Leren met geld omgaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leren met geld omgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:14

Hoi, is ze weer hoor.

Na het open boek over de gigantische rommel die ook wel mijn kamer is, is het tijd om nóg een genant feitje over mezelf te delen. Ik ben gi-gan-tisch slecht met geld. Hoezee, studentenleven, lang leve het feestje... Maar ondertussen is de lol er een beetje af.

Ik ben werkelijk waar elke maand blut. Twee weken na mijn studiefinanciering is alles op, en dan moet ik bij mijn ouders aankloppen voor geld om sigaretten te kopen en voor de rest een beetje op een droog houtje bijten.

Helaas gaat mijn probleem nog een stukje verder dan weinig eten kunnen kopen. Ik maak extreem slechte keuzes over mijn uitgaven. Zo heb ik een paar maanden (ja, maanden...) geleden besloten om een kadootje voor mijn huisgenoot te bestellen via de H&M. Bij de H&M kan je op incasso betalen, wat betekent dat je een maand na je aankoop pas de rekening thuisgestuurd krijgt. Voor iemand als ik is dat natuurlijk fantastisch. Wel de voordelen van het kopen van kleding, nog niet de nadelen van het geld kwijt zijn. Helaas ben ik het type die die rekening dan binnen krijgt, hem ergens onderop de stapel gooit (komt wel als stufi er weer is) en dan vervolgens vergeet te betalen. Gevolg? Ik heb een incassobureau op mijn dak die ik pas over een week kan afbetalen.

Gelukkig ben ik nog wel op het punt waar ik de kriebels krijg van incassobureau's. Op het moment dat ik zo'n brief krijg ga ik in paniek-modus en ga ik krampachtig geld bij elkaar proberen te sparen om maar zo snel mogelijk van die mensen af te zijn. Helaas ben ik niet paniekerig over het bereiken van alle punten daarvoor. Mijn rekening van de H&M is ondertussen door betalingsachterstand en het inschakelen van een incassobureau verdubbeld... Het originele bedrag was zo weinig, maar nu is het ineens een aanzienlijke rekening.

Ik kan niet sparen (werkelijk waar niet). Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om geld wat ik eigenlijk ook direct kan uitgeven, op een rekening te storten en er vanaf te blijven. Er komt namelijk weer een punt dat ik blut ga zijn en dan wil ik het weer hebben. Ook heb ik geen bijbaantje maar leen ik maximaal van de DUO. Drukke studie en een booming sociaal leven zorgen ervoor dat ik eigenlijk ook niet wil werken (maar mochten hier nog fantastische tips voor zijn wil ik ze met liefde lezen). Aankomende zomer ga ik naar Amerika. Daar wil ik centen kunnen uitgeven aan kleren en andere dingen die ik eigenlijk niet nodig heb, wat betekent dat ik voor die tijd op financieel dieet moet. Niet alleen leren hoe ik mijn geld bij me kan houden, maar ook eindelijk eens een keer structuur krijgen in mijn uitgaven.

Hier op Bokt zitten ongetwijfeld mensen die mij een zetje in de goede richting kunnen geven, aangezien ik zelf door de bomen het bos niet meer zie. Ik zit zo diep in een neerwaartse spiraal en ik weet niet meer zo goed hoe ik eruit moet komen.

Help?!

mariekekroon

Re: Leren met geld omgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:17

ga een boekje bijhouden met inkomsten en uitgaven

Anoniem

Re: Leren met geld omgaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:19

Zo ik heb precies hetzelfde XD , ik ga onder bewindvoering beetje extreem maar elke maand heb ik 2 weken geen tot amper geld ..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:20

Moeilijk.. Hou je je inkomsten en uitgaven al bij in een boekje of excel bestandje? Dat is het eerste wat je moet doen. Daarnaast strenger voor jezelf zijn wat betreft 'onnodige' uitgaven. Het is echt enorm moeilijk, ik weet er alles van :') Maar uiteindelijk heb je er wat aan.

