Verzekeringen, wat wel, wat niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Verzekeringen, wat wel, wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 10:46

Ik vraag me altijd een beetje af wat de beweegredenen zijn voor mensen om bepaalde dingen wel of niet te verzekeren. Ik heb een beetje het gevoel dat we in een cultuur leven waar we álles willen indekken.

Ik raak elke keer als ik iets groots aanschaf weer in twijfel. Nu ook weer, ik ga vanmiddag een scooter ophalen en ik moet deze natuurlijk WA verzekeren. En dan slaat de twijfel weer toe... Diefstal meeverzekeren?, Opzittenden meeverzekeren? Rechtsbijstand meeverzekeren? Of wordt het sowieso niet eens tijd een rechtsbijstand af te sluiten met een auto, een scooter, een eigen huis en een baan.

Wat hebben jullie allemaal verzekerd, en waarom wel of waarom niet?

Kirrr

Re: Verzekeringen, wat wel, wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:54

Ik werk zelf in de verzekeringen en woon dan ook nog in BE.
Maar wij hebben zowat alles verzekerd.
Zowel medische kosten voor de paarden, als een alle risicoverzekering voor onze trailer, uiteraard onze openstaande schuld (hypotecair) verzekerd, maar ook ongevallenverzekering en gewaarborgd inkomen.
En natuurlijk de verplichte autoverzekering, incl rb voor gezin en auto, etc.

Ik zie hier zo vaak mensen binnen komen die met een simpele en vaak goedkope verzekering heel erg veel problemen/geld/miserie zouden vermeden hebben. Dus ik probeer daaruit toch goed te filteren wat ik gedekt wil hebben en waarin ik zelf risico wil lopen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:56

Ik heb er 2: zorgverzekering en een verzekering voor het huis (inboedel)
Meer heb ik ook niet nodig :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:59

Het hangt van het risico af wat je zelf wil en kan lopen. Koop je een scooter van 750 euro en is het een drama als hij gestolen word dan zou ik hem verzekeren. Kun je dit verlies zelf goed dragen dan koop je het beste hangslot wat er is. Wij hebben alleen noodzakelijke dingen verzekerd. Dus het hoogste eigen risico voor de zorgverzekering, geen begrafenisverzekering, geen glasverzekering en geen all risk voor auto's ouder dan drie jaar. Geen dure ziektekostenverzekering voor alle dieren, Daarmee alleen besparen we al flink elk jaar en volgende maand ga ik weer eens goed alle andere verzekeringen na pluizen om te zien wat anders/beter/goedkoper kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:00

liespower94 schreef:

Ik neem aan dat je wel een wettelijk verplichte wa verzekering hebt. En verder doe je alles op de fiets?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:03

Inboedel, tuin, auto all risk, zorg aanvullend voor tandarts, 3 katten verzekeringen, wa en uitvaart. Ohja, en een glasverzekering vanuit woningcoöperatie.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:13

Citaat:
Ik neem aan dat je wel een wettelijk verplichte wa verzekering hebt. En verder doe je alles op de fiets?

Een WA verzekering is alleen verplicht voor je motorvoertuig.
Een AVP (Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) is niet verplicht. (Wel verstandig natuurlijk :) )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:15

linnnh schreef:
Inboedel, tuin, auto all risk, zorg aanvullend voor tandarts, 3 katten verzekeringen, wa en uitvaart. Ohja, en een glasverzekering vanuit woningcoöperatie.

Tuin??

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:29

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:35

turtlelito schreef:
Citaat:

Een WA verzekering is alleen verplicht voor je motorvoertuig.
Een AVP (Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) is niet verplicht. (Wel verstandig natuurlijk :) )

Je hebt gelijk , ik haal die twee even door elkaar. Maar als jij met je fiets een kras op de auto van iemand anders maakt dan ben je dus niet verzekert. Ook als jij bvb de laptop van een familielid laat vallen, ook zelf betalen. Ik weet dat 95% van de Nederlanders zo'n verzekering heeft maar er maar gemiddeld weinig beroep op word gedaan maar toch , een glas rode wijn over het nieuwe vloerkleed van je buurvrouw kan al genoeg zijn voor een flinke schade post.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:36

Wij hebben onze woning verzekerd voor diefstal/schade/brand/glas.

Daarnaast heeft mijn vriend zijn auto's verzekerd.

