer had staan. Zag er echt leuk uit. :j Zij had ook drijvende planten enzo.

En als je er diertjes in wilt doen, neem dan iets groter dan een appelmoes pot. Slakjes zou misschien wel kunnen, maar voor garnaaltjes is zoiets echt te klein.

Edit: je zegt het zelf al ;)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:32

Leuk idee, maar vissen in een ronde pot/kom is echt sneu, die worden helemaal gek. Dat moet je dus sowieso niet doen!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:32

Danique schreef:
Gaaf! Dan ga ik daar morgen eens achteraan. Ik neem aan dat het dekseltje er af kan blijven dan? Het is zo'n 1-2-3 open dekseltje van de Hak appelmoes :Y)

edit: als ik er geen diertjes in doe.

Ja hoor. Zal waarschijnlijk wel wat meer water verdampen dan. Maar omdat er natuurlijk geen verwarming en lampen bij zit zal het wel meevallen :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:34

8nnemiek schreef:
Kan prima hoor :j
Je kan er zelfs wat kleine waterdiertjes in zetten als waterslakjes of garnaaltjes als je bv een dichte vaas/weckpot van een paar liter neemt.

Nooit geweten dat zoiets kan en dat het dan gewoon een aangenaam milieu is voor die diertjes. _O_

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:37

Volgens mij hebben garnaaltjes toch zeker wel een liter of 10-20 nodig? Kan je dan niet beter voor een nanoaquarium gaan? :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:39

Ik zou er geen diertjes in doen, maar geloof dat dat ook TS de bedoeling niet was ;)

Anubis is sterke plant ! Kan je zeker proberen !

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:40

Mioux schreef:
Ik zou er geen diertjes in doen, maar geloof dat dat ook TS de bedoeling niet was ;)

Anubis is sterke plant ! Kan je zeker proberen !

Klopt, stond in de OP. Maar er werd gezegd dat het wel kon als de pot iets groter was. Vandaar mijn opmerking over het nano aquarium ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:41

Wat een leuk idee TS :)*

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:52

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:52

Laat je nog even een foto van het resultaat zien? :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:59

Wij hebben zoiets wel eens gehad. Kleine waterplantjes van de Ikea in een kleine vaas. Hardstikke leuk! En van wat ik me ervan kon herinneren viel die alg best wel mee. Ik stond iig niet wekelijks die vaas te boenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:51

Beestjes was inderdaad ook niet de bedoeling tenzij ik ooit iets vind wat in zo'n pot kan leven zonder eruit te kruipen :Y)

Ik eet vanavond spruitjes dus dan heb ik al een tweede pot! :D

Zijn er verder nog suggesties voor plantjes? Ik ga er zo'n neprotsblokje in doen, steentjes en Anubias.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:55

Je kan ook soort gras idee maken met boompje of iets, je hebt ook mos die je erop kan binden. Soort natural look, zal eens foto kijken voor normaal aquarium, maar kan je dus ook prima in zo potje maken.

Dit is dan te groot uiteraard, maar je kan met mos soort gras maken, en soort mos ook nog boompje op takje maken :) Wel leuk !

Afbeelding