Heb je een duur abonnement? Opzeggen of aanpassen. Andere maandelijkse kosten die eigenlijk niet nodig zijn? Opzeggen. Zo had ik bijvoorbeeld Xbox Live Gold, wat 7 euro per maand kost. Dan denk je: Ja maar het is maar 7 euro. Nee het is 7 euro! Elke maand 7 euro. Gebruik ik het? Nee. Dus ik heb het opgezegd :j

Edit: Als je maximaal leent bij duo, dan vraag ik me wel af wat je allemaal uitgeeft? Vind je het niet deprimerend om je studieschuld te zien op mijn.duo? :') Ik kan daar persoonlijk echt niet tegen en dat zou dus voor mij al een reden zijn om spontaan te gaan besparen op zo'n beetje alles.
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 18-02-15 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:21

mariekekroon schreef:

Dit heb ik al honderden keren geprobeerd en het is al honderden keren gefaald. Het probleem ligt ook niet bij mijn inkomsten, die zijn hoog genoeg. Het probleem ligt bij mijn buitensporige uitgavepatroon. Ik ben nogal maatjes met mijn ING app dus ik heb zeer regelmatig (lees: elke avond) inzage in hoeveel ik nou precies heb uitgegeven die dag, maar het heeft tot nu toe nog geen licht laten branden in mijn hoofd.

No offense en vind het fijn dat er hulp aangeboden wordt, maar een boekje bijhouden gaat het hier niet oplossen ben ik bang...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:22

Ter motivatie zal ik hier mijn financiële plaatje neerzetten. Per maand haal ik 600 euro uit mijn zaak.
huur huis inclusief alles:300
hondenvoer: 20
benzine: 40
autoverzekering: 17
rookwaar: 60
eten/drinken: 40

Totaal:477

Ik spaar 100 euro per maand. En dat lukt prima! Een kwestie van op de kleine dingen en aanbiedingen letten
Laatst bijgewerkt door Palmera op 18-02-15 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ghostattack schreef:
Moeilijk.. Hou je je inkomsten en uitgaven al bij in een boekje of excel bestandje? Dat is het eerste wat je moet doen. Daarnaast strenger voor jezelf zijn wat betreft 'onnodige' uitgaven. Het is echt enorm moeilijk, ik weet er alles van :') Maar uiteindelijk heb je er wat aan.

Heb je een duur abonnement? Opzeggen of aanpassen. Andere maandelijkse kosten die eigenlijk niet nodig zijn? Opzeggen. Zo had ik bijvoorbeeld Xbox Live Gold, wat 7 euro per maand kost. Dan denk je: Ja maar het is maar 7 euro. Nee het is 7 euro! Elke maand 7 euro. Gebruik ik het? Nee. Dus ik heb het opgezegd :j

Ik heb een abonnement op de sportschool dat me elke maand 20 euro kost maar waar ik ondertussen al 3 maanden niet geweest ben, dus misschien is het wel tijd om die een keer af te zeggen... Ik heb er dan alleen zo'n hard hoofd in dat ik denk ja, die 20 euro... Alsof dat nou een verschil gaat maken in hoe blut ik elke maand ben...

Anoniem

Stoppen met roken? Scheelt toch weer geld per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:23

femke27 schreef:
Ter motivatie zal ik hier mijn financiële plaatje neerzetten. Per maand haal ik 700 euro uit mijn zaak.
huur huis inclusief alles:300
hondenvoer: 20
benzine: 40
autoverzekering: 17
rookwaar: 60
eten/drinken: 40

Totaal:477

Ik spaar 100 euro per maand. En dat lukt prima! Een kwestie van op de kleine dingen en aanbiedingen letten

Maar kom jij rond van 40 euro aan boodschappen uitgeven per maand? Dat is een tientje per week en als ik kijk naar hoe ik eet (wil graag verse groente + fruit kunnen eten) zou ik het daar nooit mee redden.

Ik wil absoluut concessies doen wat betreft mijn boodschappen, maar zie het ook niet zitten om elke dag diepvriesgroenten te gaan eten omdat ik wat op mijn centen moet letten zeg maar.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:24

Emmaa_ schreef:
Ik heb een abonnement op de sportschool dat me elke maand 20 euro kost maar waar ik ondertussen al 3 maanden niet geweest ben, dus misschien is het wel tijd om die een keer af te zeggen... Ik heb er dan alleen zo'n hard hoofd in dat ik denk ja, die 20 euro... Alsof dat nou een verschil gaat maken in hoe blut ik elke maand ben...