Persoonlijke verzekeringen van mijzelf:
APV (aansprakelijkheidsverzekering als ik of mijn huisdieren schade aan derden toebrengen)
Ziektekosten incl aanvullende pakketten voor zorg en tandarts
Doorlopende reisverzekering
Uitvaartverzekering.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:41

linnnh schreef:

Weer wat geleerd +:)+
Mijn tuin is dus niet verzekerd :+
Ik heb uiteraard wel een inboedel- en rechtsbijstandsverzekering. Mijn auto is enkel WA verzekerd, ik heb simpelweg de goedkoopste gekozen. Heb een oude auto dus krassen oid kunnen me gestolen worden.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:50

Had in eerste instantie ook met de tuinverzekering echt mn twijfel of ik het moest doen, maar was heel blij dat ik dit wel gedaan heb toen onze buddhafontein gestolen werd! :))

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:03

Ik werk ook al 10 jaar in de verzekeringenbranche (heb de nieuwste WFT's op mijn naam staan :P ) en als ik 1 ding geleerd heb is : zorg dat je je zaakjes op orde hebt qua verzekeringen. Het is vaak taaie kost, maar ik heb (helaas) al zoveel ellende gezien met mensen die onderverzekerd bleken. Kijk gewoon even 1 x per jaar of je verzekeringspakket nog voldoet. Gewoon ff een paar uurtjes met je verzekeringsmap op schoot kan je een hoop ellende besparen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je alles maar lukraak moet gaan verzekeren, maar vraag jezelf bij elke verzekering af (zoals in dit geval je scooter), kan je het dragen (financieel/emotioneel) als er iets mee gebeurt en hij is bijv. Total loss of gestolen. Mijn advies in ieder geval om altijd een rechtsbijstand verzekering er bij af te sluiten (behalve als er natuurlijk al een gezinsrechtbijstand verzekering is met de module verkeer)
Nou moet ik er wel bij zeggen dat de scooterverzekeringen flink duur zijn geworden en misschien kan je overwegen om gewoon de verzekeringspremie op een spaarrekening te zetten, maar dat is eigen keus.

Wijzelf hebben van de inboedel, reis, rechtbijstand, ziektekosten de uitgebreide dekking.
Uiteraard hebben de avp (raad ik echt iedereen aan)
Onze auto's, eentje volledig casco, eentje gedeeltelijk casco (vanwege de leeftijd van de auto's)
Onze scooter, alleen WA (rechtbijstand hebben we immers)
Fietsen, niets (oude brikkies)
Paard, ziektekosten en overlijden/ongeschikt
De standaard huisverzekeringen.
Boot (motorkruiser van 11 meter), op dit moment nog WA en als deze weer helemaal opgeknapt is dan passen we die weer aan zodat de eigen schades ook verzekerd zijn.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:18

MissDD schreef:
Ik werk ook al 10 jaar in de verzekeringenbranche (heb de nieuwste WFT's op mijn naam staan :P ) en als ik 1 ding geleerd heb is : zorg dat je je zaakjes op orde hebt qua verzekeringen. Het is vaak taaie kost, maar ik heb (helaas) al zoveel ellende gezien met mensen die onderverzekerd bleken. Kijk gewoon even 1 x per jaar of je verzekeringspakket nog voldoet. Gewoon ff een paar uurtjes met je verzekeringsmap op schoot kan je een hoop ellende besparen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je alles maar lukraak moet gaan verzekeren, maar vraag jezelf bij elke verzekering af (zoals in dit geval je scooter), kan je het dragen (financieel/emotioneel) als er iets mee gebeurt en hij is bijv. Total loss of gestolen. Mijn advies in ieder geval om altijd een rechtsbijstand verzekering er bij af te sluiten (behalve als er natuurlijk al een gezinsrechtbijstand verzekering is met de module verkeer)
Nou moet ik er wel bij zeggen dat de scooterverzekeringen flink duur zijn geworden en misschien kan je overwegen om gewoon de verzekeringspremie op een spaarrekening te zetten, maar dat is eigen keus.

Wijzelf hebben van de inboedel, reis, rechtbijstand, ziektekosten de uitgebreide dekking.
Onze auto's, eentje volledig casco, eentje gedeeltelijk casco (vanwege de leeftijd van de auto's)
Boot (motorkruiser van 11 meter), op dit moment nog WA en als deze weer helemaal opgeknapt is dan passen we die weer aan zodat de eigen schades ook verzekerd zijn.