Wat ik direct lees in jouw berichten is excuses. "Ja maar" of "Nee dat helpt niet". Je moet het zelf willen. Wil je niet meer blut zijn? Dan zul je toch echt dingen moeten aanpassen. Je hebt nu 3 maanden sportschool weggegooid, dat is 60 euro. Ontzettend veel geld, ook al lijkt dat niet zo. Beetje strenger voor jezelf zijn hoor.

Anoniem

[***] schreef:
Stoppen met roken? Scheelt toch weer geld per maand.

Scheelt een hele hoop geld per maand, maar zit erop dit moment niet in. Ik weet dat het niet aan mn inkomsten ligt maar aan mn uitgaven. Zelfs als ik blijf roken zou ik makkelijk rond moeten komen dus dat wil ik ook absoluut proberen.

Anoniem

Ghostattack schreef:
Emmaa_ schreef:

Wat ik direct lees in jouw berichten is excuses. "Ja maar" of "Nee dat helpt niet". Je moet het zelf willen. Wil je niet meer blut zijn? Dan zul je toch echt dingen moeten aanpassen. Je hebt nu 3 maanden sportschool weggegooid, dat is 60 euro. Ontzettend veel geld, ook al lijkt dat niet zo. Beetje strenger voor jezelf zijn hoor.

Ik bedoel dit niet als excuses hoor, ik was inderdaad van plan om naar aanleiding van je berichtje even de sportschool te bellen :)

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:25

Naast het leren omgaan met geld, is het denk ik toch de knop omdraaien van 'niet willen werken' naar 'werken' als je geld wil uitgeven.

Als het geld niet binnenkomt, kun je het al helemaal niet uitgeven.

Daarbij gewoon een rekening aanmaken waar je wel op kunt storten, maar niet zomaar weer af kan halen of iemand daarbij nodig hebt om het af te halen. Heel goed kijken welk geld je echt nodig hebt in de maan.
Vast bedrag per maand overmaken naar de spaarrekening. Zal tegenvallen aan het begin, maar zo leer je het wel..

En eerst nog eens 10 x nadenken voor je iets koopt..
Laatst bijgewerkt door Adawi op 18-02-15 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

floorsil

tip: ga niet meer pinnen. pin een bepaald bedrag per week/ dag en dat moet je contant uitgeven. dan heb je er vaak al meer zicht op.

mariekekroon

Emmaa_ schreef:
mariekekroon schreef:

Dit heb ik al honderden keren geprobeerd en het is al honderden keren gefaald. Het probleem ligt ook niet bij mijn inkomsten, die zijn hoog genoeg. Het probleem ligt bij mijn buitensporige uitgavepatroon. Ik ben nogal maatjes met mijn ING app dus ik heb zeer regelmatig (lees: elke avond) inzage in hoeveel ik nou precies heb uitgegeven die dag, maar het heeft tot nu toe nog geen licht laten branden in mijn hoofd.

No offense en vind het fijn dat er hulp aangeboden wordt, maar een boekje bijhouden gaat het hier niet oplossen ben ik bang...

pinpas thuis laten liggen en contant geld mee nemen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:26

Mogelijkheid om je pinpas af te geven aan je ouders en elke week een budget van hen te krijgen cash?

Zo zie je wat je uitgeeft en als de bodem in zicht komt.

Inzicht is een belangrijk punt, zelf een (online) huishoudboekje bijhouden elke dag is stap 1. Doe dit consequent elke dag op een vast tijdstip (ontbijt of voor je naar bed gaat bv). Anders schiet dat er bij in en wordt het nog onoverzichtelijker.
Alle bonnetjes van wat je koopt (ook al is het 50 cent) bewaren, op een stapeltje, bijwerken in je boekje.

Sparen kan je aan beginnen door een spaarpot te kopen die niet open kan behalve als je hem sloopt. Dat is zonde van je centen om te slopen dus elke dag doe je er 1 euro in, dat is 7 per week en ongeveer 30 per maand. Is niet veel maar als je merkt dat het werkt of als je van je weekbudget geld over hebt kan je dat er bij in doen.

kwii

Dit is inderdaad super lastig, bij mij werd het geld via mijn ouders verdeeld zodat ik per week geld kreeg. Niet meer per maand, misschien is er zo'n constructie te maken om je op weg te helpen.