Ik ook werkzaam in de verzekeringen, bezig met WFT Basis nu, wat een ellende :z

Mag ik vragen waarom jullie geen uitvaartverzekering hebben gekozen? :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:22

bigone schreef:
liespower94 schreef:

Nee ik heb geen WA want heb geen auto oid :)
En ja, ik doe alles fietsend/lopend.
Geen budget om een auto aan te schaffen want alles is toch dichtbij :)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:30

Ik werk ook al 10 jaar in de verzekeringswereld waarvan de laatste 3 jaar als schadebehandelaar.
Ik sluit me aan bij MissDD, niet alles lukraak verzekeren.
De scooter even als voorbeeld, stel je zelf de volgende vragen?
- Wat heb je betaald voor de scooter?
- Als er overwacht iets gebeurd, brand, diefstal of schade door een aanrijding heb je dan zoveel spaargeld dat je gewoon een nieuwe scooter kan kopen?
- Heb je geld geleend voor deze scooter?
- Zit er weleens iemand achterop, of zou dat voor kunnen komen?

Ik denk dat een rechtsbijstand met uitgebreide dekking, consumenten, wonen, verkeer en werk altijd aan te raden is. Zeker als je huurwoning hebt en een motorvoertuig die niet all risk verzekerd is.
De 'normale' aansprakelijkheid verzekering is ook aan te raden zeker als je een paard bezit. (Immers een paard kan uitbreken en als het dan schade veroorzaakt ben jij daar aansprakelijk voor)

Kijk als jij een tweedehands scooter hebt gekocht voor een paar honderd euro en je hebt wel spaargeld zodat je gewoon weer een tweedehandse scooter kan kopen na iets ergs dan kun je prima kiezen voor alleen een WA dekking, maar dan weet je wel dat je er alleen voorstaat als er iets met jou scooter gebeurd.

Ik heb hele domme dingen gezien in mijn vak. De ergste was een man die met zijn zwangere vriendin (zwanger van een tweeling) naar New York op vakantie ging. Ze mochten nog wel vliegen, de luchtvaartmaatschappij hanteert een richtlijn tot 7 maanden (geloof ik, weet het niet exact uit mijn hoofd) mag je nog vliegen. Maar tweelingen worden vaak eerder geboren. Die man had een reisverzekering maar had zijn vriendin niet meeverzekerd op zijn polis. Die vrouw had alleen een basis zorgverzekering. De tweeling is tijdens de vakantie geboren in New York.

Die hadden dus een groot probleem financieel.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:41

bigone schreef:
Nee ik heb geen WA want heb geen auto oid :)
En ja, ik doe alles fietsend/lopend.
Geen budget om een auto aan te schaffen want alles is toch dichtbij :)

Haal je nu niet Wettelijke aansprakelijkheid motorrijtuigen en aansprakelijkheid particulieren niet door elkaar? Die laatste is niet verplicht maar wel aan te raden, de premie is laag omdat kans op schade kleiner is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:44

Ja, kijk nu is de scooter toevallig het voorbeeld, maar ik vind het elke keer opnieuw zo'n crime om over na te denken. Anders blijf je maar verzekeren weet je wel.

Ga de scooter uiteindelijk WA verzekeren met opzittenden dekking. Ik denk dat ik los een rechtsbijstand ga afsluiten, dus dat hoef ik nu niet mee te nemen.

Die scooter is inderdaad tweedehands, en aangezien die al ruim 6 jaar oud is, zal ik met de dagwaarde niet heel veel terug krijgen. Aangezien ik hem vooral gebruik voor woon werk verkeer, en hem dus niet heel veel op hele gekke plekken zal neerzetten en er een goed slot bij koop, zal het wel loslopen denk ik. Valt een scooter eigenlijk onder je inboedelverzekering als die thuis uit de schuur wordt gejat? (er vanuitgaande dat alles op slot zit natuurlijk). Bovendien is de scooter geen absolute noodzaak, ik ga al een jaar op de fiets/met bus naar mijn werk, en heb desnoods ook nog een auto, dus het is eigenlijk gewoon luxe/tijdsbesparing (parkeren op het werk is duur :( )

Ik vind het zo irritant dat je bezig kunt blijven! Arbeidsongeschiktheid, uitvaart, buiten de deur verzekering etc. etc. etc.... En op een gegeven moment heb je totaal geen zicht meer of je dubbel gedekt bent. Nu zal dat op zich wel meevallen, omdat ik op de auto en zorgverzekering na alles bij een verzekeringsadviseur heb lopen die dat allemaal voor me afgesloten heeft, maar toch. En dan neem je een beslissing, en dan zul je zien, maak je straks toch een ongeluk, of gebeurd je toch wat, en baal je als een stekker.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 24-02-15 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:44

Ik heb mijn auto wa verzekerd + inzittenden mee verzekerd. Nu zit er niet zo heel vaak iemand bij me in de auto maar dat vond ik toch wel belangrijk als iemand door een ongeluk van mijn kant iets overkomt dat dat iig gedekt is. Kost voor mijn auto maar een paar euro.
Diefstal en dergelijke niet verzekerd daar vind ik mijn auto te oud voor (15).
Maar ik weet niet hoe duur dat is voor een scooter?