Ghostattack

Emmaa_ schreef:
Ik bedoel dit niet als excuses hoor, ik was inderdaad van plan om naar aanleiding van je berichtje even de sportschool te bellen :)

Snap ik hoor, het is ook ontzettend moeilijk om je uitgavenpatroon aan te passen als je dit gewend bent. Ik heb het zelf ook moeten doen :) Ik dacht ook bij mijn Xbox account: Ja maar het is maar 7 euro en wat als ik het wel wil gebruiken? Ja zo kom je er niet :P Dus ik heb het gewoon opgezegd en eerlijk? Ik mis het totaal niet! Ik heb alleen 7 euro extra in de maand.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:27

Ik weet niet of je in de toekomst van plan bent een woning te kopen. Maar dit resulteerd natuurlijk in een BKR registratie...
Niet zo verstandig.

Bij elke aankoop denken, heb ik dit echt nodig. Een huishoudboekje bijhouden (of in je agenda schrijven wat je die dag allemaal hebt uitgegeven). Dat zijn vaak wel de eye-openers ;)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:27

Ik ben ook wel rustig op zoek naar een baantje en begin steeds meer in te zien dat ik moet gaan werken als ik makkelijker rond wil komen en mijn huidige levensstijl wil onderhouden. Helaas (en dit is geen smoesje, gewoon de harde waarheid en de rede waarom ik meerdere baantjes niet lang heb volgehouden) is het voor mij lichamelijk moeilijk vol te houden om te werken, en heb ik het gewoon erg druk met mijn studie. De afspraak met mijn ouders is dat ik in principe niet ga werken naast mijn studie, en ik wil dit voor zover mogelijk ook graag zo houden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:28

;) Diepvriesgroente is ook gezond hoor! Dus ja, ik koop kilozakken en daar doe ik dan heel lang mee. Iedere dag eet ik andere groenten. En per week fruit alleen uit de aanbieding. Dus dan koop ik 2-3 soorten fruit voor de hele week. Hetzelfde doe ik met rauwkost.

kwii

Die van dat spaarpotje is leuk, maar ik zou dat ding dan net zo lang op de kop houden en schudden tot er wat uit valt :oo

RianneH

Kasboek opstellen en voor jezelf alle uitgaven eens strak in een exelsheet zetten.
Bedenk wat je aan boodschapgeld nodig hebt voor een maand of twee weken, pin dat geld en neem niet je pinpas mee. Denk bewust over je uitgaven na en zoals mijn oma zei 'geef pas je geld uit als je het hebt'.

Stoppen met roken kan je ook behoorlijk wat geld opleveren ;)

Al met al, je moet leren minder makkelijk te worden met geld. Ik houd ook van goed en lekker eten, maar probeer dat wel in budget te houden. Geen duur vlees (maar wel zo veel mogelijk biologisch) en er is niets mis met diepvriesgroenten.

Kever

Geld uit de muur trekken en pasje thuis laten als je de stad in gaat (shoppen/stappen/..) Van te voren bedenken wat je max is om uit te geven, je daaraan houden gaat makkelijker als je niet nog ff wat kan gaan pinnen.
En inderdaad boekje bijhouden (of notitie in je telefoon).
Ik vind het zelf ook héél moeilijk om niet 'even een broodje te kopen, want ik heb nú honger' dus ben nu bezig genoeg mee naar school te nemen om een dag op te teren, zodat ik niet in de verleiding kom.
En leen alleen wat je écht nodig hebt van DUO, anders kom je toch in de verleiding om meer uit te geven en wordt je schuld weer hoger..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:29

Je kunt van alles op zeggen maar de knop moet in je hoofd om.
Eerder zal er niks veranderen.

Je wilt geen boekjes bij houden maar het is wel de manier om helder te krijgen waar wat heen gaat.
Dat broodje die je 7 x per week (voorbeeld ) bij de bakker koopt kost €1.30,-
Wanneer je dat op maand basis bekijkt is het toch €1.30×7= 9.10 p.w
Dat is bij elkaar opgeteld toch al ruim 35 euro.
Terwijl het bedrag zo per dag wel mee valt.

Nogmaals het is de knop die in je hoofd om moet want wanneer er niks veranderd dan zul je de rest van je leven achter de feiten aan lopen.