Voor mijn huis heb ik een levensverzekering (verplicht vanwege nhg). Maar dat vind ik sowieso een prettig idee dat als er iets met mij gebeurd dat ze niet met een hoop ellende zitten omdat de huizenmarkt niet zo geweldig is.

Verder heb ik een verzekering voor arbeidsongeschiktheid dat een uitkering aangevuld word zodat mijn hypotheek gewoon betaald kan blijven worden. Ik ben maar alleen dus anders zou ik zwaar in de problemen komen als ik niet meer zou kunnen werken.

Rechtsbijstand heb ik ook.
Uitvaart verzekering, inboedel.
Nog wat verzekeringen die in de vve zitten (glas verzekering onder andere)
Dan nog de zorgverzekering die ik dit jaar op de hoogste heb staan ivm eigen bijdrage aan medicatie. Dan was een hoger pakket voordeliger omdat dan de eigen bijdrage vergoed word.

Volgens mij was het dat.
Pff wat een hoop als je het zo eens allemaal opschrijft.

Oh ook nog zo'n verzekering voor als ik iets kapot maak van iemand anders ofzo.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:51

linnnh schreef:
MissDD schreef:

Ik ook werkzaam in de verzekeringen, bezig met WFT Basis nu, wat een ellende :z

Mag ik vragen waarom jullie geen uitvaartverzekering hebben gekozen? :)

Omdat ik het plan heb om gewoon niet dood te gaan _O-

Just kiddin' die was ik ff vergeten, maar heb ik uiteraard wel.

WFT basis kan idd een draak zijn, ik heb hem ook pas de 2e keer gehaald. WFT schade particulier was appeltje eitje. Succes met je studie!
Laatst bijgewerkt door MissDD op 24-02-15 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:52

Ik heb zelf trouwens het volgende

Opstal,
Inboedel,
Overlijdensrisico verzekering ivm hypotheek en NHG
Auto verzekering
Aansprakelijkheid
Reisverzekering europa (kom best vaak in het buitenland)
Zorgverzekering

Dat was het

Arbeidsongeschiktheid heb ik niet gedaan, Ja, als ik arbeidsongeschikt raak, heb ik op zich ook een probleem, omdat ik ook alleen ben. Maar mijn hypotheek is erg laag, en heel veel goedkoper dan dit is het vrijwel niet mogelijk te wonen en met flink besparen op andere posten, moet dat best te doen zijn. Kijk, wonen moet ik toch, dus dat is wel het laatste waar ik op ga besparen, zeker omdat ik zo goedkoop zit. Bovendien, als ik de hypotheek echt niet meer kan opbrengen heb ik de woning binnen 3 maanden verkocht (koopgarant van de woningbouwvereniging). Ik vond dat risico dus niet zo heel erg groot.

Ik overweeg een rechtsbijstand verzekering en een uitvaart verzekering. Laatste heb ik nog nooit zo bij stilgestaan eigenlijk.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:03

Ik ga er weer eens naar kijken.
Zit met bijna alles bij achmea maar geen idee wat nu eigenlijk allemaal verzekerd is.
Je hebt er tegenwoordig zoveel....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:16

Ik heb een rechtbijstand, aut, ongevallen verzkering auto, reisverzekering en een woon garant verzkering.

Dan heb ik denk ik geen aansprakelijkheids verzkering of wel? Of zit dit bij de rechtbijstand in?

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:18

Shiloh schreef:
Valt een scooter eigenlijk onder je inboedelverzekering als die thuis uit de schuur wordt gejat? (er vanuitgaande dat alles op slot zit natuurlijk).

Ik denk dat je een prima keuze voor je scooter gemaakt hebt. De scooter valt vaak beperkt onder de inboedel verzekering, brand/ontploffing en diefstal na braak. Dus inbraakschade aan de buitenzijde van schuur of garage. Anders belt je even met je inboedel verzekering, of lees de polisvoorwaarden.
Laatst bijgewerkt door Annoya op 24-02-15 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt